Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Var trakten skall hamna i slutändan går inte att svara på, beror bla på om hästen har en lätt bockhov sen tidigare har den det kan detta tänkas gett upphov till problemet i bursan om trakten blivit för låg vilket i sin tur förstärkt bockhovsproblemet.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Inflammationen är behandlad och vi ska på återbesök om ca 3 veckor för att se så att den är borta.

Men varför är det så illa enligt dig för den bilden fick inte jag när jag var iväg.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ok så förloppet kan ha sett ut så att inflammationen kom av bockhoven som sen förvärrades när trakten blev lägre, inflammationen i sin tur gjorde att trakten sköt i höjden?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Vad strasser inte verkar ha fattat är att i belastningsfasen är det inte djupa böjsenan som är problemet här är det ytliga böjsena o gaffelbanden som tar belastingen. Djupa böjsenan gör sitt huvudjobb i overrullningsfasen o det är här trycket i strålbensregionen kommer.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Cecely skrev:
Ja nu är det ju väldigt lätt att vara efterklok när man har lite av facit i hand.

Men jag kan se ett samband i att när bockhoven började försvinna i sommras som jag började få problem med ridningen.
Samma sak att trakten och traktstäden har vuxit som ogräs hela tiden (inte konstig alls då ju...). Men hur vanligt är det att man har en bockhov som secundär skada? För det är ingen som har ens tänkt i de banorna.

Min erfarenhet av AANHCP är att den är lämpat åt ganska friska hästar/hovar. Betydelsen av att hålla efter hörnstöden i detta fall kanske har kommit lite om bakfoten. En hov i balans har inte dessa panik-växter av trakt och hönstöd. Nu vet jag inte alls hur verkingen är utförd på din häst och hur ofta. Men med en annan verking kanske vi hade haft ett annat scenario idag.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Cecely skrev:
Inflammationen är behandlad och vi ska på återbesök om ca 3 veckor för att se så att den är borta.

Men varför är det så illa enligt dig för den bilden fick inte jag när jag var iväg.


Strålbensområdet är ett mycket känsligt område med väldigt lite blodcirkulation det är svårt att häva inflammationer där. Det blir ofta kroniska förändringar vid inflammation i detta område.

Jag tror PL kan förklara bättre än mig varför progosen inte är sådär jättebra vid problem i detta område. Men helt nattsvart är det inte.

Detta gäller om jag förstått saken rätt även på humansidan då det är problem med inflammationer i båtbenet som är vår motsvarighet till strålbenet
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
O det har hon förstås en fullständig dokumentation på vad beträffar metod o resultat.
Om hon har gjort det du beskriver o samtidigt hållit hästen på gummimatta i flera månader kan jag tänka mig att det kan fungera men i din rekomentation i det här fallet stod det inget om gummimatta.
PL

Artikel angående strålbenshälta ”Neue Aspekte zur Strahlbeinlahmheit” i veterinärmedicinska tidskriften Tierärztliche Umschau,1996, 8, s.478ff

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ja det var antagligen därför han ville ha på sulan för att undvika att problemet skulle komma igen för vet sa faktiskt att det inte är ovanligt med återkommande inflaflammationer...

Usch, men då ska det ut och masseras och så ska jag försöka hitta någon som håller på med akupunktur.

tez1: Jag kan tyvär inte svara dig speciellt bra på hur verklingen sett ut så för att undvika missförstånd så kan jag inte svara alls.

Men visst kanske resultatet sett annorlunda ut om man gjort på ett annat sätt men det vet man ju inte i förhand tyvär.

Jag anser att det inte är någons fel att det blivit som det blivit.
Nu däremot vet jag vad jag har att arbeta med och det kommer göra saken lättare att gå vidare!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Vad jag förstår så har den verkats av Mäster OL i 2år.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ideaal skrev:

Så här säger O W om bockhov hos vuxen häst i ovanstående länk.

"Då bockhovstendens utvecklats på en vuxen individ
(vilket det då och då kan göra) till följd av smärta och/eller felaktig belastning vilken i sin tur orsakats av verknings/beslagåtgärd är inte detta ärftligt".

Frågan är om Cecelys häst har en bockhov utvecklad i vuxen ålder eller om den har utvecklats redan som föl.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Men det spelar ingen roll för det hade antagligen blivit ung samma med en hovslagare!

Jag hade 2 olika hovslagare som rekomenderade sänkning av trakten och 2 olika ET.

Däremot kan jag hålla med tez att AANHCP är en utmärkt metod för friskare hovar än de på min häst kanske.

Men jag tror att OL kommer förstå varför min häst kommer att skos och jag tror inte att han kommer sätta sig emot det!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Tez1 skrev:
Min erfarenhet av AANHCP är att den är lämpat åt ganska friska hästar/hovar. Betydelsen av att hålla efter hörnstöden i detta fall kanske har kommit lite om bakfoten. En hov i balans har inte dessa panik-växter av trakt och hönstöd. Nu vet jag inte alls hur verkingen är utförd på din häst och hur ofta. Men med en annan verking kanske vi hade haft ett annat scenario idag.

/T

Det fel man gjort här är att sänka trakten utan att samtidigt vara mycket noga med att ta bort hörnstöd så fort dessa växer ut. En sänkt trakt med hörnstöd som bara rasar ut ur hoven ger ytterligare press på hörnstöden som då, i kombination med en låg trakt, skjuter hörnstöden ytterligare in i hoven. Det är mycket beklämmande att läsa om en häst med dessa besvär som med mycket enkla medel (korrekt verkning) skulle kunnat få hjälp med sina problem. Att sedan sätta på sko på denna häst gör mig förtvivlad då jag vet att problemet inte kommer att försvinna. Hästen går med största sannolikhet att få fullt frisk med korrekt verkning.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Det fel man gjort här är att sänka trakten utan att samtidigt vara mycket noga med att ta bort hörnstöd så fort dessa växer ut. En sänkt trakt med hörnstöd som bara rasar ut ur hoven ger ytterligare press på hörnstöden som då, i kombination med en låg trakt, skjuter hörnstöden ytterligare in i hoven. Det är mycket beklämmande att läsa om en häst med dessa besvär som med mycket enkla medel (korrekt verkning) skulle kunnat få hjälp med sina problem. Att sedan sätta på sko på denna häst gör mig förtvivlad då jag vet att problemet inte kommer att försvinna. Hästen går med största sannolikhet att få fullt frisk med korrekt verkning.

Britt-Marie
SHP

Men inte menar du väl att man ska ta bort hörnstöden!?!? Det har aldrig min SHP:are sagt att man ska göra.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Marie_K skrev:
Det verkar som att merparten av hovslagarna härinne har andra intressen än det som tråden är till för, tyvärr:( Jag har inte heller fått några svar på mina frågor från dom.

En av dessa har dock PM;at mig med ett seriöst svar! Synd att det ska vara så oseriöst många gånger för jag tycker själv att mina frågor borde vara intressanta för fler än mig?

MVH Marie

Jo, det verkar tyvärr vara så..
Det kanske inte finns någon hovslagare här som kan svaret på min fråga eller så tycker de att jag är korkad som frågar :confused:
Jag får hoppas på att "Nummer Ett" dyker upp.
Annars kanske någon veterinär eller barfotaverkare kan svara istället.:)

Tänkte ta upp frågan med min egen hovis och vet. men hade gärna hört fler åsikter..

Stallkatten skrev:
Hur ser man skillnad på om lamellerna släppt pga fång eller om den är uttänjd pga långa verkningsintervaller?

Följdfråga: Har alla hästar med tänjd lamellrand fång?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

SO Hovslagare skrev:
Är du blind eller?? flera har svarat dig
Själv har jag gjort två försök.

Vilken ödmjukhet då..

Har nu gått igenom alla sidor sen jag först la in mina frågor. Du tycks ha svarat men har inte lagt dom svaren till mej utan till Tez1 och Boj, så ja har väl missat det då, ber tusen gånger om ursäkt:confused:

Sen är det några "vanliga" människor som svarat (passar på att tacka dessa), men i övrigt är det ingen mer hovslagare som svarat. Vart hittar du alla dessa inlägg? Det är också dom vanliga personerna som gett dom mest uttömmande svaren (inkl det via pm från en av hovslagarna här).

Varför har du en sån attityd? Jag är inte den enda som regerat på vad hovslagarna lägger sin vikt på i detta forum. Jag försökte bara få igång en diskussion om detta med stötdämpning och du har heller inte över huvud taget svarat på detta med glidfasen vs asfalt/grus!

Men det är uppenbart att man inte ska störa i alla dessa intriger som förs mellan er och alternativa metoder:(
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Men inte menar du väl att man ska ta bort hörnstöden!?!? Det har aldrig min SHP:are sagt att man ska göra.

Nej naturligtvis inte, det handlar om att vara mycket noga med att verka ned överflödigt hörnstöd, man håller hörnstödet ungefär i sulnivå, men får aldrig tillåta hörnstödet växa sig högt. Här kan det alltså bli tal om 1 - 2 verkningar i veckan så länge hörnstöden rasar ned på ovan beskrivet sätt.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Det man har gjort här är att sänka trakten utan att hitta o åtgärda problemet. Vad vet du om hur hörnstöden sett ut på denna häst?
OL anser att det är viktigt att hålla efter hörnstöden men inte att de skall grävas ur.
Förenklade orsakssammanhang som vanligt!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Nej alla hästar med breddad lamellrand har inte fång.
För att skillnaden så måste man titta på helheten, jag tycker inte att jag kan beskriva det tillräckligt bra för att släppa det här.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

peter_lundin skrev:
Nej alla hästar med breddad lamellrand har inte fång.
För att skillnaden så måste man titta på helheten, jag tycker inte att jag kan beskriva det tillräckligt bra för att släppa det här.
PL
:bow: Tack! :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp