Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Går artikeln att få tag på på nätet?
Har du läst den?
Sökte lite snabbt men hitade bara artiklar som refererat till den.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar med skillnaden mellan att verka bort bockhoven resp sänka trakterna? Är det kilen du menar då?
PL
Nä jag kom på det själv - att det var otydligt och gjorde en ändring.

Men jag tror ju inte att det är en bockhov för det första.
Vad jag skulle sagt var att jag skulle verka hovbenet parallellt med marken.

Jag tycker helt enkelt att det är fel att säga att man sänker trakterna när man tar mer i trakterna... fånigt kanske - men man kan ju faktiskt sänka trakterna också och få en negativ rotation av hovbenet vilket som jag förstår det Strasser får då hon använder kronrandsvinkeln 30 grader som referenspunkt.

Kilen är för att undkomma ett dubbelslående steg då jag tagit mer i trakterna. i princip vill jag återställa en normal hovform om möjligt men låta hästen fortsätta gå som den gjort på sina höga trakter eftersom detta avlastar strålbensområdet -först måste jag ju dock se om den har ett dubbelslående steg - men det tror jag eftersom den utvecklat de höga trakterna.

Mvh
Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Den har inget dubbelslag.

Enligt förra ägaren som haft hästen sen hon var föl menar att den hoven alltid varit sådan.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

hov.jpg

Så här tänker jag;
Dom flesta bilder av hovar i genomskärning ser ut som den ovanstående.
En ren genomskärningsbild av hoven där man ser hovbensspetsen.
Om man nu ordnar till kronrandsvinkeln på en sådan bild så att den blir 30 grader så blir det man ser av hovbenet hyffsat parallellt med markplanet. Men vad som inte syns på en sådan bild är ju hovbensförgreningarna som kommer bli KRAFTIGT negativt vinklade mot markplanet.

Det var vad jag menade förut då jag inte förstår vad Strasser menar med att hovbenet är parallellt mot marken vid 30 graders kronrandsvinkel om det inte är mitten av hovbenet hon talar om och isåfall ser inte jag det som ett markparallellt hovben utan som ett negativt roterat hovben med oerhörda påfrestningar av basalmembranet i tån och den bake stödjeapparaten.

Bilden kommer från http://western.nu jag gjorde en bildsökning i Google.

Mvh
Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Du har missat vår våra tidigare vinkeldiskussioner som finns på tidigare trådar.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

PL vad tycker du jag ska göra?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

hovslagarebjorn skrev:
hov.jpg

Så här tänker jag;
Dom flesta bilder av hovar i genomskärning ser ut som den ovanstående.
En ren genomskärningsbild av hoven där man ser hovbensspetsen.
Om man nu ordnar till kronrandsvinkeln på en sådan bild så att den blir 30 grader så blir det man ser av hovbenet hyffsat parallellt med markplanet. Men vad som inte syns på en sådan bild är ju hovbensförgreningarna som kommer bli KRAFTIGT negativt vinklade mot markplanet.

Det var vad jag menade förut då jag inte förstår vad Strasser menar med att hovbenet är parallellt mot marken vid 30 graders kronrandsvinkel om det inte är mitten av hovbenet hon talar om och isåfall ser inte jag det som ett markparallellt hovben utan som ett negativt roterat hovben med oerhörda påfrestningar av basalmembranet i tån och den bake stödjeapparaten.

Bilden kommer från http://western.nu jag gjorde en bildsökning i Google.

Mvh
Björn

Ett markparalellt hovben ska ses med hovbensförgreningarna inte utan. Då förstår jag bättre varför du säger att det kommer att skada hästen. Det som alltså ska vara markparalellt är hovbenet med hovbensförgreningarna. Alltså inte i den genomskärning som du visar på bilden då kommer hovbensförgreningarna att hamna alldeles åt pepparn fel.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Cecely skrev:
Den har inget dubbelslag.

Enligt förra ägaren som haft hästen sen hon var föl menar att den hoven alltid varit sådan.
Vet du tåvinkeln? Den tenderar till bockhov säger du?
Plus att om det nu går att ta mer i trakterna dvs att hovbenet inte är parallellt med markplanet i nuläget så kanske den får ett dubbelslående steg? Jag menar inte att den har det med sin nuvarande hovform.
Om den varit så sedan den var föl däremot så är det ju som det är och då kan jag eventuellt vara med på Afrodites tes men jag tycker att det vore riskabelt och framförallt efter en inträffad inflamation farligt.

Men jag gillar inte riktigt att svara på sånt här utan att se det specifika fallet vilket jag tror är anledningen till att ni inte får så många svar som ni önskar från hovslagarna här.... Dels är det rent omöjligt att säga SÅ SKA DET GÖRAS, dels riskerar man att trampa kollegor på tårnada
Just i det här fallet med strålbenshälta så ser jag ingen annan lösning än;
flytta fram tyngdpunkten under hoven för att avlasta strålbensområdet - äggsko/ringsko
underlätta överrullningen för att mildra påfrestningen på djupa böjsenan- tårikta/tåfasa
skydda strålbensområdet så att mjukvävnaden får vila och läka ifred - spång,
Minska ett eventuellt dubbelslående steg tå-trakt - kil.
Samt alltid verka så att hovbenet är parallellt med markplanet.
Och informera ägare dvs dig Cecely att prognosen är dålig.
Samt förståss kontakta veterinär! och vill du sänka trakterna enligt Afrodites tes får du ringa någon annan.

Men sedan finns det säkert alternativa beslag - P.G-beslag är ju en rätt populär patentlösning.

Jag vet inte om jag skrev det i något av mina första inlägg? Men jag är lite negativ till forumdisskusioner efter att jag var med på ett historiaforum -Skalman.se- och det bara vart en tävling i vem som kunde slå upp saker snabbast..... samt att jag mår rätt dåligt av att vrida ut och in på mig för att styrka mina åsikter - därför kan det hända att jag bara slutar titta in här för jag lägger hellre ner än blir förbannad över att det tjatas petitesser.
Vidare så är inte jag någon som "håller på yrkeshemligheter" och det retar säkert någon, men jag ser ingen anledning att göra det. Det är bättre om kunden och jag är insatta i vad som görs och vad som kan hända. Men nu är ju inte du eller Marie K mina kunder och det är dels omöjligt att svara vad som SKA göras respektive vad som faktiskt är möjligt.
SAMT KOM IHÅG Marrie k och Cecely att jag har sagt till er båda att gå nu för fan inte till er hovis och säg att så här sa en hovslagare på nätet att du skulle göra!!! För jag vet inte om det är rätt metod i samanhanget!
Däremot är jag tämligen säker att er hovslagare vet vad som kan, bör och ska göras om denne är utbildad.

Den enda nackdelen jag ser med att föra en öppen dialog är att någon snappar upp fragment av metoder och ser det som en patentlösning.
i övrigt finns det ju faktiskt litteratur att köpa och "utbilda" sig själv så det enda jag har att förlora på en öppen dialog är att jag framstår om en inkompetent hovslagare - vill kunder anlita svartknackare, alternativare eller göra jobbet själva så kan ju inte jag göra något åt det, däremot kanske det framgår att utbildade hovslagare faktiskt inte är så obildade som det ibland påstås? (-hoppas jag)

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ideaal skrev:
Ett markparalellt hovben ska ses med hovbensförgreningarna inte utan. Då förstår jag bättre varför du säger att det kommer att skada hästen. Det som alltså ska vara markparalellt är hovbenet med hovbensförgreningarna. Alltså inte i den genomskärning som du visar på bilden då kommer hovbensförgreningarna att hamna alldeles åt pepparn fel.
Jo precis! Men Strassers egenhändiga bilder är av just den här typen som jag visade.

Om man däremot ställer ett hovben rätt upp och ner på ett plant bord och är medveten om att hovens form speglar hovbenets så kanske en kronrandsvinkel skulle vara trettiograder men i dess exteriöra samanhang förstår jag det bara inte.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

peter_lundin skrev:
Du har missat vår våra tidigare vinkeldiskussioner som finns på tidigare trådar.
PL
Okej

PS.
Jag vart mäkta förvånad häromdagen när tråden var låst utan förklaring om varför och sedan borta och en ny startad - finns dom gamla trådarna kvar alltså?

Mvh
Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag håller i stort sett med hovslagarebjörn, varken ha el jag har dock sett hästen.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

peter_lundin skrev:
Allt finns kvar utom där vi blivit raderade, vi kanske skulle be Boj lägga in länkar till alla gamla i börja på varje ny?
BOJ!!!!!!
PL

Vore ju en idé!´

Och blir jag raderad försvinner jag snabbare än kvikt! Faán vad förbannad jag skulle bli! Har man en öppen disskusion måste man väl för fan få säga vad man tycker och räkna med att få mothugg.

Mvh
björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Boj skrev:
Vari ligger sadelns effekt, tar den bort ryttaren? Ursäkta ironin, men den här bad du om. Fundera över sadeln funktion, så har du svaret på din fråga.

Inte läker den en öm rygg iaf.
Konstig jämförelse.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Men nog kan en bra tillpassad sadel förhindra en öm rygg!?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Mja, snarare skräpet i sadeln som måste vara noga med rätt träning till hästen och lära sig rida bra.

Ifs i en illa sittande sadel så spelar det ingen roll om man är en gud på att rida och har en vältränad häst, det skadar nog ändå.

/T
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Blev lite nyfiken på detta med hovbenet och markparallellt. Jag kan köpa Strassers resonemang att det är välbalanserat så (alltså som du beskrev att om man tar hela hovbenet och ställer på en plan yta, så är det så det ska vara i hovkapseln). Som jag förstått det har Strasser ett visst gradtal längs kronranden för att se att så är fallet.

Men om det är en optimal situation även i en hovslagares ögon, hur ser då hovslagaren hur hovbenet är inuti hovkapseln? Alltså om det är parallellt med marken eller ej.

Jag har väl kanske inte tänkt på detta så väldigt mycket även om dom hovslagare jag haft inte har lämnat hovarna med höga trakter, men efter att ha läst en del om lite av varje när det gäller hovar, och blivit mer och mer intresserad så är nog detta en av dom saker jag funnit mest intressanta! Som du skrev ovan så tycker jag också att det är en av dom saker som skiljer just Strasser med andra metoder.

Vad jag förstår så är det på något vis kärnan i alltihop att hovbenet ska vara markparallellt, men hur viktigt är det egentligen?

MVH Marie
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Stallkatten skrev:
Jag frågade inte om någon speciell häst utan frågan var hypotetisk.

Jag förutsatte att lamellranden var breddad runt hela hoven då jag sett det på en del hästar.. Både skodda och oskodda..

men hur menar vet du att den blivit breddad :confused:
Olika hästar kan ju ha olika bred lamellrand.

lamelllagret ( som syns som lamellranden i hoven) är ju själva klistret mellan hovkapseln (ung som en hink) och själva kötthoven.

det som händer vid kronisk fång är att "klistert inte håller fast" och sambandet släpper och inget hålelr hovebent på plast längre.

Om detta verkligen skulle ske runt om så skulle hästen kunan kliva ur sin hovkapsel.

det måste var angt annat vi pratar om.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

hovslagarebjorn skrev:
Vore ju en idé!´

Och blir jag raderad försvinner jag snabbare än kvikt! Faán vad förbannad jag skulle bli! Har man en öppen disskusion måste man väl för fan få säga vad man tycker och räkna med att få mothugg.

Mvh
björn

Det finns vissa forumregler vilka man godkänner när man blir medlem.:angel:
Allt är alltså inte tillåtet. Egentligen inte att nämna namn men det blundar man lite för efetrsom vissa persoenr verkningsmetoder är döpta efter dem. Men annars gäller det och suddas.

Personliga påhopp är heller iten tillåtet, men ibland verkar det rätt subjektivt hur de olika moderatorena tolkar det som skrivs.

Otidigheter tolereras icke och suddas, vilket de skall göras tycker jag. och efetrsom det varit så myckt bråk här så suddas enhel del ovidkommande inlägg.

Så länge diskussionen är saklig tycker jag att den är okey, men ofta på den här tråden blir det väldigt mycket slag under bältet och ibland en 'sandlådenivå' på det hela.
Ibalnd har det också varit en del personliga vendettor som inte hör hit som suddats.

Nu är jag inte Boj och kan juinte veta hur hon gör sina bedömningar, jag kan nog också fundera om man silar mygg och sväljer kameler.

Dock är all bedömning subjektiv och Moderator ÄR allsmäktig - det står i reglerna.:smirk:
En av reglerna är nämligen att de gör som de vill.

Annars vill jag bara skriva att du gör ett jättebra jobb. Det som jag tycker behövs är saklig information. jag är glad att någon med stor kompetens tar sig tid.

Bry dig inte om de slängar du får så kommer nog inget suddas.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Tez1 skrev:
Inte läker den en öm rygg iaf.
Konstig jämförelse.

/T

En sadel är till för att inte hästen skall få ömhet i ryggen, förutsatt att den är rätt avpassat förståss. Då fungerar den avlastande och tryckfördelande. Men om det här verkar mer logiskt så säger jag så här, varför tror du att man lindar vrickningar och stukningar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 472
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp