Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Kanske ska börja med ett exempel också? ;)

Ett mkt vanligt belastningsproblem börjar vi med;
Vi kommer till en häst som inte har någon nämnvärd exteriör avvikelse, vi vet att hovbenet verkats parallellt med marken, vi kan tom säga att den varit barfota för sakens skull bara, ändå så flyter nu den ena väggen ut och motsatt vägg är "rakare".
Vad beror detta på och hur verkar en Strasser verkare den här hästen för att återfå en balanserad hov?

Mvh
Björn

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Hovbrosket som jag ritat in är naturligtvis inte i sin form överenstämmande med ett verkligt hovbrosk. Det är inte det som är det väsentliga här utan det är läget på hovbrosket. Hovbrosket fäster mot hovbenet och hovbensutskotten (hovbensgrenarna) och upp ungefär till mitten av ledytan. Det fäster även mot kronbenet och har också ligament som fäster i samtliga tre av fotens ben alltså både hovben, kronben och kotben.

Det är som sagt placeringen i hoven som är intressant inte hur hovbrosket i detalj ser ut. Det är alltså spetsen där bak som vi använder oss av som mått på trakthöjden. Samma mått gäller både på framhov och bakhov.

Hovbrosket följer också kronrandens lutning på en frisk hov och man kan se (känna) kanten på hovbrosket någon cm ovan kronranden som en rak linje bakifrån och fram.

Det är hovens inre strukturer som är vägledande för hur vi verkar en hov.

Britt-Marie
SHP

Att hovbroskets läge är av avgörande betydelse håller jag med om, så vida man nu känner till dess läge samt ligament. Om nu som du skriver hovbrosket även fäster mot kronleden, borde då inte kronleden vara helt stel samt förklara gärna närmre ligamentens infästning i främst kotleden eller har du skrivit fel och i stället menade strålbenet???

För mig är det mer intressant hur hovbrosket i detalj ser ut och vilka ligament som tillhör hovbrosket samt var dessa fäster in. Har man inte denna enkla bild klar för sig kan man omöjligt analysera avvikelser i vare sig deformerat hovbrosk eller smärta i ngt av dess tillhörande ligament, än mindre förstå sambandet.

Så här ser jag på det (Långt) och detta utifrån dokumenterad forskning.

Hovbensgrenarna är fästpunkter för hovbrosket,dessa brosk sträcker sig över kronranden och denna övre del kan palperas med fingrarna. Hovbrosket följer med längs hovens sid och traktdel för att vid ballarna böja sig innåt mot sigattalplanet och gå ner mot strålen.

Framhovarnas hovbrosk är vanligtvis större än bakhovarnas. I förhållande till kronranden är bakbenens hovleder vanligtvis belägna något högre upp än frambenens.

Strålbenets sidoligament(2st) som framför allt fäster in mot hovben,kronben,kotben OCH hovbensbrosk.

Hovbroskets vardera sidas ligament dels från hovbroskets övre del sidodel till kronbenet, dels från hovbroskets nedre del till hovbenet,dels vardera sidas lig. från sidan på strålbenet till brosket,dels vardera sidas lig. från kronbenet vid infästningen av kronledens sidoligament till hovbroskets övre del och till hovbenet samt hovbroskens korsband vilka täcks av djupa böjsenan och går från brosket till motsatta sidans hovbensgren,slutligen stråk av fibrer från brosken in i elastiska putan.

Det är som sagt hovens inre strukturer som är vägledande för hur man verkar en hov.

Har man inte kunskapen om hovens inre strukturer så kan det lätt bli VÄLDIGT fel.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Det är väldigt intressant att få se vilka likheter och (kanske) även skillnader mellan traditionell hovvård och Strassertrimning. Detta har aldrig förut kunnat genomföras på denna tråd. En eloge till dig!

:bow: :bow: :bow:

Senast ändrad av en moderator:

mackan skrev:
Afrodite, i den förra tråden så svarade du på en fråga jag ställde vad du ansåg om att strasser verkade hästar orsakas lidande i samband med barfota processen. du svarade då att inga hästar som är ömma osv, rids under den perioden.

säger du då alltså att det är helt ok att hästen har ont och lider i samband med metoden? för den rids ju inte.

?

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/strasseranm.html

Ännu en redogörelse som är fabricerad förstås.....? det är väl därifrån vi alla fått våra villfarelser och lögner om strasser metoden antar jag?

Bumpar upp frågan då den tydligen kommit bort och inte blivit besvarad.

fram kan man lyfta hoven och låta tån hänga löst medan man håller i skenan för att se hovbenets undersida, är det markparallellt så är sulan 90 grader mot skenan.

:eek: :eek:
Det där funkar ju inte på mina pållar! :( Jag måste trycka på tån om det ska bli 90 grader mot skenan... Är inte hovbenet markparallellt då? Ska knäppa bilder imorrn så får ni se..

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovslagarebjorn skrev:
Det enda jag eventuellt kan säga är att trakterna är understuckna (har som sagt en liten skärm och ser inte bilderna så där jättebra) men inte nämnvärt understuckna.
Värt att säga efter det är att enda viset jag personligen kan ordna till det är att faktiskt sänka trakterna så som jag missförstått att Strasser ville och sko med en kilsko för att flytta bak tyngdpunkten och få trakterna att växa åt rätt håll igen så att traktvinkeln blir den samma som tåvinkeln.

Tack för ditt vänliga svar och det är mycket trevligt att höra att du tycker hoven var fin! Och ja trakterna är lite understuckna. Detta beror förmodligen på att tån varit lite för lång. Detta brukar ofta resultera i understuckna trakter. Som du ser har jag raspat in tån. Jag håller helt med om hur den understuckna trakten ska korrigeras. Att tyngdpunkten flyttas bakåt så hornrören inte växer för mycket framåt är helt enligt Strasser. Jag tror som du att jag kan sänka trakten lite till för att få trakten längre bak. Vad vi också gör, eftersom hästen går barfota, är att lägga ett scoop strax framför trakten och en bit framåt längs sidan på hovväggen. Ett scoop (du känner säkert till detta, men ger ändå vår förklaring på det) är en lätt sänkning av hovväggen, några mm, så att hoven vid belastning kan "sträcka på sig" bakåt. Det är alltså extra viktigt när man har att göra med en understucken trakt på en barfotahov att göra detta scoop. Det hjälper till att få trakten bakåt.

hovslagarebjorn skrev:
Så summa kardemumma är att så långt som hovvinklar och hov proportioner så är jag med på noterna och de är samma som inom traditionell hovvård.

Ja jag är framför allt nöjd med att du anser att trakthöjden är korrekt. För höga trakter ställer till många problem för våra hästar.

hovslagarebjorn skrev:
Så då skulle jag vilja ställa en snabb fråga om hovfunktionen om det är ok?
Jag förstår det som att Strasser menar att hoven "fylls" på med blod vid belastning? Stämmer det?

Sedan skulle jag vilja återkomma till hovfunktionen lite senare men först fortsätta med balanseringen eftersom det känns som den naturliga fortsättningen efter detta med vinklar och proportioner?

Ett snabbt svar på frågan om vi anser att hoven (eller rättare sagt läderhuden) fylls med blod vid belastning. Ja det anser vi.

Återkommer med mer utförligt svar på dina frågor.

MVH
Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Tack för ditt vänliga svar och det är mycket trevligt att höra att du tycker hoven var fin! Och ja trakterna är lite understuckna. Detta beror förmodligen på att tån varit lite för lång. Detta brukar ofta resultera i understuckna trakter. Som du ser har jag raspat in tån. Jag håller helt med om hur den understuckna trakten ska korrigeras. Att tyngdpunkten flyttas bakåt så hornrören inte växer för mycket framåt är helt enligt Strasser. Jag tror som du att jag kan sänka trakten lite till för att få trakten längre bak. Vad vi också gör, eftersom hästen går barfota, är att lägga ett scoop strax framför trakten och en bit framåt längs sidan på hovväggen. Ett scoop (du känner säkert till detta, men ger ändå vår förklaring på det) är en lätt sänkning av hovväggen, några mm, så att hoven vid belastning kan "sträcka på sig" bakåt. Det är alltså extra viktigt när man har att göra med en understucken trakt på en barfotahov att göra detta scoop. Det hjälper till att få trakten bakåt.

Ja jag är framför allt nöjd med att du anser att trakthöjden är korrekt. För höga trakter ställer till många problem för våra hästar.

Ett snabbt svar på frågan om vi anser att hoven (eller rättare sagt läderhuden) fylls med blod vid belastning. Ja det anser vi.

Återkommer med mer utförligt svar på dina frågor.

MVH
Britt-Marie
SHP

Nu håller jag på att dö av skratt, förstår du inte????

Hej en sak är säker den här barfota debatten har ledit ett steg framåt Skodde idag fruns häst (gud förbjude det är ju lördag ) tyckte det vart som det brukade ungefär när jag var klar .men ställde mig och tittade från sidan och funderade lite över graderna lade en rasp vid kronranden och frågade en tjej (student) om vad hon trodde att graderna var svarade hon ca 30 grader Nu som först efter 14 år så börjar man titta efter och fundera efter lite mera har väl alltid skott efter principen 2 /1 men jag är inta riktigt med vartbump: det bra eller dåligt :bump: :bump: :banana: :banana:

Skybjer skrev:
Hej en sak är säker den här barfota debatten har ledit ett steg framåt Skodde idag fruns häst (gud förbjude det är ju lördag ) tyckte det vart som det brukade ungefär när jag var klar .men ställde mig och tittade från sidan och funderade lite över graderna lade en rasp vid kronranden och frågade en tjej (student) om vad hon trodde att graderna var svarade hon ca 30 grader Nu som först efter 14 år så börjar man titta efter och fundera efter lite mera har väl alltid skott efter principen 2 /1 men jag är inta riktigt med vartbump: det bra eller dåligt :bump: :bump: :banana: :banana:

Hur menar du att barfotadebatten har lett ett steg framåt?

*Knapplån*

Tycker alla hovisar här att afrodites hov är korrekt verkad?

Susan skrev:
*Knapplån*

Vad tycker du själv?

Susan skrev:
*Knapplån*

Jag kan inte svara på det utan att se hela benaxeln.

Bara av att sitta här och läsa alla era inlägg en del är riktigt bra så tycker jag att hela hovslageri biten tar ett steg framåt (däremot kanske inte barfota biten gör det ) Mvh Tommy

Skybjer skrev:
Bara av att sitta här och läsa alla era inlägg en del är riktigt bra så tycker jag att hela hovslageri biten tar ett steg framåt (däremot kanske inte barfota biten gör det ) Mvh Tommy

Hej Tommmy

Välkommen hit!

Måste bara fråga dig vem ställde du svaret till?

Uppe i högra hörnet ser du vem du svarat. I detta fallet svarade du Hovis men det kanske var det du hade tänkt?

Jag o datorer :banana: :banana: det var till dig Tommy

:bow:
Skybjer skrev:
Jag o datorer :banana: :banana: det var till dig Tommy

I stort sett alla som gör sina första inlägg här gör samma sak så det var inte alls konstigt.

Jag är bara hästägare och verkar inga hovar med andra ord. Jag lär mig massor på att läsa svaren här. Både från hovslagare och från barfotagänget. Nu det sista har tråden fått ett räjält uppsving:bow: :bow:

Mvh Susanne

Susan skrev:
*Knapplån*

Spontant så kan jag tycka att den ser ngt bakåtbruten ut
men det kan finnas en vits med det då den är understucken.
Däremot så kan jag säga att den inte ser ut som de strasserverkade hästar jag har sett i västmanland.
Mycket svårt att säga nånting från en bild. men som sagt den ser inte ut som de skräckexempel som jag sett tidigare.

Tack. - då är jag inte ensam i alla fall :D

Spontant så kan jag tycka att den ser ngt bakåtbruten ut
men det kan finnas en vits med det då den är understucken.
Däremot så kan jag säga att den inte ser ut som de strasserverkade hästar jag har sett i västmanland.
Mycket svårt att säga nånting från en bild. men som sagt den ser inte ut som de skräckexempel som jag sett tidigare.

Så här svarade SO Hovslagare, kanske en bra ide att läsa först.:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 730
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna