Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Flummar du inte ut lite väl mkt nu.
Inget jag inte kände till o inget jag förnekar.
Om kortison verkligen kan orsaka fång är omdiskuterat.
Jag är inte den som förordar onödigt användande av NSAID o kortison eller överutfodring med protein.
Inte heller överutfodring med havre(se havretråden på foder).
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Flummar du inte ut lite väl mkt nu.
Inget jag inte kände till o inget jag förnekar.
Om kortison verkligen kan orsaka fång är omdiskuterat.
Jag är inte den som förordar onödigt användande av NSAID o kortison eller överutfodring med protein.
Inte heller överutfodring med havre(se havretråden på foder).
PL

Då förstår jag inte vad du menar med att skriva att Strassers teorier är pseudovetenskap. Kanske ska du nyansera dig lite innan du dömer ut hela Strassermetoden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Flummar du inte ut lite väl mkt nu.
Inget jag inte kände till o inget jag förnekar.
Om kortison verkligen kan orsaka fång är omdiskuterat.
Jag är inte den som förordar onödigt användande av NSAID o kortison eller överutfodring med protein.
Inte heller överutfodring med havre(se havretråden på foder).
PL

Jaha, då kanske du inte kan fortsätta kalla Strassers teorier bara "mumbojumbo". Hon får här medhåll av andra forskare (även om de kanske inte vet om det). Hon skriver om bland annat cortison som utlösande faktor till fång. Hon skriver även om proteinöverskott och dessa inverkan på metabolismen. Och du PL förnekade att det skulle finnas något sådant som proteinöverskott! Även mediciners inverkan på njurar och lever skriver Strasser om. Hur var det nu med pseudovetenskapen PL?

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Nej du verkar ha svårt att förstå vad jag menar.
Även om du inte håller med så har jag redovisat varför så många gånger att du borde ha fattat vid det här laget.
Jag behöver väl inte förkasta allt bara för att jag anser att strasser ägnar sig åt pseudovetenskap, jag väntar fortvarande på den dokumentation över vad hon håller på med som kan få mig att ändra åsikt.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag har verkligen inte förnekat att hästar skulle kunna få för mkt protein bara att höga blodproteiner skulle ge fång vilket du borde begripa är en helt annan sak, väntar fortvarande på ngn förklaring.
Jag vet dessutom inte om överskott på protein överhuvudtaget kan ge höga blodproteiner, normalt sett deamineras överskott av aminosyror omgående.
Jag antar att du vet att vuxna djur inte kan ta upp proteiner utan bygger upp de proteiner som behövs.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Nej du verkar ha svårt att förstå vad jag menar.
Även om du inte håller med så har jag redovisat varför så många gånger att du borde ha fattat vid det här laget.
Jag behöver väl inte förkasta allt bara för att jag anser att strasser ägnar sig åt pseudovetenskap, jag väntar fortvarande på den dokumentation över vad hon håller på med som kan få mig att ändra åsikt.
PL

Som sagt läs Strassers huvudverk ca. 800 sidor där hon för ett utvecklat resonemang om vad hon håller på med. Så speciellt nyanserat tycker jag inte att du framfört din kritik mot Strasser. Du har för det mesta sagt att det inte finns någon forskning som stödjer hennes teorier.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag pratar om vetenskaplig dokumentation, granskad av andra vetenskapsmän, var finns den? I hennes bok?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
. Jag vet dessutom inte om överskott på protein överhuvudtaget kan ge höga blodproteiner, normalt sett deamineras överskott av aminosyror omgående.PL

Läste du inte utdraget ur artikeln om proteinerna???????Kanske ska du ta dig en titt på hela artikeln för att få en helhetsförståelse. Hur skulle ett överintag av proteiner kunna ge en acidos utan att tas upp av blodbanan? Var menar du att den processen sker annars? Acidosen påverkar ju vävnaden i hela kroppen och varför skulle den inte kunna påverka vävnaden även i hoven? Speciellt om den saknar en fullgod genomblödning som kan återställa Ph-värdet. Vilken annan del av hästens kropp har en minskad genomblödning på samma sätt som hoven? Om vi nu talar om en dåligt skodd/verkad hov.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Läste du inte utdraget ur artikeln om proteinerna???????Kanske ska du ta dig en titt på hela artikeln för att få en helhetsförståelse. Hur skulle ett överintag av proteiner kunna ge en acidos utan att tas upp av blodbanan? Var menar du att den processen sker annars? Acidosen påverkar ju vävnaden i hela kroppen och varför skulle den inte kunna påverka vävnaden även i hoven? Speciellt om den saknar en fullgod genomblödning som kan återställa Ph-värdet. Vilken annan del av hästens kropp har en minskad genomblödning på samma sätt som hoven? Om vi nu talar om en dåligt skodd/verkad hov.

Eftersom detta är en av mina favoritart f n måste jag korrigera dig lite. Om du läser hela denna artikel så ser du att proteinhalten i blodet inte ökar efter 56 dagars på hög dos (ca 1,5 ggr behovet av råprotein) jämfört med lägre dos (ca 0.9 gång behovet). Proteinerna, eller egentligen aminosyrorna då det är de som tas upp, slinker nämligen iväg till levern och avamineras innan de kommer ut i hela systemet. Vad som hände vad att det venösa pHvärdet och bikarbonatet sjönk och ureakväve steg hos hög dos hästarna.

Ett skäl att inte schablonmässigt höja proteingivan alltså utan att räkna ut behovet. HH
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Fast för att sätta denna pH sänkning i ett perspektiv kan jag tala om att den är i samma storleksordning som den pHsänkning får om man har en havrediet jämfört med en luserndiet. Enl Effect of varying DCAD on the acid-base status of mature sedentary horses with varying starch source and level of intake
by R.K. Mueller, D.R. Topliff, D.W. Freeman, C. MacAllister, S.D. Carter and S.R. Cooper. HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

HelenaHandberg skrev:
Eftersom detta är en av mina favoritart f n måste jag korrigera dig lite. Om du läser hela denna artikel så ser du att proteinhalten i blodet inte ökar efter 56 dagars på hög dos (ca 1,5 ggr behovet av råprotein) jämfört med lägre dos (ca 0.9 gång behovet). Proteinerna, eller egentligen aminosyrorna då det är de som tas upp, slinker nämligen iväg till levern och avamineras innan de kommer ut i hela systemet. Vad som hände vad att det venösa pHvärdet och bikarbonatet sjönk och ureakväve steg hos hög dos hästarna.

Ett skäl att inte schablonmässigt höja proteingivan alltså utan att räkna ut behovet. HH

Orsaken till sänkningen av det venösa Ph-värdet var ju ändå proteiner i form av aminosyror, oavsett om de tas om hand av levern och utsöndras som ureakväve så har de ändå skapat en rubbning av syra-basbalansen. En rubbning av Ph-värdet om än en liten sådan vet vi har negativa effekter på vävnaden. Vi vet också att många hästar får ett överskott av proteiner så problemet kan inte vara försumbart.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Orsaken till sänkningen av det venösa Ph-värdet var ju ändå proteiner i form av aminosyror, oavsett om de tas om hand av levern och utsöndras som ureakväve så har de ändå skapat en rubbning av syra-basbalansen. En rubbning av Ph-värdet om än en liten sådan vet vi har negativa effekter på vävnaden.

Får jag fråga dig så här, har du stenkoll på vad dina hästar äter? Att de inte får mer än uträknad foderstat? Går de på fri tillgång enligt strassers direktiv, finns goda chanser till att dina hästar kan drabbas av detta oavsett de har skor på fötterna eller inte.:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Boj skrev:
Får jag fråga dig så här, har du stenkoll på vad dina hästar äter? Att de inte får mer än uträknad foderstat? Går de på fri tillgång enligt strassers direktiv, finns goda chanser till att dina hästar kan drabbas av detta oavsett de har skor på fötterna eller inte.:cool:

Mina hästar har säkert fått för mycket protein i perioder av sina liv. Det är inget jag kan förneka. Det jag vänder mig emot när det gäller utfodring av hästar är när de får stora mängder kraftfoder för att folk tror att det ska vara så utan det minsta koll på behovet. Jag försöker att hålla nere proteinet till mina hästar genom att ge fri tillgång av ett hö som inte har så hög proteinhalt det gör att de kan äta fritt. De äter ungefär 12-15 kg hö per dag/per häst och det täcker behovet av protein och ger inte ett överskott. Jag kan inte ha fullständig koll på hur mycket proteiner de får i sig men den risken får jag ta eftersom jag anser att hästar ska äta mycket grovfoder. Risken att ge för mycket proteiner finns väl för alla hästar men den blir mycket mindre om man inte ger en massa proteiner i form av havre till en häst som inte behöver.

Jag såg att ett i Sverige mycket känt stuteri gav sina hästar 4 kg kraftfoder och 7 kg hösilage, vilket får ses som en överhängande risk att hästarna får bestående skador.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Att du talar o proteiner i form av aminosyror visat tydligt att du bör läsa på lite mer näringsfysiologi.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Jag såg att ett i Sverige mycket känt stuteri gav sina hästar 4 kg kraftfoder och 7 kg hösilage, vilket får ses som en överhängande risk att hästarna får bestående skador.
Visserligen gillar jag inte den proportionen mellan kraftfoder och grovfoder men ur proteinsynpunkt säger ditt exempel ingenting.
Vilken typ av bestående skador talar du om?
Vad säger du om ngn som ger 4 kg kraftfoder till en cushinghäst i mkt lätt arbete (exempel taget från harveartikeln jag nämnde tidigare)? Undra vilken pH sänkning det ger.
För att tala om skador av en pH-sänkning måste man gå vidare o se vad som händer vid olika nivåer. Även fysisk aktivitet påverkar pH.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Vilken annan del av hästens kropp har en minskad genomblödning på samma sätt som hoven? Om vi nu talar om en dåligt skodd/verkad hov
.
Jag förstår inte varför strasserfolket hela tiden måste jämföra med dåligt skodda hovar.
Kan det vara därför att ingen har påvisat ngn skadlig minskning av blodcirkulationen i en ok skodd hov?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Nu tycker jag att du börjar bli alltför barnslig i din argumentation! Du menar alltså att ovanstående utfodring inte skulle ge hästen några skador? Jag tänker inte gå in ytterligare på det eftersom jag ser det som självklart. Att artikeln i JEVS beskriver ett överskott av proteiner som omvandlas till aminosyror trodde jag stod helt klart. Det vill säga aminosyrorna i det här fallet har sitt ursprung i proteiner för att vara korrekt.

I de fall vi ändå borde vara överens så fortsätter du att diskutera och hävdar att ovanstående exempel på intag av foder inte skulle ge hästen några skador!!!!Jag tror att de flesta är överens om att det inte är bra för hästen. Om du vill fortsätta att argumenter om det får du göra det med någon annan.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
.
Jag förstår inte varför strasserfolket hela tiden måste jämföra med dåligt skodda hovar. PL

Det är ju ganska enkelt. De flesta vet att det finns många dåligt skodda hovar runt om i vårt land. Till och med hovslagare håller med om detta men alltså inte du PL. Det hjälper inte hästarna att blunda för att hovvården i Sverige inte är vad den borde vara.

Att en dåligt skodd/verkad häst har en försämrad genomblödning tror jag inte vi behöver diskutera heller. Att en försämrad genomblödning av hovens vävnader skapar en ökad känslighet för andra förändringar i blodets sammansättning är nog heller inte så svårt att tänka sig. Fång är ju ett exempel på tillstånd som visar sig som symtom i hoven men har sitt ursprung i hästens mag-tarmkanal. Pågående forskning diskuterar ju även cellers bristande tillgång på glucos som en möjlig orsak till fång, även denna förklaring har ju sitt ursprung någon annanstan än i hoven men symtomen dyker upp där, varför?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Jo det är skadligt med dessa propotioner som du anger, men detta är tyvärr inget ovanligt fenomen. Nu angav du ett känt stuteri som gjorde så, med säkerhet finns en hel dröse med folk i vårat avlånga land som gör detta pga ren okunskap därför att man inte vet bättre. Och förekommer även friskt inom Strasserverksamheten, icke att förglömma. (tänker på tråden av PL på foder)

Det jag också funderar på är ordet dåligt skodda hästar, ja men det finns även mycket dåligt verkade hästar också som faktiskt är skolösa. Tror du att dessa hästar skulle klara sig bättre från alla åkommor just därför att de är skolösa, eller tror du att den övriga hovvården spelar stor roll också.

Min uppfattning är denna, att en god hovvård utgår i från en verkning. Om sen hästen behöver skor eller klarar sig utan, måste ju varje enskild situation/individ avgöra.

Det är också så, att skulle man ha hästarna på de premisser som Strasser förespråkar skulle man med stor sannolikhet inte kunna heltidsarbeta. Sanningen är ju den att det idag inte finns dessa möjligheter som efterlyses, tex är ju ofta hagar en bristvara och alla kan inte få tillgång till sådana där de inte kan se staketet någon gång. Ett annat exempel som Afrodite drog upp, att promenera med ett föl 2 mil om dagen gärna många gånger fördelat över dagen.

Om man vill ha respekt för sin åsikt, måste man själv kunna respektera även andras åsikter.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Det är ju ganska enkelt. De flesta vet att det finns många dåligt skodda hovar runt om i vårt land. Till och med hovslagare håller med om detta men alltså inte du PL. ?


Hallå där! Nu är du ute på hal is! Det stora flertalet skodda hovar i sverige håller BRA standard! Detta har även PL skrivit. Jag som hovslagare är den förste att hålla med om att det finns pissigt skodda hovar MEN det stora flertalet somsagt. Och Jag eller någon annan hovslagare har aldrig påstått att vi kan bota åkommor av typen bruten svanskota genom en speciell verkning...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 085
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp