Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d
Afrodite skrev:
Hovbrosket som jag ritat in är naturligtvis inte i sin form överenstämmande med ett verkligt hovbrosk. Det är inte det som är det väsentliga här utan det är läget på hovbrosket. Hovbrosket fäster mot hovbenet och hovbensutskotten (hovbensgrenarna) och upp ungefär till mitten av ledytan. Det fäster även mot kronbenet och har också ligament som fäster i samtliga tre av fotens ben alltså både hovben, kronben och kotben.
Det är som sagt placeringen i hoven som är intressant inte hur hovbrosket i detalj ser ut. Det är alltså spetsen där bak som vi använder oss av som mått på trakthöjden. Samma mått gäller både på framhov och bakhov.
Hovbrosket följer också kronrandens lutning på en frisk hov och man kan se (känna) kanten på hovbrosket någon cm ovan kronranden som en rak linje bakifrån och fram.
Det är hovens inre strukturer som är vägledande för hur vi verkar en hov.
Britt-Marie
SHP
Att hovbroskets läge är av avgörande betydelse håller jag med om, så vida man nu känner till dess läge samt ligament. Om nu som du skriver hovbrosket även fäster mot kronleden, borde då inte kronleden vara helt stel samt förklara gärna närmre ligamentens infästning i främst kotleden eller har du skrivit fel och i stället menade strålbenet???
För mig är det mer intressant hur hovbrosket i detalj ser ut och vilka ligament som tillhör hovbrosket samt var dessa fäster in. Har man inte denna enkla bild klar för sig kan man omöjligt analysera avvikelser i vare sig deformerat hovbrosk eller smärta i ngt av dess tillhörande ligament, än mindre förstå sambandet.
Så här ser jag på det (Långt) och detta utifrån dokumenterad forskning.
Hovbensgrenarna är fästpunkter för hovbrosket,dessa brosk sträcker sig över kronranden och denna övre del kan palperas med fingrarna. Hovbrosket följer med längs hovens sid och traktdel för att vid ballarna böja sig innåt mot sigattalplanet och gå ner mot strålen.
Framhovarnas hovbrosk är vanligtvis större än bakhovarnas. I förhållande till kronranden är bakbenens hovleder vanligtvis belägna något högre upp än frambenens.
Strålbenets sidoligament(2st) som framför allt fäster in mot hovben,kronben,kotben OCH hovbensbrosk.
Hovbroskets vardera sidas ligament dels från hovbroskets övre del sidodel till kronbenet, dels från hovbroskets nedre del till hovbenet,dels vardera sidas lig. från sidan på strålbenet till brosket,dels vardera sidas lig. från kronbenet vid infästningen av kronledens sidoligament till hovbroskets övre del och till hovbenet samt hovbroskens korsband vilka täcks av djupa böjsenan och går från brosket till motsatta sidans hovbensgren,slutligen stråk av fibrer från brosken in i elastiska putan.
Det är som sagt hovens inre strukturer som är vägledande för hur man verkar en hov.
Har man inte kunskapen om hovens inre strukturer så kan det lätt bli VÄLDIGT fel.