Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d
Cecely skrev:
Den har inget dubbelslag.
Enligt förra ägaren som haft hästen sen hon var föl menar att den hoven alltid varit sådan.
Vet du tåvinkeln? Den tenderar till bockhov säger du?
Plus att om det nu går att ta mer i trakterna dvs att hovbenet inte är parallellt med markplanet i nuläget så kanske den får ett dubbelslående steg? Jag menar inte att den har det med sin nuvarande hovform.
Om den varit så sedan den var föl däremot så är det ju som det är och då kan jag eventuellt vara med på Afrodites tes men jag tycker att det vore riskabelt och framförallt
efter en inträffad inflamation farligt.
Men jag gillar inte riktigt att svara på sånt här utan att se det specifika fallet vilket jag tror är anledningen till att ni inte får så många svar som ni önskar från hovslagarna här.... Dels är det rent omöjligt att säga SÅ SKA DET GÖRAS, dels riskerar man att trampa kollegor på tårnada
Just i det här fallet med strålbenshälta så ser jag ingen annan lösning än;
flytta fram tyngdpunkten under hoven för att avlasta strålbensområdet - äggsko/ringsko
underlätta överrullningen för att mildra påfrestningen på djupa böjsenan- tårikta/tåfasa
skydda strålbensområdet så att mjukvävnaden får vila och läka ifred - spång,
Minska ett eventuellt dubbelslående steg tå-trakt - kil.
Samt alltid verka så att hovbenet är parallellt med markplanet.
Och informera ägare dvs dig Cecely att prognosen är dålig.
Samt förståss kontakta veterinär! och vill du sänka trakterna enligt Afrodites tes får du ringa någon annan.
Men sedan finns det säkert alternativa beslag - P.G-beslag är ju en rätt populär patentlösning.
Jag vet inte om jag skrev det i något av mina första inlägg? Men jag är lite negativ till forumdisskusioner efter att jag var med på ett historiaforum -Skalman.se- och det bara vart en tävling i vem som kunde slå upp saker snabbast..... samt att jag mår rätt dåligt av att vrida ut och in på mig för att styrka mina åsikter - därför kan det hända att jag bara slutar titta in här för jag lägger hellre ner än blir förbannad över att det tjatas petitesser.
Vidare så är inte jag någon som "håller på yrkeshemligheter" och det retar säkert någon, men jag ser ingen anledning att göra det. Det är bättre om kunden och jag är insatta i vad som görs och vad som kan hända. Men nu är ju inte du eller Marie K mina kunder och det är dels omöjligt att svara vad som SKA göras respektive vad som faktiskt är möjligt.
SAMT KOM IHÅG Marrie k och Cecely att jag har sagt till er båda att gå nu för fan inte till er hovis och säg att så här sa en hovslagare på nätet att du skulle göra!!! För jag vet inte om det är rätt metod i samanhanget!
Däremot är jag tämligen säker att er hovslagare vet vad som kan, bör och ska göras om denne är utbildad.
Den enda nackdelen jag ser med att föra en öppen dialog är att någon snappar upp fragment av metoder och ser det som en patentlösning.
i övrigt finns det ju faktiskt litteratur att köpa och "utbilda" sig själv så det enda jag har att förlora på en öppen dialog är att jag framstår om en inkompetent hovslagare - vill kunder anlita svartknackare, alternativare eller göra jobbet själva så kan ju inte jag göra något åt det, däremot kanske det framgår att utbildade hovslagare faktiskt inte är så obildade som det ibland påstås? (-hoppas jag)
Mvh
Björn