Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag kanske inte är helt obildad ändå följer, faktiskt med vad som händer o har skaffat mig lite erfarenhet genom åren.
Jag vet att Cooks artikel i JEVS inte fick stå oemotsagd.
Det är inte så enkelt som att du kan plocka fram några namn o sen mena att jag skall hålla käft. Det är inte så svårt att hitta framtående personer som tex menar att hovkräfta inte försvinner av sig självt om man verkar rätt eller att underlaget för strassers påståenden inte håller, skall du hålla käft då?
Din diskussion har flippat ur till att ifrågasätta min rätt att ifrågasätta.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Tänkte bara jag skulle lägga ut bilden, skall fixa de andra bilderna sen.

Ja jag vet att man ofta inte kan eller bör fixa understuckna trakter i ett steg men jag är lite frågande varför hon inte ser ut att ha gjort ngt åt den dorso-palmara balansen(hur mkt hov som är fraqmför resp bakom den punkt där kraften kommer ner)
PL

Hon har satt hoven i så bra balans det går vid detta tillfälle. Du och jag har inte samma uppfattning om vad som är en hov i god balans.

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Jag kanske inte är helt obildad ändå följer, faktiskt med vad som händer o har skaffat mig lite erfarenhet genom åren.
Jag vet att Cooks artikel i JEVS inte fick stå oemotsagd.
Det är inte så enkelt som att du kan plocka fram några namn o sen mena att jag skall hålla käft. Det är inte så svårt att hitta framtående personer som tex menar att hovkräfta inte försvinner av sig självt om man verkar rätt eller att underlaget för strassers påståenden inte håller, skall du hålla käft då?
Din diskussion har flippat ur till att ifrågasätta min rätt att ifrågasätta.
PL

Har aldrig ifrågasatt din rätt att ifrågasätta. Det är mer ditt rigida förhållningssätt jag angriper. Med tanke på alla problem som finns idag med våra hästar så kanske ett litet mer ödmjukt och öppet sinne skulle vara på sin plats. Åtminstone tills du har satt dig in i Strassermetoden på ett så pass grundligt sätt att du med rätta kan ifrågasätta metoden. T ex som prof Cook gjort.

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Det är inte så svårt att hitta framtående personer som tex menar att hovkräfta inte försvinner av sig självt om man verkar rätt eller att underlaget för strassers påståenden inte håller,
PL

Oh nej, det är inte svårt att hitta personer som utan att ha en aning om vad Strassermetoden innebär gör liknande uttalande som du och förnekar allt.

Att det sedan finns fler personer än Strasser som genom hennes metod bevisligen har botat inte bara "hovkräfta" utan också en mängd andra "oförklarliga" "sjudomar" hos hästen, där den traditionella kunskapen inte har någon förklaring och framför allt inte har någon riktigt framgångsrik behandling, är väl heller inte "bevis" nog. Hur bortförklarar du dessa fall? Och ja de finns dokumenterade världen över i så kallade "case studies". Det är bara att gå in på någon av de många länkar som finns. Ljuger personerna? Ljuger deras bilder?

Vad som förvånar mig, och andra som är insatta i Strassermetoden, även veterinärer som använder sig av metoden och själva sett de lyckade resultaten av Strassermetoden, är varför man inte kan ta till sig denna kunskap och åtminstone prova om den håller vad som utlovats. Inte bara skylla på pseudovetenskap och liknande.

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Här kommer fler bilder från samma artikel som jag diskuterade tidigare.
strasserhov2.jpg

PL

Så alla som är för är pålästa o alla som är mot är okunniga och jag är rigid för att jag inte är villig att,utan tillfredsställade dokumentation, tro på att alla hästar blir friska om man använder hennes metoder.
Okunnigheten gäller förstås ännu mer de som studerat metoderna i praktiken o sett att de inte alltid fungerar.
PL

peter_lundin skrev:
strasserhov2.jpg

PL

Jag tror egentligen att det är omöjligt att lägga till vinklarna på en hov som inte från början är Strassertrimmad. Bara genom att den är så pass understucken gör ju att den har en för lång tå från början. Hoven ser ju grotesk ut med dom vinklarna och som sagt, så ser i alla fall inte mina hästars hovar ut. Jag undrar om dom där killarna riktigt förstod principerna för hur man mäter?

Gör samma sak på hoven som strasser har verkat.
PL

peter_lundin skrev:
Gör samma sak på hoven som strasser har verkat.
PL

Göra vadå????

peter_lundin skrev:
strasserhov2.jpg

PL

Vad är detta? Vem har ritat in "linjerna"?

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Så alla som är för är pålästa o alla som är mot är okunniga och jag är rigid för att jag inte är villig att,utan tillfredsställade dokumentation, tro på att alla hästar blir friska om man använder hennes metoder.
Okunnigheten gäller förstås ännu mer de som studerat metoderna i praktiken o sett att de inte alltid fungerar.
PL

Dokumentationen finns, det handlar bara om att vara villig att "se" den!

Vem är det som studerat metoden i praktiken?

Britt-Marie
SHP

Ser den gör man när den är vetenskapligt publicerad. Även om jag gärna skulle läsa hennes bok är inte jag den som skall avgöra det vetenskapliga värdet av det hon påstår.

Heymering tex.
PL

Läs artikeln i JEVM, Ideeal tyckte att den var bra.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Afrodite.
Jag skulle gärna vilja se bilder på en strasserverkad hovkräfta.

Jag vill helt enkelt inte ha en massa diffust prat om "hur det kunde ha varit" och "hur grymt traditionell kräftbehandling" är.
Jag är inte och kommer heller aldrig att bli en teoretiker som följer skrifter.
Jag lär mig allt eftersom man håller på.

Du måste ju ha en grym erfarenhet av kräfthästar..mer än vad både SLU och Strömsholm plus en helt bunt med hovslagare varav vissa är riksbekanta.

Så jag tycker att du nu ska plocka fram bildbevis på behandling.
Av hovkräfta.

AM

peter_lundin skrev:
Läs artikeln i JEVM, Ideeal tyckte att den var bra.
PL

Har tyvärr inte tillgång till JEVM, kommer inte åt artikeln. Men jag misstänker att det är t ex en hovslagare som tolkar Strasser på sitt sätt. Linjerna som är dragna på hoven stämmer över huvud taget inte överens med det mätsätt som vi har enligt Strassermetoden. Hoven ser ju grotesk ut om man menar att hovformen egentligen ska vara så som linjerna utvisar. Inget stämmer överens med Strassermetoden.

Britt-Marie
SHP

Beskriv gärna hur det borde mätts så skall jag mäta om. Alt beskriv o tala om vilka vinklar det blir.
Be ideeal skicka en kopia på art till dig.
Det är mätt i Metron ett datasystem för hovmätning.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Beskriv gärna hur det borde mätts så skall jag mäta om. Alt beskriv o tala om vilka vinklar det blir.
Be ideeal skicka en kopia på art till dig.
Det är mätt i Metron ett datasystem för hovmätning.
PL

För att inte skapa några misshälligheter vad gäller upphovsrätt och så vidare
så vill jag förtydliga att bilderna som avses här har följande referens: Laura Florence Patrick Reillyb
Assessing the Strasser Method: The Perspective of Two
Farriers at Referral Veterinary Hospitals. Journal of Equine Veterinary Science November 2003

För 30$ kan du alltid få fram en enstaka artikel.
PL

Tack.
Eftersom du inte lyckades få fram bilderna så gjorde jag ett försök, tyvärr går inte siffrorna att läsa.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 317
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 730
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar