Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Av hovslagare ja, det är verkligen ingen garanti för att dessa föl hålls med en korrekt fysiologisk hälhöjd, som görs på Strassertrimmade föl, tvärtom är, som jag också tidigare skrivit, uppfattningen runt om i världen att trakten ska vara högre än enligt korrekt höjd enligt Strasser. Har tidigare skrivit om att en domesticerad häst aldrig kan röra sig så mycket som hästen av naturen är utvecklad för.

Skriver inte heller här om skador, utan för övrigt normalt utvecklade föl.

Britt-Marie
SHP
Om Strassers teorier om att endast hennes trimmning är rätt,VARFÖR har då inte fler traditionellt verkade hästar bockhov tex.. e inte det KONSTIGT!!:rofl:
Är den frågan för ENKEL??
Det är ju faktiskt :eek: ovanligt med bockhovar!!

Bara en sån enkel tanke gör ju att teorierna faller platt till marken direkt..

För att få trovärdighet kan man inte basera sin metod på nån enstaka fölunge ..en fölunge ,förlåt en fluga gör ingen sommar..(men flugor kanske inte finns i Strassers värld heller?:angel: )

Det är så få hästar din metod grundar sig på ,att man inte kan göra såna okunniga tvärsäkra slutsatser som du gör..

Så kan du svara på frågan?
Varför har då inte ALLA traditionellt verkade hästar bockhov??

Läste på en Strassersida att skodda hovar på hästen gav bedövade ben,alltså snubblade hästen..
Ehh varför snubblar inte ALLA skodda hästar då??
Kan det bero på att vissa sköter hovvården med korta skoperioder,anlitar bra yrkesfolk, rider hästen i rätt form tex,ja ni vet, hela den där listan som Toffel tyckte var onödigt trams,med HELHETSSYN!!

Fast det är klart de har ju inget behov av vissa "metoder",de kan ju tänka själva ;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Men om ni tog hem en SHP så skulle de här problemen per definition aldrig uppstå.
PL

Det är ju helt otroligt om "dom" tror att det är så.

Föl med grava senkontraktur måste hjälpas med gips och plasttå/specialbeslag.
Detta är inget man kan påverka innan eftersom föl föds sådana.
Att laborera hejvilt med hovarna utan hjälp kan sluta med avslitna sensträckor istället

När det gäller x-benthet så är det samma där. Dom föds sådana med man kan ofta avvakta fram till ca tio dagars ålder.
Då, avhjälpa med benskenor och INTE någon..vad hette det nu då.. hovtrimmning.

Alla vettiga uppfödare VET att X-benthet sitter i framknäet och det är där justeringen måste ske.

Tåvidhet likaså.
Det hjälper inte med enbart "trimmning" alla gånger, utan även här måste det till specialbeslag.

Våran egen unge Jeanine föddes med "glapp" i framknäna i år.
Hon hade alltså efter drygt tre veckor ett glapp som gjorde att frambenen landade lite hur som helst.
Stod hon still så var båda benen böjda åt samma håll.

Så vi gjorde så här:
Benet som vek inåt fick specialskena med stadigt bandage.
Benet som pekade utåt fick special beslag från Strömsholm som skulle "staga" upp henne och förhindra att den vek mer och mer utåt.
Idag är hon 6 månader och helt korrekt i framstället.
Däremot hade hon hamnat på Scans inköpslista om vi bara hade "trimmat" henne.

Du får ursäkta mig Peter, men jag blir nästan personligt förolämpad när jag läser i denna tråd.
Att folk, LÄSER, sig fram till kunskap är OK. Men man måste ha en stor erfarenhet av just "problemföl" för att kunna säga att man KAN.
Vilket jag inte tycker att "strassertanterna" har.

AM
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Du behöver inte be mig om ursäkt, JAG uppskattar dina synpunkter!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Har du förresten sett tråden om havre på Foder där de holistiska strasseriterna visar sin syn på spannmål.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

*lånar knapp*

Svarar alla.
Jag vet vad jag vet och har också sett det fungera och stämma överens med det jag lärt på min utbildning på punkt efter punkt.
Om ni vill fortsätta med skor, boxvila, skenor, gips, avklippta ligament och försvagningar av senor, tåsträckare, resektioner av hovväggar och hel massa annat som jag inte kommer ihåg vad det heter så tycker jag definitivt att ni ska göra det. Kan man krångla till saker för sig har man ju all rätt att göra det. För att nu inte tala om vad mycket pengar allt detta kostar. Var och en väljer själv och jag lägger inga personliga värderingar i det.

Jag tycker förståss att det är enklare att låta mina hästar gå ute dygnet runt (och ja jag har också haft föl), få fri tillgång till mat, trimma dom enligt Strassermetoden, låta hästarna få så mycket av den rörlighet de behöver så uppstår i stort sett inga av de hovrelaterade problem som ni har inom det traditionella. Om nu inte min erfarenhet räcker för att konstatera att detta kan vara sant (vilket den ju egentligen inte gör, två år är ju för kort tid naturligtvis) så har Strasser själv och många andra runt om i världen betydligt längre erfarenhet, en erfarenhet som vi alla naturligtvis får ta del av. Och hennes metod fungerar, och fungerar precis så som hon säger att den ska göra.

Med detta inte sagt att våra hästar kan råka ut för både skador och andra sjukdomar. Men vi har åtminstone minskat risken för att råka ut för många, många hovrelaterade problem. Problem som ni inom det traditionella anser komma någon annanstans ifrån.

Jag angriper inte någon enskild veterinär, hovslagare eller hästägare, har aldrig gjort det, mer än när jag tycker att tonen blivit för hånfull. Jag har förklarat min syn på saken, att den sedan bryter helt med traditionell syn gör ju att det jag framför kan låta som en anklagan och att någon kanske kan känna sig trampad på tårna. Detta har aldrig varit min avsikt. Det är däremot så att jag kan känna en vanmakt när jag vet att olika åkommor på ett enkelt sätt går att åtgärda, samtidigt som det är så svårt för de som är inbitna i den gamla traditionen att våga ta till sig något nytt och våga förändra och ifrågasätta. Men många större paradigmskiften sker inte utan "smärta". Först förhånas det och förlöjligas (där är vi nu), sedan förnekas det och slutligen accepteras det. Hoppas verkligen att vi kommer till det sista steget för alla hästars skull!!

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag kommer vara en av de första att acceptera det ni lyckas dokumentera på ett vettigt sett. Dvs enligt vetenskapliga kriterier.
Men tills dess ser jag inget annat änn obevisade påståenden från en person. Jag ser det som farligt när folk accepeterar påståenden utan ngn som helst grund.
Är det konstigt att man blir förlöjligad om man anser sig sitta inne med den enda sanningen men inte kan presentera ngt som helst stöd för det?
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Men tills dess ser jag inget annat änn obevisade påståenden från en person. Jag ser det som farligt när folk accepeterar påståenden utan ngn som helst grund.
Är det konstigt att man blir förlöjligad om man anser sig sitta inne med den enda sanningen men inte kan presentera ngt som helst stöd för det?
PL

Här har du fel PL tyvärr är det så att många läser och tar till sig bara precis det som stämmer med vad de själva tror. Jag har under den här resan presenterat ett antal vetenskapliga artiklar av andra forskare med likartade resultat som Strasser men tyvärr har dessa överhuvudtaget inte kommenterats. Jag misstänker att det är många här som inte vet hur man får tag i artiklar som presenteras i vetenskapliga tidskrifter och då kan man heller inte hålla sig uppdaterad och bör inte uttala sig om hur forskningsfronten ser ut. När du PL skriver att det inte finns vetenskaplig forskning som stödjer Strassers teorier så har du fel och det är du med all säkerhet medveten om.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
*lånar knapp*
Men många större paradigmskiften sker inte utan "smärta". Först förhånas det och förlöjligas (där är vi nu), sedan förnekas det och slutligen accepteras det. Hoppas verkligen att vi kommer till det sista steget för alla hästars skull!!
Britt-Marie
SHP


Men eftersom ni nu ligger så långt före i utvecklande kunskap om hästens skelett så kan du ge mig råd på hur vi ska göra nästa vår när fölungar kommer ut Xiga eller krälar runt i halmen på framknäna p.g.a. senkontraktur.

Eller vad skulle DU ha gjort för att fixa denna unge???

lillan.jpg


AM
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Påstår du att jag ljuger.
Visst hon citerar brottstycken av andras forskning för att "bevisa" att skor enbart är farligt, en del har jag checkat själv, tex Bein.
Men vad har hon presenterat för att visa att hennes metoder är bättre än andras?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Har du förresten sett tråden om havre på Foder där de holistiska strasseriterna visar sin syn på spannmål.
PL

Måste erkänna att jag bara skummat igenom den.:crazy:

Ska nog ta mig tid att titta ordentligt.

AM
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Nafayette skrev:
Men eftersom ni nu ligger så långt före i utvecklande kunskap om hästens skelett så kan du ge mig råd på hur vi ska göra nästa vår när fölungar kommer ut Xiga eller krälar runt i halmen på framknäna p.g.a. senkontraktur.

Eller vad skulle DU ha gjort för att fixa denna unge???
AM

Jag tror nog att du förstår att jag inte kan ge svar efter en bild på nätet. Vårt sätt att arbeta är seriösare än så. Om du läst mina tidigare inlägg så skriver jag att ett föl naturligtvis kan födas missbildat (säger då INTE att fölet på bilden är det, skriver enbart rent generellt). Om det finns misstanke på det får man naturligtvis ta en kontakt med veterinär och tillsammans med denne lägga upp en plan.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
*lånar knapp*

.
Om ni vill fortsätta med skor, boxvila, skenor, gips, avklippta ligament och försvagningar av senor, tåsträckare, resektioner av hovväggar och hel massa annat som jag inte kommer ihåg vad det heter så tycker jag definitivt att ni ska göra det. Kan man krångla till saker för sig har man ju all rätt att göra det. För att nu inte tala om vad mycket pengar allt detta kostar. Var och en väljer själv och jag lägger inga personliga värderingar i det.

Jag tycker förståss att det är enklare att låta mina hästar gå ute dygnet runt (och ja jag har också haft föl), få fri tillgång till mat, trimma dom enligt Strassermetoden, låta hästarna få så mycket av den rörlighet de behöver så uppstår i stort sett inga av de hovrelaterade problem som ni har inom det traditionella.

Britt-Marie
SHP

Inte i polemiserande syfte utan för att försöka förklara vad som händer ska jag berätta om de bockhovs föl jag följt varav ett var mitt eget och de andra geografiskt nära mig så jag kunde se dem ofta. Fölen är födda utomhus i flock på naturbeten om 10 till 60 hektar dvs så nära vildhästliv man kan vara i vårt land.

Bockhov är eg inte så bra namn för hovformen är inte en orsak utan en konsekvens av det som först uppträder- att fölet en dag står på tå. Toe dancer på eng. Det är kanske bättre att kalla dem ballerinor som PL skrev.

I inget av dessa fall har trakten initialt vid symptomdebuten nått marken och de har inte heller varit trakthöga. Dock blir de det snabbt om man inte håller efter trakterna.

Hoven har inte kunnat sträckas ut lika mkt som på friska sidan eftersom böjsenekomplexet varit för kort. I några fall har det gått att tänja ut senan/muskeln med en metallnäbb som fästs på främre delen av hoven eller en Dallmersko (plast som klistras). I några fall har de inte kunnat stabilt förbättras så utan de har opererats på det sätt PL beskriver. Då blir de nästan momentant bra. I några fall har man hoppats för länge på att konservativ beh skulle hjälpa trots att hovvinkeln tippat över lodlinjen och då har det lett till slakt.

I inget av dessa fall har alltså höga trakter varit det primära utan den förkortade senan som böjer upp hoven. Ingen strasser- eller ngn annan verkning i världen hade kunnat förebygga dessa ballerinor. Däremot är en i området insatt hovverkare fundamental för behandlingen.HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Påstår du att jag ljuger.
Visst hon citerar brottstycken av andras forskning för att "bevisa" att skor enbart är farligt, en del har jag checkat själv, tex Bein.
Men vad har hon presenterat för att visa att hennes metoder är bättre än andras?
PL

Snälla du försök att läsa vad jag skriver. Andra forskare har oberoende av, och utan att nämna Strasser, kommit fram till samma sak när det gäller olika delar av Strassers teorier. Du har uppenbarligen inte heller läst de artiklar som jag hänvisade till. Alla publicerade hösten 2005.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Tycker det är så konstigt att man kan framhålla "20 års erfarenhet" med Strassermetoden som något fantastiskt när det funnits hovslagare och veterinärer i århundraden som samlat på sig bra mycket mer erfarenhet av verkligheten och hur den ser ut och fungerar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

HelenaHandberg skrev:
Inte i polemiserande syfte utan för att försöka förklara vad som händer ska jag berätta om de bockhovs föl jag följt varav ett var mitt eget och de andra geografiskt nära mig så jag kunde se dem ofta. Fölen är födda utomhus i flock på naturbeten om 10 till 60 hektar dvs så nära vildhästliv man kan vara i vårt land.

Bockhov är eg inte så bra namn för hovformen är inte en orsak utan en konsekvens av det som först uppträder- att fölet en dag står på tå. Toe dancer på eng. Det är kanske bättre att kalla dem ballerinor som PL skrev.

I inget av dessa fall har trakten initialt vid symptomdebuten nått marken och de har inte heller varit trakthöga. Dock blir de det snabbt om man inte håller efter trakterna.

Hoven har inte kunnat sträckas ut lika mkt som på friska sidan eftersom böjsenekomplexet varit för kort. I några fall har det gått att tänja ut senan/muskeln med en metallnäbb som fästs på främre delen av hoven eller en Dallmersko (plast som klistras). I några fall har de inte kunnat stabilt förbättras så utan de har opererats på det sätt PL beskriver. Då blir de nästan momentant bra. I några fall har man hoppats för länge på att konservativ beh skulle hjälpa trots att hovvinkeln tippat över lodlinjen och då har det lett till slakt.

I inget av dessa fall har alltså höga trakter varit det primära utan den förkortade senan som böjer upp hoven. Ingen strasser- eller ngn annan verkning i världen hade kunnat förebygga dessa ballerinor. Däremot är en i området insatt hovverkare fundamental för behandlingen.HH

Om man med dessa föl hade tagit långa promenader tillsammans med mamman under cirka 14 dagar hade hoven sträckts ut och fölet blivit friskt. Detta har provats så många gånger att man vet att det fungerar. Förutsätter att det inte fanns några missbildningar eller annat. Underlaget i en hage, oftast mjukt, kan vara otillräckligt för att sträcka flexorsenan. Fölen föds med upprätt benställning och det normala är att de genom rörelse själva "tänjer" ut senan, men ibland händer inte detta. Promenaderna ska då ske på icke mjukt underlag.

Låter som du har härliga livsbetingelser för dina hästar!

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Snälla du försök att läsa vad jag skriver. Andra forskare har oberoende av, och utan att nämna Strasser, kommit fram till samma sak när det gäller olika delar av Strassers teorier. Du har uppenbarligen inte heller läst de artiklar som jag hänvisade till. Alla publicerade hösten 2005.
Om du menade Teskey så läste jag vad jag då hittade o läste mer serare men det hade väl inget med forskning att göra?
Sen fattar jag väl att inte strasser har helt fel, mkt av hennes ideer har funnits lång före henne. Felet med strasser är att hon kokat ihop en soppa på andras forskning o egna ideer o säljer(bokstavligt) detta som den stora sanningen. Om hon hade dokumenterat sina praktiska resultat kunde detta ändå ha ett värde men inte som det ser ut nu. Jag vet inte varför, antingen är hennes tro på sig själv viktigare än trovärdighet i den veterinära världen eller så är det pengarna som är viktigare. Om hon verkligen har ngt att komma med ser jag det annar orimligt att hon inte försöker övertyga sia kolleger på ett trovärdigt sätt, det är vad alla andra får göra.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Om man med dessa föl hade tagit långa promenader tillsammans med mamman under cirka 14 dagar hade hoven sträckts ut och fölet blivit friskt.
Britt-Marie
SHP

Vad bra att det är så enkelt! 14 promenader alltså? Så slipper man all behandling – tåförlängning, specialbandage,operation. HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Om du menade Teskey så läste jag vad jag då hittade o läste mer serare men det hade väl inget med forskning att göra?
Sen fattar jag väl att inte strasser har helt fel, mkt av hennes ideer har funnits lång före henne. Felet med strasser är att hon kokat ihop en soppa på andras forskning o egna ideer o säljer(bokstavligt) detta som den stora sanningen. Om hon hade dokumenterat sina praktiska resultat kunde detta ändå ha ett värde men inte som det ser ut nu. Jag vet inte varför, antingen är hennes tro på sig själv viktigare än trovärdighet i den veterinära världen eller så är det pengarna som är viktigare. Om hon verkligen har ngt att komma med ser jag det annar orimligt att hon inte försöker övertyga sia kolleger på ett trovärdigt sätt, det är vad alla andra får göra.
PL

Så du menar för att artiklar ska kallas för forskning så måste de innehålla empiriska studier. Då har du nog missat en del i din utbildning i så fall. I min värld så finns det ett antal olika former av vetenskaplig publikation och alla bygger inte på författarens egna empirisk resultat. Ett stort antal vetenskapliga artiklar bygger på en sammanställning av "andras resultat" och kallas då översiktsartiklar/literature review. Dessa visar var forskningsfronten inom ett speciellt område finns just nu.

Sedan tycker jag att du är ute och cyklar när du säger att Strasser har kokat i hop en soppa på andras forskning. Å ena sidan anklagar du henne för att ensam och utan att publicera sig ha kommit fram till sina teorier och å andra sidan hävdar du att hon kokat soppa på andra forskares resultat. Detta resonemang håller inte. Det finns ingen forskare som helt och hållet bygger sina teorier på enbart egna resultat. Det är alltid en mix av egna resultat och andras resultat som bygger en teori, så också hos Strasser. En enda forskares resultat bygger inte en teori och det borde du veta PL.

I Strassers stora verk (som jag vet att du inte har läst) finns hennes och andras forskning presenterad. Här framställs också de teorier som hon kommit fram till (genom egna och andras resultat) och litteraturen visar resultatet av vetenskaplig dokumentation i olika former. Den övriga litteratur som Strasser publicerat i bokform kan kallas för populärvetenskapliga utgåvor och är inte skrivna för en vetenskaplig publik utan för allmänheten. Då kan dessa heller inte bedömas som vetenskaplig litteratur. Så PL så länge du inte har läst Strassers huvudverk så bör du vara försiktig i dina uttalanden om huruvida Strasser teorier har framkommit. Du bör veta (tror jag) att en vetenskaplig granskning ska göras på vetenskaplig litteratur och inte på populärvetenskapliga utgåvor.

Att boken är dyr håller inte som argument för att inte läsa den om man utger sig för att göra en kritisk granskning av Strassers teorier. Är man tillräckligt intresserad och vill bygga sin kritik på rätt grund så går man till sitt bibliotek och ber dom köpa in boken om den inte redan finns där. Boken borde för den delen finnas i alla bibliotek som utger sig för att vara veterinärmedicinska.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

HelenaHandberg skrev:
Vad bra att det är så enkelt! 14 promenader alltså? Så slipper man all behandling – tåförlängning, specialbandage,operation. HH

Ja här sammanfattar du Strassermetoden på ett mycket bra sätt. Genom att använda sig av för hästen naturliga medel, i detta fall promenader, (i andra fall efterliknar man vildhästhovens naturliga utseende), istället för en massa konstlade tekniker så uppnår man det man vill åstadkomma. Sedan handlar det om, som jag skrev långa promenader, alltså man bör gå med hästen mer än 1 mil per dag, helst uppdelat i kortare avsnitt fördelade över dagen. Man efterliknar då fölets rörlighet i det vilda, där en flock rör sig mellan 15 - 20 km per dag. Det är denna rörelse hos vildhästen, som bland annat på ett naturligt sätt tar hand om ovanstående problem om det skulle uppstå. Detta garanterar att felställningar rättar till sig, om det nu inte rör sig om grava missbildningar eller något annat som inte enbart beror på fölets läge i livmodern.

Sedan väljer man ju själv vilken metod man vill använda sig av. Problemet med de "tekniska" lösningarna är väl att man inte alltid kan garantera resultatet, samt att det är både psykiskt och fysiskt ansträngande, och även smärtsamt, för det lilla fölet.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ursäkta att jag bryter in nu när vi äntligen börjar se ett slut på den här diskussionen, men menar du inte felställningar etc som fölet har vid födelsen när du rekommenderar den behandlingen?
För jag känner det som att ni pratar förbi varandra. Det som menas med ballerinaföl är, som jag förstår det, ett föl som en dag står på tå på ett ben. Alltså som sett normala ut innan de plötsligt går upp på tå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 083
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp