Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Har som sagt precis märkt att man kan se vem inläggen riktar sig till.
Ska uppmärksamma det bättre i framtiden.

Men ja då så vet jag hur det fungerar att nervsnitta med en sko - kan ju vara bra att kunna ;)

Mvh
Björn

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Tez1 skrev:
Jag vill bara visa med bilden att det är en vanlig syn häromkring. Jag anser det inte sunt. Denna häst har inte markparallellt hovben. Vid omskoning syns tydligt tryck i tån framme i sulan.
Tar tillbaka ang. överkotning det är tåaxeln jag är ute efter. Den är def framåtbruten.
Frågan är då varför blir det så här? (Utb hovis har skott)

/T
Svarade med en ny eventuell anledning, stängde av datorn och gick och la mig men kunde inte släppa det så jag gör en ändring;

Jag kan faktiskt inte ge något vettigt svar utifrån vad jag vet och har sett av hästen.
Men fråga han/hon som gjort det. Har denne en rimlig förklaring så är det ju klart - om inte, byt hovslagare.

Men nu är det garranterat läggdags så sov gott allihop och trevlig helg på er.

Mvh
björn

Senast ändrad av en moderator:

hovslagarebjorn skrev:
Svarade med en ny eventuell anledning, stängde av datorn och gick och la mig men kunde inte släppa det så jag gör en ändring;

Jag kan faktiskt inte ge något vettigt svar utifrån vad jag vet och har sett av hästen.
Men fråga han/hon som gjort det. Har denne en rimlig förklaring så är det ju klart - om inte, byt hovslagare.

Men nu är det garranterat läggdags så sov gott allihop och trevlig helg på er.

Mvh
björn

Kan inte heller släppa detta,un drar när den är skodd senast??

En sak enligt mig är att oberoende av att det nu verkar vara en ras som naturligt har lite högre trakter och bilden verkar vara tagen på det ben där trakten brukar vara lite högre så förefaller det endå som att den är lite väl hög i trakten.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Cecely skrev:
knappt 2 år

Snälla jag vill inte höra vad som skulle gjorts vem som gjorde vad etc. det förgångna kan inte ändras utan jag ser frammåt och skulle uppskatta olika förslag på vad som skulle kunna göras nu, fram för allt hur jag ska undvika samma problem igen!
En hovslagare är bokad till nästa vecka, han tyckte det lät rimligt det som vet hade rekomenderat.

nu ska jag snart till tyskland så kommer ha svårt att svara de närmsta dagarna, pma gärna *gäller alla som har förslag!*

Mina frågor va enbart ställda för att få en lite mer korrekt bild,enbart för att kunna hjälpa dig med ett förslag till vad man nu skulle kunna göra.

Samtidigt vill jag hälsa dig välkommen ner på jorden.

p.s. Konstigt att dessa inflamerade områderna inte syntes på bilderna från värmekameran,vad tror du DET kan bero på???

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Kan ni ge fasen i att quota med bild nr 112 som Tez1 så klantigt lagt in på förra sidan även till nästa sida så slipper vi denna enorma bredd på nästa sida. Ditt fel björn genom att quota hennes inlägg att även denna sida blev så här bred.

hovis skrev:
Kan ni ge fasen i att quota med bild nr 112 som Tez1 så klantigt lagt in på förra sidan även till nästa sida så slipper vi denna enorma bredd på nästa sida. Ditt fel björn genom att quota hennes inlägg att även denna sida blev så här bred.

Widescreen!!:angel:

*knappen*
Jag bli förstummad när jag läser A o T´s svar på C´s inlägg.
Om man tar C´s hästs historik o jmf med dens diagnos. så är det lätt begripligt när det förklaras av behandlande Vet o PL.

Om man sen tar hovisarnas beskrivning av terapeutiska lösningar så låter det iallafall för mig helt logiskt.

A o T tycker lik:devil: att C. ska verka ner trakten o inte få ngt beslag.

Deras metod är ju prövad i 2 år.
Det har uppenbarligen inte fungerat.

Hästen har inte belastat sin trakt o iom det har trakten skjutit i höjden.
Jag tror att C. älskar sin häst o försöker med allt som går o därför valde att prova Er metod.
Nu när man har en diagnos och det finns vedertagna metoder för att få denna skada att ev. läka. Varför inte prova det?

Javisst ja. En häst som behöver detta ska nog gå till de sälla jaktmarkerna.

Ve Er om NI eller era nära o kära ngn dag behöver ortopediska inlägg i skorna.

