Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d
hovslagarebjorn skrev:
För det första så är jag inte Björn Bergh! och det vill jag understryka å det kraftigaste så att han inte lastas för något jag säger här.
För det andra kan det ju knappast vara rätt att jag helt bör bortse från vetenskapligt fakta (dvs mina anatomiska kunskaper) för att bättre förstå Strasser utan att "fördunklas" av mina kunskaper?
Ska titta tillbaka på mitt andra inlägg om det går och se vad jag skrev. Men återigen; jag vill inte vara spydig osv, förstår bara inte och skriver utifrån min kunskap hur jag tolkar Strasser - verkar detta stötande så vet jag inte vad jag ska göra. Jag efterlyser en saklig förklaring till fördelarna med Strasser och inte enbart att så ser vildhästar ut och därför är det rätt.
Mvh
Björn
Jag är då skyldig dig en ursäkt! Det är nämligen inte så vanligt på denna tråd att man seriöst vill diskutera Strassermetoden, med mycket få undantag har det mesta bestått av spydigheter och många gånger snudd på rent förtal. Mycket trevligt att du tillhör undantaget och vill försöka förstå hur vi menar innan du gör din bedömning.
För att illustrera vad jag menar med att ta av sig sina "glasögon" lägger jag återigen in ett tidigare inlägg. Det handlar om hörnstöden. Som jag skrev är detta ett stort problem hos hästar, många går med för höga hörnstöd. Jag fick inga som helst kommentarer om detta inlägg, vilket verkligen hör till ovanligheterna när jag skriver på denna sida. Vet inte riktigt hur det ska tolkas?
Ska senare också försöka svara på dom frågor du ställt.
MVH
Britt-Marie
SHP
Anledningen till att hörnstöden är så viktiga är att dom, om dom inte är korrekt verkade ställer till så mycket problem och smärta för hästen. Har skrivit om detta tidigare, men ska försöka med hjälp av bilder förklara detta igen. Om hörnstöden blir för höga kommer dom varje gång hästen belastar hoven skjutas upp inuti hoven. Kronbenet (strålbenet, djupa böjsenan), som sänks nedåt när hästen tar ett steg, kommer att pressa mot dessa uppskjutande hörnstöd, ovanpå dessa finns läderhud med nerver. Till slut bildas inflammationer här av den press som läderhuden utsätts för. Hästen står nu under sig med frambenen i ett försök att avlasta traktregionen och för över belastningen på främre delen av hoven. För att kunna stå så här måste hästen använda muskler (ståapparaten är ur "funktion"). På sikt kommer musklerna krampa och hästen får då även smärta här (oftast i bogregionen).
Detta är en torkad "skiva" från en hov. Den är tagen någon cm in i hoven bakifrån. Alltså ballar och en bit in är först bortsågat, sedan har jag tagit denna drygt cm-tjocka skiva. Första bilden ser man "skivan" bakifrån. På andra bilden "skivan" framifrån.
På dessa bilder ser man tydligt hur hörnstöden skjuter upp i hoven och till och med ligger ovanpå strålen. Detta var en hov med hörnstöd som växt ut över sulan samt dessutom hade höga trakter. Man ska också veta att hörnstöd är lika hårda som hovväggen, alltså mycket hårda. För höga hörnstöd hindrar också hoven att vidga sig eftersom hoven vidgar sig utåt vid viktbärande så kommer för höga hörnstöd vara som pelare som hindrar hovväggarna och sulan att sjunka utåt - nedåt.
Alltså ett för hästen smärtsamt tillstånd. Liksom allt överflödigt horn är i hoven. Allt överflödigt horn utövar press på den ovanliggande läderhuden och inflammationer bildas. Läderhuden pressas mellan sula och det nedsjunkande hovbenet när hoven inte kan vidga sig vid belastning.
När vi verkar bort dessa höga hörnstöd upplever hästen en stor lättnad. Man ser på hela hästen hur skönt det är att ha blivit av med dessa.
Ett tillägg: Om jag hade sågat hoven lite längre fram hade man även sett strålbenet och djupa böjsenan och hur nära dessa ligger ett hörnstöd som är för högt och uppskjutet i hoven. Hoven (skivan) på bilden är verkad, från början var alltså hörnstöden mycket längre.
Britt-Marie
SHP