Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

*KL*

Björn och alla andra! Jämför vi äpplen och päron när vi pratar om markparallellt hovben och kronrandsinkel?
I förhållandet hoväggslängd 2:1 (hovvägg-tå: hovvägg-trakt) är det omöjligt som Björn säger att få en kronrandvinkel på 30 grader. Den blir 19 grader.
Jag har hittat en bild som jag ritat lite i och som kan förklara en del av missförstånden. Bilden är tagen ut boken Hästen, lantbruksförbundets tidskriftsaktiebolag, femte upplagan 1949. Gammal bok men anatomin lär väl inte ha ändrats.

Om normal hov:

"För att huvudtaget kunna bedömma felaktigheter i hovformen bör vi känna till dess normala utseende. Tåväggen skall sålunda vara dubbelt så lång eller kanske rättare dubbelt så hög som traktväggarna intill ballarna (fig 112). Deta gäller både fram- och bakhovar."..." Vinkeln mellan tåväggen och marken skall på framhovar vara 40-45 grader och på bakhovar 50-55 grader. Inom dessa vinkelgränser skola läderhuds- och hornlamell- jämte hornrörsriktningarna befinna sig - endast under sådana förhålladen äga full hållfasthet." ... "Kronranden skall vara jämn och utan konturstörningar vare sig i from av inskränkningar eller pålagringar."

Längden på 1. är hälften så kort som 2. Men inte är väl hovväggen i trakten så lång som bilden visar. Enligt min erfarehet så slutar hovväggen på den ritade bilden snarare strax under hälften av dess längd. Där ballen kurvar sig finns hår och mjukdelar?

Iaf ni ser vad jag har ritat, komentarer!!
hovgenomskarning_a.jpg
[/IMG]
//T

Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

peter_lundin skrev:
En mkt befogad varning, att försöka få till ett kosmetiskt resultat utan koll på bakomliggande problem blir lätt förödande.
PL

En till varning ok??? Tyvärr kommer en av dina kolleger att avslöjas utifrån kosmetiskt resultat.

OK häng med. En kollega till MIG (alltså hovis) blev utkallad på en häst med en bockhov samt den andra fram naturligtvis helt logiskt,traktlåg och mer utfluten och blev komenderad!!! av den Vet som stod där att det här ser ju för jävligt ut, se till att åtgärda hovarna NU.

Och hur skall jag kunna göra det frågade hovisen då jag inte har en klar sjukdomsbild att stödja mitt yrkesutövande på.

Sänk den i trakten så mkt det går säger Vet och sedan tar du tillbaka tån maximalt på den där ankhoven.

Jag är välgit osäker på att det blir rätt att så drastiskt göra det svarar hovis.

Skitsnack sa Vet. gör nu som jag säger och jag står här och ser till att du får ner bockhoven så den inte ser ut som en stubbe.

Hovis tvekade men Vet är Vet och ingen hovis är större gud än Vet så hovis verkade allt vad det gick (och lite till)

Sådär ja sa Vet. nu ser det bättre ut. Jag måste nu åka vidare och se till nu att få bort anknäbben på den andra framhoven.

Vet åkte vilket hovis inte kände sig helt bekväm med men började sakta ta tag i ankhoven och hade precis avslutat renskärningen av sula och stråle när det plötsligt small som ett pistolskott och hästen stöp i backen framåt rakt över hovis som förskräckt kastade sig upp och med skräckslagen blick såg hästen kravlande på golvet.

Hästen kom dock snabbt upp på TRE ben med det tidigare bockhovs benet vinklat BAKÅT i carpus.
Den snabba omställningen samt den belastning som detta ben fick ta vid arbetet med det andra frambenet fick den svagaste länken att brista och hästen bröt helt enkelt benet i carpus bakåt.

Det tog tack o lov bara tio minuter för Vet att återvända och något skamsen traska in i stallet med bult pistolen redo.

Behöver jag nämna hur lång tid denna kollega efter denna händelse anklagade sig själv för det som hände sam vilka applåder denna Vet fick från ansvarsnämden.

Stallkatten skrev:
Jo, det verkar tyvärr vara så..
Det kanske inte finns någon hovslagare här som kan svaret på min fråga eller så tycker de att jag är korkad som frågar :confused:

Jag svarar och mitt svar är NEJ på fråga A och NEJ på att du är korkad.

Som jag kan se med mitt amatöröga;) så ser hoven och benet på din bild trevlig och harmonisk ut! Men det är ju faktiskt allt för ofta som jag också sett hovar där trakt och främre hovväggen är i samma höjd:eek: Detta kan väl åtminstone inte vara okej? (Ställer inte frågan till dig nu utan mer till hovslagarna). Jag har ingen hovslagare som håller hovar med så konstig hovform utan dom liknar mer den på bilden.

Kan ni hovslagare se något fel i vinklar på ben och hov på denna bild?

Kul diskussion i övrigt:)

MVH Marie

Tez1 skrev:
*KL*

Björn och alla andra! Jämför vi äpplen och päron när vi pratar om markparallellt hovben och kronrandsinkel?

För mig går det inte ihop. Jag har sett bevisligen enligt röntgen bilder markparalella hovben (sedda från sidan) fast med otroliga ballförskjutningar där kronranden sett ut som hela havet stormar. I min värld så består kronranden av mjuk vävnad vilket väldigt lätt kan på mkt kort tid ändra läge utifrån flertalet faktorer och behöver därför inte alls vara till ngn övertro och hänvisning för hovbenet.

En så enkel sak som foderränder vilket alla förmodligen känner till var har dom sitt ursprung innan dom ses på själva hovväggen????

Är det ngn mer än jag som fattar vad jag menar???

Marie_K skrev:
Men det är ju faktiskt allt för ofta som jag också sett hovar där trakt och främre hovväggen är i samma höjd:eek:
MVH Marie
Det där tror jag bara på om du kan styrka det med bilder då det är i princip omöjligt att uppbringa utan att den hästen kraftigt skulle kota över samt fullständigt främst slå sönder sitt ledbrosk i främst kotan under en väldigt kort tid.

Är du säker på att du inte blandar ihop detta med ett stuprör???

I min region är det tyvärr en allt för vanlig syn. Hästar som kotat över pga allt för höga trakter.

Friskt?
fram.jpg

/T (med tillåtelse från ägare)

Senast ändrad:

Ja, det var väl typ så här jag menade att dom hovar jag syftade på ser ut:confused:

Vad vill du ha fram med denna bild?
För höga trakter, ja.
Varför ? Diskussionen handlar om bockhov!!?
Överkotning? Vet du vad det är?
PL

Tez1 skrev:
*KL*

I förhållandet hoväggslängd 2:1 (hovvägg-tå: hovvägg-trakt) är det omöjligt som Björn säger att få en kronrandvinkel på 30 grader. Den blir 19 grader.
Jag har hittat en bild som jag ritat lite i och som kan förklara en del av missförstånden. Bilden är tagen ut boken Hästen, lantbruksförbundets tidskriftsaktiebolag, femte upplagan 1949. Gammal bok men anatomin lär väl inte ha ändrats.

Om normal hov:

"För att huvudtaget kunna bedömma felaktigheter i hovformen bör vi känna till dess normala utseende. Tåväggen skall sålunda vara dubbelt så lång eller kanske rättare dubbelt så hög som traktväggarna intill ballarna (fig 112). Deta gäller både fram- och bakhovar."..." Vinkeln mellan tåväggen och marken skall på framhovar vara 40-45 grader och på bakhovar 50-55 grader. Inom dessa vinkelgränser skola läderhuds- och hornlamell- jämte hornrörsriktningarna befinna sig - endast under sådana förhålladen äga full hållfasthet." ... "Kronranden skall vara jämn och utan konturstörningar vare sig i from av inskränkningar eller pålagringar."

Längden på 1. är hälften så kort som 2. Men inte är väl hovväggen i trakten så lång som bilden visar. Enligt min erfarehet så slutar hovväggen på den ritade bilden snarare strax under hälften av dess längd. Där ballen kurvar sig finns hår och mjukdelar?

Iaf ni ser vad jag har ritat, komentarer!!
hovgenomskarning_a.jpg
[/IMG]
//T
Kanon att du tagit dig tid att rita en bild för det är just precis det här jag försöker få fram - jag får idealhovens kronrandsvinkel till 19 grader och ska jag ändra den till 19 grader måste jag ställa ner trakterna så mkt att jag får en negativ rotation av hovbenet - men jag bara måste ha missförstått något för det kan bara inte vara vad Strasser menar! Eller?

Mvh
Björn

Tez1 skrev:
Sadeldiskussioner hör väl inte hemma här men det råkar vara ett ämne jag tycker är lika intressant som hovar, nästan.
Vill påstå att sadeln är till för människan, vi ska sitta skönt och säkert helt enkelt. Sen är det bonus om man lyckas hitta en som passar.
Långritter (säg över 3 timmar) så krävs ev något som fördela tyngden från ryttaren bättre.

Alla exempel förklarar ändå inte skons läkande verkan.
Den hjälp man kan få av en sko är lindring av besvären pga att man stänger av lite av blodflödet/hovmekanismen och därmed nerver. Vad jag vill få fram är att den läker inget den bedövar symptomen helt eller delvis. Om jag får en inflammation i stortåleden inte läker det av att jag knallar omkring i slalompjäxor.

/T
Talar du om standard skor eller sjukbeslag? För sjukbeslagens uppgift är ju just att hjälpa skador att läka och det handlar absolut inte om att låsa hoven eller stoppa blodflödet om det inte är just det man är ute efter --- och stoppa genomblödning är man ALDRIG ute efter!

Får du en inflamation i stortån har du fång.
En tvärtåad sko hjälper på så vis att du underlätta överrullningen och målet med det är att korta "tiden" djupa böjsenan drar i hovbenet. Detta uppnås givetvis med en tvärtåad verkning också! Men med en sko kan du välja att korta steget, flytta tyngdpunkten under foten, skydda delar av sulan osv osv => allt för att underlätta för hästen, inte för att stänga av hovmekanismen - den enda gången man gör det är vid hovbensfrakturer och då tror jag alla förstår att det är för att benet ska läka snabbare och finare.

Sedan förstår jag inte hur du menar att man stänger av nerver genom att sko?

Mvh
Björn

hovis skrev:
Kan nämna en häst som vid två års ålder i ett trauma slet av halva djupa böjsenan och har sedan sett uppvisat en klar tendens till bockhov på det benet samt en mer utfluten,traktlåg hovform på andra benet (båda är framben). Vid Nioårs ålder så skulle "ngn" rätta till det här då det "såg" fördjävligt ut (med glasögon) trots att hästen aldrig haft några problem med detta förutom att den ca vart annat år behandladet med tuppkam i carpus på det bockhovade benet.(carpus brukar ta lite mera stryk på det bockhovade benet.

Sagt och gjort denne ngn" återställde" denna bockhov så att båda hovarna i slutändan såg lika ut både i höjd och längd och jag blev jätteimpad. det såg kanonfint ut "för ögat".

Fyra dagar senare så va det fullt race i hagen (helt plan gräshage utan en enda ojämnhet eller sten) och plötsligt sa det PANG!!! och hovbenet fullkomligt exploderade ut ur sulan på den tidigare bockhovade hoven och hästen hoppade runt på tre ben och påminde mer om en känguru än en häst.

En halvtimme senare så det PANG!! en gång till fast det ljudet kom från bult pistolen.

Vad lärde jag mig då av detta??? Jo att allt som är vackert för ögat behöver inte vara det rätta för hästens välbefinnande.
Detta är ju väl värt att lyfta fram hur många gånger som helst!
hovis skrev:
att allt som är vackert för ögat behöver inte vara det rätta för hästens välbefinnande.
Och det tror jag att även hovslagare måste tänka mer på då det kommer till "boxning" (Raspning av hovväggarna). Men det riskerar ju att bli en helt ny disskusion huruvida man avhjälper orsakerna till en obalans eller om det bara ser snyggt ut.

Mvh
Björn

Detta med att stänga av nerver är en av strasserfolkets käpphästar!
Logiken är som följande: Nerver behöver blod(aldrig hört talas om den känsliga hornhinnan), skor minskar blodförsörjningen, alltså försvinner känseln. Mkt enkelt o logiskt.
PL

hovis skrev:
En till varning ok??? Tyvärr kommer en av dina kolleger att avslöjas utifrån kosmetiskt resultat.

OK häng med. En kollega till MIG (alltså hovis) blev utkallad på en häst med en bockhov samt den andra fram naturligtvis helt logiskt,traktlåg och mer utfluten och blev komenderad!!! av den Vet som stod där att det här ser ju för jävligt ut, se till att åtgärda hovarna NU.

Och hur skall jag kunna göra det frågade hovisen då jag inte har en klar sjukdomsbild att stödja mitt yrkesutövande på.

Sänk den i trakten så mkt det går säger Vet och sedan tar du tillbaka tån maximalt på den där ankhoven.

Jag är välgit osäker på att det blir rätt att så drastiskt göra det svarar hovis.

Skitsnack sa Vet. gör nu som jag säger och jag står här och ser till att du får ner bockhoven så den inte ser ut som en stubbe.

Hovis tvekade men Vet är Vet och ingen hovis är större gud än Vet så hovis verkade allt vad det gick (och lite till)

Sådär ja sa Vet. nu ser det bättre ut. Jag måste nu åka vidare och se till nu att få bort anknäbben på den andra framhoven.

Vet åkte vilket hovis inte kände sig helt bekväm med men började sakta ta tag i ankhoven och hade precis avslutat renskärningen av sula och stråle när det plötsligt small som ett pistolskott och hästen stöp i backen framåt rakt över hovis som förskräckt kastade sig upp och med skräckslagen blick såg hästen kravlande på golvet.

Hästen kom dock snabbt upp på TRE ben med det tidigare bockhovs benet vinklat BAKÅT i carpus.
Den snabba omställningen samt den belastning som detta ben fick ta vid arbetet med det andra frambenet fick den svagaste länken att brista och hästen bröt helt enkelt benet i carpus bakåt.

Det tog tack o lov bara tio minuter för Vet att återvända och något skamsen traska in i stallet med bult pistolen redo.

Behöver jag nämna hur lång tid denna kollega efter denna händelse anklagade sig själv för det som hände sam vilka applåder denna Vet fick från ansvarsnämden.
Det här har jag också varit med om under utbildningen. Vi var i ett stall och gjorde exteriörbedömningen. En av hästarna såg för jävlig ut i sina hovar helt enkelt men det syntes att vem som nu skott den höll på att arbeta med den och att det förmodligen var på väg åt rätt håll. Veterinären däremot såg ingen anledning till att man skulle ta det succesivt utan man kan lika gärna ta allt på en gång - jag trodde inte på det då och jag gör det fortfarande inte. I det fallet var det en utfluten hov som Vet. menade att man kan spika i sulan om det inte finns horn kvar efter verkning eftersom hovkapselns övre del talar om hur mkt horn vi har i den utflutna delen. Alltså att där ska finnas horn eller en hålvägg - jag kan väl köpa vad han menade men jag skulle aldrig få för mig att göra det i verkligheten.