Citat:
Ursprungligen postat av hovis
Kan du återge hästens historik?? Jag skulle vilja veta.
1.hur gammal är hästen
11 år
2.när köpte du den(hur länge har du ägt den)
ca 2,5 år
3.när började du upptäcka problemet med den sk
bockhoven.
den har alltid funnits, ägaren menade på att det alltid varit så
4.vad vad det för problem som uppstod?
hon började strula mer än vanligt i ridningen.
5. Hur länge sköttes hovvården av en "vanlig" hovis
under ditt ägande.
lite över ett halvår.
6. vad fick dig att söka hjälp från OL och när,varför?
tog ut en ny hovis för jag tyckte den första inte hjälpte och denne gjorde hästen halt, dessutom menade han på efter en skoning att hästen alldrig kommer att bli bra. hörde talas om ove och ringde och rådfrågade.
7. hur länge har den verkats av OL.

knappt 2 år

Med svaren från C på dessa enkla frågor så undrar jag bara om OL aldrig själv rekomenderade en ordentlig hältutredning innan han tog över ansvaret för hästens hovvård.

För mig är det en självklarhet att man först reder ut bakgrunden och finner orsaken till det problem som föreligger INNAN man börjar göra några förändringar, allt annat finner jag som högst oseriöst och kan lätt förvärra eller ännu värre skapa kommande kroniska skador.

Jag vet dock att detta är ett försäljningsatgument från dom alternativa sidornas sätt att argumentera att den dyra kostnaden en hältutredning innebär är en helt onödig kostnad och det är bättre att lägga dom pengarna på våran verkning i stället.

Seriöst eller kvacksalveri????

axel skrev:
*knappen*
Jag bli förstummad när jag läser A o T´s svar på C´s inlägg.
Om man tar C´s hästs historik o jmf med dens diagnos.
A o T tycker lik:devil: att C. ska verka ner trakten o inte få ngt beslag.
Deras metod är ju prövad i 2 år.
Det har uppenbarligen inte fungerat.
Är T jag, så har jag inte rekomenderat något gällande C's häst.
"Vår" metod är inte prövad under 2 år. Har jag en egen?:idea:
Det var AANHCP. Vissa skillnader förekommer mellan dessa metoder.

/T

Jag såg tidigare att du planerar att ta ut någon som får ge din häst akupunktur. Känner du till att om utbildad veterinär behandlar hästen så ersätts behandlingen som regel av försäkringsbolagen? :idea: Min gamla häst fick behandlingar av min dåvarande veterinär med mycket gott resultat och det finns en internationell sammanslutning som bara gäller akupunkturutbildade veterinär. Du kan hitta dem HÄR

Tror det var Afrodite som påstod att det inte fanns någon hovslagare i Sverige som gått över till Strasserverkningar? När jag kollade listan över SHP:are så kunde jag iaf hitta en som har gått hovslagarutbildningen i Uppsala och sedan jobbat som hovslagare, skulle den utbildningen inte räknas? :confused:

Mia_R skrev:
Tror det var Afrodite som påstod att det inte fanns någon hovslagare i Sverige som gått över till Strasserverkningar? När jag kollade listan över SHP:are så kunde jag iaf hitta en som har gått hovslagarutbildningen i Uppsala och sedan jobbat som hovslagare, skulle den utbildningen inte räknas? :confused:

Så här skrev Afrodite:
De två som gick SHP-utbildningen tillsammans med mig, som var hovslagare och numera är verksamma på heltid som SHP:are, är bosatta i Norge respektive Finland.

Nej, kollade upp vad som skrevs i tråden och i samma inlägg som från det du citerar står det i meningen före ditt citat:
Vill bara nu påpeka att det i Sverige inte finns någon SHP:are med hovslagarutbildning.
Så antingen räknas inte utbildningen i Uppsala eller så är personen som står med på er lista inte utbildad SHP:are. :cool:

Mia_R skrev:
Nej, kollade upp vad som skrevs i tråden och i samma inlägg som från det du citerar står det i meningen före ditt citat:Så antingen räknas inte utbildningen i Uppsala eller så är personen som står med på er lista inte utbildad SHP:are. :cool:

Så du menar att det finns någon på listan över verksamma SHP:are i Sverige som också har hovslagarutbildning?

*lånar knapp*

Björn!

Det är mycket glädjande att du också anser att hoven ska vara markparallell och överensstämmer med vår syn på hovbenets placering. Det är det mest grundläggande även i Strassermetoden. Vi anser att en hov som inte är markparallell förr eller senare drabbas av problem. Så all vår verkning har som syfte att få till ett markparallellt hovben.

Så.. då är frågan hur får man detta markparallella hovben. Här kommer ett försök till förklaring hur vi som SHP:are ser på detta. Det Strasser upptäckt genom otaliga dissektioner och mätningar av hoven är att ett mått, cirka, 3,5 cm från hovbroskets spets bak i hoven rakt ned till marken och en 30 gradig kronrandslinje ger ett markparallellt hovben. Måttet tas på den punkt där hovbrosket i sin bakre del börjar luta nedåt.

Här kommer några bilder för att illustrera det jag skrivet. Obs att det alltid är svårt att på ett fotografi få fram dom verkliga förhållandena, kameravinkel osv kan förvrida vinklar. Hovbrosket som jag ritat in är naturligtvis inte i sin form överenstämmande med ett verkligt hovbrosk. Det är inte det som är det väsentliga här utan det är läget på hovbrosket. Hovbrosket fäster mot hovbenet och hovbensutskotten (hovbensgrenarna) och upp ungefär till mitten av ledytan. Det fäster även mot kronbenet och har också ligament som fäster i samtliga tre av fotens ben alltså både hovben, kronben och kotben. Placeringen av spetsen på hovbrosket är konstant i förhållande till hovbenet, även om det på en deformerad hov ibland kan vara mycket svårt att hitta denna spets - rundning kanske är en bättre benämning, för den är ju inte spetsig.

hbsida7ec.jpg
hovben0mp.jpg

Här har jag ritat in de mått vi har på den skiva (plexiskiva med linjer) vi använder oss av när vi kollar av måtten på hästen hos en kund. Samtliga mått är mått som vi hela tiden strävar efter och måtten är inga precisa mått utan tå-mark vinkeln är cirka 45 - 50 grader, på en framhov, och 55 - 60 grader på en bakhov. 30 gradersvinkeln kan även den avvika något, men man bör hamna relativt nära denna vinkeln, alltså någon eller några graders avvikelse kan man acceptera. Hoven på bilden är c:a 3,5 cm från hovbroskets spets. Det är en av mina kunders häst (jag har tillåtelse att lägga in bilderna).

markparallellt7yv.jpg

Här har jag då lagt ihop ovanstående bilder och försökt så gott det går att illustrera hovbenets placering när det är markparallellt och hovbrosket med dess spets. Som du vet ser ju inte hovbrosket ut riktigt så här i verkligheten utan dessa konturer är mer rundade, men jag har för enkelheten skull gjort det i stort rektangulärt. Det är som sagt placeringen i hoven som är intressant inte hur hovbrosket i detalj ser ut. Spetsen på hovbrosket har ungefär rätt läge i hoven ovan och hovbrosket sträcker sig upp emot mitten av leden. Övrig form får du försöka "blunda" för. Det är alltså spetsen där bak som vi använder oss av som mått på trakthöjden. Samma mått gäller både på framhov och bakhov. Spetsen kan man känna med fingret.

Hovbrosket följer också kronrandens lutning på en frisk hov och man kan se (känna) kanten på hovbrosket någon cm ovan kronranden som en rak linje bakifrån och fram.

Kronranden på en frisk hov ska vara helt rak, jämn och slät utan svullnader eller annat. Efter höjden på trakten verkats korrekt kan man nu kolla om kronranden är 30 grader. För att kronranden ska vara detta så måste också hoven i övrigt vara korrekt. Det som är mest vanligt när man skor av en häst är att hoven har för lite material undertill i tån. Detta gör genast att lutningen på hoven blir mindre än 30 grader. Därför brukar man för det mesta få spara material undertill i tådelen och ingenting ta här till tillräcklig höjd är uppnått. I början av omställningen till barfota kan därför hoven få en något konstig form. Man ser det genom att den "nya hoven" under kronranden då har 45 - 50 graders lutning medan den "gamla" hoven är mer lutande, alltså vinklar mer framåt.

Det är hovens inre strukturer som är vägledande för hur vi verkar en hov. Sulan är tjockast i tådelen, cirka 1 1/2 - 2 cm för att bakåt i hoven bli tunnare och i traktregionen är den cirka 1 cm tjock. Tunnare i traktdelen för att underlätta hovens utvidgning.

Ett mått som vi alla är överens om att en frisk hov ska ha är ett hovben som är parallellt med hovväggen. Men vi anser att så länge som du inte har 30 grader kronrandslutning kan inte hovbenet vara helt markparallellt och här ser vi trakthöjden som något som ofta gör att hovbenet inte är markparallellt. På vår hemsida http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=58 har någon lagt hovens ben parallellt med hovväggen framför en hov med höga trakter, hovbensförgreningarna kommer att peka kraftigt uppåt tack vare dom höga trakterna och hovbenet är inte markparallellt. Kronranden är långt ifrån 30 grader.

Sedan får man naturligtvis inte glömma att se till HELA hästen. Står hästen korrekt med sina ben, är hästen bekväm och rör sig lätt och ledigt. Om inte så får man naturligtvis göra någon form av korrigering. Måtten som vi använder oss av kan ju trots allt variera och avvikelser förekommer.

Hoppas jag lyckats förklara detta på ett någorlunda begripligt sätt!

Britt-Marie
SHP

Mia_R skrev:

Ja där ser man, vi vet tydligt inte allt om varandra trots att vi inte är så många:angel:
Kan du inte PM:a namnet till mig, kan ju inte undgå att bli lite nyfiken här!

Britt-Marie
SHP

Du skrev att den skulle ha en annan verkning och det innebär inte en högre trakt om det kommer från dig.
I båd a metoderna ingår att ha en mkt låg trakt, vilket inte har hjälpt C.´s häst.

Den hästen har inte fått sin höga trakt av inflammationen i sig. Hela hoven växer då. Utan av att den inte har "tryckt ner" (belastat) trakten.

Sorry :angel:

JAg tog citat för att det skulle synas vad jag svarar på, men nu har jag som sag tlärt mig att det syns uppe i inläggets högra hörn så det blir inte så många fler citat.

Men det var väl själva f*n! Så misslyckas jag bara för det! Det här skulle vara ett svar til Hovis om att inte citera in en för stor bild fler gånger.

Mvh
Björn

Hoppas det syns att detta är svar till ditt långa fina inlägg Affrodite.

Nu förstår jag vad ni menar med kronrandsvinkel och jag köper det.
Däremot köper jag inte att det skiljer sig från traditionell hovvård.
hbsida7ec.jpg

Den här bilden ur ditt inlägg tycker nämligen även jag är mkt fin proportionellt sett från sidan - förutsatt att hovbenet nu är parallellt med marken och det tar jag ditt ord på. Det enda jag eventuellt kan säga är att trakterna är understuckna (har som sagt en liten skärm och ser inte bilderna så där jättebra) men inte nämnvärt understuckna.
Värt att säga efter det är att enda viset jag personligen kan ordna till det är att faktiskt sänka trakterna så som jag missförstått att Strasser ville och sko med en kilsko för att flytta bak tyngdpunkten och få trakterna att växa åt rätt håll igen så att traktvinkeln blir den samma som tåvinkeln.
I övrigt ser hoven mkt fin ut - bra gjort!

Affrodite skrev:
Sedan får man naturligtvis inte glömma att se till HELA hästen. Står hästen korrekt med sina ben, är hästen bekväm och rör sig lätt och ledigt. Om inte så får man naturligtvis göra någon form av korrigering. Måtten som vi använder oss av kan ju trots allt variera och avvikelser förekommer.
Och det här är mkt glädjande! För så är det även i vår värld och jag har missförstått det krafftigt för jag trodde Strasser menade att detta är alltid fallet att följer man vissa vinklar blir hovbenet markparallellt.

Så summa kardemumma är att så långt som hovvinklar och hov proportioner så är jag med på noterna och de är samma som inom traditionell hovvård.

Så då skulle jag vilja ställa en snabb fråga om hovfunktionen om det är ok?
Jag förstår det som att Strasser menar att hoven "fylls" på med blod vid belastning? Stämmer det?

Sedan skulle jag vilja återkomma till hovfunktionen lite senare men först fortsätta med balanseringen eftersom det känns som den naturliga fortsättningen efter detta med vinklar och proportioner?

Mvh
Björn

Det här hör inte till disskusionen men här är ett kul datorprogram som jag hittade på nätet till för att mäta vinklar osv. Hitills har jag bara den gratis provversionen där man inte kan lägga in egna bilder men ett sånt här ska jag banne mig köpa som komplement till mina journaler! och det kan nog vara intressant för både traditionella och alternativa verkare.

http://www.eponatech.com/

Mvh
björn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 730
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA