Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Boj skrev:
Jo det är skadligt med dessa propotioner som du anger, men detta är tyvärr inget ovanligt fenomen. Nu angav du ett känt stuteri som gjorde så, med säkerhet finns en hel dröse med folk i vårat avlånga land som gör detta pga ren okunskap därför att man inte vet bättre. Och förekommer även friskt inom Strasserverksamheten, icke att förglömma. (tänker på tråden av PL på foder)

Det jag också funderar på är ordet dåligt skodda hästar, ja men det finns även mycket dåligt verkade hästar också som faktiskt är skolösa. Tror du att dessa hästar skulle klara sig bättre från alla åkommor just därför att de är skolösa, eller tror du att den övriga hovvården spelar stor roll också.

Min uppfattning är denna, att en god hovvård utgår i från en verkning. Om sen hästen behöver skor eller klarar sig utan, måste ju varje enskild situation/individ avgöra.

Det är också så, att skulle man ha hästarna på de premisser som Strasser förespråkar skulle man med stor sannolikhet inte kunna heltidsarbeta. Sanningen är ju den att det idag inte finns dessa möjligheter som efterlyses, tex är ju ofta hagar en bristvara och alla kan inte få tillgång till sådana där de inte kan se staketet någon gång. Ett annat exempel som Afrodite drog upp, att promenera med ett föl 2 mil om dagen gärna många gånger fördelat över dagen.

Om man vill ha respekt för sin åsikt, måste man själv kunna respektera även andras åsikter.

Det är ju intressant i sig att se att ni båda (du och PL) helt tycks missa att jag skriver "dåligt skodda/verkade hästar" i mina inlägg. Jag använder mig också av uttrycket dålig hovvård men det har ni inte heller sett. Ibland tycks det vara så att man ser det man vill se.

Varför kan man inte sträva efter att göra det bästa för hästarna? Om man inte når ända fram så är alltså metoden förkastlig? Jag håller mina hästar så gott jag kan enligt strassers principer om hästhållning och jag heltidsarbetar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Det är ju intressant i sig att se att ni båda (du och PL) helt tycks missa att jag skriver "dåligt skodda/verkade hästar" i mina inlägg. Jag använder mig också av uttrycket dålig hovvård men det har ni inte heller sett. Ibland tycks det vara så att man ser det man vill se.

Jo jag har sett det, men de uttryck som du använder lämnar ett stort utrymme för tolkning. Faktum kvarstår att du ingenstans har skrivit, att en bra skodd häst faktiskt kan må lika bra som en oskodd.

I övrigt har även jag mina hästar i så stor frihet som möjligt, fast de har ju skor förståss och inte enlingt Strassermetoden.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Boj skrev:
Jo jag har sett det, men de uttryck som du använder lämnar ett stort utrymme för tolkning. Faktum kvarstår att du ingenstans har skrivit, att en bra skodd häst faktiskt kan må lika bra som en oskodd.QUOTE]

Jag skriver dåligt skodd/verkad häst därför att där är problemen uppenbara. Med en korrekt skoning/verkning är min åsikt att problem inte lika självklart uppstår. Därför är det mer intressant att diskutera ur ett perspektiv där problemen är uppenbara.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag har sett massvis av vanskötta barfotahovar men avråder inte från barfotagång för det. Dessa står för en väldigt stor del av fångfallen i mitt område.
Sen vad som är korrekt verkning kan som sagt diskuteras.
Har tex gjorts så i i JEVM se 2003 nr 11 Assessing the strasser method.
Det finns även en "opinion article" som svar till Cook, den kommer jag inte åt just nu.
Du som har tillgång till JEVM kan ju kolla kolla artiklarna så diskuterar vi när jag ordnat tillgång.
Jag upprepar vad jag skrivit många gånger, strassers argument mot skoning bygger till stor del på att hon pekar på rena vanvårdsfall o säger att skoning är skadligt.
Om jag skall peka på något där många hovslagare har ngt att lära av barfotarörelsen så är det när det gäller att få bort den långa tån med dess uttänjda lamellrand utan att höja trakten men där har övrigt barfotafolk mkt bättre åsikter. Ni vill bara sänka trakten, fixar ni tån far ju era vinklar åt skogen.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Har du förresten kollat havretråden än, jag puttade upp den så att du skulle kunna hitta den. Får mig verkligen att undra vad strassers syn på holistisk innebär.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Boj skrev:
Ett annat exempel som Afrodite drog upp, att promenera med ett föl 2 mil om dagen gärna många gånger fördelat över dagen.

Inlägg 59 denna tråd:
"Sedan handlar det om, som jag skrev långa promenader, alltså man bör gå med hästen mer än 1 mil per dag, helst uppdelat i kortare avsnitt fördelade över dagen. Man efterliknar då fölets rörlighet i det vilda, där en flock rör sig mellan 15 - 20 km per dag."

Detta är ju ett av alla beklämmande exempel på hur jag hela tiden felciteras! Inlägg 59 som jag citerar ovan är vad jag skrev. Nästa gång du skriver har jag väl sagt att fölet ska promenera 5 mil om dagen gärna många gånger! Detta är också ett strålande exempel på hur illasinnade rykten sprids, t ex om Strassermetoden. De mest horribla historier cirkulerar, och du Boj som är moderator på ett forum som är öppet för alla är en av dessa som är orsakar ryktesspridningarna. Detta ser jag som i högsta grad anmärkningsvärt!

Säg nu inte att du går in som privatperson och har rätt till din "åsikt". Det står faktiskt moderator under ditt namn bredvid inlägget.

För övrigt är det något som ett föl skulle göra i det vilda, för inte dör alla föl som eventuellt är födda med felställningar i benen. Där skulle de följa med flocken som rör sig 1,5 - 2 mil om dagen, vilket då korrigerar eventuella felställningar.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Sen vad som är korrekt verkning kan som sagt diskuteras.Har tex gjorts så i i JEVM se 2003 nr 11 Assessing the strasser method.PL

Ja det där verkar vara mycket kloka hovslagare som har en nyanserad bild av sitt eget arbete. De säger inte bara nej,nej,nej till Strassertrimning utan ger en mer nyanserad och övertänkt bild. Helt OK sätt att argumentara! Här finns mycket att lära i form av hur de sakligt för fram både positivt och negativt i Strassermetoden. Detta skapar omedelbart ett förtroende för författarna. Läs och lär. Finns denna typ av hovslagare i Sverige då finns det hopp.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Där skulle de följa med flocken som rör sig 1,5 - 2 mil om dagen, vilket då korrigerar eventuella felställningar.
Fölen som går på kotan när de föds dör garanterat. De som föds gående på tå överlever om de klarar att följa med med belastningen på sträcksenan till felet rättat till sig.
När det gäller snedställningar i leder o skelett så finns det en potential att de rättar sig själv, när den gränsen passeras kommer belastningen istället göra att felet bara ökar. detta beror på att upp till en viss gräns så innebär en ökad belastning i en tillväxtzon att tillväxten ökar, passeras gränsen stannar tillväxten istället av.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

vdb skrev:
Och Jag eller någon annan hovslagare har aldrig påstått att vi kan bota åkommor av typen bruten svanskota genom en speciell verkning...

Vem du syftar på är uppenbart! Då tycker jag att du ska ta fram det inlägg där jag skrivit att vi genom "en speciell verkning" kan bota bruten svanskota. Detta är ju löjligt! Ytterligare ett exempel på avsiktlig misstolkning av det jag skriver. Och ett avsiktligt, måste man förmoda, bidrag till ryktesspridningen.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Säg nu inte att du går in som privatperson och har rätt till din "åsikt". Det står faktiskt moderator under ditt namn bredvid inlägget.

Att det står moderator innebär att jag modererar ett forum utifrån de regler som finns att följa, även jag har rätt att skriva som privatperson oavsett jag är kravlare, hoppare, moderator eller vad du vill. Detta gäller alltså inte enbart mig, utan även de andra som är moderatorer.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Boj skrev:
Att det står moderator innebär att jag modererar ett forum utifrån de regler som finns att följa, även jag har rätt att skriva som privatperson oavsett jag är kravlare, hoppare, moderator eller vad du vill. Detta gäller alltså inte enbart mig, utan även de andra som är moderatorer.

Det ger dig således också rätten att felcitera mig?

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Fölen som går på kotan när de föds dör garanterat. De som föds gående på tå överlever om de klarar att följa med med belastningen på sträcksenan till felet rättat till sig.
När det gäller snedställningar i leder o skelett så finns det en potential att de rättar sig själv, när den gränsen passeras kommer belastningen istället göra att felet bara ökar. detta beror på att upp till en viss gräns så innebär en ökad belastning i en tillväxtzon att tillväxten ökar, passeras gränsen stannar tillväxten istället av.
PL

Jag har aldrig skrivit att ALLA felställnigar går att rätta till med promenader! Det jag skrivit är att de FLESTA går att rätta till på det sättet. Har också skrivit att i de fall där tveksamhet föreligger så SKA veterinär rådfrågas och fortsatt behandlingsstragi skall läggas upp tillsammans med denne. Ett gott samarbete med en klok veterinär är ovärderligt.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Läste du artikeln? Visst uttryckte de sig mer nyanserat är jag gör på det här forumet men i princip var det samma kritik som jag brukar komma med.
Befintlig forskning stöder inte strassers påstående om ca45 grader fram utan både på vilda o tama hästar ligger det på mer o området 50-55
Det går inte att få till en strasserhov på en normal häst utan att höja tån!
De tyckte inte att man kunde använda ett system där man kunde få vänta i åratal på förbättring.
Forskningen stöder inte strassers extrema åsikter om hästskors skadlighet.
Hennes metod är inte dokumenterad.
Slutomdömet är" we cannot promote the unknown"
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Läste du artikeln? Visst uttryckte de sig mer nyanserat är jag gör på det här forumet.......
PL

Här håller jag fullständigt med dig! Du är fullständigt rigid i din inställning till Strassermetoden. Och då ska man veta att du aldrig har sett en Strassertrimmad häst (enligt vad du själv skrivit) och är mycket dåligt insatt i vad hennes metod egentligen innebär!

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Man hamnar lätt där när man diskuterar med företrädare för en rörelse som totalt tror på att deras väg är den enda rätta o att alla problem beror på att den vägen inte följs o därför totalt förenklar sammanhangen.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Det ger dig således också rätten att felcitera mig?

Britt-Marie
SHP

Här är ett citat

Sedan handlar det om, som jag skrev långa promenader, alltså man bör gå med hästen mer än 1 mil per dag, helst uppdelat i kortare avsnitt fördelade över dagen. Man efterliknar då fölets rörlighet i det vilda, där en flock rör sig mellan 15 - 20 km per dag.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Läste du artikeln? Visst uttryckte de sig mer nyanserat är jag gör på det här forumet men i princip var det samma kritik som jag brukar komma med.
Befintlig forskning stöder inte strassers påstående om ca45 grader fram utan både på vilda o tama hästar ligger det på mer o området 50-55
Det går inte att få till en strasserhov på en normal häst utan att höja tån!
De tyckte inte att man kunde använda ett system där man kunde få vänta i åratal på förbättring.
Forskningen stöder inte strassers extrema åsikter om hästskors skadlighet.
Hennes metod är inte dokumenterad.
Slutomdömet är" we cannot promote the unknown"
PL

Slutomdömet var nog lite mer än så. Här kommer det i sin helhet:

It is obvious that the anatomy, physiology, and biomechanics
of the horse’s distal limb in sound and lame
horses are complex subjects with more questions remaining
than answers gained. It is through careful and controlled
study that information is gathered and new methods
developed. Many of the ideas promoted by Dr.
Strasser are refreshing and appealing in their holistic
view of how to maintain the optimum health of the domestic
horse. Strasser has challenged many of us to reexamine
our assumptions (and motives) of how and what
we do to the horse in our attempt to “help,” which is always
a positive outcome of any controversy, and we have
been glad to take the opportunity to critically evaluate the
role of the farrier and the work we do. Many of us do not
pick up a foot without a stream of questions running forth
as we try our best to make the wisest choice each day for
each horse we are given to trim or shoe. As conscientious
professional farriers, it is also our duty to do no harm,
and until we feel confident that new methods have been
carefully and humanely tested, we cannot promote the
unknown.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Så här är det alltid, man måste plocka fram vad A har skrivit för att hon ibland skall gå med på det.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ja det var ett snällt o väluppfostrat omdöme när man i princip förkastar metoden pga abrist på dokumentation o för att den inte verkar hålla ihop rent anatomiskt.
Jag är inte helle emot tankar på en mer naturlig hästhållning men man måste ha mer på fötterna innan man går ut med den typen av extrem propaganda. Undrar fortvarande var kilovis med havre hör hemma i det naturliga?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Ja det var ett snällt o väluppfostrat omdöme när man i princip förkastar metoden pga abrist på dokumentation o för att den inte verkar hålla ihop rent anatomiskt.

Här är ett bra bevis på hur du förvränger det som står i texten. Var och en kan ju själv läsa vad som egentligen står i den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 085
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp