Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Susan skrev:
markparallellt7yv.jpg

Det som jag tänker när jag ser den här bilden är att om vi lämnar hästen såhär, så kommmer 95 % av alla hästar under *verkningsperioden* slita trakten ytterligare så att vi börjar med en tåaxel lite bruten bakåt, men som blir en mer bruten tåaxel bakåt ju längre tiden går.

Tycker att det är mycket roligare nu, när det är dialog

Detta är en häst som sliter hovarna helt i balans mellan verkningarna. Det enda man behöver göra är att "putsa" lite. Hästen sliter inte mer i trakten än i tån. Inte mer på utsidan än på insidan. Alltså hästen behåller sina vinklar mellan verkningarna.

Britt-Marie
SHP

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

*lånar knapp*

Hovslagarbjörn och Afrodite!

Det är precis detta som jag tror att flera av oss som har följt denna tråden har väntat på. En nyanserad och sansad debatt angående vad som skiljer och vad som är likheter mellan strassermetoden och traditionell hovvård. Tack och hoppas på att ni orkar fortsätta i samma fina anda som ni börjat! :bow: :bow: :bow:

Mvh Susanne

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
Här har vi då den livsfarligt höga trakten....
Och den framåt brutna tåaxeln:o

fram.jpg

Jag tycker att den här inte är helt olik min nordis som ochså har väldigt raka kotor i jämförese med teckningen tidigare i tråden och ett ordinärt halvblod.

På min dator så är det här 5 cm i tån och 3 i trakten.
Omman då går efter 1:2 så vore det fel.
Men on man utgår ifrån en raktåaxel och ett markparellellt hovben så är det ju inte så pjåkigt ändå.

Alltså rel rak tåaxel.Det lilla den är framåt bruten ser jag knappt.

Sedan kan jag utifrån tycka att hela hoven är lite hög runt om.

Nu vet vi ju inte när den är skodd senast eller vet vi det??? För mig ser den gammalskodd ut trots att bilden är dålig och jag tycker mig kunna se att skon ligger under hovväggen.

Personligen så skulle jag (om jag skulle sko den utifrån detta) verka ner den i trakten typ max ca 1 cm samt ge den lite mer längd i tån. Detta trots att jag är känd för att sko med korta tår men här skulle jag nog gjort tvärtom. En bild säger mig att det skulle se mer harmoniskt ut och kanske även mer balanserat men det går ju naturligt vis inte att sitta här och tvärsäkert bestämma ngt utifrån en bild.

Susan skrev:
Här har vi då den livsfarligt höga trakten....
Och den framåt brutna tåaxeln:o

fram.jpg

Jag tycker att den här inte är helt olik min nordis som ochså har väldigt raka kotor i jämförese med teckningen tidigare i tråden och ett ordinärt halvblod.

På min dator så är det här 5 cm i tån och 3 i trakten.
Omman då går efter 1:2 så vore det fel.
Men on man utgår ifrån en raktåaxel och ett markparellellt hovben så är det ju inte så pjåkigt ändå.

Alltså rel rak tåaxel.Det lilla den är framåt bruten ser jag knappt.

Sedan kan jag utifrån tycka att hela hoven är lite hög runt om.

"Kotar över", by the way - skulle innebära att kotben kronben skulle stå mer än rakt uppåt altså frammåt, så verkar det ju inte vara efter mina linjerpå denna bilden.
Jag är impad över va duktig du är med datorns finesser:bow:
Jag e blond och totalt datatafatt:D

Hmm.. jag funderar lite.. är det traktbrodd på hästen på bilden oxå eller är det halmstrået som spökar med skuggan:confused:
Sen som vi sagt förut..knappast nyskodd pålle här!:confused:
Jag håller med om att det nog går verka ner en hel del på denna fossing..

Sen en annan tanke..gud va mkt bröte folk har i sina stallgångar!!
Ibland ser det ut som rena soptippar i bakgrunden på bilder..:crazy:
Eller är det bara jag som är petig.:o

Sen håller jag med ,överkotning är nåt annat än på bilden här..:angel:

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Detta är en häst som sliter hovarna helt i balans mellan verkningarna. Det enda man behöver göra är att "putsa" lite. Hästen sliter inte mer i trakten än i tån. Inte mer på utsidan än på insidan. Alltså hästen behåller sina vinklar mellan verkningarna.

Britt-Marie
SHP

I så fall måste den här hästen vara tåsläpare då i alla fall jag inte vill kalla det för putsning i tådelen utan en gammal hederlig rallarraspning.

Afrodite skrev:
Ett av missförstånden mellan traditionellt hovslageri och Strassermetoden tror jag gäller själva verkningstekniken. När vi verkar en häst, och det gör vi alltid enbart med hjälp av hovvkniv (en kniv med skäryta endast på en sida, det finns både vänster- och högerställda knivar) och rasp. Lutningen på eggen (skärvinkeln) är mycket liten. Jämför med den dubbeleggade hovkniven som har en betydligt större skärvinkel och är totalt oanvändbar för oss.
MVH
Britt-Marie
SHP

Säg mig, vilket märke av hovknivar använder ni???
Själv använder jag bara "The Knife"

Afrodite skrev:

Britt-Marie
SHP
Så detta är vad du menar en välbalanserad hov som sliter sin hov i perfekt balans själv?

Ok ...hur länge är denna verkad på strasservis,anser du denna helt omställd?

Jag tycker utifrån min erfarenhet och hovisutbildning att det är väl mkt kapat i tådelen,putsat är milt uttryckt,ser ut som bärranden är bortraspad helt..
Men nu vet ju inte jag hur de ska se ut med era ögon sett.:cool:
Själv tycker jag också hoven är lite konkav i hovväggen,vilket brukar bli resultatet av för lång tå.
Nu ser vi inte hoven underifrån sett heller,men jag föredrar att verka hoven mer i tån underifrån så slipper man kapa bort tådelen framifrån/utsidan,då räcker det att runda hovväggen underifrån lite med hovraspen..så slipper man raspa vägg i onödan.
Om hoven verkas mer underifrån i tådelen kommer hoven automatiskt "in under hästen igen" och hoven växer rätt utan tåkapning,scooping.

Så tänker jag,sen ser man inte hela hästen heller ,bilder är alltid svåra att bedömma korrekt,men spontant för lång tå trots tåkapning.
Min åsikt .

Afrodite skrev:
Scoopen gör att hoven vid belastning har "någonstans att ta vägen" i en barfota hov. Man kan se att hästar som går barfota som rör sig tillräckligt mycket själva sliter sin hov så att dessa scoop uppstår naturligt. Rörelsen i hovkapseln är ju riktad nedåt, alltså när hästen belastar hoven trycks hovkapseln nedåt utåt i sidorna med störst vidgning från bredaste delen av hoven och bakåt. För att "göra plats" för denna utvidning och även tillåta en "sträckning av hoven" i sidan gör vi detta scoop. Det är som jag tidigare skrev endast några mm där det är som störst. Ett korrekt gjort scopp "försvinner" helt när hästen belastar hoven. Utan scoop "låser" man fast rörelsen i hoven vilket kan resultera i sprickbildning i hovkapseln, speciellt i sidorna. Om man på en barfotahov missar att göra denna "upphöjning" så resulterar det till slut i en kronrand som i sidorna välver sig uppåt och bidrar till att hoven blir understucken. Nu är det inte enbart detta som gör att hoven blir understucken, som jag skrev tidigare så kan en för lång tå också bidra till det.
MVH
Britt-Marie
SHP

Förklaring på "scoop" för alla inkl. mig som inte hängt med i redan beprövade verknings metoder som fått ett nytt namn.

http://www.ruralheritage.com/village_smithy/4point.htm

http://www.horseshoes.com/advice/dibbrn1/fcoftfrp.htm

http://www.ecis.com/~hplove/clo/heum9806.html

http://www.ecis.com/~hplove/clo/heum9861.html

Läste jag rätt?:confused:

TYPISKA förvuxna mustanghovar(oxå bild)

Är det idealet?

jag har bara hört om hur fantastiska de är.

axel skrev:
Läste jag rätt?:confused:

TYPISKA förvuxna mustanghovar(oxå bild)

Är det idealet?

jag har bara hört om hur fantastiska de är.

Nu va det ju inte det som va poängen med att lägga ut ett axplock av alla länkar som finns ang. four point trimming utan metoden som sådan samt några olika synsett på den.

Jag ber om ursäkt om det råkade komma med en bild i från verkligheten oxå.Hoppas det inte uppfattas som stötande här av vissa.

puff skrev:
*Knapplån*

en fråga riktad till SPH:are och ANHCP:are, om men tar av en häst skorna och verkar enligt era respektive metoder, hur länge är det normalt att en häst kommer vara mycket ömfotad på allt annat än djupsnö?
Det beror naturligtvis på hur hovarna ser ut innan avskoningen.
Men en "normal" avskoning på en frisk häst med normala hovar innebär inte ömhet annat än på grusväg. OBS att man bör undvika avskoning när det väntas frusen, knölig mark eftersom en skodd hov ofta har en lite tunnare sula vilket innebär att risken för sulläderhudsinflammation ökar.

skuggi skrev:
ojjj.... :o :o
skulle skenan vara lodrät? :o :crazy:
Jag höll den horisontellt.... :crazy: :p
Hästen är barfota och nyverkad.
Så jag lyfter upp frambenet framåt, och håller ovanför knäet, och låter fossing och skenben dingla, och då ska sulan vara 90 grader motskenan, alltså parallell med plant underlag?
*trööög tjej* :p
Nja du gjorde nog rätt först. Men när hästen exteriörbedöms dvs när den belastar alla hovar lika mkt på ett plant underlag ska skenan vara i lodplanet.

Mvh
Björn

PÅ sidorna som du hänvisade till var hovbenet Inte markparallellt;)

skuggi skrev:
Hrmm..jaja, lite söndagsskoj till er här då :p

www.equisoft.se/edall
Satan i gatan vad fint du jobbat för att ordna bilder till oss! :)
Du har dessutom förstått rätt vad jag menade - men detta fungerar alltså endast om skenan är i lodplanet då hästen belastar hovarna jämnt - och endast fram för bak kan ästen inte slappa tån på samma sätt.
Lyfter du däremot skenan i lodplan och kikar ner efter skenan kan du se hur hoven ligger i balans under denna.

Mvh
Björn

hovslagarebjorn skrev:
Nja du gjorde nog rätt först. Men när hästen exteriörbedöms dvs när den belastar alla hovar lika mkt på ett plant underlag ska skenan vara i lodplanet.

Mvh
Björn

Funkar det även om hästen är sabelbent fram och har harhas bak???? Bara några exempel på benställningar där skenan aldrig kommer befinna sig i lodplan. Det finns fler extriöra avvikelser men jag tror ni förstår poängen med dom jag nämt.

Afrodite skrev:

Britt-Marie
SHP
Jag kan tycka såhär;
Tåaxeln är bruten bakåt - men hur står hästen då? Kanske stödde hästen, när bilden togs, på den hoven?

Det är ju inte intresant? Eller?
Det intresanta är hur idéalbilden av en välbalanserad hov i respektive läger ser ut.

Mvh
Björn

skuggi skrev:
Hrmm..jaja, lite söndagsskoj till er här då :p

www.equisoft.se/edall

Oj vad du jobbat med kameran.
När man med en bild ska försöka visa tåaxlar/benaxlar är det väldigt viktigt att hästen står med benen lodrätt och belastar bägge benen jämt. Jag har bara tittat som hastigast på dina bilder men en sak som slog mig var att framhovarna såg ut att vara höga på insidan.
Vet du om det finns ngn anledning till att det är på det sättet?

hovslagarebjorn skrev:
Jag kan tycka såhär;
Tåaxeln är bruten bakåt - men hur står hästen då? Kanske stödde hästen, när bilden togs, på den hoven?

Det är ju inte intresant? Eller?
Det intresanta är hur idéalbilden av en välbalanserad hov i respektive läger ser ut.

Mvh
Björn

Detta inlägg var riktat till Susan som svar på ett av hennes inlägg och inte ett bidrag till diskussionen om den optimala hovformen, där en bild på en hov enbart kan stå som exempel och förtydligande. Håller alltså med om att det inte är intressant, som du skrev.

MVH
Britt-Marie
SHP

Jag kan tycka såhär;
Tåaxeln är eventuellt bruten bakåt eller så är den det inte på Affrodites bild, men hur står hästen då? Kanske stödde hästen -när bilden togs- på den hoven?

Det är ju inte intresant? Eller? Helt meningslöst att vi ältar vad som gjorts rätt eller fel vare sig det är Strasser verkat eller traditionellt verkat. Det enda alla är överens om är att det är jättesvårt att avgöra utifrån en bild.

Det intresanta är hur idéalbilden av en välbalanserad hov i respektive läger ser ut. (tycker jag)
Det finns inga perfekta hästar (inte många i vart fall) så vi kan bara utgå ifrån en påhittad häst som är perfekt om vi ska komma någon vart då vi klargör skillnaderna mellan Strasser och traditionell hovvård.

Ett bra tillvägagångssätt vore ju att börja med en idéalhov(där tyckte jag vi var klara) sedan kanske gå in på ren hovfunktion (det ville jag hoppa över för jag börjar tröttna på datorn INTE på sällskapet här) UTAN att blanda in hur man verkar, exteriört tror jag inte det finns skillnader så det kan vi ju hoppa över plus att då blir det så jävla många asspekter att hålla reda på - lättare med en påhittad perfekt häst med raka benaxlar och riktiga vinklar som inte har ont i en enda muskel elle rnågon annanstans.

Sedan gå in på balansering och där kommer ju verkningen in och simsalabim ser man de VERKLIGA skillnaderna samt framförallt nyttan av beslagen.
För att till sist avslut amed lite sjukdomar och skador (där man än mer ser nyttan av beslagen - enligt mig då)

För jag ser det så här; Strasser har en hel del rätt också - dock är de ju inga nyheter. vi kallar det verkning för barfotagång Strasser kallar det något annat.
Mvh
Björn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 730
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar