Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

JA det vet alla. Det är ganska lustigt att du får komma med grova generaliseringar på hur en hästhov fungerar och inte MEN ingen annan får göra det. Du får alltså generalisera att allt vad skor är är av ondo men ingen får generalisera över att allt vad Strasser är är av ondo. FÖRKLARA detta tack
För övrigt börjar jag och säkert många med mig bli väldigt irriterade över endel andra generaliserande påståenden. Om man lägger ihop allt du sagt så går det inte ihop. Exempel
Om en skodd häst tappar en sko så kan den reagera på två olika sätt
1. Den blir halt eftersom den får ont i sin hov. Detta beror enligt dig på att hästen får igång sin blodcirkulation och då KAN få ont i hoven. Innan dess kunde den inte få ont i hoven eftersom hoven i princip var död.
2. Hästen reagerar inte alls. Den blir lite lätt låghalt förövrigt ingen reaktion. Denna häst har isåfall enligt dig en död hov. Hur går detta ihop. Varför skulle inte denna hästs hovar komma igång :confused:.
Konstigt att hästar både i kategori 1 och 2 bla får ont av sömstick när de är skodda om nu hovarna är döda.
Det kvittar liksom vad man säger till dig du har fullständigt snöat in dig på att skor är lika med satans "gåva" till hästarna eller liknande. Hur bra argument man än kommer med så är allt fel pga att hästen är skodd.
Jag kan tillägga att min hovis tyckte vi skulle försöka ha min häst barfota men efter 3 månader fick vi ge upp och sko igen då hovarna slets för hårt trots sommarbete på gräsmark och endast kortare turer ut i naturen och på vägarna. Min häst tillhör kategori 2 och blir inte halt när hon tappar en sko men hon reagerar väldigt krafftigt om hon trampar på en enstaka sten i störremakadamstorlek även när skon sitter på.
Tidigare har jag varit intresserad av Strasser men du har mycket effektivt botat mig från intresset. Tyvärr framställer du Strassermetoden som en sektliknande sammanslutning. Lite nyanserad debatt från din sida skulle förbättra intrycket avsevärt.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Lilla Skutt skrev:
Glöm inte :Halleluja för duktiga hästägare!:idea: :bow:
Åh, missade det:o ...Nafayette, du har verkligen gjort din plikt som hästägare:bow: och på ett utmärkt sätt givit Molly en chans till i livet:bow:

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag instämmer helt, ibland kan en vet(och hovslagare) behöva extra envishet o påstridighet från djurägaren för att ge sig på ngt nytt.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Till Piraja och Peter.

Måste allt erkänna att jag äger inte Molly.
Vi inackorderar bara fölston åt andra.
(fast dom blir ju att tillhöra familjen ändå)

Molly ägs av en travtränare/kusk som har gett oss fritt spelrum att sköta Molly som vi anser är bäst.

Och jag..kanske..har fått fritt spelrum för min envishet att trotsa statistiken för vad som är vanligt för en illa skadad gammal travmärr..:D

Men det är alltså ägaren som har stått för kostnaden vilket stack iväg ganska mycket.
Veterinär minst 3 gånger/veckan.
Hovslagare lika ofta.
Bandagematerial.
Proffs från Strömsholm och röntgen.

Så icke att förglömma ägaren, som också hör till den ovanliga sorten..:)

Och åter igen en stort tack till fd. hovslagarforum i Hovslagarföreningens hemsida där det fanns bollplank med mycket hög kompetens.
Utan dom hade vi nog inte börjat projektet alls.

AM

Senast ändrad:

Shaggy skrev:
Tidigare har jag varit intresserad av Strasser men du har mycket effektivt botat mig från intresset. Tyvärr framställer du Strassermetoden som en sektliknande sammanslutning. Lite nyanserad debatt från din sida skulle förbättra intrycket avsevärt.

Det var ju tråkigt om du uppfattat mina inlägg på det sätt som du beskriver. Att få och ge någon enhetlig bild av Strassermetoden på ett forum är ju svårt. Att vi som är anhängare av barfota för hästar och kanske speciellt Strassermetoden möts av mycket negativ kritik (de flesta andra barfotametoder använder sig av Strassers böcker som litteratur) beror framför allt på att metoden bryter på ett sådant avgörande sätt med all traditionell uppfattning om hovvård och hovens funktion. En hovvård som funnits i flera 100-tal år. Metoden är på alla sätt nyskapande. För att få lite mer "kött på benen" och kanske en förklaring till dina frågor ber jag dig läsa Tomas Teskeys lättlästa artikel "Breaking traditions" som finns på www.aebm.org.au/articles.htm. Han är veterinär och kan aldrig tänka sig att sätta på en sko på någon häst någonsin. Han skriver att han ångrar djupt alla dessa hästar som dött i hans vård endast därför att han inte visste hur han skulle rädda dom, något som han nu vet.

Han skriver bland annat i denna artikel: "Jag vet att det är extremt farligt att sätta fast järn på en häst..../../ Människans sätt att anbringa järn på hästens kropp leder till stagnation och deformation av hoven, vilket i sin tur leder till sjukdomar, hälta, förtida förlust av användbarhet, smärtsam försvagning och eventuellt en tidig död för närmare hälften av alla domesticerade hästar i den industriella världen idag."

Han räknar sedan upp ett antal olika skador som hästskon ger. Och jag tror att du kommer att se att jag trots allt har varit ganska mild i min kritik gentemot hästskon.

Vi är ingen "sekt". Anhängare till barfota och Strassermetoden finns bland olika sorters hästmänniskor från veterinärer till vanliga hästägare över hela världen.

Teskey avslutar sin artikel med: "Hästens natur säger oss vad vi behöver veta om hästen. Sanningen talar för sig själv /..../ Det är svårt att konfrontera en traditionell uppfattning som stöds av de flesta och försöka vända strömmen ..../ "

Men framför allt läs artikeln, den ger en tämligen kortfattad men bra förklaring på varför en sko är skadlig för hästen.

Britt-Marie
SHP

Underbart att stackars Molly blev så bra och även lyckades få behålla sitt föl under hela tiden. :bow: Jag är grymt imponerad och förstår efter att ha sett bilderna att många varit mycket tveksamma till att försöka. Helt klart beundransvärt allt jobb ni lagt ner och underbart samarbete mellan alla inblandade. :bow: :love:

Shaggy skrev:
Det kvittar liksom vad man säger till dig du har fullständigt snöat in dig på att skor är lika med satans "gåva" till hästarna eller liknande.

Det här va bra skrivet och väldigt många har och förstår detta utifrån vad du menar, tyvärr verkar inte den du riktat inlägget till ha förstått det utan fortsätter i samma gamla "goda" stil,alltid med hänvisning till ngn enskild som oxå snöat in.

En skodd häst kommer dock aldriga att dö av järnbrist.;) Ha ha den e skit kul.!!!

Nafayette skrev:
Och åter igen en stort tack till fd. hovslagarforum i Hovslagarföreningens hemsida där det fanns bollplank med mycket hög kompetens.
Utan dom hade vi nog inte börjat projektet alls.
AM

Du skall inte tacka oss, vi ska tacka DIG som vågade utföra detta då det är det enda rätta sättet att åtgärda den skada som Molly hade. Skänker ett varmt tack till ägaren som gav klartecken då detta inte blivit billigt samt till dig för den enorma tid som du lagt ner likväl alla övriga proffsiga yrkesmän som varit delaktiga.

Du verkar jävligt envis och noga med det du bestämt dig för att genomföra vilket tyder på att du är en mkt hästkunnig person som utgår i från hästens välbefinnande. Din hovis kan inte annat än vara stolt över att ha dig som kund.

Än en gång ett stort grattis till ERT resultat.

Hovis.

Du var där och självklart ska även hästägaren ha en skopa av äran:bow: Båda såg till att hästen fick en chans och det mycket framgångsrikt. Håller med Hovis!

Kram:D

Har kanske missat det bland alla inlägg, men vart kan man hitta bilder på korrekt verkade, friska strasserhovar? Det verkar ju vara folk här inne som har det, det vore intressant att se hur de ser ut nu sedan vi sett bilder med ditritade linjer etc. Eftersom det är svårt att bilda sig en uppfattning utifrån beskrivningar av hur det borde se ut, menar jag :smirk: .

Afrodite skrev:
korrigera den mängd av grova feltolkningar s medvetna misstolkning av en korrekt Strasserhov är bara ett exempel av alla dessa förvrängningar.

Britt-Marie
SHP

Och du tycker inte Strasser ägnar sig åt feltolkningar och förvrängningar genom att enbart publicera skodda hovar som är djurskyddsärenden? Så fort man tränger dig lite så brukar ovanstående drapa mala som ett evinnerligt mässande.
När får vi se strasser publicera en korrekt skodd häst?

När får jag öht se en korrekt skodd häst?
Jag väntar fortfarade och spanar jämt på hovar när jag är ute på häst-evenemang. Du kanske har en bild själv?

/T

vdb skrev:
Och du tycker inte Strasser ägnar sig åt feltolkningar och förvrängningar genom att enbart publicera skodda hovar som är djurskyddsärenden? Så fort man tränger dig lite så brukar ovanstående drapa mala som ett evinnerligt mässande.
När får vi se strasser publicera en korrekt skodd häst?

Här har jag i ett tidigare inlägg (för den delen säkert i ett flertal inlägg) försökt förklara att bilderna är från hennes hovklinik dit de sämsta fallen kommer, därav de många gånger groteska bilderna.

Någon "korrekt" skodd häst finns inte, eftersom skor aldrig kan vara "korrekta" för en häst.

Britt-Marie
SHP

Men korrekt verkade kanske? Upprepar förfrågan, eftersom jag skulle tycka det vore väldigt intressant att se hur en bra strasserhov ser ut, bara för att kunna jämföra. Öht vore det väl mer informativt att jämföra några olika korrekta barfotahovar, både av trad. hovsl., mustangverkning, samt strasser, då skulle man ju verkligen se hur de skiljer sig och kunna diskutera ev skillnader och vilka motiv som ligger bakom.

Piraja skrev:
Du var där och självklart ska även hästägaren ha en skopa av äran:bow: Båda såg till att hästen fick en chans och det mycket framgångsrikt. Håller med Hovis!

Kram:D

OJ vad mycket fina ord ni skrivit..
Blir lite generad..:o
Tack.

Om vi ska försöka att före diskussionen vidare då??

Själv är jag inom travet och många frågor ställs på sin spets..

Konvalescent 1:
Har bräckt ner en kota och skadat gaffelbandet.
Har nu baksko med långa skänklar... Så att han får stöd..

Stel och kantig fölmärr 2:
Skodd och broddad så hon inte fläcker sig vintertid..

Vår egen tävlingshäst Taiton:
Ska snart starta och har dåliga fötter.
Måste ha skor och brodd runt om annars får han inget fäste på banan... Då slår han ihop med galopp som följd.

Fölmärr med spricka i en framhov:
Har haft sko och nitar i ett år nästan och har nu läkt ut.
Ohalt och jättefin i sin fot.
(mest besvärligt var det ju när hon gick högdräktig)

Sedan finns det ju fler andra exempel.
Isiga banor. ( vintertid trav-ovaler)
Blöta gräsbanor (fälttävlan i högre klasser)

Här har jag nu flera exempel på att skor KAN behövas..eller behövs dom inte??

AM

Afrodite skrev:
Någon "korrekt" skodd häst finns inte, eftersom skor aldrig kan vara "korrekta" för en häst.
Britt-Marie
SHP

Så heller inte en "korrekt" verkad hov utifrån Strassers lära vilket snart kommer visa sig.
Heller inte ngn "korrekt" verkad vildhästhov då dessa aldrig blivit verkade.

B M jag är övertygad om att du lider av järnbrist.

Självklart behövs skor. Det beror på underlag, arv och användning. Har svårt att se en nordsvensk eller ardenner i skogsarbete klara sig på boots (tvivlar på hållbarheten när man kommer upp i storlekar över 3) även om kvalitén på hoven är bra från grunden. Likaså har jag lite svårt att se en fälttävlanshäst på slipprigt gräsunderlag utan skor med brodd...

Många travare går ju löp barfota och det funkar ju om kvalitén är god...men på is bör nog sko sättas på.

Galoppörer funkar nog barfota med samma undantag...kvalitén på hovarna...de svänger ju inte så tvärt inom dessa grenar...

Hoppning på gräs är tveksamt...måste nog ha bra fäste i svängarna...men på sand borde det gå rätt bra utan skor...MEN, återigen ska kvalitén hålla för det.

Jag anser att det ska bedömas helt individuellt. Däremot tycker jag att man ska samla kunskaperna om bra verkning och se till att det verkligen kommer ut till alla som jobbar med häst och framförallt till hovslagare/verkare.

Jag har tur som har två hästar med bra kvalitét på hovarna och som håller för barfotahållning. Rider 9-åringen 5-7 timmar i veckan just nu och det kommer att bli mer. Hon fixar alla underlag. Unghästen ser ut att få lika fina hovar trots att hon har vita sådana;)...sägs ju att vita hovar ska vara svagare men det stämmer inte på min eller hennes mamma hellre (som också är barfotahäst i Hälsingland).

Asa_S skrev:
Men korrekt verkade kanske? Upprepar förfrågan, eftersom jag skulle tycka det vore väldigt intressant att se hur en bra strasserhov ser ut, bara för att kunna jämföra. Öht vore det väl mer informativt att jämföra några olika korrekta barfotahovar, både av trad. hovsl., mustangverkning, samt strasser, då skulle man ju verkligen se hur de skiljer sig och kunna diskutera ev skillnader och vilka motiv som ligger bakom.

Jag var väldigt flitigt med att ta kort på mina kunders hovar i början av rehabiliteringen, men allt eftersom de blivit bättre och lättare att trimma, har jag slarvat med detta (så även med min egna), men ska se om jag kan fixa fram några foton. Det är naturligtvis alltid lättare att diskutera när vi vet vad vi diskuterar kring.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:

Britt-Marie
SHP

...liksom en ryttare på ryggen menar du då eller?

Kom igen va? Löjliga påhopp..
A får väl ha sin åsikt om skor, likväl som ni har er.
Som A säger så har hon aldrig försökt "omvända" någon hon vill bara informera så inga falska rykten sprids.

Hur var det nu då, får vi så några bilder på välskodda hästar?

/T

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 317
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 730
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar