Fråga om John Moore.

Sv: Fråga om John Moore.

Nu fick jag ett dokument med information inför clinicen, och det stod bland annat att han inte tar sig an hingstar. Är det någon som vet hur det kommer sig? Det berör alltså inte mig men jag blev nyfiken.

Nu fick jag ett dokument med information inför clinicen, och det stod bland annat att han inte tar sig an hingstar. Är det någon som vet hur det kommer sig? Det berör alltså inte mig men jag blev nyfiken.

Det står i och för sig inte att han inte tar sig an hingstar alls, utan bara att man inte får komma på clinicen med en hingst, detta är en säkerhetsåtgärd för övriga deltagare, eftersom alla deltar samtidigt med sina hästar inne i ridhuset.

Vi ses på lördag:)

Jag vet att jag vet det. :D
Ska bara komma ihåg vad han sa.
Jag tror han sa att ofta blir det oroligheter när hingstar är med, det blir en annan säkerhetsrisk och det är inte alltid att de som har med hästarna kan hantera dem.

Jag tror man får ta i beaktning att det är inte alla som är där under clinicen som har så stor erfarenhet.

(Svarar båda)

Ah ja, det låter förstås logiskt!

Kom på en sak till: Det står att man utöver repgrimma och ledrep ska ta med sig ridutrustning, men det kan väl inte vara något krav? Eller? Jag har ju sökt just för att jag och hästen har jätteproblem från marken, och jag har blivit ridrädd och tänker absolut inte hoppa upp på henne, särskilt inte när det blir en helt ny miljö och hästar/folk där.

Är dessutom inte säker på att sadeln ligger bra med tanke på att hon tappat en del muskler när hon stått.

Och jo, jag vet att jag borde ta kontakt med arrangörerna ;), men jag vågar inte riktigt ringa vid den här tidpunkten.

Nej man behöver inte ha med sig ridutrustning om man inte vill. Så vill du inte rida eller tror att du inte kommer få användning för den så behöver du inte ta med. :)

Jag är lika nervös innan va gång jag har vart med (tre gånger med häst, och en gång som fotfolk). Han är superrar, trevlig, men rak.
Alla som är där, är oftast där för att de har problem eller är rädda, så det är en väldigt ödmjuk stämning som infinner sig.

Jag tycker du ska ta med ridutrustning, OM det skulle kännas som att du vill testa att sitta några minuter. Då behöver du inte ångra sedan att du INTE tog det med.

Skulle inte tro att han tvingar någon att sitta upp som inte känner sig redo för det. Om sadeln inte passar 100% är ingen katastrof om du bara skulle sitta lite.

Hjälm och ett par bra ridskor (som du ju kan ha på fötterna i vilket fall, har du dessutom stålhätta i dem är det ännu bättre, utifall att) räcker väl, så är du garderad OM du känner att du skulle klara det med hans hjälp?:)

Önskar er all lycka till och hoppas det går bra för er!

Jag har deltagit i många clinics och även läger med John Moore och känner honom hyfsat. Han är jättebra med hästarna, kör inte join-up på Monty-vis, och är väldigt trevlig och pedagogisk som instruktör, vilket inte alla är. Han förstår betydligt mer svenska än man kan tro så man ska passa sig för att prata skit vid sidan om.;) Han är van vid att vi svenskar har svårt för att förklara på utrikiska. Om hans fru Erika eller någon annan med god engelska finns i närheten kan säkert hon/han hjälpa dig med den biten. Det man bör komma ihåg med John är att han drar sig inte för att säga vad han tycker och har en ganska vass humor, men han gör det inte för att vara taskig utan för att ägaren ska förstå vidden av sin hästs och/eller sina problem.

Några exempel på kommentarer, men också på hur man själv och hästen kan utvecklas under ett års tid: Första gången John såg min då 3-åriga nyligen inköpta häst var det mest positiva han sa "Du kommer att lära dig mycket av honom." På nästa clinic sa han "Din häst har en så cool färg. Om du skjuter honom vill jag ha skinnet." (OBS! Skämt och känner man honom och taget i rätt sammanhang var det kul.) Tredje gången vi var på clinic sa John "Om jag bodde i Sverige skulle jag vilja köpa din häst. Hör av dig om du vill sälja honom. Jag vet många här som skulle behöva en sådan häst istället för den de har."

Jag tycker att du ska packa ned ridutrustningen ifall du mot förmodan skulle vilja rida, men du behöver inte rida om du inte vill. Om ni har stora hanteringsproblem kommer John sannolikt att föreslå att du passar på att jobba med dem under clinicen för att få ut maximalt istället för att tvinga dig att rida.

Jag vet att jag vet det. :D
Ska bara komma ihåg vad han sa.
Jag tror han sa att ofta blir det oroligheter när hingstar är med, det blir en annan säkerhetsrisk och det är inte alltid att de som har med hästarna kan hantera dem.

Jag tror man får ta i beaktning att det är inte alla som är där under clinicen som har så stor erfarenhet.

Det är ungefär det jag har hört genom åren också.

Svarar alla:

Tack, skönt, då kan jag andas igen! Haha, ni skulle ha sett min min när jag upptäckte den där raden om ridningen....

Hjälm kommer jag att plocka med i vilket fall då jag inte gärna hanterar henne utan den, men jag tänker inte sätta mig på hästen ens under pistolhot. Känner inte riktigt att jag behöver några skenturer eller brutna nackar just nu. ;)

Vi får väl se hur det går med resten. Förväntar mig inga mirakel, men jag hoppas i alla fall att det händer något mer än det här vanliga "flytta hästen hit och dit i 120 timmar", och att det ska leda till en liten förbättring som på sikt kan lösa problemen mellan oss helt och hållet.

Senast ändrad:

Så, då var första dagen avverkad och jag överlevde mot alla odds. ;)

Kan väl kort sammanfatta att Moore var extremt duktig och bra på alla sätt och vis, både gentemot hästar och människor, även hästen var riktigt duktig, medan jag var totalt jävla värdelös och efterbliven. Har väl i princip bestämt mig för att sätta ut annons på hästen, som bevisligen kan bli jättefin hos någon annan, och själv lägga ner all kontakt med hästar för all tid och framtid.

Känns inte alls kul och allt vad eventuellt självförtroende hetat är nu knäckt och borta, men samtidigt är jag glad att äntligen ha insett att jag inte ska hålla på med hästar, och framför allt att han var så himla bra och visade att mitt sto visst har en framtid hos någon som han. :) Så för hästens skull får jag väl ändå säga att jag är nöjd. Plus att det var rätt fantastiskt att se honom jobba med och läsa hästarna där.

Vad sa han?
Det är inte så att DU kan lösa det genom att träna? Även om jag kan förstå att du inte vill.
Tråkigt att du vill lägga av med hästar helt, du är ung har en möjlighet att lära dig och bli bättre.

Jag hade också jätteproblem med min häst, och även om vi hade kommit en bra bit innan jag träffade John, så gick det så mycket snabbare när jag visste hur jag skulle tänka och bete mig. Även hur jag kunde lägga upp min egna övningar.

Jag tror inte alls att du är vare sig värdelös eller efterbliven. Jag har svårt att tro att John sade något sådant till dig. Du vet, det är med hästar som med folk, vissa funkar man inte med. Ibland upptäcker man det direkt, ibland visar det sig senare. Ibland vet man varför, ibland inte. Jag hoppas att du inte lägger av med hästar även om du väljer att inte fortsätta med den här hästen. Du kanske kan hitta en annan häst som du känner dig trygg med eller bli medryttare hos någon?

Han menade att jag var bättre än genomsnittet och bättre än jag trodde, men jag kände ju själv att jag inte var i närheten av att göra en grej rätt. En utvecklingsstörd femåring som varit förlamad från halsen och nedåt hade klarat det här bättre än jag.

Visst fick jag väldigt utförliga tips och demonstrationer på övningar och sådant jag kunde förändra i min hantering. Han har visat, förklarat och berättat massor av bra saker, och han ville väl även se till så att jag kunde ta lektioner för någon efter att clinicen var över för att han trodde det skulle kunna bli bra mellan mig och hästen. Men jag känner ju att det inte är något att ens fundera på när jag är värdelös och inte fattar ett jota och inte kan göra någonting rätt.

Han gillade hästen, tyckte att hon var extremt känslig för kommunikation och väldigt lättlärd och tacksam att jobba med, och just därför kan jag väl inte göra så mycket annat än låta henne blomma ut hos någon som förtjänar henne.

Senast ändrad:

Nej herregud, inte var det han som sa det! Absolut inte, hur trevlig och rar och duktig människa som helst.

Jag borde nog ha formulerat mig tydligare på den punkten, han (eller någon annan för den delen) har absolut inte sagt något som varit i närheten av dumt eller kritiskt på fel sätt.

Senast ändrad:

Min ridlärare sa en jätte bra sak en gång till oss.

Det är först när du förstår att du inte kan något som du kan börja utvecklas.. Så det du går igenom är bara helt rätt och inget konstigt. Många som går igenom..
Sen klart att amn sen ska känna att man kan något, men jag försöker att ha tänket att jag kan lite för då lär man sej mer (även om det inte alltid låter så)

Det är inte alls konstigt att du börjar på något nytt och du kan inte ett skit. Inte alls konstigt.. Bara helt normal, du är männsika. Du är där för att lära dej och alla nybörjare gör fel.

Hade säkert också varit helt vilse där.

tycker du ska göra helgen åka hem och fundera och se om du vill ta in det du lärt dje och börja annvända det.
Då kommer säkert hästen bli lika lugn som inann och du kommer ha kul igen..

Inte ska du ge upp nu, när du kommit en bit på väg tillbaka..
Ger du upp nu kanske du ångrar dej. När du löst det kommer ni vara närmare varann än någonsinn.
Ge inte upp utan försök det finns ju en annledning varför du åktre i väg med hästen.
Du vill ju få en lösning och du vill jobba med det.
Eller ville du åka i väg och sluta när du kom hem?

Kom igen nu och försök så ska du se att du löser det!

Varför skulle inte du förkäna din egna häst bara för att det blivit fel mellan er? Man bråkar med vänner och även med folk i närmare relationer. Man blir samms igen. Det kan bli fel mellan alla man omgås med. Ska du ge upp er vänskap för att det blivit fel mellan er?
Tycker du ska försöka...

Här skriver jag massa som en knas. Men tycker det är sorgligt när du har en sån fin häst att du inte ska försöka en gång till. Det är ju nu det roliga mellan er kan börja igen och det kan bli det bästa som hänt dej med en enorm vänskap...

Tror han inte att du hade klarat det hade han sagt det. Därför tror jag att du klarar det, om du vill.
Tråkigt att du ska känna dig så dåligt. (jag har också lipat mängder över min, fast det kanske inte du har gjort)

OM du väljer att försöka så tror jag att det kommer att göra mängder för dig, tänk på hur många år och timmar han har lagt ner.
Då är det lite mer självklart att han vet mer. Det är dessutom svårt när man är invand på sin häst, ni läser varandra på ett visst sätt och reagera ut efter er mall.

Jag tycker att du ska försöka ha ett öppet sinne om imorgon och kanske sätta upp en tidsbegränsad period som du ger dig själv en chans med realistiska mål.

Jag säger som Pilot, om John inte trodde att du skulle klara av hästen hade han sagt det. Han drar sig inte för att säga sådant. Han vill att det ska bli så bra som möjligt mellan ägare och häst. Det är klart du känner dig bortkommen första gången du är iväg på något sådant här och lär dig för dig kanske ett nytt sätt att se på och träna hästar. Jag kände mig helt lost första gången jag var med med häst på en clinic och då hade jag ändå varit publik några gånger, läst mycket, testat på egen hand och hade en lätthanterlig häst. Fattade inte hur jag skulle göra, trasslade in mig i repet, hade usel timing, tyckte att alla andra var mycket duktigare osv. Om man fastnar för att ha det här tänket i sin hästträning och jobba hästen från marken för att bygga upp en bättre kontakt, uppfostran m.m. för att sedan ha nytta av det i ridningen kommer man att lära sig allteftersom. Man lär sig på egen hand och av andra. Du kanske kan hitta någon lokal förmåga (tränare eller rutinerad clinicdeltagare) som kan hjälpa dig. Och som John brukar säga: "Den här hästen kommer inte att bli lika bra som din nästa häst, som inte kommer bli lika bra som nästa."

Det handlar inte om att du och hästen ska förtjäna varandra. Hästar tänker inte så. Det är bara människor som tänker i sådana banor, men du måste vilja och våga jobba med henne. Finns inte det så ska du sälja henne eller lämna bort henne till en skicklig tränare en tid för att sedan göra en nystart.

Liknande trådar

Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 736
Senast: Magnum
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag använder inte obehag, straff eller liknande metoder i min hästhantering. Använder positiv förstärkning och försöker vara innovativ...
Svar
14
· Visningar
2 075
Senast: SiZo
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 812
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet