Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Tyvärr är den inte helt lättåtkomlig.
Vill du påstå att de tyckte att man skulle följa strassers metod?
Ellar att dokumentationen håller?
Har du kollat bilderna, mkt intressanta.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Tyvärr är den inte helt lättåtkomlig.
Vill du påstå att de tyckte att man skulle följa strassers metod?
Ellar att dokumentationen håller?
Har du kollat bilderna, mkt intressanta.
PL

Nej de tillämpar inte Strassers metod för att de anser att än så länge finns inte tillräckligt med forskning som stöd för trimningsmetoden. De är dock inte alls så negativa som du brukar vara.

Vad är det i bilderna som du tycker är intressant?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Nog var det väl lite mer som var kritiskt.

Där de visade hur hoven skulle se ut om de tillämpade strassers riktlinjer.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Nog var det väl lite mer som var kritiskt.

Där de visade hur hoven skulle se ut om de tillämpade strassers riktlinjer.
PL

Jag måste säga att det där ser mycket märkligt ut. Så har aldrig mina hästar sett ut. Jag tror att det delvis beror på att hästen på bilderna ser ut att ha understuckna trakter. Mäter man tålängden med en så understucken trakt så kommer tålängden att bli alldeles för lång. Detta är egentligen inte alls mitt område så det är stor risk att jag är "ute och cyklar". Jag kan egentliga bara se att den ser konstig ut och inget som jag känner igen.

Jag försökte få in bilden här men det gick inte.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jo jag kan instämma att trakten är understucken men även om man tagit ner trakten hade resultatet blivit samma men inte lika mkt. Äver den strasserverkade hästen har en ngt understucken trakt o är för lång i tån.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Jag hittade en sida på Hoof Care and Lameness Magazine som ger en hovslagares syn på Strassertrimning. Denna hovslagare är Phd och har forskat tillsammans med Bowker.

http://www.hoofcare.com/PDF/strasserarticle.pdf
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Ja jag har läst den o det är klart att hon håller med strasser men i övrigt tillför hon inget nytt. Jag ser att hon hoppas att strasser snart skall styrka sina åsikter med vetenskaplig dokumentation. Jag väntar spänt.
Själv tycker jag att hon skulle kommit med den innan hon började utbilda en massa folk.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Jag skrev frågan i ett inlägg tidigare och jag undrar fortfarande vad du har för åsikter om att hästen vid fång får symtom just i hovarna när det ursprungliga problemet inte sitter där. Jag vet att du inte kan svara eftersom det inte är någon som vet men du har väl några tankar om det.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Strasser verkar ju tro att hon vet!
Att basalmembranet inte någonstans utsätts för så stora krafter som i hoven kan ju ha en viss betydelse sen kan det ju vara så att basalmembranet i hoven är annorlunda på ngt sätt.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Peter!

Rensa dina PM!
Det är fullt, så jag kan inte PM'a dig!
/Mike (sorry........ off topic)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Man hamnar lätt där när man diskuterar med företrädare för en rörelse som totalt tror på att deras väg är den enda rätta o att alla problem beror på att den vägen inte följs o därför totalt förenklar sammanhangen.
PL

Kollat lite vidare på internet och hittade denna sida:
http://www.naturalhorsetrim.com/Strassercasesfullversion.htm

Det som slår mig är argumenten..
Alltid visas först en skräckbild av en totalt vanvårdad fot och därefter den "ultimata" behandlingen..
Lite av propaganda och den "enda rätta vägen"...

Så skulle alltså även jag som privatperson kunna göra.

I vårt arkiv har vi också "skräckbilder".
resultat.jpg


Så nu är jag världsbäst på just denna hovsjukdom..:smirk: :D

AM
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Jo du, Mollys hovkräfta den känner väl alla hov-fetishister till vid det här laget.
Tycker inte den behandling ni valt är så lämplig ur hästens synpunkt. Som vanligt är det legitimt att stympa en häst om man är vet. eller hovis.
Afrodite har säkert synpunkter på hur det hade kunnat botas på Strasservis.
/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Stympa anser jag vara när man tar bort ngt som inte kommer tillbaka.
I detta fall har man på ett helt korrekt sätt tagit bort infekterad vävnad och fått till en läkning.
Jag förstår inte din invändning, har du ngt bättre alternativ eller är det bara en allmän protest mot ett veterinärt ingrepp.
Hade man märkt att hästen inte klarade av behandlingen hade slakt blivit nödvändig, men här verkade det fungera.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Tez1 skrev:
Jo du, Mollys hovkräfta den känner väl alla hov-fetishister till vid det här laget.
Tycker inte den behandling ni valt är så lämplig ur hästens synpunkt. Som vanligt är det legitimt att stympa en häst om man är vet. eller hovis.
Afrodite har säkert synpunkter på hur det hade kunnat botas på Strasservis.
/T

skitsnack!! :mad:

Molly är för första gången på många, många år helt frisk i sin fot.
Då hon var på Strömsholm så trodde inte hovslagaren sina ögon.

Han hade aldrig trott att vi skulle lyckas.

Din kommentar sätter punkt för mig här.
Den har till slut övertygat mig er totala okunskap när det gäller allt från föl till hovsjukdomar.!!

Som avslutning kan du få dessa bilder.
Ena är INNAn vi började (drygt två veckor efter hon kommit till oss)och den andra en månad före friskrivning.

Den ena bilden pryder faktist väggen på just hovslagaren Mickes mottagning.
Det ÄR Mollys fot.

Idag rör hon sig helt obehindrat med alla sina ben i alla 3 gångarter.
Fy skäms på er!! :mad: :mad: :mad:
Hade ni "trimmat" henne så hade hon varit död.

Molly före:

borjan.jpg



Molly efter:

molly.jpg


AM
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

"Ett annat exempel som Afrodite drog upp, att promenera med ett föl 2 mil om dagen gärna många gånger fördelat över dagen."
Så skrev du.

"alltså man bör gå med hästen mer än 1 mil per dag, helst uppdelat i kortare avsnitt fördelade över dagen."
Så här skrev jag.

Ser du möjligtvis en viss skillnad. Jag skrev 1 mil per dag, du skriver 2 mil om dagen. Jag skriver visserligen "mer än 1 mil per dag", men att tolka det till 2 mil är väl ändå en klar överdrift. Sedan kan man tolka ditt inlägg som om man ska gå med fölet 2 mil flera gånger om dagen, eller hur!

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Suck, du vänder och vrider på allt.
Bara för att man är av en annan åsikt så är man inte dum i huvudet.
Vill du inte lyssna på andras åsikter och sticka huvudet i sanden - varsegod.
Klart att jag är glad att hästen nu mår bra.

Jag undrar hur det hade kunnat gå så långt? Hoven blev ju inte "sjuk" över en natt om man säger så.

Jag själv hade aldrig gett mig i kast med en sådan hov för det har jag inte erfarenhet eller utbildning för. Men jag är helt säker på att en SHP hade kunnat hjälpa den hästen minst lika bra utan blodbad.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Äver den strasserverkade hästen har en ngt understucken trakt o är för lång i tån.
PL

Säger den STORA Strasserexperten Peter Lundin! Alla på detta forum lyssna och lär av denna stora profet som kan allting, vet allting, har varit med om allting, är bäst på allting och nu även Strasserexpert, trots att han aldrig sett en Strassertrimmad häst i verkligheten. Du slår det mesta Peter Lundin!

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ja du är väldigt snabb att uttala dig om all annan verkning från bilder så varför skulle jag säga vad jag tycker om en strasserverkning?
Har dina argument tagit slut totalt nu??
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Tez1 skrev:
Jag undrar hur det hade kunnat gå så långt? Hoven blev ju inte "sjuk" över en natt om man säger så.

Jag själv hade aldrig gett mig i kast med en sådan hov för det har jag inte erfarenhet eller utbildning för. Men jag är helt säker på att en SHP hade kunnat hjälpa den hästen minst lika bra utan blodbad.

/T

Hon såg ut så när hon kom till oss.

Ta reda på lite mer om hovkräfta innan du yttrar dig.
För man kan inte göra annat än det vi gjorde.
SKÄRA BORT sjuk hov innan den utökar sig ännu mer.

Enbart i väldigt lindriga fall kan man bränna.
Vilket säkert stasserfolk kanske vet..kanske.

Amen.

AM
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Tez1 skrev:
Suck, du vänder och vrider på allt.
Bara för att man är av en annan åsikt så är man inte dum i huvudet.
Vill du inte lyssna på andras åsikter och sticka huvudet i sanden - varsegod.
Klart att jag är glad att hästen nu mår bra.

Jag undrar hur det hade kunnat gå så långt? Hoven blev ju inte "sjuk" över en natt om man säger så.

Jag själv hade aldrig gett mig i kast med en sådan hov för det har jag inte erfarenhet eller utbildning för. Men jag är helt säker på att en SHP hade kunnat hjälpa den hästen minst lika bra utan blodbad.

/T

Ja, och vi hade aldrig skurit i levande vävnad, vilket en hovkräfta är, och vi hade inte orsakat blodbad. Namnet är egentligen missledande, det handlar inte om cancer. Det är i det här fallet sulhornet som, precis innan det är på väg att dö, av någon anledning börjar växa mycket kraftigt. Vi hade aldrig rört denna vävnad. Hade istället trimmat hästen så korrekt som möjligt. Den hade ju från början en mycket deformerad hov med höga trakter och var enormt trång, vilket är orsaken till den vävnad som var på väg att dö. Detta är en häst som haft mycket smärta i sina hovar under lång tid. Är förresten fortfarande trång och något för hög i trakterna. Trångheten kan man i och för sig inte förvänta sig försvinna på den tid hon nu varit under behandling. Viktigt är dock att man är medveten om den och gör allt för att hoven ska "öppna upp" så trångheten minskar successivt och strålen återigen kan bli vid och bred. Så länge hoven är så trång har hästen obehag/smärta från traktområdet.

Man spekulerar i om det även kan finnas psykologiska orsaker bakom denna form av kraftigt ökade tillväxt. På vissa hästar med denna typen av missformning har man först fått resultat då hästen bytt ägare och miljö.

För övrigt så tycker jag också att hoven har genomgått en förvandling, och hovkräftan som ibland kan ta lång tid att bli av med har vad jag kan se av bilden läkt ut fint. Ett gott hantverk! Även om jag inte håller med om det initiala skedet av behandlingen. Och inte vet hur hästen haft det under tiden.

Britt-Marie
SHP
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 086
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 472
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp