Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Nafayette skrev:
Mycket bra sagt.
Det skulle behövas studie på 10.000 kräfthästar minst innan man kommer till någon slutsats.

Finns inget som heter den rätta vägen eftersom fallen är individuella.

Och jag är inte alls säker på att vi skulle klara av ett sådant fall till.:crazy:

Jag kan bara utgå från detta sto och vad resultatet blev med den metoden..

AM
Jag antar då att du kan hänvisa till en studie på 10.000 hovkräft-hästar som blivit behandlade av vet. i kombination med hovis.
Var kan jag läsa den?

EN av vägarna kanske är att tillämpa Strassers metod?;)

/T

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Nafayette skrev:
Förstod det men så mycket större blev dom inte..
Och faktum kvarstår att du på felaktigt sätt kallar behandlingen för stympning.
Enda stympningen vi utfört är kastrering.

Och du stirrar dig blind på att Molly blödde...
Varför reaagerade hon inte med smärta???

Tycker att du fortfarande är ute och cyklar..dags för att parkera.

AM
Det var väl jag som började kalla det blodbad och stympning om jag inte minns fel. Ok stympning tar jag tillbaka då det tydligen inte är ordets rätta betydelse.
Det jag reagerade över är varför man inte kan behålla en homogen hovkapsel(och därom slipper gips) och verka kanske varje dag om det behövts. Som du säkert vet så tar man en större risk då man underlättar för bakterier när det är öppet in till innre vävnader.
Om Molly inte hade ont varför stog hon då i boxvila?
Varför tog det 9 dagar innna behandligen påbörjades?
/T

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Tez1 skrev:
Jag antar då att du kan hänvisa till en studie på 10.000 hovkräft-hästar som blivit behandlade av vet. i kombination med hovis.
Var kan jag läsa den?

EN av vägarna kanske är att tillämpa Strassers metod?;)

/T

Det var nog snare så att strassermetoden skulle jämföras med traditionell hovvård i en studie, för att jämföra resultaten. Fast någon sådan har ju inte gjorts.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Tez1 skrev:
Om Molly inte hade ont varför stog hon då i boxvila?
Varför tog det 9 dagar innna behandligen påbörjades?
/T

Fråga 1:
Då hon var gipsomlagd så är inte dom svenska markerna så bra att släppa ut på..

Fråga 2:
Därför att det var oerhört svårt att över huvud taget få någon att intressera sig för fallet.
8 av 10 tyckte att det inte var någon idé..
Den nionde sa att det kan ta massor med tid..
Den tionde var tveksam att börja eftersom hon var högdräktig..

Att få fram information om behandling och eftervård var svårt eftersom det är få som har haft med hovkräfta att göra.

Det tar några dagar även för stoet att komma in i gängorna vid flytt.

Hade hon nu släpat på sin hovsjukdom i så många år så kan väl knappast 9 dagar vara en katastrof.

Och varför kan du inte unna Molly hennes friskhet i stället för at spekulera hur hon haft det??

Jag själv är oerhört glad och även lite stolt att vi lyckats där andra misstrott oss.
Så många timmar har vi kämpat med henne..
Glädjen att efter fölning kunna ha henne och ungen ute.
Men det är inget ni förstår.

Det kan ni omöjligt göra eftersom ni inte var med.

AM

HelenaHandberg skrev:
Men Afrodite, hovkräfta/keratom är inte en allmänt taskig hov utan en tumörsjukdom. Om man inte får bort hela tumören så växer den ut igen så småningom. I de allra flesta fall rör det sig om en godartad tumör = det kan inte sprida sig till andra organ. Men den kan ändå vara elak på stället. Man måste därför vara radikal när man tar bort den. HH

Då vet du mer än den samlade expertisen inom det traditionella sättet!

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Gå in på den här adressen http://www.overberga.com/vet/krafta/mollysfotter.htm
så ser du hur man gått tillväga vid behandlingen av AM:s häst.

Britt-Marie
SHP
Faktum är att jag nu skådat och läst och finner inget som gör gällande att hästen idag inte skulle vara frisk. Behandlingen har varit smärtfri och framgångsrik = Bra behandling!

Det är möjligt att Strasser skulle lyckats hon med om hon fått möjlighet och då är ju det också en bra behandling. Återigen bör man respektera varandras kunskaper och tekniker så länge hästen mår bra av det. Det måste ju vara i fokus!

Här skulle jag dock vilja säga: "Halleluja vad bra det är med duktiga traditionella hovslagare och veterinärer!!!":cool:

Piraja skrev:
Här skulle jag dock vilja säga: "Halleluja vad bra det är med duktiga traditionella hovslagare och veterinärer!!!":cool:
Glöm inte :Halleluja för duktiga hästägare!:idea: :bow:

Afrodite skrev:

Klicka för förstoring.

De röda linjerna marker hoven som den skulle se ut efter Strassertrimning och när hoven blivit frisk efter omställningen. Det hovslagarna gjort med denna bild är en grov förvanskning av hur en Strassertrimmad hov ser ut. Hoven är för låg i tådelen, därför har de korrekta linjerna hamnat ovanför kronranden, det är här som kronranden ska befinna sig när hoven är frisk. Kronranden är heller inte rak, här gör hovslagarna det felet att de följer den böjda kronranden och mäter något mått där. Man mäter fram på hoven och vid cirka 3 cm, där hårlinjen bak på hoven slutar (eller mest korrekt efter hovbroskspetsens påbörjande lutning bakåt). Kronranden går även ned i en "snip" i tådelen av hoven talande för rotation.

Jag har även ritat in rätt lutning på trakten, alltså så den ej är understucken längre. Hoven skulle om man ska vara korrekt ha ett skop i sidorna också. Att få hoven att se fullständigt normal ut genom att enbart rita linjer är naturligtvis omöjligt, men jag tror nog att alla ser skillnaden mot hovslagarnas tolkning av Strasser.

Britt-Marie

Det var ju en intressant tå du fick till, undrar vad leder o ligament säger om den balansen. Tala om jobbig överrullning! Vad säger strasser on balans mellan främre o bakre delen av hoven, eller är allt ok bara vinklarna stämmer.
En traktvinkel på 68 grader kanske är lite optimistisk, hur hade du tänkt få till den. Med en lite mer normal traktvinkel blir obalansen ännu större. Man brukar ju i normala sammanhang mena att trakten skall ha ung samma lutning som tån men jag håller med att vid en tåvinkel på ca45 grader blir det inte bra.
Angående mätningen så håller jag med om att man skulle mätt från kronranden längst fram ovan tån till längst bak. Då blir vinkeln en grad större dvs 24 grader.
Du däremot tar fram vinkelhaken på 30 grader drar linjen som slutar en bra bit ovan kronranden o säger att här skall den vara för att kronranden har sänkts?? pga en rotation.
Visst en sån här grej är bara en teoretisk övning men den säger en del ändå.
Kunde vara trevligt om några hovslagare o övriga barfotaverkare ville komentera det här.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Det var ju en intressant tå du fick till, undrar vad leder o ligament säger om den balansen. Tala om jobbig överrullning! Vad säger strasser on balans mellan främre o bakre delen av hoven, eller är allt ok bara vinklarna stämmer.
En traktvinkel på 68 grader kanske är lite optimistisk, hur hade du tänkt få till den. Med en lite mer normal traktvinkel blir obalansen ännu större. Man brukar ju i normala sammanhang mena att trakten skall ha ung samma lutning som tån men jag håller med att vid en tåvinkel på ca45 grader blir det inte bra.
Angående mätningen så håller jag med om att man skulle mätt från kronranden längst fram ovan tån till längst bak. Då blir vinkeln en grad större dvs 24 grader.
Du däremot tar fram vinkelhaken på 30 grader drar linjen som slutar en bra bit ovan kronranden o säger att här skall den vara för att kronranden har sänkts?? pga en rotation.
Visst en sån här grej är bara en teoretisk övning men den säger en del ändå.
Kunde vara trevligt om några hovslagare o övriga barfotaverkare ville komentera det här.
PL

Du och jag har olika uppfattning om vad som är en hov i balans.

Du måste väl ändå se att, de linjer som hovslagarna har ritat in och påstår att det är så här en Strasserhov ser ut, endast är ett försök att få Strassermetoden och vår uppfattning om hovform att se groteskt ut.

Britt-Marie
SHP

HelenaHandberg skrev:
Man måste skilja på 2 olika saker när det gäller ”Strasserideologi” tycker jag.

Det ena gäller hästhållningsaspekter och Strassers opinionsbildning för att hästar ska få leva så naturligt som möjligt med så litet onaturliga åtgärder som det går. I detta sällar hon sig till t ex de svenska veterinärer som arbetar för samma sak och till resultaten från oräkneliga medicinska och etologiska studier som visar hur viktigt det är för lungor, skelett, magtarmkanal, ledbrosk, hovkvalité, psyke osv osv att hästar får växa upp och leva utomhus och i flock på så stora områden som möjligt.

Dessa uppfattningar delar jag helt och är själv uppväxt i en tradition av att hästarna går ute på stora marker året runt. Våra hästar har alltid varit skolösa tills de börjar arbeta så pass mkt på asfalt att deras hovar slits ner. Då måste de ha skor, annars kan de inte arbeta, knappt gå över huvud taget. Men alla hästar behöver inte skor i sitt arbete. Ffa inte sådana som brukas på mjuka underlag.
Dock saknar jag reflektioner över utfodringens betydelse för hästens välbefinnande i de Strasser arbeten jag kommit i kontakt med. HH

Tack för att du nyanserar kritiken och faktiskt påtalar det som är en stor del av strassermetoden.

Ibland är det ganska frustrerande att ha levande exempel utanför fönstret när man hör all kritik. Ett fullblod med "fullblodshovar" med allt vad det innebär av onda hovar, hovbölder och tappskor. Hon har nu hela fina hovar och de är även på väg att få en god konkavitet.

Jag kan förstå kritiken när det gäller bristen på vetenskapligt publicerat material. Det jag vet är att hon är på väg att publicera ett material som omfattar dokumentation av 100 hästar. Jag kan också känna mig kritisk till att personer uppmuntras att utöva strassertrimning på egen hand efter bara några dagars praktik och teori. Det jag däremot inte kan förstå är den häxjakt som bedrivs runt om i landet sen en tid tillbaka. Där hästar vid kontroller utsätts för rent djurplågeri, enligt min mening.

peter_lundin skrev:

PL

Det är konstigt PL att man alltid måste korrigera dig när du hänvisar till vad jag skrivit.

Du påstår alltså ovanstående, att jag skrivit att kronranden sänkts på grund av en rotation. Jag skrev:

"Hoven är för låg i tådelen, därför har de korrekta linjerna hamnat ovanför kronranden, det är här som kronranden ska befinna sig när hoven är frisk."

Om kronranden skrev jag:

"Kronranden går även ned i en "snip" i tådelen av hoven talande för rotation."

Och eftersom du tydligen inte förstod vad jag menade får jag väl förtydliga; jag skriver att höjden i tådelen är för dålig, det fattas material undertill, under hoven i tådelen. Det är också detta som göra att hovens vinkel i kronranden är för dålig.

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Att ni båda bara orkar,hur länge tänker detta fortgå??? Två, tre eller fyra sidor??? Om man kollar av tråden på söndag kväll, har det hänt ngt nytt här då??

Då tror jag att jag förstår, du ritade ut kronranden där den borde befunnit sig.
Du ritade till de sju grader som fattades ovantill medans artikelförfattarna lade dem under.
Nu börjar Hovis bli less igen så jag gör ett kort uppehåll.
PL

peter_lundin skrev:
Då tror jag att jag förstår, du ritade ut kronranden där den borde befunnit sig.
Du ritade till de sju grader som fattades ovantill medans artikelförfattarna lade dem under.
PL

Jag tror nog att man inte behöver ha något tränat öga för att se att det inte är enbart dessa "sju grader" som skiljer en korrekt Strasserhov från hovslagarnas förvridna påstådda korrekta Strasserhov. Oavsett om dessa "sju grader" läggs ovanför eller under hoven.

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
PL

Ja Hovis "tröttnar" alltid när det börjar bli besvärligt!

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:

Britt-Marie
SHP

...liksom att du börjar svamla om "falsk vittnesbörd" vad gäller strasser så fort du börjar bli lite klämd. Falsk ryktesspridning är också ord som brukar komma från ditt tangentbord, du är inte ensam om det där...
Jag kan inte påminna mig om att vi fått en utläggning om det där med blodproteinerna än vad jag kan se, eller har jag fel?

Afrodite skrev:

Britt-Marie
SHP

Det är många som tröttnat på att läsa saker som handlar om prestige, för det är vad det handlar om och inget annat. Prestige i att få rätt, vilket i nuläget är omöjligt pga metoderna som jämförs inte verkas på samma sätt.

Boj skrev:
Det är många som tröttnat på att läsa saker som handlar om prestige, för det är vad det handlar om och inget annat. Prestige i att få rätt, vilket i nuläget är omöjligt pga metoderna som jämförs inte verkas på samma sätt.

Det är möjligt att det från vet och hovslagarsidan handlar om prestige, som du skriver. Jag har aldrig varit inne på denna sida i tron att kunna övertyga någon vet eller hovslagare, riktigt så naiv är jag inte. Enda anledningen till att jag skriver på denna sida är ett försök att dämpa ned smutskastningen av Strassermetoden och korrigera den mängd av grova feltolkningar som framförs angående metoden. Ovanstående medvetna misstolkning av en korrekt Strasserhov är bara ett exempel av alla dessa förvrängningar.

Britt-Marie
SHP

Du förvränger ju sanningen hela tiden också med dina återkommande påståenden om att alla hovar som inte är Strasserverkade är sjuka. Det vet ju alla att det inte stämmer.

bobo skrev:
Du förvränger ju sanningen hela tiden också med dina återkommande påståenden om att alla hovar som inte är Strasserverkade är sjuka. Det vet ju alla att det inte stämmer.

Jasså det vet alla!?

Britt-Marie
SHP

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 317
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 730
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar