Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

hovslagarebjorn skrev:
Vore ju en idé!´

Och blir jag raderad försvinner jag snabbare än kvikt! Faán vad förbannad jag skulle bli! Har man en öppen disskusion måste man väl för fan få säga vad man tycker och räkna med att få mothugg.

Mvh
björn

Läs reglerna igen, det är fortfarande samma sak som gäller, sen ktober 2004.
Annars är det så att raderar jag inlägg, faller saken i sin natur att andra inlägg ändras i numereringen. Speciell om de står mellan inlägg som raderas. Så då får man gå tillbaka till sina egna inlägg och söka, det tänker jag faktiskt inte göra åt er. Sen är det så, att håller man sig till reglerna så slipper man blir raderad. Tyvärr kan det ändå drabba dig, om någon anna skriver ofördelaktigt som du svarar på.


Boj/moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Marie_K skrev:
Blev lite nyfiken på detta med hovbenet och markparallellt. Jag kan köpa Strassers resonemang att det är välbalanserat så (alltså som du beskrev att om man tar hela hovbenet och ställer på en plan yta, så är det så det ska vara i hovkapseln). Som jag förstått det har Strasser ett visst gradtal längs kronranden för att se att så är fallet.

Men om det är en optimal situation även i en hovslagares ögon, hur ser då hovslagaren hur hovbenet är inuti hovkapseln? Alltså om det är parallellt med marken eller ej.

Jag har väl kanske inte tänkt på detta så väldigt mycket även om dom hovslagare jag haft inte har lämnat hovarna med höga trakter, men efter att ha läst en del om lite av varje när det gäller hovar, och blivit mer och mer intresserad så är nog detta en av dom saker jag funnit mest intressanta! Som du skrev ovan så tycker jag också att det är en av dom saker som skiljer just Strasser med andra metoder.

Vad jag förstår så är det på något vis kärnan i alltihop att hovbenet ska vara markparallellt, men hur viktigt är det egentligen?

MVH Marie
Det är A och O, med andra ord en av de allra viktigaste sakerna i verkningen... att få hovbenet parallellt med marken - gör man inte det så skapar man belastningar iform av kompresion och slitningar i leder, ligament och senor (och muskler).

Vi har metoder för att se detta, fram kan man lyfta hoven och låta tån hänga löst medan man håller i skenan för att se hovbenets undersida, är det markparallellt så är sulan 90 grader mot skenan.

Bak är det krångligare men det finns en metod med ett svetsat T för att se det där med, man ställer T:t bakom hästen när den belastar hovarna jämnt och utläser utifrån det hovbenets marksida. Båda dessa "trick" fungerar endast om skenan är i lodplanet då hästen belastar alla sina hovar jämnt. Dvs är din häst varus eller valgus i carpus (hjulbent eller x-bent) eller har en annan exteriör som innebär att skenan inte är i lodplan då den exteriörbedöms fungerar inte detta enkla trick utan man får gå till sitt förhoppningsvis tränade öga för att bedömma hur hästen ska verkas för att få hovbenet parallellt med underlaget. detta är något jag saknar hos Strasser - man ser enbart till hoven inte till exteriören vad jag förstår.
Kronrandsvinkeln kan vara två grader eller hundra grader (överdriver nu) det är i mina ögon ointresant....
Igen! Så finns det undantag då hovslagaren väger fördelarna mot nackdelarna -det kan vara så att hästen slår på sig eller det kan vara en exteriör orsak osv osv som gör att man väljer att "felställa" den lite men detta är strängt förbjudet i utbildningen! Men i mitt tycke så är det inte så lätt som att säga att alla hovben ska vara parallella med marken men det är en av sakerna utbildade hovslagare strävar efter och vi ser till hovbenets verkliga läge inte hur det eventuellt förhåller sig till kronranden---- med det sagt så får jag väl understryka igen att jag måste ha missförstått något med Strasser, nämligen hur kronranden visar hovbenets vinkel mot marken samt framförallt varför den ska vara 30grader. För kan man använda sig av kronranden som referens till hovbenets marksida så vill jag lära mig det! Så det handlar alltså inte om att spy galla över Strasser. Har hon rätt så är det en verklig godbit!

Vill också tillägga att hästarna sliter inte ojämnt för att de är snedverkade utan för att de har en exteriör som styr deras nedsättning, belastning och överrullning.
Jag skulle bli oroligare om jag hörde någon säga att de verkar hästen och efter ett visst antal perioder så sliter den helt jämnt och verkningen är en lekande dans. För i min värld gör inte ens en idéalisk barfota häst det, hoven landar ju inte platt på backen och glider plant för att till slut lyftas rakt upp.

Mvh
Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Sadeldiskussioner hör väl inte hemma här men det råkar vara ett ämne jag tycker är lika intressant som hovar, nästan.
Vill påstå att sadeln är till för människan, vi ska sitta skönt och säkert helt enkelt. Sen är det bonus om man lyckas hitta en som passar.
Långritter (säg över 3 timmar) så krävs ev något som fördela tyngden från ryttaren bättre.

Alla exempel förklarar ändå inte skons läkande verkan.
Den hjälp man kan få av en sko är lindring av besvären pga att man stänger av lite av blodflödet/hovmekanismen och därmed nerver. Vad jag vill få fram är att den läker inget den bedövar symptomen helt eller delvis. Om jag får en inflammation i stortåleden inte läker det av att jag knallar omkring i slalompjäxor.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jätteintressant Björn. Det har helt passerat mig att hovslagare försöker verka för att få ett markparallellt hovben.
Med tanke på alla hästar jag ser runt mig till vardags så undrar jag om alla hovisar verkligen försöker sträva mot markparallellt hovben?

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Skon ger vissa extra möjligheter att påverka hoven vid vissa tillstånd där man tex behöver låsa hoven för att få en läkning eller förändra belastningsföhållanden od på speciella sätt. Vad beträffar att skoning skulle minska blodcirkulationen så kraftigt att nerverna inte fungerar så är detta en av strassers odukumenterade lögner som vilken vet el hovslagare som helst som någonsin behandlat ett smärtsamt tillstånd på en skodd häst vet är falskt!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Sadeldiskussioner hör väl inte hemma här men det råkar vara ett ämne jag tycker är lika intressant som hovar, nästan.
Vill påstå att sadeln är till för människan, vi ska sitta skönt och säkert helt enkelt. Sen är det bonus om man lyckas hitta en som passar.
Långritter (säg över 3 timmar) så krävs ev något som fördela tyngden från ryttaren bättre.

Ja se där har jag en annan åsikt, det är lixom lite mera mitt fack.:angel: Out of topic, sadeln är ett rent arbetsredskap för hästen. En illa anpassad sådan kan få förödande konsekvenser även för slitaget på hoven, en stilla undran? Vad skulle du själv vilja ha för arbetsredskap, sådana som passar dina arbetskamrater bättre eller dem som passar dig bäst?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
men hur menar vet du att den blivit breddad :confused:
Olika hästar kan ju ha olika bred lamellrand.

lamelllagret ( som syns som lamellranden i hoven) är ju själva klistret mellan hovkapseln (ung som en hink) och själva kötthoven.

det som händer vid kronisk fång är att "klistert inte håller fast" och sambandet släpper och inget hålelr hovebent på plast längre.

Om detta verkligen skulle ske runt om så skulle hästen kunan kliva ur sin hovkapsel.

det måste var angt annat vi pratar om.
Kliva ur sin hovkapsel kan hästen göra utan breddad lamellrand om den tex fastnar med hoven - den står inte still och väntar på hjälp den drar tills den kommer loss...... RIKTIGT läskigt! (Exkungulation kallas det)

Lamellrandens utseende beror på dess funktion att vara fästpunkt mellan hornsida och kötthov. Vecklar man ut den blir det i grova drag en kvadratmeter i varje hov - rätt häftigt tycker jag.

Vad som händer vid fång är egentligen att. ..... trött och vet inte hur jag ska förklara.
Men hornet växer från läderhuden, mellan horn och läderhud finns ett basalmembran där hudcellerna står uppradade och varje cell har fyra (har jag för mig) fästpunter mot det här basalmembranet. Dessa fästpunkter löses av okänd anledning upp vid fång varför hornsidan släpper från köttsidan --- observera att det fortfarande är fång vi talar om inte kroniskt fång. Svullnaden i läderhuden i kombination med djupa böjsenans drag i hovbenet får benet att separera från hornsidan.
Kroniskt fång är det om hovbenet efter det akuta fånget fortfarande är roterat eller sänkt och jag personligen förstår inte att många alternativare säger att de botat kroniskt fång trots att traditionella hovslagare inte kunnat det.
När du har ett kroniskt fång så har du i princip en felverkad hov kvar i enkelt språk (förhållandet mellan hornsida och köttsida är förmodligen försvagat men kronvulsten sitter ju inte kvar där den satt utan följer med hovbenet varför man får en konkav vägg)- observera att jag inte talar om att ställa tillbaks hoven på en eftermiddag men närapå. Vad man riskerar är en ny rotation eftersom fästpunkterna förmodligen är försvagade - men det är bättre än pålagringar i hovbensspetsen vilket hästen får om den får gå med roterat hovben.

Fan vad långt det blir hela tiden! Vad jag ville få fram var egentligen att visst kan "klistret" släppa hela vägen runt - det är då du får en sänkning av hovbenet istället för rotation.

Kul att du uppskattar att jag lägger mig i :) och jag känner inte att jag fått några elaka gliringar hitills - alla kan ju inte tycka som jag och det är det jag vill åt.. om någon kan övertyga mig om att jag har fel så köper jag läget och förbättrar min egen hovvård.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Cecely skrev:
Enligt förra ägaren som haft hästen sen hon var föl menar att den hoven alltid varit sådan.

Kan du återge hästens historik?? Jag skulle vilja veta.
1.hur gammal är hästen

2.när köpte du den(hur länge har du ägt den)

3.när började du upptäcka problemet med den sk
bockhoven.

4.vad vad det för problem som uppstod?

5. Hur länge sköttes hovvården av en "vanlig" hovis
under ditt ägande.

6. vad fick dig att söka hjälp från OL och när,varför?

7. hur länge har den verkats av OL.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Har det nämts här att trauma i djupa böjsenan på häst oavsett ålder kan utveckla bockhov??
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Tez1 skrev:
Jätteintressant Björn. Det har helt passerat mig att hovslagare försöker verka för att få ett markparallellt hovben.
Med tanke på alla hästar jag ser runt mig till vardags så undrar jag om alla hovisar verkligen försöker sträva mot markparallellt hovben?

/T
Jo men se det tror jag - dock så finns det ju som sagt lägen då det inte är av enbart godo att ha ett markparallellt hovben.

Men nu börjar jag förstå en sak i vart fall. det är alltså inte självklart att vi strävar efter ett markparallellt hovben?
Det gör vi i båda lägren! Vi är också överens om tåvinklarna.
Däremot är åtminstone jag frågande till kronrandsvinkeln.


Observera att jag inte kommit in på själva verkningen eller behandling av sjukdomar än.... en sak i taget som sagt var så kanske både jag och verkarna kommer på något nytt eller finner fel i våra egna skolor.

Mvh
Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag vet vilka ödesdigra konsekvenser illasittande sadlar kan ge, dessvärre.
Självklart väljer jag något som passar hästen klockrent min rumpa får väl anpassa sig.
Dessutom finns det väl ingen frisk häst som någonsin misstycker att ha en balanserad ryttare barbacka.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Har det nämts här att trauma i djupa böjsenan på häst oavsett ålder kan utveckla bockhov??
Nix det har det inte.

/Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Det är inte alla hästar vars ryggar passar ihop med ryttarens ända, oberoende av balans.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Nej, den orsaken har väl klumpats ihop med problem i strålbensområdet (lower palmar lameness).
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

jamen du har ju lyft hela tråden :D

jag såg också av PL att jag hade felom breddad lamellrand. Sån tur att jag hänvisade till vet eftersom jag kanske inte hade hela bilen...:D

När jag gick HOSK på åttiotalet taldes det om en del strålbenshalta hästar som blivit nervsnittade och som fått hovbölder med fistelgångar och oxå klivit ur hovkapseln.
men jag skrev inte om det, eller traumat. Ville bara ha det lättbegripligt.

Dock är jag glad att du för min skull utvecklar.
Jag har alls inte samma teoretiska grund som du. jag är väldigt tacksam för det du gör.

Både Du SO och PL har lyft tråden rejält :love:

Sedan skall också cecely ha en eloge för att hon är ärlig om sin häst.
:bow: :bow: :bow:

Vad bra att du åkte till kliniken. Vilken tur
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Kan nämna en häst som vid två års ålder i ett trauma slet av halva djupa böjsenan och har sedan sett uppvisat en klar tendens till bockhov på det benet samt en mer utfluten,traktlåg hovform på andra benet (båda är framben). Vid Nioårs ålder så skulle "ngn" rätta till det här då det "såg" fördjävligt ut (med glasögon) trots att hästen aldrig haft några problem med detta förutom att den ca vart annat år behandladet med tuppkam i carpus på det bockhovade benet.(carpus brukar ta lite mera stryk på det bockhovade benet.

Sagt och gjort denne ngn" återställde" denna bockhov så att båda hovarna i slutändan såg lika ut både i höjd och längd och jag blev jätteimpad. det såg kanonfint ut "för ögat".

Fyra dagar senare så va det fullt race i hagen (helt plan gräshage utan en enda ojämnhet eller sten) och plötsligt sa det PANG!!! och hovbenet fullkomligt exploderade ut ur sulan på den tidigare bockhovade hoven och hästen hoppade runt på tre ben och påminde mer om en känguru än en häst.

En halvtimme senare så det PANG!! en gång till fast det ljudet kom från bult pistolen.

Vad lärde jag mig då av detta??? Jo att allt som är vackert för ögat behöver inte vara det rätta för hästens välbefinnande.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Nej, den orsaken har väl klumpats ihop med problem i strålbensområdet (lower palmar lameness).
PL

Trauma i djupa böjsenan kan även secundärt orsaka inflamation i strålbensområdet.

Kom på en sak till. ej rakriktad belastning i benets styvaste riktning kan även det ge trålbens liknade problem både avseende trålbenets ligament samt deformation av strålbenet. Fast det brukar ju inte ge uppkomst till bockhov så vi skiter i det.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Det är mkt tjat om att hörnstöden är boven i dramat avseende strålbensproblem och jag håller med där.

Det finns dokumenterade fall där dessa berömda hörnstöd är så väl nedansade att deras skyddande vägghornsliknande struktur blivit så försvagad att deras funktion inte klarat av att skydda strålbenet samt dess ligament och därmed t.o.m. orsakat kroniska strålbensförändringar samt inflamationer.
I dessa fall har man ansat ner dom till att följa samma linje som den urskurna sulkroppens.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

En mkt befogad varning, att försöka få till ett kosmetiskt resultat utan koll på bakomliggande problem blir lätt förödande.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Marie_K skrev:
Det verkar som att merparten av hovslagarna härinne har andra intressen än det som tråden är till för, tyvärr:( Jag har inte heller fått några svar på mina frågor från dom.

En av dessa har dock PM;at mig med ett seriöst svar! Synd att det ska vara så oseriöst många gånger för jag tycker själv att mina frågor borde vara intressanta för fler än mig?

MVH Marie

Nu är jag ju ganska säker på att även jag har svarat dig, även om det inte blev till dig personligt men då kan jag väl göra om det eftersom du tydligen inte läser alla inlägg.

Repris:
Nu börjar ju denna forskning komma till insikt med att olika stötdämpande beslag fyller en ganska obetydlig funktion utifrån dom krafter som dom utsätts för. Man kan helt enkelt skita i vilken sko man använder sig av då det är viktigare att skon är av ett material som klarar dom påfrestningar den utsätts för. Som Chris J. sa förra helgen,det bästa är en helt vanlig järnsko.*Ohhh shit*

Som jag här på slutet har tjatat om samt även Lars.R. tagit upp så är UNDERLAGET den viktigaste faktorn i förhållande till hastigheten det som är mest avgörande för hästens hållbarhet. Det gäller liksom att själva underlaget har rätt stötupptagning och att tro att ju djupare underlag ju mer stötupptagning har det är väl att lura sig själv.

Det enligt mig mest perfekta underlaget har bara ett tunnt ytlager som tillåter att endast max halva hoven sjunker ner i underlaget samtidigt som det underliggande materialet är optimalt sviktande och stötupptagande. Den bästa ridhusbotten jag sett är privatägd och där har man fyllt upp med olika sviktande bärlager från två meters djup och avslutat med ett fast tunnt ytlager och all typ av stenblocks fyllning har förkastats då som man sa: Kan sten verkligen ha ngn sviktande inverkan:

Projektet avseende olika verkningssätts inverkan har som du säger startat ganska nyligen och det tycker säker många med mig är ett jätteviktigt projekt då även alternativa verknings metoder kommer att ingå och man kanske skulle passa på att tacka O.L samt Strasser för att det projektet startades.

Slut Replis:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 472
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp