Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Ja här sammanfattar du Strassermetoden på ett mycket bra sätt. Genom att använda sig av för hästen naturliga medel, i detta fall promenader, (i andra fall efterliknar man vildhästhovens naturliga utseende), istället för en massa konstlade tekniker så uppnår man det man vill åstadkomma.
-----------------------------------------------------
Sedan väljer man ju själv vilken metod man vill använda sig av. Problemet med de "tekniska" lösningarna är väl att man inte alltid kan garantera resultatet, samt att det är både psykiskt och fysiskt ansträngande, och även smärtsamt, för det lilla fölet.

Britt-Marie
SHP

Nu åstadkommer man underverk med föl via "tekniska" metoder som knappast är lika smärtsmma som att underkasta ungen att gå i flera kilometer upp till mil/dag med upprätade kotor.

När det gäller smärtsamma "operationer" så är jag övertygad att er lösning är värre än värst.

Och varför drar man in vildhästarna i ett kör????
Dom selekteras naturligt och överlever knappt dom felen vi skriver om här.
Dom lever under andra förhållanden..är byggda på annat vis och ställs inte för samma krav som dagens sporthästar gör.
Eller finns det någonting gemensamt med hovarna mellan prewalskihästen och Victory Tilly??
Hade Varenne över huvud taget knatat in bortåt 40-50 milj med "strasserverkning" ?

Och vad har fullblodet för chans att tävla enligt era metoder??

För du har väl aldrig sett en vildhäst vare sig kunna starta Prix d´Amerique eller dressyrtävling klass MSV A.

Att jämföra vildhästar med dagens sporthästar är lika befängt som att jämföra nakenhundar med vargar.

AM
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Hm, räkna inte bort alla barfotahäatar.
Emma Hindle(ursäkta stavningen) från England kom 4 i Dressyr-EM i somras på sin barfotahäst.
/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Tez1 skrev:
Hm, räkna inte bort alla barfotahäatar.
Emma Hindle(ursäkta stavningen) från England kom 4 i Dressyr-EM i somras på sin barfotahäst.
/T
Jag uppfattar det inte som om det är det saken gäller...utan mer om huruvida en traditionell verkning duger lika bra som en som Strasser förordar. Mina barfotahästar funkar hur bra som helst utan Strasser.:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Tez1 skrev:
Hm, räkna inte bort alla barfotahäatar.
Emma Hindle(ursäkta stavningen) från England kom 4 i Dressyr-EM i somras på sin barfotahäst.
/T

OK, nu hittade du en i det stora sammanhanget tävlingshästar.

Själv är jag till 100 procent övertygad om att "strassergrejen" passar i bästa fall på enbart skogsmullar vars ägare knappt kan märka om hästen visar en halv grads hälta i skritt.

Däremot för högpresterande så kan man inte ens starta i lopp..
Ännu mindre vinna dom.

Vill man ha en hårt arbetande tävlingshäst som kostar á minst 7000 i månaden i enbart träningsavgift så ser man nog till att den har skor på fötterna när det krävs.
Annars är hela hästens eventuella tävlingskarriär spolierad.

Så strassermetoden passar enligt mig enbart skogsmullar som inte kräver just något av sina hästar.

Det finns ju knappast någon seriös uppfödare som experimenterar med fölungens fötter och för övrigt alla fyra ben.
Det skulle se snyggt ut på Elit och Kriterieauktion..:smirk:

AM
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Nafayette skrev:
Och varför drar man in vildhästarna i ett kör????
Dom selekteras naturligt och överlever knappt dom felen vi skriver om här.
AM

Citat Billy Neville: Problemet med dagens hovslagare är att dom är så skickliga på att korrigera benställningar på föl utifrån den avel som bedrivs att dessa i naturligt levende snabbt skulle falla till föda för rovdjur inom ett par dygn. Slut Citat:

Svaret är enkelt och det går inte att dra paraleller mellan vilda hästar och dom tama framavlade individer vi arbetar med som dagens sporthäst. Ser man skillnaden så förstår man oxå problemet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Ja men varför dras då argumentet vildhäst upp av strasser??

JAg fattar inte..eller annars är det nåt jag har missat. :confused:

AM
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

stuv skrev:
När det gäller behandling av bockhov så måste man då först av allt se till att hästen blir smärtfri, så att de kontraherade strukrurerna kan slappna av.

Mvh Stuv

Här kan en välutbildad massör/massös vara ovärdelig med sin kunskap om hästens anatomi genom tretching massage utifrån den muslelgrupp som genom överansträngning negativt påverkat den sena som den avslutas med.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Nafayette skrev:
OK, nu hittade du en i det stora sammanhanget tävlingshästar.

Själv är jag till 100 procent övertygad om att "strassergrejen" passar i bästa fall på enbart skogsmullar vars ägare knappt kan märka om hästen visar en halv grads hälta i skritt.

Däremot för högpresterande så kan man inte ens starta i lopp..
Ännu mindre vinna dom.

Vill man ha en hårt arbetande tävlingshäst som kostar á minst 7000 i månaden i enbart träningsavgift så ser man nog till att den har skor på fötterna när det krävs.
Annars är hela hästens eventuella tävlingskarriär spolierad.

Så strassermetoden passar enligt mig enbart skogsmullar som inte kräver just något av sina hästar.

Det finns ju knappast någon seriös uppfödare som experimenterar med fölungens fötter och för övrigt alla fyra ben.
Det skulle se snyggt ut på Elit och Kriterieauktion..:smirk:

AM


Mmm .... skogsmullar. Gå in på http://www.thehorseshoof.com/ klicka på "Barefoot performance" så får du se annat än skogmullar.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Nafayette skrev:
Ja men varför dras då argumentet vildhäst upp av strasser??

JAg fattar inte..eller annars är det nåt jag har missat. :confused:

AM

Hästen har utvecklats under cirka 60 milj år till den individ den är idag. Så du tror på fullt allvar att något tusental år skulle kunna ändra hästens biologi bara för att den hamnat under människans många gånger kravfyllda tillvaro?

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Det som är kul med din länk är att dom i sin tur länkar vidare till egna sidor..
T. ex. denna http://www.brookhousestud.com

Värst vad mycket skodda hästar det finns.. :devil:
Men det är klart.. Dessa hoppar inte en meters hinder.
Det kan t.o.m. våra fölmärrar göra, utan skor och högdräktiga. :D

Under den länken ser du vad jag menade.
HÖGpresterande hästar.

Och fortfarande saknade jag travaren..ingen sådan hittade jag.
Tror inte att ni har en endaste aning om hur deras fötter utsätts på banorna..

AM
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Nafayette skrev:
Det som är kul med din länk är att dom i sin tur länkar vidare till egna sidor..
T. ex. denna http://www.brookhousestud.com

Värst vad mycket skodda hästar det finns.. :devil:
Men det är klart.. Dessa hoppar inte en meters hinder.
Det kan t.o.m. våra fölmärrar göra, utan skor och högdräktiga. :D

Under den länken ser du vad jag menade.
HÖGpresterande hästar.

Och fortfarande saknade jag travaren..ingen sådan hittade jag.
Tror inte att ni har en endaste aning om hur deras fötter utsätts på banorna..

AM

En SHP:are som är kurskamrat till mig har travarhästar. Och har tävlat med dessa.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

AM du har din syn på hästhållning och jag har min. Tror inte att någon vidare diskussion om detta kommer att leda någon vart. Leder oftast till upprepningar av tidigare inlägg och diskussioner.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Jaha, var det Strasser-verkade du menade.
SHP'aren som vann SM i "western nånting" i år då på sin Strasserverkade häst? Nämns om henne tidigare i tråden.

Vad tror du är så hemskt med Strasser eg?

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Travarna kommer nog, men på dem måste man ju börja redan som föl/åring eftersom du inte har tid med en omställningsperiod när karriären är så kort.
Det kanske inte heller är de professionella tränarna som börjar heller eftersom det är så tajt med pengar ändå, man vill inte riskera något.

Samma med många av tävlingshästarna tror jag, du har inte tid/ork/lust att sko av och eventuellt få en jobbig omställningsperiod på bästa hästen. Däremot vet jag om en tävlande ägare som skodde av ena hästen som ändå bara gick i hagen eftersom den var lite knackig. När den hästen började bli så bra att den kunde gå fullt och börja tävlas igen skodde ägaren även av tävlingshästen.

Det är frågan om att bevisa att det funkar tror jag! Man kan sitta här i ett forum och tycka och tänka en himla massa, men det är resultaten ute i det verkliga livet som faktiskt räknas!

Fantastiska resultat har vi hittils fått på
- distanshästar
- dressyrhästar
- skogsmullar
- westernhästar
- konvalescenter
- ridskolehästar
- turridningshästar
- hopphästar (trots att vissa tydligen inte hoppar lika högt)
- terrängridningshästar
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Tez1 skrev:
SHP'aren som vann SM i "western nånting" i år då på sin Strasserverkade häst? Nämns om henne tidigare i tråden.
/T
Det har Lilla Skutt gett svaret på och grenen har så pinsamt låg status att det saknas konkurrens vilket oxå Lilla Skutt förklarat.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Tror inte att någon vidare diskussion om detta kommer att leda någon vart. Leder oftast till upprepningar av tidigare inlägg och diskussioner.

Britt-Marie
SHP
Ja så kan det lätt bli när man svarar sig själv.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

För vissa ja, men som någon annan påpekade är western väldigt splittrat och det som har hög status för vissa är inte alls intressant för andra.
Det bevisar dock klart och tydligt att det inte bara är skogsmullar som rider barfota.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

emindy skrev:
Det bevisar dock klart och tydligt att det inte bara är skogsmullar som rider barfota.

Kanske inte..men knappast vad vi inom travet kallar för högpresterande heller.:smirk:

Fast igentligen var det ju inte det det gällde utan om "strasseridéer" är den enda vägen till bra hovvård.

Nu när man skummat runt lite på internet och läst om Strasser själv så är jag övertygad att det är en liten klick häst som KANSKE passar för idén..
När det gäller hovsjukvärd är jag däremot tveksam.

Fånghästhovarna är ju i mitt tycke under all kritik till vad man utsätter djur. :crazy:
Ungerfär samma som jag tyckte om att gå flera mil med en unge som har upprätade kotor... :crazy:

Men det är väl så det fungerar i hästvärlden.
Man ska nå sitt mål och bevisa att ALLA andra hästkarlar har fel.
Kosta vad det kosta vill.

Nää... som någon sa..jag har nog en egen åsikt om hela detta..

AM
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Nää... som någon sa..jag har nog en egen åsikt om hela detta..

Och det har väl egentligen de flesta, jag tycker faktiskt att var och en får bli salig i sin tro.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
95johsv skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av 95johsv
Har kollat upp det med nytt fånganfall och ingen puls/värme. Inget av de andra symptomen har kommit upp heller (bla dålig i magen, äter sämre...)

Han tycker inte om när trakterna får växa sig för långa. Vi har verkat var 3e vecka av den anledningen. Funderar på om knögglen tycker där kanske och det är det som gör honom så öm? Men borde han inte reagera på grusväg då?

När han var skodd gick han inte med höga trakter eller andra fel. Han har inte behövt att ställa om särskilt mycket alls faktiskt. Det är taget 1-2mm mer i trakterna/hörnstöden, annars ingen skillnad.

Tänk på att när det är fruset/knöligt i hagen så går han där väldigt många timmar men när du rider så är du där bara en kort tid. Är det dessutom knöligt i hela hagen så kan han inte komma från det på något sätt.

Jo så skulle det kunna vara. Har funderat på belastningsfång i en lätt släng. Det skulle förklara varför inget av de andra symptomen kommer upp.

Har dock upptäckt nu de sista dagarna att han verkar ha ett litet angrepp (röta/svamp?) på strålen i mittstrålfåran på framhovarna. Har behandlat det under dagarna det var plusgrader och nu igår när det slog till med minus igen var han inte så öm som han var innan. Så det verkar som att ömheten var pga angreppet och då har den förklaringen. Om det inte blir värre för var dag vill säga, för isf så är det ju någon spänning som blir värre och värre... Har ju varit minus i bara en dag!

Så jag håller tummarna!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 084
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp