Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Men att föl skall vara ute så mkt som möjligt i varierande terräng har rekomenderats av veterinärer o andra i årtionden, knappast ngn nyhet.
Jag vet inte vilket samband det finns här men som vanligt är ni bombsäkra på er sak! Strasser har säkert bra dokumentation för det!
PL

Att det att hästarna ska vara ute har väl aldrig presenterats som någon nyhet heller!
Ja, jag är övertygad om att hon skulle ha tagit upp detta under vår utbildning om det skulle vara något som kunde drabba våra Strassertrimmade hästar. Inte heller i vår utbildningslitteratur nämns detta. Hon har dokumenterat sina fall och naturligtvis tagit del av andras under de mer än 20 år som metoden funnits. Någon gång under alla dessa år borde det ju dykt upp ett dylikt fall.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Här finns helt klar olika användningar av ordet. Men som jag ser det är ballerinaföl ett föl som snabbt rätat ut lederna o blir stående på tå. De har ännu inte fått en framåt bruten tåaxel o trakten har inte hunnit växa till. Det är här som det bland vissa anses att man initialt inte skall tvinga ner trakten utan skydda den smärtande muskulaturen under en kortare tid för att sedan sänka den. Om man väntar för länge med att sänka kan ev risken för op öka.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Så när du skriver att det inte kan förekomma så är det bara för att det inte står i din utbildningslitteratur:confused:
Tänk va lätt det skulle vara, det jag inte fick lära mig under utbildningen finns inte:rofl: :rofl: :rofl:
Jag undrar fortvarande vad skiljer strasserverkade för från utegångsför med en normal ok slitning?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Ja, jag är övertygad om att hon skulle ha tagit upp detta under vår utbildning om det skulle vara något som kunde drabba våra Strassertrimmade hästar. Inte heller i vår utbildningslitteratur nämns detta. Hon har dokumenterat sina fall och naturligtvis tagit del av andras under de mer än 20 år som metoden funnits. Någon gång under alla dessa år borde det ju dykt upp ett dylikt fall.

Britt-Marie
SHP

Finns vinkelfelställning i knä och hasleder hos fölen i ert utbildningsmaterial då och vad gör ni i så fall åt dem? HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Så när du skriver att det inte kan förekomma så är det bara för att det inte står i din utbildningslitteratur:confused:
Tänk va lätt det skulle vara, det jag inte fick lära mig under utbildningen finns inte:rofl: :rofl: :rofl:
Jag undrar fortvarande vad skiljer strasserverkade för från utegångsför med en normal ok slitning?
PL

Så hånfull man kan vara då! På vilket sätt anser du att det bidrar till diskussionen??
Enligt vårt sätt att se på hoven så undviker man de flesta problem genom att hålla hovbenet markparallellt. Det gör man genom att hålla hälhöjden på en korrekt nivå. Om du hade satt dig in lite mer i vad Strassermetoden innebär så hade du då förstått att utvecklingen av ovanstående problem är en omöjlighet under normala förhållanden.

Eftersom jag skriver att hoven inte slits normalt så är det framför allt hälar och hörnstöd som växer till. Om hälhöjden blivit en aning för hög så går tillväxten mycket snabbt på ett föl, detta har jag skrivit om tidigare. Har du sedan en hårdhovshäst som går på mjukt underlag så förvärrar det situationen ytterligare. Har själv trimmat ett antal föl och sett hur snabbt det kan gå och även vad det innebär med eftersatt hovvård på föl. Besvären och problemen kommer mycket snabbt.

Trakthöjd eller hälhöjd nämns ofta här i diskussionen. Ni säger att de inte har höga hälar. Jag har dock svårt att tro att hästarna har en enligt Strassermetoden korrekt hälhöjd, utan att denna är högre. Därför innebär det inte att en hälhöjd som enligt er bedömning inte är för hög, i verkligheten inte är det heller. Själv har jag än så länge inte sett någon häst vare sig föl eller vuxen med en korrekt hälhöjd, alla har haft för höga hälar.

Orsaken till att hälarna växer till så fort är att fölet med för lite rörelse kan ha kvar sin upprätta benställning, som den ju föds med, för länge, vilket gör att tådelen belastas mer än hälen. Här har vi början till en hastig tillväxt av hälen. Tror man sedan att fölet självt ska slita sin hovar och inte gör något åt detta så kan problemen börja dyka upp.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

HelenaHandberg skrev:
Finns vinkelfelställning i knä och hasleder hos fölen i ert utbildningsmaterial då och vad gör ni i så fall åt dem? HH

Här har vi som jag ser det minst fem möjligheter (kan säkert finnas fler):

1. Ett nyfött föl föds ofta (inte alltid) med något skeva ben. Detta brukar oftast räta sig av sig självt med tiden.

2. Det kan ju vara något medfött fel. Beror på vad felet är, men här måste man ta hjälp av vet för att göra en bedömning av felställningens allvar och i samarbete med denne lägga upp en ev åtgärdsplan. Kan ju faktiskt vara så illa att det inte går att göra något och fölet måste avlivas.

3. Att fölet fått fel vinklar på grund av felaktig verkning, t ex en hov som verkas snett kan t ex bli uttåad. Det kan då se ut som en felaktig vinkel i carpalleden och armbågen är här mer vinklad in mot kroppen än den ska vara. En utåttåning i bakhoven kan ge en hastrång häst där det kan se ut som om det fanns en felaktig vinkel i hasleden. Vet inte vad som skulle kunna ge en felaktig vinkling i ett knä, men det finns det säkert någon här som kan berätta. En hastrång häst kan ju kanske vinkla ut knät något, men det är bara spekulationer från min sida. För långa tår på en bakhov ger en häst som ställer under sig bakbenen och ger en felaktig vinkling av hela bakbenet. Det finns fler felaktigheter i benställningen, men du får nöja dig med dessa exempel.

Det tar ju naturligtvis ett tag innan benställningen påverkas av felaktig verkning så här har fölet blivit ett antal månader.

I fall nr 3 är naturligtvis en korrekt trimning det enda som kan rätta till problemet.

4. Kan bero på någon form av skada. Vet skall kontaktas!

5. Fölet kan stå för mycket på mjuk och djup bädd. För att kunna hålla balansen ställer då det lilla fölet ut sina ben, detta ger samma resultat som i nr 3, sneda hovar. Åtgärderna blir naturligtvis i första hand att se till så att fölet får mer rörelse, helst inte ha den på box alls, om detta är tvunget inte ha någon mjuk, djup bädd och naturligtvis trimma hovarna korrekt.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Att bockhov hos föl inte nämns i er utbildning beror nog inte på att sådana föl inte finns hos er utan att utbildningen helt enkelt inte omfattar fölens benställningsproblem.

Gjorde den det skulle du säkert ha känt till andra felställningar där, förutom vid bockhov, hovslagaren är av fundamental betydelse för att rädda den normala bentillväxten. T ex när laterala och mediala (yttre och inre) delen av ett ben växer olika fort ledande till en ökande kobenthet och sekundära förskjutningar i leden nedanför. Mest vanligt –tror jag –i framknäet. HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

HelenaHandberg skrev:
Att bockhov hos föl inte nämns i er utbildning beror nog inte på att sådana föl inte finns hos er utan att utbildningen helt enkelt inte omfattar fölens benställningsproblem.

Gjorde den det skulle du säkert ha känt till andra felställningar där, förutom vid bockhov, hovslagaren är av fundamental betydelse för att rädda den normala bentillväxten. T ex när laterala och mediala (yttre och inre) delen av ett ben växer olika fort ledande till en ökande kobenthet och sekundära förskjutningar i leden nedanför. Mest vanligt –tror jag –i framknäet. HH

Var har jag skrivit att bockhov hos föl inte nämns i vår utbildning??? Tänk jag tror det kvittar hur mycket jag förtydligar och hur mycket jag förklarar, det missuppfattas nästan alltid.

Vi har flera sidor i vår bok om bockhov, björnfot, extensorbärare m m hur den uppstår, varför, hur vi ska åtgärda detta osv osv. Jo, vi går också grundligt igenom benfelställningar och många beror på tidigare felaktig verkning. Märk nu att jag inte skriver att ALLA gör det så nu inte detta missuppfattas också. Har nog inte än sett en enda hovslagarverkad hov som varit helt i balans. Och jag har sett ganska många. Det är klart att sådant påverkar hästen. Problemet inom hovslagarkåren är så pass stort att det vid ett tillfälle diskuterades på den amerikanska hovslagarföreningens sida, av en hovslagare. Och det gäller inte enbart amerikanska hovslagare......

Det jag HAR skrivit är att en korrekt Strassertrimmad häst INTE får bockhov och det innebär inte att vi inte åtgärdar hästar med bockhov, tyvärr har de ju fått dessa tack vare felaktig trimning INNAN vi får hand om hästen, eller hur.

Är du helt säker på att det beror på en ojämn tillväxt av skelettet?? Låter mycket märkligt. Men så finns det ju också en rad märkliga "sjukdomar" eller fenomen hos traditionellt skötta hästar. Det kan inte lika gärna vara så att hoven är sned och belastningen också naturligtvis blir sned? Eller vad är det som ligger bakom att skelettet helt plötsligt börjar växa olika? Hur stor procent av fölen drabbas av denna "allvarliga" åkomma?

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Var har jag skrivit att bockhov hos föl inte nämns i vår utbildning??? Tänk jag tror det kvittar hur mycket jag förtydligar och hur mycket jag förklarar, det missuppfattas nästan alltid.
Hur ska man annars uppfatta inlägg 8,15,18 och 21?



Afrodite skrev:
Är du helt säker på att det beror på en ojämn tillväxt av skelettet?? Låter mycket märkligt. Men så finns det ju också en rad märkliga "sjukdomar" eller fenomen hos traditionellt skötta hästar. Det kan inte lika gärna vara så att hoven är sned och belastningen också naturligtvis blir sned? Eller vad är det som ligger bakom att skelettet helt plötsligt börjar växa olika? Hur stor procent av fölen drabbas av denna "allvarliga" åkomma?

Britt-Marie
SHP

Ja det är en störning på ena sidan av benets tillväxtplatta. Förekommer också hos människor. Orsaken oftast oklar. Kan vara trauma ibland. Om man inte kan laga felet med verkning måste man operativt stoppa tillväxten på den sida som växer för fort - tillfälligt. Kan inte incidensen men tycker mig själv se den ungefär lika ofta som böjsenkontraktur/bockhov.HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

HelenaHandberg skrev:
Hur ska man annars uppfatta inlägg 8,15,18 och 21?
HH

Läs igen!

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Avslutar nu denna långdragna diskussion.
Får konstatera återigen att någon prognos eller behandling på de problem vi diskuterat inte presenteras. Det jag vet är att bockhovshästar har man mycket svårt att få någon rätsida på inom det traditionella. Likaså fölet med höga trakter och en hovvägg innanför vertikalen. Man vet helt enkelt inte hur man ska behandla dessa hästar. Detta är inget ovanligt inom det traditionella, många gånger misslyckas man med sina s k behandlingar, som ofta innebär att man med någon form av sko tror sig kunna rätta till problemen. Likaså är, som HH, skriver många gånger orsaken okänd.

Vad Strassermetoden däremot kan är att på ett logiskt sätt förklara orsakssammanhang och framför allt komma till rätta med de flesta problem genom att ge hästen naturliga levnadsförhållanden samt trimma hästen på ett naturligt sätt. Vi tar bort orsaken till problemen, medan det traditionella sättet endast sysslar med symtombehandling.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Avslutar nu denna långdragna diskussion.
Får konstatera återigen att någon prognos eller behandling på de problem vi diskuterat inte presenteras.

Jag håller med dig om att diskussionen bör avslutas i detta ämne, vad beträffar den övriga kommentaren håller jag inte med men tänker inte diskutera den med dig.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Från mitt tidigare inlägg är faktiskt PL undantagen. Han har denna gång svarat på hur han ser på problemen med det nyfödda fölet med felaktig benställning. Som jag ser det överensstämmer hans syn med min i många delar. Stuv klargjorde också traditionell syn på bockhovens uppkomst, men saknar som vanligt behandling och prognos på detta liksom fölet med höga hälar som är innanför vertikalen. Jag var alltså lite orättvis i mitt förra inlägg, ber om ursäkt för detta.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag skall bara snabbt dra behandlingen av bockhovsföl Jag tänker inte ta upp äldre hästar med redan utvecklad bockhov.
Med ev undantag för de som jag benämnde ballerinaföl så sänker man trakten (om den nu var för hög innan eller blivit pga tillståndet lämnar vi till ett senare tillfälle) om det behövs för att få ner trakten sätter man dit ngn typ av tåförlängning (obs viktigt att detta inte orsakar muskelsmårta då man får motsatt effekt), nu skall fölet röra sig men under kontroll. Nästa steg är operation där man kapar djupa böjsenans förstärkningsband vilket anses ha mkt gott resultat (fullt tävlingsdugliga hästar) om det görs i tid.
Ngn statistik har jag inte men om Afrodite som hela tiden pratar om detta lämnar ut bra dokumentation från strasser så skall jag se vad jag kan få fram.
Den stora skillnaden är att afrodite anser att det finns EN orsak o att hon anser sig kunna fixa alla genom att sänka traktera, n=1.
Om detta stämmer med strassers åsikt vet jag inte, en del av vad som skrevs ovan får mig att börja undra, jag undrar strasser verkligen anser att ngt inte kan finnas för att hon inte sett eller beskrivit det.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Kompletterar med litet statistik. I Hunter Valley i Australien finns ca 8000 avelsston av fullblodsras. Alla märrar och deras avkommor ingår i register som redovisar en mgd variabler. Det är en guldgruva för statistik om bl a utvecklingsrubbningar. Böjsenkontrakturer drabbar 3-5 % av årskullarna. Det finns en tydlig årsvariation. Obs dock att detta gäller fullblod. Andra raser har sannolikt en annan situation.

Fölen är ute året runt i allmänhet och rör sig på stora ytor men hålls minutiöst efter av hovslagare, detta är en verksamhet där varje förlorad potentiell kapplöpnngshäst är ett misslyckande. HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Den stora skillnaden är att afrodite anser att det finns EN orsak o att hon anser sig kunna fixa alla genom att sänka traktera, n=1.
Om detta stämmer med strassers åsikt vet jag inte, en del av vad som skrevs ovan får mig att börja undra, jag undrar strasser verkligen anser att ngt inte kan finnas för att hon inte sett eller beskrivit det.
PL

Jaha, då fortsätter vi diskussionen då.
Jag har upprepade gånger skrivit att om ett föl utvecklar bockhov, så beror det i normalfallet på att hästen gått med för höga trakter och fått för lite rörelse, på felaktig terräng. Alltså det har oftast både med verkning och de levnadsförhållande hästen har. Sedan kan det ju finnas skadeorsakade problem, men de har jag tidigare undantaget från vår diskussion.

Ja, det är faktiskt så enkelt som att hålla trakten vid rätt höjd, hästen kan då inte utveckla bockhov. Varför skulle det inte kunna vara så enkelt?

Och återigen PL, har svarat på detta tidigare, naturligtvis har Strasser sett föl med bockhovar o dyl eftersom problemet beskrivs i vår litteratur, hon ägnar t ex flera sidor åt att beskriva utvecklingen hos ett föl till bockhov. Hur vi sedan skall behandla detta ägnar hon sedan ytterligare ett antal sidor. Det jag gjorde tidigare var att svara Stuv, där hon påstår att strassertrimning inte kan förhindra utvecklingen av dessa problem. Jag skrev att en strassertrimmad häst inte kan få bockhov på grund av att trakthöjden är fysiologiskt korrekt på en sådan häst. Därför har heller inte Strasser sett någon STRASSERTRIMMAD häst få bockhov el dyl!

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

HelenaHandberg skrev:
Kompletterar med litet statistik. I Hunter Valley i Australien finns ca 8000 avelsston av fullblodsras. Alla märrar och deras avkommor ingår i register som redovisar en mgd variabler. Det är en guldgruva för statistik om bl a utvecklingsrubbningar. Böjsenkontrakturer drabbar 3-5 % av årskullarna. Det finns en tydlig årsvariation. Obs dock att detta gäller fullblod. Andra raser har sannolikt en annan situation.

Fölen är ute året runt i allmänhet och rör sig på stora ytor men hålls minutiöst efter av hovslagare, detta är en verksamhet där varje förlorad potentiell kapplöpnngshäst är ett misslyckande. HH

Av hovslagare ja, det är verkligen ingen garanti för att dessa föl hålls med en korrekt fysiologisk hälhöjd, som görs på Strassertrimmade föl, tvärtom är, som jag också tidigare skrivit, uppfattningen runt om i världen att trakten ska vara högre än enligt korrekt höjd enligt Strasser. Har tidigare skrivit om att en domesticerad häst aldrig kan röra sig så mycket som hästen av naturen är utvecklad för.

Skriver inte heller här om skador, utan för övrigt normalt utvecklade föl.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Det jag vet är att bockhovshästar har man mycket svårt att få någon rätsida på inom det traditionella. Likaså fölet med höga trakter och en hovvägg innanför vertikalen. Man vet helt enkelt inte hur man ska behandla dessa hästar. Detta är inget ovanligt inom det traditionella, många gånger misslyckas man med sina s k behandlingar, som ofta innebär att man med någon form av sko tror sig kunna rätta till problemen.
Britt-Marie
SHP

Du sågar hela den traditionella "hovslagarverksamheten"...
Men du sågar även oss, som föder upp drösvis med föl årligen och som varje vår/sommar står och arbetar jämsides med hovslagare och veterinärer för att få rätsida på tåvida/x-benta/senkontraktur och allt annat skit.

Tyvärr så måste jag meddela att vi har ingen "strasserpredikant hemma utan en vanlig hovslagare av "bondformat"
Vi har även ypperlig hovslagare på Strömsholm som hjälper oss med dom mest hopplösa fall.
Då med hovbeslag/plastade tår och benskenor.


HAr hela tiden undvikit "strassersnack" då det påminner lite om sektbildning med intern beundran.

Men nu tycker jag ni går för långt med "era" påstående.

Enligt din utsago så skulle vi då aldrig lyckas med våra föl.
konstigt då dom finns både på V75 och V65 i strt sett varje vecka.

Det är vårat kvitto på att vår "bondehovslagare" allt har gjort rätt!!!

AM
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Men om ni tog hem en SHP så skulle de här problemen per definition aldrig uppstå.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Du har så rätt, strasser sågar tiotusenstals veterinärer hoslagare uppfödare o vanliga hästägare över hela världen. Deras, ofta forskade o dokumenterade, kunskap är helt fel. Alla hästar som inte är verkade av en strasserperson är felverkade, bara hon vet vad som är rätt trakthöjd mm. Vad har hon sedan för dokumentation för att stödja sig på? Inte ett piss. Ändå lyckas hon få en massa folk att betala för en utbildning som till stor del går ut på att hon har sett ljuset o sitter inne med den enda sanningen o gör man bara på hennes sätt så får man aldrig några problem.
Jag har lyssnat på många duktiga hästkliniker från hela världen o ingen av dessa har en sån total brist på ödmjukhet att de tror sig sitta inne med hela sanningen.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 083
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp