Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Detta inlägg var riktat till Susan som svar på ett av hennes inlägg och inte ett bidrag till diskussionen om den optimala hovformen, där en bild på en hov enbart kan stå som exempel och förtydligande. Håller alltså med om att det inte är intressant, som du skrev.

MVH
Britt-Marie
SHP
Åh! jag lyckade svisst inte stoppa det där inlägget - hade inte skrivit klart.
Det är inte menat till dig egentligen utan till alla som disskuterar här.

Mvh
Björn

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

hovis skrev:
Funkar det även om hästen är sabelbent fram och har harhas bak???? Bara några exempel på benställningar där skenan aldrig kommer befinna sig i lodplan. Det finns fler extriöra avvikelser men jag tror ni förstår poängen med dom jag nämt.
Nix det var precis vad jag menade - skenan MÅSTE vara i lodplan för att det ska fungera och det fungerar enbart på frambenen.

Mvh
Björn

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

hovslagarebjorn skrev:
Nix det var precis vad jag menade - skenan MÅSTE vara i lodplan för att det ska fungera och det fungerar enbart på frambenen.

Mvh
Björn
Fan jag måste citera mig själv! :rofl:

För plötsligt slog det mig vad som var otydligt!

Alltså - skenan måste vara i lodplan i hästens exteriörbedömning.
Alltså fungerar det tex på en idealhäst, en felaktigt inskenad häst, paralellförskjuten häst, tåvid tåtrång häst - inte på markvid eller marktrång häst, ej heller på hjulbent eller x-benthäst.
SAMT ATT OFTA är ju inte hästarna enkom en definition på benaxel utan en blandning av flera. Så är hästen bruten i kotleden men samtidigt har en skena som inte är i lodplanet så fungerar det alltså inte heller.

Bak ska det också fungera genom att ställa ett svetsat T- bakom bakskenan när hästen belastar jämnt men det har jag aldrig fått till. Däremot fungerar det fram och det är ,tycker jag, ett bra sätt att dubbelkolla sig sin verkning.

Mvh
Björn

Du verkar ha koll på en del.
jag tror min dam på frambenen är utåttåad från armbågen (måste det vara...)
sedan under knäet så vänder vänder det så uifrån skenan är hon inåttåad, men summan av kardemumman är att tån pekar rakt fram.

har ni (ALLA Ni ANDRA OCKSÅ DÅ GIVETVIS) sett nåt liknande:confused:

Alla är överens om att vi verkar reltivt likandne för barfotagång :D
Där skiljer vi oss inte så mycket

Mvh SUS

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Ett av missförstånden mellan traditionellt hovslageri och Strassermetoden tror jag gäller själva verkningstekniken. När vi verkar en häst, och det gör vi alltid enbart med hjälp av hovvkniv (en kniv med skäryta endast på en sida, det finns både vänster- och högerställda knivar) och rasp. Lutningen på eggen (skärvinkeln) är mycket liten. Jämför med den dubbeleggade hovkniven som har en betydligt större skärvinkel och är totalt oanvändbar för oss. Så när vi verkar kan vi ta mycket tunna skivor av hornet, bråkdelar av mm. När jag skrev att jag kunde sänka trakten lite till så handlar det alltså om kanske inte mer än 1 mm. Vitsen med det är INTE själva sänkningen av trakten utan att få trakten och tyngdpunkten LÄNGRE bak för att påverka tillväxtriktningen. Och man blir förvånad över hur lite man behöver ta för att flytta trakten bakåt. Vi är lika mycket emot negativt lutade hovben som man är inom traditionell verkning.

Scoopen gör att hoven vid belastning har "någonstans att ta vägen" i en barfota hov. Man kan se att hästar som går barfota som rör sig tillräckligt mycket själva sliter sin hov så att dessa scoop uppstår naturligt. Rörelsen i hovkapseln är ju riktad nedåt, alltså när hästen belastar hoven trycks hovkapseln nedåt utåt i sidorna med störst vidgning från bredaste delen av hoven och bakåt. För att "göra plats" för denna utvidning och även tillåta en "sträckning av hoven" i sidan gör vi detta scoop. Det är som jag tidigare skrev endast några mm där det är som störst. Ett korrekt gjort scopp "försvinner" helt när hästen belastar hoven. Utan scoop "låser" man fast rörelsen i hoven vilket kan resultera i sprickbildning i hovkapseln, speciellt i sidorna. Om man på en barfotahov missar att göra denna "upphöjning" så resulterar det till slut i en kronrand som i sidorna välver sig uppåt och bidrar till att hoven blir understucken. Nu är det inte enbart detta som gör att hoven blir understucken, som jag skrev tidigare så kan en för lång tå också bidra till det.

Hoppas jag lyckats förklara detta på ett förståligt sätt.

MVH
Britt-Marie
SHP

Ja kanske är det ett missförstånd i stort inte bara mellan lägren utan överhuvudtaget. För jag menar inte heller att man verkar ena sidan hälften så hög som den andra när jag säger att man sänker den/tar mer..... det kanske är bra att understryka för de oinsatta. (Bra tänkt Affrodite!)
Knivarna är nog samma som vi användr - finns en uppsjö varianter och modeller specialanpassade för olika ändamål.

Sedan slog det mig just precis nu när jag skrev de tidigare inläggen och satt och tänkte på detta med scoopen (vad är det för namn! är inte det sånt där journalister håller på med ;) *skojar*).

För återigen tycker du (eller Strasser, vad man nu vill) ungefär som jag. Bortsett för Scoopen för det sticker i mina ögon när jag läser;
"Scoopen gör att hoven vid belastning har "någonstans att ta vägen" i en barfota hov."
"Utan scoop "låser" man fast rörelsen i hoven vilket kan resultera i sprickbildning i hovkapseln, speciellt i sidorna."

I mitt lilla huvud kan jag köpa att ditt resonemang fungerar faktiskt.
Däremot ringer klockorna i huvudet och säger det där är ju en praktgardering för att komma ifrån obalanserade hovar.

Jag ser det som att man löser inte orsaken man undflyr den genom att försvaga strukturen när man gör ett scoop. Önskar jag kunde komma på någon bra liknelse!

I min värld uppstår nämligen inte belastnings-sprickor om barfotahästen är korrekt balanserad och belastar jämnt och det spelar ingen roll om den är skodd eller inte.

Faktum är att scoopförklaringen stör mig lika mkt som påståendet att eventuell smärta osv vid en tillbakaställning till den naturliga hovformen beror på tidigare traditionell hovvård.
Jag ser det som att man vet att det finns brister i ens metod men det skyller man på andra/annat.

Mvh
Björn

Susan skrev:
Du verkar ha koll på en del.
jag tror min dam på frambenen är utåttåad från armbågen (måste det vara...)
sedan under knäet så vänder vänder det så uifrån skenan är hon inåttåad, men summan av kardemumman är att tån pekar rakt fram.

har ni (ALLA Ni ANDRA OCKSÅ DÅ GIVETVIS) sett nåt liknande:confused:

Alla är överens om att vi verkar reltivt likandne för barfotagång :D
Där skiljer vi oss inte så mycket

Mvh SUS
Nja! Jag har minst erfarenhet av hovslagarna här! Vill bara understryka det.

Din dams definition av benaxel om den ser ut som du beskrivit den.
Benaxeln börjar i armbågsleden så det körde ihop sig tvärt för mig!:rofl: och sen blev det inget lättare. ;)
Är den roterad(vriden) eller bruten(vinklad)?

Jag är i vart fall med på att tåvinklar och proportioner är de samma -och att hovbenet ska vara parallellt med underlaget, sedan börjar det köra ihop sig.

Mvh
björn

Hur fan svara man utan att det kommer upp ett användarnamn i hörnet???????? :confused:

I vilket fall så säger jag godnatt nu och kommer förmodligen inte logga in på ett tag. Min fru blir tokig om jag gör det :rofl:

Så eftersom jag inte gör det så kommer min mening i ämnet här;
Strasser har en del poäng.
Dock är de delar av hennes hypotes som jag funnit bra inga nyheter utan är de samma som inom traditionell hovvård.
Nu förstår jag ju kronrandsvinkelidén så det ska jag prova kommande vecka - det kan ju ev vara en bra nyhet.
Vidare har jag lärt mig namnet på "scoopen", men håller inte med och är tveksam till att ALLA vildhästar ser såna ut eller ens alla i samma flock. Utifrån vad man som verkare vill uppnå med dom så borde det ju vara naturligt felbalanserade hästar som får dessa scoop och snarare av en exteriör slitning än av slitning mot underlaget. Så varför ska vi inte hjälpa våra hästar att ha en så stark hov och stor bäryta som möjligt istället för att ignorera ett problem och gå runt det? Samt hur man än tänker ska alla hästar ha scoop, även de som aldrig haft tendens till belastningssprickor?
Sedan har vi inte hunnit in på "sjukdomar (frakturer, inflamationer, pålagringar och sjukdomar tänker jag mig främst)....... då faller Strassermetoden som ett korthus enligt mig.

Och det är inte menat som något påhopp! Eller av rädsla för konkurens! Alternativmetoderna har säkert någon ljuspunkt om man letar men man ska inte påstå att traditionell hovvård är roten till allt ont eller att hovslagare och veterinärer är inskränkt okunnigt folk utan vilja att gå framåt.

Mvh
Björn

SO Hovslagare skrev:
Oj vad du jobbat med kameran.
När man med en bild ska försöka visa tåaxlar/benaxlar är det väldigt viktigt att hästen står med benen lodrätt och belastar bägge benen jämt. Jag har bara tittat som hastigast på dina bilder men en sak som slog mig var att framhovarna såg ut att vara höga på insidan.
Vet du om det finns ngn anledning till att det är på det sättet?

Det är faktiskt maken som plåtat :crazy:
Det var lite svårt att få honom att stå still och jämnt(hästen alltså, maken ålade omkring enligt mina order :p ), han är bara liten och inte så mycket hanterad... Det var såååå spännande när någon kröp omkring mellan benen och plåtade :p

Jag vet inte om någon anledning till något i stort sett på hans hovar :o :crazy: Han är tre år, islandshingst, och han har förståss gått barfota hela livet. Sedan hösten har hans hovar blivit eftersatta eftersom förra ägaren skadade sig allvarligt och det vart lite mycket med det. Hovarna flöt då ut en del och både han och hans kompis fick hovbölder. Dessa skar hovis ur (vet inte exakt var på hoven, när och hur) och resterna efter detta är nu i nederkant på höger fram, på insidan.

Tror du inte att den blir bra när breddat sig färdigt?
Som du beskriver händer det ganska mkt i dens kropp nu.

Tack för det Björn det har varit intressant jag håller till stora delar med om din slutsats. Men jag har svårt att hitta några poäng alls hos strasser, visst är hon i närheten av traditionell hovvård i vissa lägen men det är väl omöjligt att verka en hov utan att komma dit. Jag ser inte strasser och OL som en verkningsmetod överhuvudtaget utan som en affärsidé att sälja kurser till olyckliga/okunniga hästägare.
Bara detta att man helst inte ska ha några anatomiska förkunskaper talar för sig självt. Det är lättare att lura den som inte kan anatomin.
Barfotahästar verkas givetvis bäst av utbildade hovslagare som inte har en religös spärr mot att sätta på skor om hästen inte mår bra av barfota.

Jag undrar dessutom vilka vildhästar man talar om. Jag har verkat en del sk.vildhästar. Andalusier och Lusitano som lever sina första fyra år som vildhästar i Camargue. Dessa hästar har med få undantag haft extremt korta tår och ganska höga trakter. Nu säger jag inte att detta är idealet utan jag bara konstaterar att det är på det viset.

Nu är det ju ganska mjuka marker i Camargue. PRE och LUS är hårdhovshästar. Den mjuka marken sliter inte så hårt på deras hovar som det skulle gjort om de levt mer på den iberiska halvön med mer stäpp och klippliknade landskap.

/T

Ditt resonemang håller inte.

Läste igår att mustangerna hade: typiska övervuxna hovar.De går väl på hård mark?

De på Camargue har lyckats bryta av sina tår fastän de går på mjuk mark.
Jag tror att de ständigt pendlar mellan låg trakt, lång tå- högre trakt, kort tå

Senast ändrad:

emindy skrev:
Det beror naturligtvis på hur hovarna ser ut innan avskoningen.
Men en "normal" avskoning på en frisk häst med normala hovar innebär inte ömhet annat än på grusväg. OBS att man bör undvika avskoning när det väntas frusen, knölig mark eftersom en skodd hov ofta har en lite tunnare sula vilket innebär att risken för sulläderhudsinflammation ökar.

Kan du definiera "normala hovar", tack

Är det bara SHP som anser att en häst som har haft skor inte kan ha "normala hovar"?:confused:

Tez1 skrev:
Nu är det ju ganska mjuka marker i Camargue. PRE och LUS är hårdhovshästar. Den mjuka marken sliter inte så hårt på deras hovar som det skulle gjort om de levt mer på den iberiska halvön med mer stäpp och klippliknade landskap.

/T

Hoppsan, nu dyker ett ämne upp som man faktiskt inte tidigare velat talat om och förskjutit när det kommit på tal.

Vad säger att de marker som en avskodd häst går på faktiskt passar hoven, alla hästar har inte samma förutsättningar vad gäller marker. En del har bara tillgång till mjuka marker, och andra får hålla tillgodo med hårda vägar såsom asfalt, grusväg och eller ridhus/paddock/sandbana.

Skall jag sammfatta ditt svar här, innebär det att en häst som går på mjuka underlag kräver oftare verkning. Sen har vi den häst som går på underlag som sliter mycket, kräver antagligen inte mer än putsning om den ens kan gå utan skor.

Ingen aning, men eftersom min häst tydligen antingen är sjuk och/eller faller utanför "normalitetsramen" för hovar så undrar jag följaktligen vad normalitetsbegreppet står för....

Om man tar SO´s påstående och lägger ihop med ditt, att dessa hästar är "hårdhovade".
Hur kan dessa hästar då bryta av sin tå o bli väldigt kort i tån?

Vilka raser är mjukhovade?
Kan de oxå alltid gå barfota?

Fullblod är ofta mjukhovade.
islänningar med dåliga fötter har ofta hårt horn, men minimal tillväxt

Trix skrev:
Kan du definiera "normala hovar", tack
Där har du en poäng... Vad är normalt?

Jag antar att jag menar hyfsat fungerande hovar utan någon speciell sjukdomshistoria. Ej platta, tokutflutna, jättetrånga, jättetunn sula, riktigt förtjockad sula, hovbenssänkning, fång,
Listan kan nog göras ganska lång skulle jag tro.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 730
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar