Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Boj skrev:
Så här svarade SO Hovslagare, kanske en bra ide att läsa först.:angel:

Okej jag ska vara tyst jag lovar:crazy: .

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
*Knapplån*

Tycker alla hovisar här att afrodites hov är korrekt verkad?
Förutsatt att hovbenet är parallellt med markplanet och inga nämnvärda exteriöra avvikelser finns vilket jag tar Affrodites ord på så tycker jag det ser bra ut från sidan.

Dvs tåvinkeln och förhållandet tå:trakt (= 2:1) ser bra ut. Traktvinkeln ser understucken ut.

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Tack för ditt vänliga svar och det är mycket trevligt att höra att du tycker hoven var fin! Och ja trakterna är lite understuckna. Detta beror förmodligen på att tån varit lite för lång. Detta brukar ofta resultera i understuckna trakter. Som du ser har jag raspat in tån. Jag håller helt med om hur den understuckna trakten ska korrigeras. Att tyngdpunkten flyttas bakåt så hornrören inte växer för mycket framåt är helt enligt Strasser. Jag tror som du att jag kan sänka trakten lite till för att få trakten längre bak. Vad vi också gör, eftersom hästen går barfota, är att lägga ett scoop strax framför trakten och en bit framåt längs sidan på hovväggen. Ett scoop (du känner säkert till detta, men ger ändå vår förklaring på det) är en lätt sänkning av hovväggen, några mm, så att hoven vid belastning kan "sträcka på sig" bakåt. Det är alltså extra viktigt när man har att göra med en understucken trakt på en barfotahov att göra detta scoop. Det hjälper till att få trakten bakåt.

Ja jag är framför allt nöjd med att du anser att trakthöjden är korrekt. För höga trakter ställer till många problem för våra hästar.

Ett snabbt svar på frågan om vi anser att hoven (eller rättare sagt läderhuden) fylls med blod vid belastning. Ja det anser vi.

Återkommer med mer utförligt svar på dina frågor.

MVH
Britt-Marie
SHP
Nu vill jag säga STOPP OCH BELÄGG! Jag menar inte att jag skulle sänka trakterna, bryta tåaxelnbakåt och låta hästen gå så och här ett praktexempel på när ett beslag är nödvändigt utan att det rör sig om särskillt avancerad hovvård (läs "sjukvård").
Med ett kilbeslags hjälp kan man nämligen sänka trakterna så som vi båda menar och på så sätt få bak tyngdpunkten så att hornrören växer mot denna och därmed mer rakt ner istället för framåt. Men tack vare kilen så kan hästen gå så UTAN att bryta tåaxeln, dvs vi har fortfarande hovbenet parallellt med underlaget trots att vi sänkt trakterna - blev det där förståeligt?

Samma sak gäller det utflutna exemplet som jag ser det - det går inte att lösa utan ett beslag om man vill ha hovbenet parallellt med underlaget.

Scoop förstår jag tyvärr inte vad det är. Om det inte är dom där "upphöjningarna" i sidan av hoven? Dom tänkte jag återkomma till senare då vi talar verkning och hovfunktion - men vi kanske skulle börja med att reda ut vilka skillnader vi ser där innan vi talar balansering?

Vad gäller trakterna så tycker jag att förhållandet ska vara 2:1 och det ser det ut att vara på bilden tycker jag.

Mvh
Björn

skuggi skrev:
:eek: :eek:
Det där funkar ju inte på mina pållar! :( Jag måste trycka på tån om det ska bli 90 grader mot skenan... Är inte hovbenet markparallellt då? Ska knäppa bilder imorrn så får ni se..
Du behöver nog inte knäppa några bilder.
För det första; är du hundra på att skenan är i lodplanet? annars fungerar det inte.
Sedan beror det ju på när i sko/verknings perioden du tittar. hästen sliter ju sina hovar ojämnt oavsett hur välbalanserad den är särskillt om den har skor eftersom trakterna rör sig mot skons traktarmar medan tån ligger fast mot slitskyddet(=skon) OBS!!! Detta är inte samma sak som att hovfunktionen är låst! Snarast tvärtom!

Men när hästen är nyverkad och om skenan är i lodplan då exteriörbedömning görs kan man NÄSTAN alltid utgå ifrån det här knepet när man verkar - kanske skulle ha förtydligat det?

Mvh
Björn

Altså bara för attdiskutera och förstå hur andra tänker...

Såhär har jag fått okey att visa tåaxlar av vet. och Lars Erik magnusson.
Det syns inte tydligt att den är bruten bakåt men en aning

markparallellt7yv.jpg

I framdelen har jag dragit vidare tån med ett tunt streck, som som den skulle se ut utan förändrad kontur.
Då får jag relationen mellan tå och trakt till 1:3 med min linjal.

jag har aldrig använt mig av förhållanden tå /trakt utan bara efter raka tåaxlar när jag skott.

Det som jag tänker när jag ser den här bilden är att om vi lämnar hästen såhär, så kommmer 95 % av alla hästar under *verkningsperioden* slita trakten ytterligare så att vi börjar med en tåaxel lite bruten bakåt, men som blir en mer bruten tåaxel bakåt ju längre tiden går.

Ju längre tid somgår så blir också överrullningen annorlunda och hästen sliter då inte tådelen alls utan blir lägre och lägre i trakten, som jag förmodar att de hästar i västmanland som SO refererar till ser ut.

Sen en stilla undran om hovbenet inte skulle var markparallelt - vilkat skador kan hästen få då?
jag är då ute efter väl dokumenterad kunskap

Bara lite om vad som rör sig i mitt huvud...

Tycker att det är mycket roligare nu, när det är dialog

Senast ändrad:

Susan skrev:
markparallellt7yv.jpg
*Lånar din fina bild*

Det inritade hovbenet skulle man ju kunna påstå vara markparallelt men om man skulle tagit en röntgenbild och sett det verkliga hovbenet på just denna hov utifrån exakt denna bild så skulle det verkliga hovbenet INTE vara marparallelt utan snarare bakåtbrutet vilket är skitlätt att avslöja utifrån Susanns fina linjedragningar.

Utifrån detta så är det väl inget konstigt med att den är understucken i trakten då den är i obalans och överbelastar hela traktdelen.Om man nu ser på hornrörens lutning så har den varit så under en längre tid då ett korrekt belastat hornrör växer i rak linje utefter hornkapseln från kronranden ända ner till marknivå på en balanserad hov och inte som på denna,viker sig bakåt på mitten för att sedan åter vika sig framåt ju närmre marknivån det kommer.

Ska jag ta om likheten med hornrörens belastning och sugröret????

TACK! :love:

För jag har allvarligt funderat om jag varit dum i huvudet.:confused:

och skulle just lägga in en fråga hur man kunde veta att Afrodites placering av hovbent var korrekt?
Bevisa gärna det med hjälp av mina linjer

och ta gärna sugrören igen :)

Senast ändrad:

Jag tycker inte ens att det inritade hovbenet är markparallelt
utan jag får det till att även det inritade hovbenet är ngt lågt i trakten

Susan skrev:

Såhär har jag fått okey att visa tåaxlar av vet. och Lars Erik magnusson.
Det syns inte tydligt att den är bruten bakåt men en aning

markparallellt7yv.jpg

I framdelen har jag dragit vidare tån med ett tunt streck, som som den skulle se ut utan förändrad kontur.
Då får jag relationen mellan tå och trakt till 1:3 med min linjal.

jag har aldrig använt mig av förhållanden tå /trakt utan bara efter raka tåaxlar när jag skott.

Det som jag tänker när jag ser den här bilden är att om vi lämnar hästen såhär, så kommmer 95 % av alla hästar under *verkningsperioden* slita trakten ytterligare så att vi börjar med en tåaxel lite bruten bakåt, men som blir en mer bruten tåaxel bakåt ju längre tiden går.

Ju längre tid somgår så blir också överrullningen annorlunda och hästen sliter då inte tådelen alls utan blir lägre och lägre i trakten, som jag förmodar att de hästar i västmanland som SO refererar till ser ut.

Sen en stilla undran om hovbenet inte skulle var markparallelt - vilkat skador kan hästen få då?
jag är då ute efter väl dokumenterad kunskap

Bara lite om vad som rör sig i mitt huvud...

Tycker att det är mycket roligare nu, när det är dialog

Ja är den bruten bakåt så är det ju inte markparallellt hovben och tå:trakt är inte 2:1......... Men fortfarande förstår jag det som att det är ingen skillnad på synen av detta inom traditionell verkning och Strasserverkning, vi vill ha samma tåvinklar och då förmodligen samma traktvinklar om vi är med på 2:1? Eller har jag fel?

Så det är rätt ointresant hur just den här hoven ser ut. Jag nöjer mig med att den har rätt tåvinkel, hovbenet är markparallellt, trakterna understuckna.

Men visst håller jag med dig i allt du skriver för det och det är det jag försöker säga hela tiden; det är inte så enkelt som att säga att hovbenet ska ALLTID vara markparallellt.
Däremot så är det precis vad jag fick lära mig under anatomiutbildningen - sträva ALLTID efter ett markparallellt hovben.
Om man däremot vet att hästen sliter väldigt mkt eller om kunderna absolut inte vill ta ut hovslagaren mer än var åttonde vecka så måste man ju tycker jag kompensera detta - "felställa" hovbenet en aning OBSERVERA att detta fick jag bassning för på utbildningen!
Men jag anser att det måste vara bättre med en liten felställning som nyverkad och en lite felställning i slutet av perioden vilket jag skrev tidigare någonstans. Vad som talar emot detta är att ligamenten på en exteriört "felställd" häst är vana vid den belastningen, däremot inte motsatt belastning - försöker förenkla och det blir bara krångligt!
En utåttåad häst;
Benaxeln bruten inåt i kotleden sliter mer insida av hoven.
De invändiga (mediala) ligamenten skulle då vara vana vid en sträckning liksom den laterala (utsidan) sidan av kotleden är van vid en kompresion. När man då verkar en trailereffekt på den för att vrida in hoven vid nedsättning (sänker utsidan något mer än insidan - dvs hovbenet är inte markparallellt längre). Så kommer de laterala ligamenten utsättas för en större slitning och den mediala sidan av kotleden för en större kompresion vilket de inte är vana vid och därmed skulle de skadas.. så var resonemanget på utbildningen. -Men det handlar ju inte om att snedställa hästen något anmärkningsvärt anser jag. Man får väga fördelar mot nackdelar och förklara detta för kunden. Slår hästen på sig så behövs en trailereffekt (alt tåriktning) sliter hästen abnormt mkt kan det också vara idé att börja tänka längre än ett markparallellt hovben - men då blir det krångligare.... en felställning i tåaxeln påverkar ju hela hästen det är just sånt här jag sakta men säkert vill komma fram till - de verkliga/praktiska skillnaderna mellan traditionell hovvård och alternativ hovvård - oavsett vad man tycker om respektive metods "idealbild" av en välbalanserad hov.
För nu tyckte jag att vi kommit fram till att de är inga större skillnader på synen av en välbalanserad hov? Tåvinklarna är de samma? Bedömningspunkterna är ungefär de samma men med olika formuleringar?
Så nu ville jag börja tala balansering för jag kan för mitt liv inte förstå hur man löser felbalans utan beslag samtidigt som man har ett markparallellt hovben - med ett beslag däremot är det möjligt.
Å innan det kommer fräna ord igen så kom ihåg att jag aldrig sagt att jag tycker Strassermetoden är bra - jag vill bara förstå hur man tänker och framförallt hur man löser problem.

Vi har varit lite inne på strålbenshälta och understuckna trakter.
Vid strålbenshälta anser jag att alternativbehandlingen är rent skadlig.
och vid understuckna trakter sänker man trakterna och bryter därmed tåaxeln utan att kompensera med ett beslag - vilket faktiskt förvånar mig! För det bryter ju kraftigt mot grundprincipen med ett markparallellt hovben.

Skräckexemplet på skada orsakat av snedverkning = hobensfraktur.. men hetsa inte upp er över det! Om ni nu tycker att er häst inte har markparallellt hovben så kan jag NÄSTAN garrantera att er hovis har en förklaring till det - om inte anatomisk orsak så för långa perioder.
För det hör ju inte till ovanligheterna! Att kunder vill låta det gå en vecka till, en vecka till eftersom de slet inte så mkt under förra perioden - Ok de gjorde det inte, men HUR slet det?

Affrodite och Idéal - uppfatta nu inte det här som att jag försöker lura in er på något vänster. Jag är kritisk det är allt ... hade velat ta det sakta men säkert och det kan vi kanske fortsätta med - men jag känner själv att jag gått och grunnat på det här för mkt och lagt ner mer tid än jag tänkt sedan jag tittade in här------- och nu kunde jag inte hålla mig längre.

Mvh
Björn

hovis skrev:
*Lånar din fina bild*

Det inritade hovbenet skulle man ju kunna påstå vara markparallelt men om man skulle tagit en röntgenbild och sett det verkliga hovbenet på just denna hov utifrån exakt denna bild så skulle det verkliga hovbenet INTE vara marparallelt utan snarare bakåtbrutet vilket är skitlätt att avslöja utifrån Susanns fina linjedragningar.

Utifrån detta så är det väl inget konstigt med att den är understucken i trakten då den är i obalans och överbelastar hela traktdelen.Om man nu ser på hornrörens lutning så har den varit så under en längre tid då ett korrekt belastat hornrör växer i rak linje utefter hornkapseln från kronranden ända ner till marknivå på en balanserad hov och inte som på denna,viker sig bakåt på mitten för att sedan åter vika sig framåt ju närmre marknivån det kommer.

Ska jag ta om likheten med hornrörens belastning och sugröret????

Hornrörens belastining och sugröret! Kul! Det pratade vi mkt om på anatomin. Jag tänkte ta upp det i anslutning till utflutna hovar.

Mvh
Björn

OBSERVERA!!![/B]
När jag säger att vi är överens om hovvinklar och proportioner så menar jag just det. Hoven sedd som på bilden affrodite la upp, bortsett från en eventuell bortverkning av bärranden i sidan som jag inte ser huruvida den syns eller inte på bilden.
Sedan så är vi inte överens längre när man ser till själva verkningen och bärytor.

Däremot är tåvinkel och trakthöjd som jag förstår det den samma i teorin - verkligheten ser ju inte lika dan ut i något av lägren alla gånger........... Men jag har som sagt sett höga "Strassertrakter" liika ofta som låga. Och höga hovslagarhovar (snålt verkade)

Mvh
björn

hovslagarebjorn skrev:
Du behöver nog inte knäppa några bilder.
För det första; är du hundra på att skenan är i lodplanet? annars fungerar det inte.
Sedan beror det ju på när i sko/verknings perioden du tittar. hästen sliter ju sina hovar ojämnt oavsett hur välbalanserad den är särskillt om den har skor eftersom trakterna rör sig mot skons traktarmar medan tån ligger fast mot slitskyddet(=skon) OBS!!! Detta är inte samma sak som att hovfunktionen är låst! Snarast tvärtom!

Men när hästen är nyverkad och om skenan är i lodplan då exteriörbedömning görs kan man NÄSTAN alltid utgå ifrån det här knepet när man verkar - kanske skulle ha förtydligat det?

Mvh
Björn

ojjj.... :o :o
skulle skenan vara lodrät? :o :crazy:
Jag höll den horisontellt.... :crazy: :p
Hästen är barfota och nyverkad.
Så jag lyfter upp frambenet framåt, och håller ovanför knäet, och låter fossing och skenben dingla, och då ska sulan vara 90 grader motskenan, alltså parallell med plant underlag?
*trööög tjej* :p

*Knapplån*

en fråga riktad till SPH:are och ANHCP:are, om men tar av en häst skorna och verkar enligt era respektive metoder, hur länge är det normalt att en häst kommer vara mycket ömfotad på allt annat än djupsnö?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Det är väl ganska naturligt att det som är helt utan grundkunskaper har lättare att ta åt sig helt obevisade påståenden som klart skiljer sig från den kunskap o erfarenhet som redan finns. Detta klargör tydligt vilken målgruppen är, vi andra är bara inskränkta!
PL

Susan skrev:
Bevisa gärna det med hjälp av mina linjer

och ta gärna sugrören igen :)

OK utgå ifrån din linje ritad i tådelen och titta på hornrörens lutning strax bakom så ser du att dom följer exakt samma riktning, den riktningen har även hovbenet på en frisk hov då den följer hovväggens riktning. Det som förvillar här är att din linje går ända ner till markplan vilket även ett naturligt hornrör skulle ha gjort medans den verkade hovens hornrör är tvärt avkapade(fimpade) i främst tådelen ca 2-3 cm upp på hovväggen vilket på minner om en gammal militärskoning a la 60 talet där man med grova sidan av raspen efter påspikad sko glatt bröt hornrören genom att "fimpa" bort allt horn som befann sig utan för skon. Man skulle kunna påstå att man då riktade hoven efter skon i stället för riktade skon efter hoven.

Här har vi lite samma fenomen förutom att det saknas en sko vilket i detta fall är ganska naturligt.Utifrån den "fimpning" som är gjord i tådelen så luras ögat att tro att hovbenet innehar en mer markparallel linje än det i verkligheten har och enda sättet att bevisligen påvisa detta är endast genom en röntgenbild. Den bilden skulle avslöja att detta hovben inte är markparallelt utan svagt bakåtbrutet.Alltså förhållandet 1:3 som du själv nämt. Titta på din tunna dragna linje i tådelen igen och igen så kommer du slutligen se själva hovbenets läge så vida du kan lura dig själv att den linjen tillhör hornrören i tådelen vilket den gör eftersom den från kronranden ner till marknivån följer hornrörens verkliga riktning i tådelen. Du måste alltså blunda för den "fimpning" som är gjord 2-3 cm upp på hovväggen i tådelen då det är den som lurar ögat till att tro ngt helt annat.

Så till sugröret:

Man kan utan att ljuga påstå att hornrören och ett sugrör beter sig lika vad gäller böjningen vid belastning och här följer en liten praktisk övning.

Ställ ett sugrör helt lodrätt med ena ändan på ett bord och tryck försiktigt med pekfingret på toppen av sugrörets andra ända, vad händer??? Inget för utom att sugröret går av om du trycker för hårt.

Ta nu och luta sugröret fem till tio grader åt höger i toppen och tryck igen, vad händer??? Jo sugröret viker sig främst på mitten åt vänster, sedan bryts det av.

Gör om samma fast luta sugröret fem till tio grader åt vänster i toppen och tryck igen,vad händer??? Jo sugröret viker sig främst på mitten åt höger,sedan går det av.

Har man bara ett sugrör så rekomenderar jag att man inte överbelastar det så vida man vill genomföra hela detta forskningsresultat. För det är just det det är, ett forskningsresultat. Vem som helst skall under samma omständigheter kunna utföra den forskning man påvisar till och komma fram till samma resultat.Då har man stöd och belägg för den forskning man åberopar.

Ha så kul.

skuggi skrev:
ojjj.... :o :o
skulle skenan vara lodrät? :o :crazy:
Jag höll den horisontellt.... :crazy: :p

*trööög tjej* :p

Inte trög bara tjej.

*Sorry* men det där va skitkul gjort av dig,jag skulle ha dött av skratt om jag såg det. Har du bilder på det????

Då håller ju min gamla utbidlning. Jag är då van att se mer eller mindre stiliserade hovben enligt teckningen tidiggare i tråden.
Just afrodiets preparat tyckte jag det var svårt att placera riktigt då det är konvext framtill.
men altså efetrsom tåaxeln är ngt bruten bakåt så lutar altså hela hovbenet ngt bakåt.

jag skall gör ett nytt experiment....

Här har vi då den livsfarligt höga trakten....
Och den framåt brutna tåaxeln:o

fram.jpg

Jag tycker att den här inte är helt olik min nordis som ochså har väldigt raka kotor i jämförese med teckningen tidigare i tråden och ett ordinärt halvblod.

På min dator så är det här 5 cm i tån och 3 i trakten.
Omman då går efter 1:2 så vore det fel.
Men on man utgår ifrån en raktåaxel och ett markparellellt hovben så är det ju inte så pjåkigt ändå.

Alltså rel rak tåaxel.Det lilla den är framåt bruten ser jag knappt.

Sedan kan jag utifrån tycka att hela hoven är lite hög runt om.

"Kotar över", by the way - skulle innebära att kotben kronben skulle stå mer än rakt uppåt altså frammåt, så verkar det ju inte vara efter mina linjerpå denna bilden.

Senast ändrad:

hovis skrev:
Inte trög bara tjej.

*Sorry* men det där va skitkul gjort av dig,jag skulle ha dött av skratt om jag såg det. Har du bilder på det????

Jaja.. tur att man inte är blond... :o :p
Jag läste nog inte riktigt noga inna jag sprang ut och testade... :D

Självklart knäppte jag bilder... jag skulle ju visa er vad tokigt det såg ut :o
Ska bara fixa dem så de blir lite mindre... då kan ni ju passa på att ge ett omdöme av hovarna! :idea:

:bow:

hovslagarebjorn skrev:
Nu vill jag säga STOPP OCH BELÄGG! Jag menar inte att jag skulle sänka trakterna, bryta tåaxeln bakåt och låta hästen gå så och här ett praktexempel på när ett beslag är nödvändigt utan att det rör sig om särskillt avancerad hovvård (läs "sjukvård").

Ett av missförstånden mellan traditionellt hovslageri och Strassermetoden tror jag gäller själva verkningstekniken. När vi verkar en häst, och det gör vi alltid enbart med hjälp av hovvkniv (en kniv med skäryta endast på en sida, det finns både vänster- och högerställda knivar) och rasp. Lutningen på eggen (skärvinkeln) är mycket liten. Jämför med den dubbeleggade hovkniven som har en betydligt större skärvinkel och är totalt oanvändbar för oss. Så när vi verkar kan vi ta mycket tunna skivor av hornet, bråkdelar av mm. När jag skrev att jag kunde sänka trakten lite till så handlar det alltså om kanske inte mer än 1 mm. Vitsen med det är INTE själva sänkningen av trakten utan att få trakten och tyngdpunkten LÄNGRE bak för att påverka tillväxtriktningen. Och man blir förvånad över hur lite man behöver ta för att flytta trakten bakåt. Vi är lika mycket emot negativt lutade hovben som man är inom traditionell verkning.

hovslagarebjorn skrev:
Scoop förstår jag tyvärr inte vad det är. Om det inte är dom där "upphöjningarna" i sidan av hoven?
Mvh
Björn

Scoopen gör att hoven vid belastning har "någonstans att ta vägen" i en barfota hov. Man kan se att hästar som går barfota som rör sig tillräckligt mycket själva sliter sin hov så att dessa scoop uppstår naturligt. Rörelsen i hovkapseln är ju riktad nedåt, alltså när hästen belastar hoven trycks hovkapseln nedåt utåt i sidorna med störst vidgning från bredaste delen av hoven och bakåt. För att "göra plats" för denna utvidning och även tillåta en "sträckning av hoven" i sidan gör vi detta scoop. Det är som jag tidigare skrev endast några mm där det är som störst. Ett korrekt gjort scopp "försvinner" helt när hästen belastar hoven. Utan scoop "låser" man fast rörelsen i hoven vilket kan resultera i sprickbildning i hovkapseln, speciellt i sidorna. Om man på en barfotahov missar att göra denna "upphöjning" så resulterar det till slut i en kronrand som i sidorna välver sig uppåt och bidrar till att hoven blir understucken. Nu är det inte enbart detta som gör att hoven blir understucken, som jag skrev tidigare så kan en för lång tå också bidra till det.

Hoppas jag lyckats förklara detta på ett förståligt sätt.

MVH
Britt-Marie
SHP

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 730
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025