Mvh
Björn

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Kan du återge hästens historik?? Jag skulle vilja veta.
1.hur gammal är hästen
11 år
2.när köpte du den(hur länge har du ägt den)
ca 2,5 år
3.när började du upptäcka problemet med den sk
bockhoven.
den har alltid funnits, ägaren menade på att det alltid varit så
4.vad vad det för problem som uppstod?
hon började strula mer än vanligt i ridningen.
5. Hur länge sköttes hovvården av en "vanlig" hovis
under ditt ägande.
lite över ett halvår.
6. vad fick dig att söka hjälp från OL och när,varför?
tog ut en ny hovis för jag tyckte den första inte hjälpte och denne gjorde hästen halt, dessutom menade han på efter en skoning att hästen alldrig kommer att bli bra. hörde talas om ove och ringde och rådfrågade.
7. hur länge har den verkats av OL.
knappt 2 år

Snälla jag vill inte höra vad som skulle gjorts vem som gjorde vad etc. det förgångna kan inte ändras utan jag ser frammåt och skulle uppskatta olika förslag på vad som skulle kunna göras nu, fram för allt hur jag ska undvika samma problem igen!
En hovslagare är bokad till nästa vecka, han tyckte det lät rimligt det som vet hade rekomenderat.

nu ska jag snart till tyskland så kommer ha svårt att svara de närmsta dagarna, pma gärna *gäller alla som har förslag!*

Tez1 skrev:
I min region är det tyvärr en allt för vanlig syn. Hästar som kotat över pga allt för höga trakter.

Friskt?
fram.jpg

/T (med tillåtelse från ägare)
Det är ju meningslöst att säga att man vill ha bilden från en annan vinkel osv för det är vrålsvårt att få till det så att man ser ordentligt.

Men en överkotning rör det sig garranterat inte om.

Hade skrivit några förslag men tar bort dom för jag ser varken bu eller bä och det är inte enbart bildens fel - jag har för liten skärm! :(

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill bara visa med bilden att det är en vanlig syn häromkring. Jag anser det inte sunt. Denna häst har inte markparallellt hovben. Vid omskoning syns tydligt tryck i tån framme i sulan.
Tar tillbaka ang. överkotning det är tåaxeln jag är ute efter. Den är def framåtbruten.
Frågan är då varför blir det så här? (Utb hovis har skott)

/T

Tillbaka till fig. 112 igen.

Stämmer citaten ang. en normalhov eller har det ändrats sen 1949?

Sen är min fråga igen:
Men inte är väl hovväggen i trakten så lång som bilden visar. Enligt min erfarehet så slutar hovväggen på den ritade bilden snarare strax under hälften av dess längd. Där ballen kurvar sig finns hår och mjukdelar? Alltså där jag dragit linjen för 30 grader.
Finns det hovvägg så hög upp som bilden visar i traktregionen?

/T

Ja varför blir det så här?
Jag vet faktiskt inte vad jag ska svara.
I mitt förra svar som jag tog bort för att jag inte riktigt ser på bilden så skrev jag bla följande;
Tåaxeln ser framåt bruten ut, trakterna ser höga ut, och hovväggen ser konvex ut, tån är kort.
Sedan så var/är jag osäker på om den är bruten framåt eller inte. Men om vi utgår ifrån att den är det och att det i övrigt inte finns några anatomiska problem eller exteriöra avvikelser så vet jag inte varför hovslageren gjort som han/hon gjort för då är ju trakterna för höga kort och gott.

Mvh
Björn

Börjar med att säga att jag först nu såg att man uppe i inläggens hörn kan se vem inläggen riktar sig till :idea: :rofl:

En välbalanserad hov traditionell hovvård;
symetrisk!
Hovväggarna är symetriska i höjd och lutning
ballarna är i linje med varandra
kronranden är symetrisk
sulhalvorna är symetriska och lika stora
strålen är rak och pekar i tåns riktning samt ej "tillplattad"
Tåvinklarna är 45-50 grader fram och 50-55 bak och förhållandet tå:trakt är 2:1.

Mvh
Björn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 730
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA