Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Det du beskriver är endast symtomen som "fång" orsakar men inte varför det blir som det blir.
 
Sv: betfor och tåvinklar...

Jag var också där. Och jag var även med lördag och söndag.
Jag är så dålig på att förklara. och jag som inte varit så insatt i detta med hovar, får gå och smälta detta ett tag så jag får in allt i hjärnan :)
Men på helgen pratade han mer om detta med diabetes och fång. och han sa inte att det var så, men att det börjat diskuteras att sammanhang, vilken han även sa på fredagen.
Men när vi diskuterade detta mer ingåeende, så fick man ändå känslan av att detta borde verkligen kollas upp.
Förr var det nästan bara shettisar som fick fång, nu får alla raser det. och då kan man ju börja undra varför.
Ger vi våra hästar för mycket godismat mm? Eller varför har det blivit så här kan man undra...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag tror inte att OL riktigt fattat skillnaden mellan utfodringsfång o metabolisk fång. I det senare har man ett diabetes- eller prediabetesliknande tillstånd med påverkan på blodsockret, hur detta ger fång har man hittills bara spekulerat över.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Var oxå på föreläsningen i Floby. OL förklaring (så som jag förstog det) var att den kroniska fången som blir i hovarna kan ha uppkommit av diabets. Att diabetesen på nått kemiskt vis (som han inte kunnde förklara och han påpekade även här att de inte är forskat i ämnet än!) kunnde "lösa upp" lamellerna, vilket leder till hovbensrotationen. Och han tilllade både före och efter att sammankopplingen mellan diabets och fång bara var på funderingsstadiet än så länge.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Tänk att alla kan tolka samma information så olika.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Min häst hade en spricka i vita randen son låg efter nästan halva hoven, är det något som kan gå upp igen senare i hennes liv??
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Riktig diabetes är mkt ovanlig på häst medan insulinresistens troligen är underdiagnostiserad. Insulinresistens ses dock oftast på överfeta ponnier.
Att diabetes skulle vara huvudorsaken till kroniskt fång måste OL hittat på själv(om han nu sagt det).
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Vad jag förstog de som så var de nån teori han hade hört som antagligen kom från USA. Själv har jag noll koll på hur diabetes fungerar och om de skulle kunna leda till fång.
Men så länge de inte finns nån riktig teori på vad som leder till kronisk fång (vad jag vet i alla fall) tycker jag att man kan luska vidare på de som man tror de kan vara. Vad jag tolkade det som vara att han inte på nått sätt hävdade att de skulle vara så - bara att de var ännu en teori på vad de kunnde vara.

Jag är ingen OL anhängare på nått sätt, utan gillar att lyssna på andra och tar till mig det jag tycker är vettigt - resten skiter man i.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Nu måste vi nog diskutera vad vi menar med kroniskt fång.
Jag har själv hört OL säga att det inte existerar utan bara är brist på verkning efter ett fånganfall ngt som han fixar på fem minuter.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Gunnar skrev:
Klövfräsverkning få ni gärna diskutera, moderatorer kanske man skall låta bli att diskutera på forumet bättre att PM:a mig i så fall.
Moderatorers inlägg, metoder, hantering av hästar m.m. får mycket gärna diskuteras i de trådar där de lagt inlägg om detta.

I detta fall var det en person som kopierat ett inlägg från en annan tråd, vilket jag anser lite ojuste. En länk till inlägget hade varit ok, även om jag anser det vara bättre om användaren som skrivit inlägget är med på det hela och gärna med i diskussionen också.

Ibland är det bättre att ta mer generella diskussioner utan att blanda in specifika personer eller hästar.

Jag gick in på ursprungstråden och svarade även där.
Men raderades även där inne.
Att man reagerar över att folk frivilligt utsätter sina hästar för självutnämda hovslagare med klövfräs i högsta hugg, måste ni förstå att man som både djurvän och hovslagare reagerar på

Sen för er som undrade om hovfräs/klövfräs. Det som man marknadsför och säljer som "hovfräs" är ingenting annat än en klövfräs. Den är tillverkad för att fräsa av tån på klövar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Precis - han påstog att hästar med hovar i balans inte kunnde få kronisk fång, dvs roterande hovben, att även om lamellerna skulle släppa från hovbenet skulle inte hovbenet rotera. Och på en häst med roterat hovben, var den störta boven för höga trakter. Om han har några belägg för detta vore intressant att veta? Nån som vill ta upp det vid nästa föreläsning????
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

axel skrev:
Vad är en Hovfräs?
Liknar den en vinkelslip?

Inte bara liknar, det ÄR en vinkelslip med en ditmonterad tillsats.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Det tillverkades en gång en hovfräs med ett cylindriskt frässtål på en rak fräsmotor.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Om vi bara pratar om hovbensrotation som kroniskt fång så vet jag inte varför det skulle behöva förklaras med diabetes.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Vad är det då, av fånget, som leder till hovbensrotationen???
(Det är inte att jag ifrågasätter dig på nått sätt, är bara intressead av vad din åsikt är)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

peter_lundin skrev:
Det tillverkades en gång en hovfräs med ett cylindriskt frässtål på en rak fräsmotor.
PL

De som jag har sett marknadsföras som hovfräsar har varit helt vanliga klövfräsar, samma som klövverkarna använder.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Det som är mest utforskat är utfodringsfång, stärkelsejäsning i grovtarmen som via metalloproteinaser bryter ner basalmembranet i lamelläderhuden.
När det gäller cushing o IR så vet man inte mekanismen.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Den som jag beskriver har inte sålts på många år men jag har en hemma.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Kickis skrev:
Vad är det då, av fånget, som leder till hovbensrotationen???
(Det är inte att jag ifrågasätter dig på nått sätt, är bara intressead av vad din åsikt är)

Om jag får hoppa in, Så anser jag att det är dragkraften från djupa böjsenan i hovbenet i kombination med att hovbenet har släppt från hovväggen som orsakar rotationen. givetvis så blir dragpåverkan starkare på en hov med lång tå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp