Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

peter_lundin skrev:
Den som jag beskriver har inte sålts på många år men jag har en hemma.
PL

Jag kan förstå att en veterinär har en fräs. Ni är ju lite bekväma av er:D Men jag kan inte förstå vad en hovslagare med ett uns av självaktning ska ha en till.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

SO Hovslagare skrev:
Jag kan förstå att en veterinär har en fräs. Ni är ju lite bekväma av er:D Men jag kan inte förstå vad en hovslagare med ett uns av självaktning ska ha en till.

Jag säger detsamma.

Jag har verkat kor i skara, och hårdare fossingar för man leta efter.
kan eventuellt förstå fräsen där

Nej en hantverkare är inte bättre än sina verktyg.

En klövfräs är väl som att tälja barkbåt med motorsåg.

Och en verkttång som att tälja med yxa

hahaha :D får jag smisk nu :rofl:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

peter_lundin skrev:
Men jag har ingen klövfräs!
PL

Nähä, och vad har du för fräs då? Det är väl aldrig s**fräs.:rofl: :rofl:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

:o :o :o Gunnar? Ho, ho? :angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Nog för att det fräses en hel del i tråden, men en stående fräs? :rofl:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
Jag säger detsamma.

Jag har verkat kor i skara, och hårdare fossingar för man leta efter.
kan eventuellt förstå fräsen där

Nej en hantverkare är inte bättre än sina verktyg.

En klövfräs är väl som att tälja barkbåt med motorsåg.

Och en verkttång som att tälja med yxa

hahaha :D får jag smisk nu :rofl:

Nä jag håller med ,men din åsikt om verktång håller jag inte med om..;)
finns väldigt fina verktänger att köpa nu i modern tid,om man dessutom har en bra hovkniv och rasp så behöver behöver ej klingan och klubban användas spec ofta..

Med en verktång av bra kvalitet kan man ta precis lika jämna skivor som en klinga,övning ger färdighet.;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Mia_R skrev:
Nog för att det fräses en hel del i tråden, men en stående fräs? :rofl:
Tur man e kvinlig hovis,och slipper problem med fräs hit och dit..:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag har nyligen köpt mig en svindyr verktång - jaghar ju egna hästar...
Tycker dock inte den är ett precisionsverktyg på samma sätt som en klinga.

tycker inte helelr att raspen kan utföra samma sak osm en klinga.

men alla behöver inte tycka som mig

Kul att retas bara :D
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Lilla Skutt skrev:
Tur man e kvinlig hovis,och slipper problem med fräs hit och dit..:rofl: :rofl: :rofl:

Moderator slår an tonen.

Om man nu får prata om vad som hellst här - så måste jag ju fråga om du är omskuren - eftersom du inte har ngn fräs alls

ooops
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

SO Hovslagare skrev:
Jag kan förstå att en veterinär har en fräs. Ni är ju lite bekväma av er:D Men jag kan inte förstå vad en hovslagare med ett uns av självaktning ska ha en till.
Men frågan var väl om det var en hovslagare..vem som helst kan ju kalla sig hovslagare..tyvärr.:crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Lilla Skutt skrev:
Tur man e kvinlig hovis,och slipper problem med fräs hit och dit..:rofl: :rofl: :rofl:

Åja nog kan ni fräsa så det räcker:smirk:

Lilla Skutt skrev:
Men frågan var väl om det var en hovslagare..vem som helst kan ju kalla sig hovslagare..tyvärr.

Nej jag kan aldrig tänka mig att en hovslagare skulle resonera på det sättet. Jag känner inte en enda hovslagare som använder klövfräs på hästar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
Moderator slår an tonen.

Om man nu får prata om vad som hellst här - så måste jag ju fråga om du är omskuren - eftersom du inte har ngn fräs alls

ooops
Näpp jag är inte Strasserverkad om det är det du undrar :eek: :rofl:
Har inga hormonproblem heller;) :D
Nåt mer du undrar..
:angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Lilla Skutt skrev:
Nä jag håller med ,men din åsikt om verktång håller jag inte med om..;)
finns väldigt fina verktänger att köpa nu i modern tid,om man dessutom har en bra hovkniv och rasp så behöver behöver ej klingan och klubban användas spec ofta..

Med en verktång av bra kvalitet kan man ta precis lika jämna skivor som en klinga,övning ger färdighet.;)

Jag använder verktång dagligen, Jag har bara GE tänger.
Jag tycker att verktången är mycket begränsad. Jag avslutar alltid med att ta sista finliret med klingan.
Men jag säger för den skull inte att inte du kan få till det med bara verktången.
Men jag har sällan sett en skoning som jag skulle nöjt mig med där man verkat med bara tång.

Få se om du kan fräsa nu då:D
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

SO Hovslagare skrev:
Jag använder verktång dagligen, Jag har bara GE tänger.
Jag tycker att verktången är mycket begränsad. Jag avslutar alltid med att ta sista finliret med klingan.
Men jag säger för den skull inte att inte du kan få till det med bara verktången.
Men jag har sällan sett en skoning som jag skulle nöjt mig med där man verkat med bara tång.

Få se om du kan fräsa nu då:D
Vart har jag sagt att verktång är det ENDA jag använder:D
Ja men hallå det finns väl fler verktyg i låddan än verktång kanske.
Ok jag får väl vara lite övertydlig då.Eftersom vissa vill missförstå och har fördomar..
Så här gör jag: (snabbt och grovt uttryckt:cool: ingen fullständig bruksanvisning;) )
Tar av ev skor,putsar stråle och sula med hovkniven,klipper sen ner hovväggen med verktången,ett par drag med raspen , sista fiinliret med hovkniven ,jag föredrar att finlira det sista med hovkniven..;)

Är det nåt mer jag skall förklara så inte fler missförstånd uppstår..:devil:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

SO Hovslagare skrev:
Jag använder verktång dagligen, Jag har bara GE tänger.
Jag tycker att verktången är mycket begränsad. Jag avslutar alltid med att ta sista finliret med klingan.
Så det SISTA du gör är alltså att plana hoven med klingan?

Alltså.. tång,klinga färdigt?:confused:

Vad bra du har det ..min verktygslådda är så tung så tung..suck..(Rasplade jag ur mig sådär i förbifarten.;) :D )
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Boj skrev:
Nähä, och vad har du för fräs då? Det är väl aldrig s**fräs.:rofl: :rofl:
Skofräs?
Jasså kan man verka ner skorna också,åh vad praktiskt!:idea: :rofl:
eller menade du nåt annat Bojjan?:banana: :o :rofl:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

hmmmmmm du vet vinkelslip......
Skitbra att verka ner skorna med :)
Då slipper man köpa bräcktång....

/Mike
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp