Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Det man har gjort här är att sänka trakten utan att hitta o åtgärda problemet. Vad vet du om hur hörnstöden sett ut på denna häst?PL

Jag har läst inläggen på denna tråd!

peter_lundin skrev:
OL anser att det är viktigt att hålla efter hörnstöden men inte att de skall grävas ur.
PL

Se mitt inlägg 180 och 184!

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

OL har verkat ner hörnstöden till sulnivå och bett mig underhålla mellan gångerna vilket jag gjort så gått jag kunnat.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Det man har gjort här är att sänka trakten utan att hitta o åtgärda problemet. Vad vet du om hur hörnstöden sett ut på denna häst?
OL anser att det är viktigt att hålla efter hörnstöden men inte att de skall grävas ur.
Förenklade orsakssammanhang som vanligt!
PL

Om man läser vad O W skriver om den vuxna hästens bockhov så kan den ju vara utlöst av ett smärttillstånd ex. strålbenssmärta. Vad är det då som talar emot att en smärta i strålbensregionen kan vara orsakat av för höga hörnstöd och därmed också orsak till bockhoven? Vad är det då som säger att hästen inte kan bli bättre om man ger sig på grundproblemet d.v.s. hörnstöden som petar upp i strålbensregionen?

Jag säger inte att det är så men rent hypotetiskt så kan det väl vara så här eller hur?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Visst kan höga hörnstöd ge smärta i den regionen men snarare i sulläderhuden än i strålbensbursan
Afrridite utgår tvärsäkert att det är så utan att ha sett hästen!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Cecely skrev:
OL har verkat ner hörnstöden till sulnivå och bett mig underhålla mellan gångerna vilket jag gjort så gått jag kunnat.

Det handlar också om att sulnivån måste vara korrekt. Alltså handlar det om en korrekt fysiologisk verkning av hela hoven. Något har man missat här, för just hästar som har dina problem (jag har sett bild på din hästs hov) kräver en liten speciell verkning för att man med säkerhet ska veta att det inte finns mer hörnstöd inuti hoven som irriterar området kring strålbenet. Som jag tidigare skrivit så är det just hästar med dina problem som Strassermetoden haft en av de största framgångarna med.

Så innan du slår på sko kan jag bara rekommendera dig att fundera ett litet tag till. Kontakta gärna någon SHP i din närheten. Han/hon kommer säkert gärna ut och tittar på hoven. Du kan sedan i lugn och ro fundera över det hela och bestämma dig för vilken väg du ska ta.

Oavsett hur du gör med din häst hoppas jag du hittar en lösning som du kan känna dig nöjd med!

MVH
Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ideaal skrev:
Jag skulle vilja veta om din hästs hovar har skötts av en SHP eller vem har trimmat hovarna? Du säger bara att du fått information av en aukoriserad strassertrimmare men inte vem som skött hovarna.

Jag har inte för avsikt att ge ut några namn, men det var en SHP:are som skötte hovarna. Självklart var det inte tal om att tävla när omställningen skedde, men omställningen var låååångt över ett år och det blev aldrig bra. Allt jag vill med mitt deltagande i diskussionen är att avråda dom som har för avsikt att bruka sin häst på ett målinriktat sätt att ge sig in på metoden.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Tyvärr spårar den här tråden ur med jämna mellanrum, och en och annan hovis är med och hjälper till.
Jag är före detta hovis ochhar för mig att jag svarde dig att jag inte förstod frågan?

Stallkatten har jag också svarat.

Sedan vill jag också förklara varaför det blir så fokuserat mot barfotaverkare ibland....

I läkareden får man svära att "integöra skada"
Vi har ingen sådan uttaldad hovlsagare, men varje hovslagare med utbidlning har ju en slags kärlek både till sitt jobb och till hästen.
Och blir då földaktligen upprörd när det propageras för en metod som man förstår medför en mycket stor risk att skada.

Desutom upprörs man av fokuserinegn på obetydliga detaljer och att de mer allvarliga nonchaleras.

Jag skall gå tillbaka och kolla era frågor igen.

SUS
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

*knapplån*

Angående norrmannen (om nån kommer ihåg? typ för tusen inlägg sedan) så verkar han inte ha någon egen sida, men detta är den som har rekommenderade oss att läsa innan kursen.

http://www.barfotahast.has.it/

Vad tycker hovisarna om denna?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Stallkatten skrev:
Kan någon svara på mina frågor?!











Följdfråga: Har alla hästar med tänjd lamellrand fång? :confused:

jag skulel tolka det så att den har/eller har haft JA, men efersom det kan finnas åkommor som jag är helt omedveten om så skulle jag fråga en veterinär på en klinik.

jag förutsätter att det är i tån som lamlelranden är breddad.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Marie_K skrev:
Knapplån igen!

Om det inte finns några hovslagare här som kan dela med sig av sina åsikter om alternativ till järnskor, alltså plast/gummiskor, racerskon etc, så kanske det finns hästägare/ryttare här som vill dela med sig?

Jag rider en hel del på hårda underlag och vill kunna trava mycket utan att för den skull behöva oroa mig för att hästen ska få förslitningsskador. Har inte så mycket mjukare vägar där jag bor så därför undrar jag om det kan vara klokt att prova något annat än vanliga skor? Har också tagit del av debatten om barfota och är positiv till detta om det fungerar. Det är väl dom flesta? Men om man måste ha hästen skodd så är jag alltså på jakt efter ett material som även kan vara stötdämpande.

Som sagt, har jag inte så många mjukare vägar att välja mellan och då är det inte så lätt att anpassa hastigheten (som någon skrev om tidigare) till underlaget om man ska kunna träna upp sin häst! Undrar också om det inte finns någon som kan svara på det jag frågade om i förra inlägget om detta med grus. Om jag rider på grusvägar där det verkligen finns grus på vägen, borde inte en glidfas kunna infinna sig ändå då med plast/gummiskor pga att stenarna inte sitter fast i varandra så att säga? Det måste ju vara skillnad på grus/stenar och asfalt, eller?

MVH Marie

Tyvärr har jag för liten erfarenhet att svara dig på ett vettigt sätt.

Pma ngn privat. Rider du distans?
eller speciell gren. De duktiga i grenen brukar hålla sig väl informerade om det senaste.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Men inte menar du väl att man ska ta bort hörnstöden!?!? Det har aldrig min SHP:are sagt att man ska göra.

*skratt*
ska NI börja bråka med varann nu? :p
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
jag skulel tolka det så att den har/eller har haft JA, men efersom det kan finnas åkommor som jag är helt omedveten om så skulle jag fråga en veterinär på en klinik.

jag förutsätter att det är i tån som lamlelranden är breddad.

Jag frågade inte om någon speciell häst utan frågan var hypotetisk.

Jag förutsatte att lamellranden var breddad runt hela hoven då jag sett det på en del hästar.. Både skodda och oskodda..
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Tez1 skrev:
Som vi brukar säga: vari ligger skons helande effekt? Dämpar den inflamationen?

Jag vet att du föredrar barfota och inget påhopp är tänkt, men jag tycker du ska begära ett konkret svar från vet. som ordinerade detta.

/T

Vari ligger sadelns effekt, tar den bort ryttaren? Ursäkta ironin, men den här bad du om. Fundera över sadeln funktion, så har du svaret på din fråga.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Jag är då skyldig dig en ursäkt! Det är nämligen inte så vanligt på denna tråd att man seriöst vill diskutera Strassermetoden, med mycket få undantag har det mesta bestått av spydigheter och många gånger snudd på rent förtal. Mycket trevligt att du tillhör undantaget och vill försöka förstå hur vi menar innan du gör din bedömning.

För att illustrera vad jag menar med att ta av sig sina "glasögon" lägger jag återigen in ett tidigare inlägg. Det handlar om hörnstöden. Som jag skrev är detta ett stort problem hos hästar, många går med för höga hörnstöd. Jag fick inga som helst kommentarer om detta inlägg, vilket verkligen hör till ovanligheterna när jag skriver på denna sida. Vet inte riktigt hur det ska tolkas?

Ska senare också försöka svara på dom frågor du ställt.

MVH
Britt-Marie
SHP

Anledningen till att hörnstöden är så viktiga är att dom, om dom inte är korrekt verkade ställer till så mycket problem och smärta för hästen. Har skrivit om detta tidigare, men ska försöka med hjälp av bilder förklara detta igen. Om hörnstöden blir för höga kommer dom varje gång hästen belastar hoven skjutas upp inuti hoven. Kronbenet (strålbenet, djupa böjsenan), som sänks nedåt när hästen tar ett steg, kommer att pressa mot dessa uppskjutande hörnstöd, ovanpå dessa finns läderhud med nerver. Till slut bildas inflammationer här av den press som läderhuden utsätts för. Hästen står nu under sig med frambenen i ett försök att avlasta traktregionen och för över belastningen på främre delen av hoven. För att kunna stå så här måste hästen använda muskler (ståapparaten är ur "funktion"). På sikt kommer musklerna krampa och hästen får då även smärta här (oftast i bogregionen).

hovskiva15av.jpg


hovskiva27kv.jpg


Detta är en torkad "skiva" från en hov. Den är tagen någon cm in i hoven bakifrån. Alltså ballar och en bit in är först bortsågat, sedan har jag tagit denna drygt cm-tjocka skiva. Första bilden ser man "skivan" bakifrån. På andra bilden "skivan" framifrån.

På dessa bilder ser man tydligt hur hörnstöden skjuter upp i hoven och till och med ligger ovanpå strålen. Detta var en hov med hörnstöd som växt ut över sulan samt dessutom hade höga trakter. Man ska också veta att hörnstöd är lika hårda som hovväggen, alltså mycket hårda. För höga hörnstöd hindrar också hoven att vidga sig eftersom hoven vidgar sig utåt vid viktbärande så kommer för höga hörnstöd vara som pelare som hindrar hovväggarna och sulan att sjunka utåt - nedåt.

Alltså ett för hästen smärtsamt tillstånd. Liksom allt överflödigt horn är i hoven. Allt överflödigt horn utövar press på den ovanliggande läderhuden och inflammationer bildas. Läderhuden pressas mellan sula och det nedsjunkande hovbenet när hoven inte kan vidga sig vid belastning.

När vi verkar bort dessa höga hörnstöd upplever hästen en stor lättnad. Man ser på hela hästen hur skönt det är att ha blivit av med dessa.

Ett tillägg: Om jag hade sågat hoven lite längre fram hade man även sett strålbenet och djupa böjsenan och hur nära dessa ligger ett hörnstöd som är för högt och uppskjutet i hoven. Hoven (skivan) på bilden är verkad, från början var alltså hörnstöden mycket längre.

Britt-Marie
SHP
Nu är ju inte det här ett svar eller motsvar eller vad jag ska säga.

För jag kan inte annat än hålla med om att man rätt ofta ser höga hovar på traditionellt nyverkade hästar.... Dock är inte det samma sak som höga trakter. Samma fenomen har jag sett på den garranterat utbildade Strasserverkarens hovar också dock - nu har ju denne tidigarevarit hovslagare så det kanske kommer därifrån vad vet jag.
Jag tror ivilket fall att det beror på rädsla av att hästen ska bli öm efter verkning varpå kunden byter hovslagare eftersom hästen var halt när han/hon var klar. Det i sin tur är inte samma sak som att en utbildad hovslagare lärt sig lämna höga hovar, snarare att denne är rädd att mista kunder.
Jag förklarar nackdelarna för kunden om jag kommer till en sådan hög hov och talar om att jag vill verka den "hårt" och att den kan bli öm.
Som parrentes kan jag ju nämna här att jag verkar nog hästarna i min kundkrets förhållandevis hårt och de ömmar inte vare sig jag tar av skorna eller ej -OBS i regel gör de inte det! Ibland tar man ju lite för mkt.:crazy:

Jag tror helt enkelt att en hårt verkad häst vänjer sig vid det och brukar jämföra med mina egna naglar. Jag klipper nämligen dom så långt in jag kan för att jag vill slippa hästskit under dom. Min fru tycker det är förskräckligt och bryter hon en nagel så så långt in som jag klipper mina blir hon jätteöm i fingerspetsen - hon har långa naglar och blir känslig.

Vad jag däremot inte förstår är som sagt hur jag ska gå till väga för att verka låt säga en 45 graders tåvinkel fram och sedan få en 30 graders kronrandsvinkel. Då måste jag ju sänka trakterna mer? (Detta innebär i mitt fall att jag måste låta hoven växa avsevärt för att kunna ta mer i trakterna till att börja med på mina kundhästar)
Vad missförstår jag? Gör jag nu detta för att få till kronrandsvinkeln så är ju inte tåvinkeln längre 45 grader?

Varför jag hänger upp mig på just detta nu är för att det är den enda skillnaden mot traditionell hovvård vinkelmässigt ( samt att vi ser till fler vinklar uppe i exteriören vilket Strasser inte gör vad jag förstår? - Men det spelar ju ingen roll om vi utgår ifrån en idéal häst! För om allt i övrigt är bra så blir de övre vinklarna rätt vid 45 graders tåvinkel vilket jag vill tillägga bara så att det framgår att jag inte vill vara för mer än Strasserverkare då vi ska komma fram till hovproportionerna.)

När vi kommit fram till skillnaderna i "hovvinklarna" så vill jag gå vidare och prata om själva verkningen - en sak i taget.

P.S
Det känns som jag hängt upp mig på 30 graders kronrandsvinkel?! Men som sagt är det den enda skillnaden så långt som jag ser mellan Strasser och traditionell verkning. Kanske är det inte alls viktigt? Kanske är tåvinkeln fortfarande viktigare än kronrandsvinkeln? Men varför i så fall ta upp kronrandsvinkeln som refferenspunkt?

(Såg att du skrev definitionen av bockhov någonstans? Inom traditionell hovvård är definitionen att tåvinkeln är maxvinkeln plus tio grader dvs 60 fram och 65 bak - vet inte om det skiljer sig? Trakterna är ju högre.)
Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovslagarebjorn skrev:
Jag sticker inte under stol med att man får en sämre hovfunktion med skor. Däremot ställer jag inte upp på att det i alla fall är synonymt med att barfota i alla lägen är bättre.
För att gå ifrån smärta och död då; Hur balanserar en Strasserverkare tex upp en hov som flutit ut åt ett håll?

Mvh
Björn
Här måste jag banne mig rätta mig själv! För den försämrade hovfunktionen ser jag som ett mindre problem än att vi får en ojämn slitning eftersom tån har ett slitskydd medan trakterna rör sig mot traktarmarna och slits. Observera att detta beror inte på att vi låser hoven! Snarare tvärtom.
Följdaktligen får vi alltid en något bakåtbruten tåaxel i slutet av varje skoperiod men detta är inte heller något problem om skoperioderna rättas efter hur hästen sliter sina trakter...... vilket inte alla gånger är lätt att förklara för hästägarna som vill ha 8 veckors skoperioder.

Vad gäller försämringen av hovfunktionen så kan vi ju sko så att vi undkommer detta men då uppstår andra problem som kanske är värre än den marginella "låsningen" av hoven. Tex tappskor eller att hästen slår på sig.

/Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovslagarebjorn skrev:
För jag kan inte annat än hålla med om att man rätt ofta ser höga hovar på traditionellt nyverkade hästar.... Dock är inte det samma sak som höga trakter. Samma fenomen har jag sett på den garranterat utbildade Strasserverkarens hovar också dock - nu har ju denne tidigarevarit hovslagare så det kanske kommer därifrån vad vet jag.

Ska visa vår syn på hovformen, återkommer om detta. Vill bara nu påpeka att det i Sverige inte finns någon SHP:are med hovslagarutbildning. De två som gick SHP-utbildningen tillsammans med mig, som var hovslagare och numera är verksamma på heltid som SHP:are, är bosatta i Norge respektive Finland. Så den person du träffat som utgett sig för att vara utbildad i Strassermetoden är ytterligare en av dessa som förmodligen har gått någon helgkurs och är således inte någon utbildad SHP:are. En SHP:are kan alltid visa fram giltigt ID (ett litet plastat kort med foto i storlek av ett bankkort med Strassers namnteckning på).

MVH
Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Om jag skrev kritiska inlägg till dig tidigare så tar jag tillbaka allt det igen och gör så här istället :bow: :bow: :bow:

Om diskussionen förs på detta sätt så kan vi andra lära oss mycket. Hoppas andra ser och lär av dig.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Jag håller helt med. Cecelys häst är ett levande bevis för det jag skrev om ovan angående hörnstöden. Med andra ord vad som händer när trakten är för hög, vilket per definition är vad en bockhovshäst har. Med detta följer automatiskt höga hörnstöd (se mitt inlägg ovan om höga hörnstöd). I detta fallet har dessa orsakat en inflammation i strålbensbursan, alltså det känsliga område som ligger ovanför hörnstöden. Här måste alltså trakten sänkas och hörnstöden kortas ned för att undvika ständig irritation i området. Att sko hästen kommer enbart på sikt att förvärra symtomen, även om hästen på kort sikt kan uppleva en symtomlindring, orsaken kommer dock inte att försvinna med en sko.

Britt-Marie
SHP
Vänta lite nu!

Jag kan köpa ditt resonemang.
Däremot måste man ju vara helt hundra på detta! Jag tror mer på Hovis analys där bockhoven kommer som sista symtom av ett problem som ev grundar sig i hasen.
Om man gör som du måste man ju vara helt hundra att inflamationen inte inneburit några vävnadsförändringar vilket den förmodligen gjort - det är därför prognosen på strålbenshälta är så dålig samt varför du får en intermitent hälta.
En inflamation uppstår pga överansträngning/cirkulationsrubbningar med inflamationer i mjukvävnaden runt strålbenet som följd. Även inflamationer i strålbenets benhinna med pålagringar som följd kan uppstå. Till viss del är det ärftligt i form av små hovar och korta kotor. Vanligt på tunga hästar och hopphästar.

Symtom; Hälta som kommer och går (intermitent hälta) eftersom förändringar i mjukvävnaden och strålbenet innebär "skavningar som ständigt läker och förändras så att "skavningen" blir värre med nya inflamationer som följd = en ond cirkel uppstår. Dubbelslående steg tå-trakt - varför hästen kanske utvecklat högre trakter (inte bockhov!)

Jag skulle gå på Hovis linje; flytta fram tyngdpunkten under hoven avlasta djupa böjsenan, skydda strålbenet, underlätta överrullning samt ta bort ett eventuellt dubbelslående steg (vilket hästen gjort på egen hand om den utvecklat "bockhov" i det här fallet. Den har haft ont i trakten och avlastat denna)

Jag skulle verka bort "bockhoven" om det går (skulle göra hovbenet parallellt med marken)
Sedan använda följande beslag;
Tåriktad/tåfasad - Ring/äggsko eventuellt med spång och kil.
Jag skulle ABSOLUT inte sänka trakterna eftersom detta innebär större "tryck/drag" eller hur jag ska säga då mjukvävnaden (framförallt djupa böjsenan) rör sig mot strålbenet.

I detta fall skulle jag överväga att anmäla någon som sänkt trakterna och jag ser faktiskt inte hur man hjälper hästen utan ett beslag för det går bara inte att åstadkomma allt detta utan det.

Ändring; Nu ser jag att Affrodite kanske inte menade att hon ska sänka trakterna utan att hon vill få hovbenet parallellt med marken igen!? Detta innebär ju på sätt och vis att man tar mer i trakterna! och isåfall skiljer våra åsikter sig inte ifrån varandra utom att jag vill hjälpa hästen avhjälpa sina problem genom att lägga på ett sjukbeslag - gör jag inte det efter att ha verkat trakterna så förvärrar jag problemet som jag ser det.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Förstår inte riktigt hur du menar med skillnaden mellan att verka bort bockhoven resp sänka trakterna? Är det kilen du menar då?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Artikel angående strålbenshälta ”Neue Aspekte zur Strahlbeinlahmheit” i veterinärmedicinska tidskriften Tierärztliche Umschau,1996, 8, s.478ff

Britt-Marie
SHP

PL du efterfrågade dokumentation om "strålbenshälta". Ovanstående artikel är alltså skriven av dr Strasser, glömde visst skriva det.

Britt-Marie
SHP
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp