Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

hovis skrev:
Så då kan vi vara överens om att Strassermetoden även om den är utförd av en Certifierad Strasser verkare inte är ämnat för dagens hästägare som dagligen vill rida,träna samt kunna tävla under stundande tävlings sesong.

Jag vill verkligen understryka att det du skriver är korrekt!!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Terra skrev:
hovis skrev:
Så då kan vi vara överens om att Strassermetoden även om den är utförd av en Certifierad Strasser verkare inte är ämnat för dagens hästägare som dagligen vill rida,träna samt kunna tävla under stundande tävlings sesong.

Jag vill verkligen understryka att det du skriver är korrekt!!

Tack, det har jag tjatat om i över ett år nu.*phuu**

123 inlägg!!!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Ja i inlägg efter inlägg från er hovslagare kan man läsa om hur bra det är för hästen med skor. Sällan eller aldrig tas det upp några problem med skoningen. Skulle det uppkomma några problem så beror det på "skit i sadeln". Sedan att statistiken säger något helt annat, att många trådar här på buke handlar om många allvarliga hovrelaterade problem, eller att man på SLU har tagit frågan på så stort allvar att man avsatt pengar till forskning, att ni själva t o m medger att barfota är bäst (varför?) har tydligen gått samtliga helt förbi.

Tala om skönmålning eller ska vi som hovis brukar säga rena lögner. Trovärdigheten i era inlägg sjunker rejält när man aldrig kan medge några som helst problem. T ex detta att hästarna aldrig ömmar på grus efter att skorna tagits av, hur trovärdigt låter det.

Britt-Marie
SHP

Självklart är barfota bäst när det fungerar.
Att vi rycker skorna och kör barfota på grus sker dagligen i varenda travlopp. Dessa hästar ömmar inte, Man vinner inga lopp på ömma hovar. Sen slår vi på skorna igen dagen efter för att vi vill ha sparat hov till nästa start.

Skorelaterade problem uppkommer ibland men vi är utbildade på att lösa dessa problem med. Men oftare så är skorna problemlösare än problem.
I dag var jag och skodde en tysk travare som hoven hade gått itu på. Den hade en genomgående hovspricka hela bakre tredjedelen av hoven var lös. Har du något bra tips om hur jag skulle fått den ohalt utan sko?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Ja i inlägg efter inlägg från er hovslagare kan man läsa om hur bra det är för hästen med skor. Sällan eller aldrig tas det upp några problem med skoningen. Skulle det uppkomma några problem så beror det på "skit i sadeln". Sedan att statistiken säger något helt annat, att många trådar här på buke handlar om många allvarliga hovrelaterade problem, eller att man på SLU har tagit frågan på så stort allvar att man avsatt pengar till forskning, att ni själva t o m medger att barfota är bäst (varför?) har tydligen gått samtliga helt förbi.

Tala om skönmålning eller ska vi som hovis brukar säga rena lögner. Trovärdigheten i era inlägg sjunker rejält när man aldrig kan medge några som helst problem. T ex detta att hästarna aldrig ömmar på grus efter att skorna tagits av, hur trovärdigt låter det.

Britt-Marie
SHP
Jag sticker inte under stol med att man får en sämre hovfunktion med skor. Däremot ställer jag inte upp på att det i alla fall är synonymt med att barfota i alla lägen är bättre.
För att gå ifrån smärta och död då; Hur balanserar en Strasserverkare tex upp en hov som flutit ut åt ett håll?

Mvh
Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Tez1 skrev:
Vet du exakt varför det blir traktömt i en flap efter ett par veckor? Vad är det som gör att hästen inte kan gå normal skoperiod då 6-8 veckor?
/T

Detta är något jag aldrig har råkat ut för med flapp.
Jag har skott tunga halvblod stl 5 med flapp 8 veckors skoperiod
ägaren är en mycket erfaren equiterapeut som skulle skrika rätt ut
och hudflänga mig om hennes häst ens stog emot en sekund i steget.

Jag har skott väldigt många travare åt en av sveriges bästa travtränare med flapp, aldrig ett problem. Denna tränare skulle aldrig använda flapp så frekvent som han gör om hästarna blev ömma.
Flappen används som träningsbalans och byts ut till alu eller barfota vid start.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Och själv plockade jag av flapp från självaste Victory Tilly, och skodde honom med vanliga skor.
Han hade inga problem med flappen, men behövde dom inte heller just då (under hans konvalecens).

En annan vi tog av flappen på, var nästintill söndertryckt i stråle och i ball av den.
Den vart hält fri 2 dagar efter flappen försvann........

Som jag skrev tidigare, dom är olika känsliga i mjukdelarna baktill i tassen :)
(OH Sorry........HÄLEN :))

/Mike
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovslagarebjorn skrev:
Hur balanserar en Strasserverkare tex upp en hov som flutit ut åt ett håll?
Mvh
Björn

Det är ju för fasen bara att raspa bort den utflutna sidan, hajjar du inte det???

Alvarligt, det här är intressant och jag har tänkt lite på detta utifrån främst Strasser verkarnas synpunkt på en balanserad helt symetrisk hov vilket för mig innebär två helt liksidiga sidor både avseende tådel,sidodelar samt trakt delar.

Har jag fattat detta rätt???? Ok jag utgår i från det och ställer då en allmän fråga här utifrån hästens extriör,kroppsvikt samt dess naturliga tyngdpunkt.

Är det så att hästens naturliga tyngdpunkt är lika stor på den mediala sidan som den laterala eller är belastningen större på den mediala sidan eller på den laterala sidan och då talar jag om hur det förhåller sig i den statiska belastnings fasen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Mike skrev:
Och själv plockade jag av flapp från självaste Victory Tilly, och skodde honom med vanliga skor.
Han hade inga problem med flappen, men behövde dom inte heller just då (under hans konvalecens).

En annan vi tog av flappen på, var nästintill söndertryckt i stråle och i ball av den.
Den vart hält fri 2 dagar efter flappen försvann........

Som jag skrev tidigare, dom är olika känsliga i mjukdelarna baktill i tassen :)
(OH Sorry........HÄLEN :))

/Mike


Det kan inte ha varit så att hoven var dåligt verkad för flapp?
Långa tår t ex. funkar väldigt dåligt med flapp då får du en alldeles för hård belastning i trakten. Sen finns det olika hårdhet på flapparna
V T kan jag tänka mig var skodd med den gula eller grå Hådensflappen. där gillar jag den gula lite hårdare bäst.
Sen måste man givetvis ta ner strålen till sulnivå annars blir det gärna lite känsligt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Det är ju för fasen bara att raspa bort den utflutna sidan, hajjar du inte det???

Alvarligt, det här är intressant och jag har tänkt lite på detta utifrån främst Strasser verkarnas synpunkt på en balanserad helt symetrisk hov vilket för mig innebär två helt liksidiga sidor både avseende tådel,sidodelar samt trakt delar.

Har jag fattat detta rätt???? Ok jag utgår i från det och ställer då en allmän fråga här utifrån hästens extriör,kroppsvikt samt dess naturliga tyngdpunkt.

Är det så att hästens naturliga tyngdpunkt är lika stor på den mediala sidan som den laterala eller är belastningen större på den mediala sidan eller på den laterala sidan och då talar jag om hur det förhåller sig i den statiska belastnings fasen.
Jo jag tyckte också att det är en intresant fråga. Enkel, praktisk verklighetsförankrad utan att gå till extremfall.

Så hur gör ni strasserverkare nu då? och hur ser ni på hovens belastningar?
(En stilla vädjan till alla hovslagare att inte svara hur vi gör förns vi fått ett svar från Strasserverkarna - för det här tycker jag är intresant att se hur de svarar.)

Mvh
Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Det förefaller logiskt även för mig, en gång när jag kände mig lite "sprallig" så hjälpte jag en ickehästmänniska som för första gången skulle sadla en häst. Jag förklarade att framvalvet skulle ligga bakåt och bakvalvet framåt och efter lite förklaring om hästens viktfördelning och att man då jämnade ut vikten genom att man då hamnar lite mer i bakom hästens framparti så fann h*n det som helt logiskat att sadeln skulle ligga så.

Så visst allt är väl logiskt om man bara kan förklara logiken.

:rofl: :rofl: :rofl:
:bow: :bow: :bow:
Precis!
Det är ju jättelätt att bli lurad när man inget vet sedan innan!
Jag kan tex jämföra med ridskolorna, jag har sedan jag var liten gått på ridskola, jag har kämpat och haft mig med sitsen och konstaterat att jag nog inte är en så begåvad ryttare eftersom jag inte lyckades sitta bekvämt och avslappnat i den sits de ville. Och inte gick hästen särskilt bra heller... :o
Så ramlade jag över den akademiska ridkonsten och fick förklarat lite anatomi och testade att sitta som "de" ville, och se! En mycket mer begåvad ryttare, och en häst som går mycket bättre! :idea:
Samma med bomsadeln, MÅSTE ju vara rätt när alla säger så, men när man läst på lite och testat bomlöst så insåg man att även detta mynt har två sidor.

Man måste ju alltid ha sina förkunskaper med sig, och så lära sig mer, så man kan skapa sig ett egent uppfattning om vad som faktiskt verkar vara rimligt!
Ett öppet sinne ja, ett tomt sinne... nej! :bump:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

hovis skrev:
Så då kan vi vara överens om att Strassermetoden även om den är utförd av en Certifierad Strasser verkare inte är ämnat för dagens hästägare som dagligen vill rida,träna samt kunna tävla under stundande tävlings sesong.

Däremot så är säkert metoden tillämplig för alla dom hästar som endast sporadiskt rids,är konvalecenter eller endast är sällskapshäst och går i hage. Nu kommer jag chocka dig men för dom så fungerar även en helt vanlig traditionell verkning utförd av en utbildad hovis.

Jag vill poängtera utbildad hovis efter som ni nu snabbt börjat poängtera Certifierad Strasser verkare.

Alltså, låt oss hålla isär begreppen och inte likställa alla som utför Strassermetoden likväl alla som klarar av att slå på en sko.

Klarar även du att hålla i sär detta så kommer det att bli en trevlig stämning här.

I mitt inlägg skriver jag om en häst som ställs om till barfota. Inte en häst som redan är omställd. En omställd häst skulle jag inte tveka att anlita eller fortsätta anlita SHP, även till en tävlingshäst.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag vill vara med på
Hovslagare vs. Strasser i avskoning!! :bump: :bump:

När går det av stapeln??

(har inte läst klart tråden ännu) :crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Terra skrev:
Jag tävlar inte mina hästar på bekostnad av deras hälsa, som skulle vara i fara om den var skodd. Därför tyckte jag att det var värt att prova Strassermetoden, eftersom hästarna då skulle må mycket bättre och prestera mer. Hoven skulle bli levande, i stort sett så skulle alla krämpor som skodda hästar har försvinna t.ex. hälta, fång, proteinknölar, tjocka ben och felaktiga benställningar. Informationen från en (ja, auktoriserad) Strassertrimmare var att övergångsperioden som skulle vara, låg på högst något år. Det kunde kanske vara värt att låta hästen vara lite öm under denna tidsperioden, men, fick ingen information om att hästen skulle få två/tre hovbölder i månaden, inte kunna röra sig på mer än gräs, och vara därmed helt oridbar!

Jag skulle vilja veta om din hästs hovar har skötts av en SHP eller vem har trimmat hovarna? Du säger bara att du fått information av en aukoriserad strassertrimmare men inte vem som skött hovarna. Kan du PM:a mig namnet på den som skött hovarna och den du fick informationen av. Att du fått information av en SHP att hästen under omställningen kan användas som tävlingshäst låter för mig mycket märkligt.

Det kan vara så att under vissa perioder är hästen bara bekväm på gräs och då får man låta hästen vara på gräs allternativt annat underlag som hästen är bekväm på. Rids den under denna period så kan du själv orsaka mer ömhet och eventuellt hovbölder hos hästen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ideaal skrev:
I mitt inlägg skriver jag om en häst som ställs om till barfota. Inte en häst som redan är omställd. En omställd häst skulle jag inte tveka att anlita eller fortsätta anlita SHP, även till en tävlingshäst.

Även till en tävlande travhäst?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

*lånar knapp*


Dåså, igår drog jag med mig hästen till klinik.

Det som kom fram där var en infalmerad strålbensbursa i samma hov som har en tendens till bockhov (h. fram). Vet. menade på att det kan vara pga av infalmmationen som hästen blivit bockhovig. Så förhoppningsvis kommer bockhoven bli betydligt bättre nu när inflammationen försvinner!

Hästen hade även fått en inflammation i v. has.

Fick rådet att sko hästen med en väldigt tun sula fram för att minska risken för att få samma problem igen. Den rekomendationen kommer jag ta så nu blir det skor fram iaf!

Vad tror ni om det?
Låter det vettigt?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Kan någon svara på mina frågor?!

Stallkatten skrev:
Kan man se på lamellranden om hästen haft fång?
I såfall hur?
Jag trodde man såg det på "fångränderna" på hovväggen.

Susan skrev:
Du ser ju blödningarna och om lamellranden är breddad.

fast det krävs ju en viss timing så klart

Om den är kronisk så har den ju permanent breddad lamelland.

MVH SUS.

Stallkatten skrev:
Men breddad lamellrand kan väl en häst ha utan att ha haft fång?
Tex. en häst (med eller utan skor) som inte blivit verkad med tillräckligt täta intervall där hovarna flytit ut.

Susan skrev:
Nej sambandet släpper bara vid fång. Vid extrem felställning/ belastning kan dock hästen få belastningsfång.
Tänk Kalle Anka fot

Stallkatten skrev:
Hur ser man skillnad på om lamellranden släppt pga fång eller om den är uttänjd pga långa verkningsintervaler? Eller du menar att det är samma sak?
Om man bortser från fångränder på utsidan av hoven? Dessa fångränder syns väl bara vid foderfång eller?

Följdfråga: Har alla hästar med tänjd lamellrand fång? :confused:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovslagarebjorn skrev:
För det första så är jag inte Björn Bergh! och det vill jag understryka å det kraftigaste så att han inte lastas för något jag säger här.

För det andra kan det ju knappast vara rätt att jag helt bör bortse från vetenskapligt fakta (dvs mina anatomiska kunskaper) för att bättre förstå Strasser utan att "fördunklas" av mina kunskaper?

Ska titta tillbaka på mitt andra inlägg om det går och se vad jag skrev. Men återigen; jag vill inte vara spydig osv, förstår bara inte och skriver utifrån min kunskap hur jag tolkar Strasser - verkar detta stötande så vet jag inte vad jag ska göra. Jag efterlyser en saklig förklaring till fördelarna med Strasser och inte enbart att så ser vildhästar ut och därför är det rätt.

Mvh
Björn


Jag är då skyldig dig en ursäkt! Det är nämligen inte så vanligt på denna tråd att man seriöst vill diskutera Strassermetoden, med mycket få undantag har det mesta bestått av spydigheter och många gånger snudd på rent förtal. Mycket trevligt att du tillhör undantaget och vill försöka förstå hur vi menar innan du gör din bedömning.

För att illustrera vad jag menar med att ta av sig sina "glasögon" lägger jag återigen in ett tidigare inlägg. Det handlar om hörnstöden. Som jag skrev är detta ett stort problem hos hästar, många går med för höga hörnstöd. Jag fick inga som helst kommentarer om detta inlägg, vilket verkligen hör till ovanligheterna när jag skriver på denna sida. Vet inte riktigt hur det ska tolkas?

Ska senare också försöka svara på dom frågor du ställt.

MVH
Britt-Marie
SHP

Anledningen till att hörnstöden är så viktiga är att dom, om dom inte är korrekt verkade ställer till så mycket problem och smärta för hästen. Har skrivit om detta tidigare, men ska försöka med hjälp av bilder förklara detta igen. Om hörnstöden blir för höga kommer dom varje gång hästen belastar hoven skjutas upp inuti hoven. Kronbenet (strålbenet, djupa böjsenan), som sänks nedåt när hästen tar ett steg, kommer att pressa mot dessa uppskjutande hörnstöd, ovanpå dessa finns läderhud med nerver. Till slut bildas inflammationer här av den press som läderhuden utsätts för. Hästen står nu under sig med frambenen i ett försök att avlasta traktregionen och för över belastningen på främre delen av hoven. För att kunna stå så här måste hästen använda muskler (ståapparaten är ur "funktion"). På sikt kommer musklerna krampa och hästen får då även smärta här (oftast i bogregionen).

hovskiva15av.jpg


hovskiva27kv.jpg


Detta är en torkad "skiva" från en hov. Den är tagen någon cm in i hoven bakifrån. Alltså ballar och en bit in är först bortsågat, sedan har jag tagit denna drygt cm-tjocka skiva. Första bilden ser man "skivan" bakifrån. På andra bilden "skivan" framifrån.

På dessa bilder ser man tydligt hur hörnstöden skjuter upp i hoven och till och med ligger ovanpå strålen. Detta var en hov med hörnstöd som växt ut över sulan samt dessutom hade höga trakter. Man ska också veta att hörnstöd är lika hårda som hovväggen, alltså mycket hårda. För höga hörnstöd hindrar också hoven att vidga sig eftersom hoven vidgar sig utåt vid viktbärande så kommer för höga hörnstöd vara som pelare som hindrar hovväggarna och sulan att sjunka utåt - nedåt.

Alltså ett för hästen smärtsamt tillstånd. Liksom allt överflödigt horn är i hoven. Allt överflödigt horn utövar press på den ovanliggande läderhuden och inflammationer bildas. Läderhuden pressas mellan sula och det nedsjunkande hovbenet när hoven inte kan vidga sig vid belastning.

När vi verkar bort dessa höga hörnstöd upplever hästen en stor lättnad. Man ser på hela hästen hur skönt det är att ha blivit av med dessa.

Ett tillägg: Om jag hade sågat hoven lite längre fram hade man även sett strålbenet och djupa böjsenan och hur nära dessa ligger ett hörnstöd som är för högt och uppskjutet i hoven. Hoven (skivan) på bilden är verkad, från början var alltså hörnstöden mycket längre.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Som vi brukar säga: vari ligger skons helande effekt? Dämpar den inflamationen?

Jag vet att du föredrar barfota och inget påhopp är tänkt, men jag tycker du ska begära ett konkret svar från vet. som ordinerade detta.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

hovis skrev:
Så då kan vi vara överens om att Strassermetoden även om den är utförd av en Certifierad Strasser verkare inte är ämnat för dagens hästägare som dagligen vill rida,träna samt kunna tävla under stundande tävlings sesong.

Däremot så är säkert metoden tillämplig för alla dom hästar som endast sporadiskt rids,är konvalecenter eller endast är sällskapshäst och går i hage. Nu kommer jag chocka dig men för dom så fungerar även en helt vanlig traditionell verkning utförd av en utbildad hovis.

Fel, jag har tidigare tjatat på dig om detta men du verkar inte ta det till dig. Det går utmärkt att ha en tävlingshäst strasserverkad.

/T som snart ska tävla med sin "stackars" häst
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag fick en väldigt bra anledning och förklaring men då var jag så trött så jag begrep inte just då, men jag ska höra med min kompanjon som hjälpte mig jag tror hon hängde med mer än mig.

Det hade att göra med strålens påverkan och att den ytterst tunna sulan skulle motverka den negativa effekten den hade på bursan.

Eftersom hästen gått barfota i 2 år och jag endå har en sjuk hov så funkar uppebarligen inte den metoden så nu kommer jag testa detta istället.

Dock kommer jag alltid att eftersträva barfota i möjligaste mån!=)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp