Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Klicka på bilderna för förstoring!

Detta är en häst som trimmats på dr Strassers hovklinik. Efter fem månader (sista bilden) sprang hästen i hagen, naturligtvis barfota. Som du ser av bilderna är är hela sulan angripen av "hovkräfta", alltså det finns i stort sett inget sulhorn alls. Lägg också märke till hur den från början trånga trakten har "öppnat" upp och hästen har en vidare stråle. Traktväggarna böjer alltså inte inåt mot strålen och strålen är inte så "knipt" som innan trimning.

Britt-Marie
SHP

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Vad exakt är skillnaden i arbetssätt vad det gäller Strassers behandling och den som Nafayettes häst fått? Vad är det som gör den ena bättre än den andra? Båda hästarna verkar ju må bra efter respektive behandling = gott resultat.

...kanske ska formulera mig så här...Strasser har ju veterinärmedicinsk bakgrund, vad i behandlingen är hennes högst egna behandling och inte gängse veterinärbehandling?...rörig fråga:crazy:

Klicka för förstoring.

De röda linjerna marker hoven som den skulle se ut efter Strassertrimning och när hoven blivit frisk efter omställningen. Det hovslagarna gjort med denna bild är en grov förvanskning av hur en Strassertrimmad hov ser ut. Hoven är för låg i tådelen, därför har de korrekta linjerna hamnat ovanför kronranden, det är här som kronranden ska befinna sig när hoven är frisk. Kronranden är heller inte rak, här gör hovslagarna det felet att de följer den böjda kronranden och mäter något mått där. Man mäter fram på hoven och vid cirka 3 cm, där hårlinjen bak på hoven slutar (eller mest korrekt efter hovbroskspetsens påbörjande lutning bakåt). Kronranden går även ned i en "snip" i tådelen av hoven talande för rotation.

Jag har även ritat in rätt lutning på trakten, alltså så den ej är understucken längre. Hoven skulle om man ska vara korrekt ha ett skop i sidorna också. Att få hoven att se fullständigt normal ut genom att enbart rita linjer är naturligtvis omöjligt, men jag tror nog att alla ser skillnaden mot hovslagarnas tolkning av Strasser.

Britt-Marie

Senast ändrad av en moderator:

Piraja skrev:
Vad exakt är skillnaden i arbetssätt vad det gäller Strassers behandling och den som Nafayettes häst fått? Vad är det som gör den ena bättre än den andra? Båda hästarna verkar ju må bra efter respektive behandling = gott resultat.

...kanske ska formulera mig så här...Strasser har ju veterinärmedicinsk bakgrund, vad i behandlingen är hennes högst egna behandling och inte gängse veterinärbehandling?...rörig fråga:crazy:

Gå in och titta på AM:s bilder här på nätet så ser du skillnaden. De bilderna jag lagt ut visar hovarna såsom de såg ut från första till sista behandlingsdag. Alltså ingen gipsning, inget mer har skurits bort än det man ser på bilderna, inget "blodbad", hoven har aldrig stympats. En försiktig trimning har gjorts, med ett mycket gott resultat. Den stora skillnaden mellan AM:S bilder och mina är vidgningen av trakten. På Strasser bilder har trakterna vidgat sig betydligt, på AM:S bilder knappt något.

Strassers hov är på god väg att bli helt frisk, hästen springer ju barfota i hagen. AM:s häst är en bra bit ifrån en helt frisk hov.

Britt-Marie
SHP

Gick tillbaka och tittade på den andra hästbilderna...och jag får bestämt för mig att den hästen också är "frisk" eller har jag fattat fel?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Man måste skilja på 2 olika saker när det gäller ”Strasserideologi” tycker jag.

Det ena gäller hästhållningsaspekter och Strassers opinionsbildning för att hästar ska få leva så naturligt som möjligt med så litet onaturliga åtgärder som det går. I detta sällar hon sig till t ex de svenska veterinärer som arbetar för samma sak och till resultaten från oräkneliga medicinska och etologiska studier som visar hur viktigt det är för lungor, skelett, magtarmkanal, ledbrosk, hovkvalité, psyke osv osv att hästar får växa upp och leva utomhus och i flock på så stora områden som möjligt.

Dessa uppfattningar delar jag helt och är själv uppväxt i en tradition av att hästarna går ute på stora marker året runt. Våra hästar har alltid varit skolösa tills de börjar arbeta så pass mkt på asfalt att deras hovar slits ner. Då måste de ha skor, annars kan de inte arbeta, knappt gå över huvud taget. Men alla hästar behöver inte skor i sitt arbete. Ffa inte sådana som brukas på mjuka underlag.
Dock saknar jag reflektioner över utfodringens betydelse för hästens välbefinnande i de Strasser arbeten jag kommit i kontakt med .

Den andra delen av Strasserismen gäller något helt annat. Det handlar om att man hävdar nya metoder att bota sjukdomar t ex fång, keratom, senkontrakturer, störningar i tillväxtzoner hos föl med mera.
För mig är det självklart att varje ny behandlingsmetod vare sig det gäller människor eller djur måste testas vetenskapligt. Dvs av ett antal individer med samma sjukdom får hälften den nya och hälften den gamla behandlingen och så jämför man resultaten på kort och lång sikt.

Enskildas vittnesmål om lyckade resultat räcker inte för att dra några slutsatser. Jag har ännu inte sett en enda sådan jämförande undersökning av behandling av fång eller det aktuella ämnet i denna tråd – hovkräfta eller ngt annat. HH

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Näää, du har fattat aldeles rätt.
Stoet är helt frisk. Hon kan i dagsläget gå 1.12 i hagen utan markering. UTAN skor på knöggligt underlag, vilket är mer än många andra kan i nertrampad frusen lerjord.

Vi började i februari och avslutade i juni (med viss underhåll )

Själv tycker jag att det är en bra skillnad på "uppstartsmaterialet"
Bilderna hon bifogar (ser faktist inte den sista) är ganska små.
Så mycket detaljer försvinner.
Men nog tyckte jag att vi hade ett klart sämre fall.
Då vårt sto var "genomrutten" hela vägen upp till kronranden.

Blir också förvånad då, om jag nu inte ser fel, så har dom sista bilderna blödningar i sulan.
Vilket borde kännas på en normal funtad häst som kliver på en sten.

Afrodite är upprörd eftersom hon kallar att skära bort sjukt material för stympning.
Jag har för mig att stympning är att permanent ta bort något.
T.ex. en svans eller en livmoder eller ett ben eller vad du vill.

Vi har heller aldrig utsatt Molly för något lidande eftersom vi hade flera kunniga utomstående som var opartiska.
Och som sagt, hon vände sin trend bara uppåt.

Stoet mådde bra under hela behandlingen och tyckte det var skönt att bli av med det oerhörda tryck som fanns i hoven.

AM

HelenaHandberg skrev:
Enskildas vittnesmål om lyckade resultat räcker inte för att dra några slutsatser. Jag har ännu inte sett en enda sådan jämförande undersökning av behandling av fång eller det aktuella ämnet i denna tråd – hovkräfta eller ngt annat. HH

Mycket bra sagt.
Det skulle behövas studie på 10.000 kräfthästar minst innan man kommer till någon slutsats.

Finns inget som heter den rätta vägen eftersom fallen är individuella.

Och jag är inte alls säker på att vi skulle klara av ett sådant fall till.:crazy:

Jag kan bara utgå från detta sto och vad resultatet blev med den metoden..

AM

Ah, skönt att höra...började tro att jag läst fel saker ett tag:crazy: ...Nå, åter till Afrodite...En fråga obesvarad alltså. Vad är det rent veterinärmedicinskt som skiljer den behandlingen Strasser gav din exempelhäst mot vad en annan veterinär skulle ha gjort? Nu undrar jag rent utifrån ditt exempel då Nafayettes häst uppenbarligen var mycket gravare angripen av hovkräftan. Nu pratar vi ju faktiskt inte om traditionella hovslagare i detta sammanhang utan nu handlar det om veterinärer. Är hon ensam eller är det en gängse metod?

Jag tror aldrig att Afrodite har sagt att de kan bota fång. Däremot har hon sagt att en häst som är korrekt trimmad inte får ett lika kraftigt symtom i hoven som en icke korrekt verkad/skodd häst. Alltså hoven är bättre rustad att ta hand om fånganfallet. Sedan har jag förstått att det är felställningar som hästen har tack vare att de legat fel i livmodern som ska röra på sig för att få rätt på sina ben igen, inte rena missbildningar. Där har Afrodite hänvisat till veterinär.
Så har jag i alla fall uppfattat det.

Strasser förespråkar fri tillgång på grovfoder.

"Bilderna hon bifogar (ser faktist inte den sista) är ganska små.
Så mycket detaljer försvinner."

Det går att klicka på bilderna för att få dem större.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
De bilderna jag lagt ut visar hovarna såsom de såg ut från första till sista behandlingsdag.
Britt-Marie
SHP

Endast den som saknar kunskap delger gärna i tid och otid sin okunskap.Du har nu lite tid på dig att införskaffa kunska utifrån att svara på vad som komma skall. Och jag hoppas att det även kommer att på Bukefalos sitta på "head Line".

Afrodite skrev:
"Bilderna hon bifogar (ser faktist inte den sista) är ganska små.
Så mycket detaljer försvinner."

Det går att klicka på bilderna för att få dem större.

Britt-Marie
SHP

Förstod det men så mycket större blev dom inte..
Och faktum kvarstår att du på felaktigt sätt kallar behandlingen för stympning.
Enda stympningen vi utfört är kastrering.

Och du stirrar dig blind på att Molly blödde...
Varför reaagerade hon inte med smärta???

Tycker att du fortfarande är ute och cyklar..dags för att parkera.

AM

...tycker inte heller att den sista hovbilden ser speciellt fräsch ut.
Definitivt inte på högerhalvan..

Kniven har också farit fram ganska hårt där vilket man kan se på dom gula fälten..

AM

Men Afrodite, hovkräfta/keratom är inte en allmänt taskig hov utan en tumörsjukdom. Om man inte får bort hela tumören så växer den ut igen så småningom. I de allra flesta fall rör det sig om en godartad tumör = det kan inte sprida sig till andra organ. Men den kan ändå vara elak på stället. Man måste därför vara radikal när man tar bort den. HH

HelenaHandberg skrev:
Den andra delen av Strasserismen gäller något helt annat. Det handlar om att man hävdar nya metoder att bota sjukdomar t ex fång, keratom, senkontrakturer, störningar i tillväxtzoner hos föl med mera.
För mig är det självklart att varje ny behandlingsmetod vare sig det gäller människor eller djur måste testas vetenskapligt. Dvs av ett antal individer med samma sjukdom får hälften den nya och hälften den gamla behandlingen och så jämför man resultaten på kort och lång sikt.

HH

Vi anser att hästens levnadsvillkor skiljer sig väsentligt från vad som är naturligt. Uppstallning, inget flockliv, för lite rörelse, utfodringer på bestämda tider kanske tre gånger om dagen (normalt äter hästen 16 - 18 tim per dag) mm.

Till detta kommer att man på hoven, som är ett av hästens organ, spikar på en järnbit. Innan denna järnbit spikas på har hoven verkats på ett för hästen onaturligt sätt. Även om hästen går barfota är hoven oftast inte fysiologiskt korrekt verkad.

Lägger man då ihop dessa för hästen onaturliga förhållandena får man det ni kallar sjukdomar i hov och rörelseapparat. Vi kallar inte detta för sjukdomar. Det är mycket ovanligt att hoven drabbas av det vi normalt kallar för sjukdomar. Förändringarna i hoven och många av rörelseapparatens störningar anser vi beror på en deformerad hov vars funktion ytterligare stryps av en sko som i sin tur ger felaktiga belastningsförhållanden på hoven och på övriga hästkroppen. Hos människan är felaktiga belastningsförhållanden kända och man vet att detta kan ge stora besvär. Men att detta också skulle kunna gälla hästen är tyvärr för många helt otänkbart, till stort lidande och skada för hästen.

Britt-Marie
SHP

Nafayette skrev:
Förstod det men så mycket större blev dom inte..
Och faktum kvarstår att du på felaktigt sätt kallar behandlingen för stympning.
Enda stympningen vi utfört är kastrering.

Och du stirrar dig blind på att Molly blödde...
Varför reaagerade hon inte med smärta???

Tycker att du fortfarande är ute och cyklar..dags för att parkera.

AM

Förmodligen reagerade hon inte på smärta för att hon inte hade någon känsel kvar i sina deformerade hovar. Mycket av hennes problem, om jag nu ser rätt på bilderna, är de från början enorma hörnstöden hon hade, som ligger över i princip hela sulan. Hon har haft och hade också förmodligen vid behandlingsstart en mängd hovbölder i sina hovar. Läderhuden i hoven var förmodligen skadad på de flesta ställen. Någon blodförsörjning är då inte möjlig, och följaktligen heller ingen känsel.

Britt-Marie
SHP

HelenaHandberg skrev:
Men Afrodite, hovkräfta/keratom är inte en allmänt taskig hov utan en tumörsjukdom. Om man inte får bort hela tumören så växer den ut igen så småningom. I de allra flesta fall rör det sig om en godartad tumör = det kan inte sprida sig till andra organ. Men den kan ändå vara elak på stället. Man måste därför vara radikal när man tar bort den. HH

Nej hovkräfta är inte lika med cancer och är heller inte samma som keratom.

Britt-Marie
SHP

Nej keratom är inte identiskt med hovkräfta det har du rätt i. Men i båda fallen rör det sig om godartade tumörbildningar där det är viktigt att radikalt få bort de sjuka vävnaderna. HH

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 317
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 730
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar