Fråga om John Moore.

Sv: Fråga om John Moore.

Som så ofta är frågan felformulerad. ;)
Det är du, och inte hästen, som i första hand ska lära sig.

JM kan visa dig vägar att gå, berätta vad man gör och varför, vilka mål man vill uppnå osv. Därefter är det ditt ansvar att jobba vidare på dom vägarna.
Antagligen tar han ett pass eller två med din häst och informerar dig efteråt hur han ser på dom problem du känner dig ha.

Men JM kan antagligen inte förändra din häst, det är upp till dig att göra med tålmodigt arbete. Det måste vara en riktigt hopplös häst för att han inte ska se vägar att gå för att hjälpa dig.

Du kan också se på clinicen som så, att även om du inte kan ha din häst kvar, så har du lärt dig mycket inför nästa häst. Bortkastade pengar är det alltså inte.

LIA

Fast det håller jag inte med om, för hästen har problem, med eller utan mig.
Därmed inte sagt att jag också behöver nya tankebanor, men det är inte bara jag, så att säga.

Jag kommer inte att fortsätta med hästar om det är så att det här inte fungerar, så tyvärr är det just bortkastade känslor och pengar om det inte skulle fungera. Så vi får se hru jag gör. Tack båda för svar.

På tal om dessa frågor så vill jag rekommendera alla att titta närmre på kanadensiska hästmannen Chris Irwin. Inte så känd ännu i Sverige, men definitivt den duktigaste jag sett inom detta område:)
http://www.chrisirwin.com/site/index.php

Jag har ingen aning om vem Chris Irwin är, men samtidigt kan jag inte låta bli att irritera mig på att de har en hemsida som ska sälja, och så har de en sådan där första bild.

Jag har inte riktigt koll på vad det är din häst gör

(+ halvt kl)

Problemet är att hon saknar tillit i både sig själv och människan, och därmed är så stressad och rädd för allt som existerar, levande som dött, att hon numer kan springa över folk och även slår rakt ut om man försöker stoppa henne.

Därav att jag ser det här som en eventuell sista utväg, för jag varken kan eller vill hålla på med det här på egen hand längre. Har tagit ut ett antal lokala "småtränare" tidigare som dock åstadkommit absolut ingenting, så det känns inte som att det är en möjlig väg att gå.

Om jag var du skulle jag åka.

Det finns en chans att JM kan "hitta knapparna" som funkar för just din häst. Och så får du lära dig att använda dem.

Om du sedan fortsätter att jobba vidare så varje dag efter kursen så tror jag inte att problemet skulle "komma tillbaka". De blir liksom inte "fixade" på en clinic, inte ens en dag skulle jag vilja säga. Det hänger på att man alltid i fortsättningen måste göra på "rätt" sätt med just den hästen.

Säkert kan isf JM få hästen lugnare än vad du kanske klarar just under dessa dagar, du kommer att behöva träna helt klart. Men det kan ju vara en inspiration och ett stöd att ha sett hästen bete sig på det önskade sättet med NÅGON. Då har man en verklig bild att jobba mot.

Sedan finns naturligtvis risken att inte ens JM kan reda upp problemet, man vet väl inte om NÅGON kan det om jag förstår dig rätt. Och då är det ju som det är, du kommer ändå ha lärt dig massor, och du kommer att ha gett hästen en sista chans.

Jag ska överväga det.
Tack för svaret.

Ett scenario jag är rädd för är dock just det här:

Men det kan ju vara en inspiration och ett stöd att ha sett hästen bete sig på det önskade sättet med NÅGON. Då har man en verklig bild att jobba mot.

För i dagsläget är det tyvärr så illa att jag inte vågar hantera hästen överhuvudtaget, och så kommer det garanterat förbli tills dess att man kan se någon liten, liten permanent, allmänt förbättring. Om det nu hinner eller kan bli så, vill säga.

Så skulle hon nu lugna ner sig under kursen för att sedan bli samma hysteriska individ i samma stund som hon kommer hem igen, så skulle vi ändå stå och stampa på ruta ett igen.

Men som sagt, jag ska ändå överväga det.

Senast ändrad:

Tror du missförstod mig. Menar inte att hästen är problemfri och att du är orsaken till problemen.

Men vad JM och andra duktiga instruktörer gör är inte att ta hand om hästar på en clinic/kurs och göra om dom. Dom informerar, instruerar och lär hästägarna att själva ta hand om sina hästar och "programmera om" dom med hjälp av sina nya kunskaper.
Det vore ju rätt meningslöst för JM att jobba med en häst, som sedan återvänder till sitt vanliga liv med sin hästägare på den gamla kunskapsnivån, om du förstår hur jag menar.

Se f ö även Skuggis inlägg.

LIA

Problemet är att hon saknar tillit i både sig själv och människan, och därmed är så stressad och rädd för allt som existerar, levande som dött, att hon numer kan springa över folk och även slår rakt ut om man försöker stoppa henne.
För i dagsläget är det tyvärr så illa att jag inte vågar hantera hästen överhuvudtaget, och så kommer det garanterat förbli tills dess att man kan se någon liten, liten permanent, allmänt förbättring. Om det nu hinner eller kan bli så, vill säga.

Så skulle hon nu lugna ner sig under kursen för att sedan bli samma hysteriska individ i samma stund som hon kommer hem igen, så skulle vi ändå stå och stampa på ruta ett igen.

Alltså, jag vet noll om din häst och dina kvalifikationer när det gäller häst. Därför mina frågor.

Vad har hänt sedan du påbörjade tråden? Om jag förstår rätt så är hästen sämre mentalt idag än hon var då?
Vad kan ha hänt som satt henne på det här spåret? Medfödd otrygghet eller förvärvad?
Vad har gjorts för att stärka upp henne mentalt? För att bygga upp hennes tillit till dig/andra?
Sådant här reser massor av frågor.

Jag tycker också att du ska ge det chansen, både för din och hästens skull. Det värsta i ett framtidsscenario är den eviga fråga: tänk om jag hade ...!!!

LIA

Det vore ju rätt meningslöst för JM att jobba med en häst, som sedan återvänder till sitt vanliga liv med sin hästägare på den gamla kunskapsnivån, om du förstår hur jag menar.

Jo, där är jag förstås med dig.

Angående det sista inlägget kan jag ärligt och tyvärr säga att jag inte har en aning om varför hon blivit värre.

Det enda jag vet är att det inte är en medfödd skev mentalitet - det är i alla fall vad jag antar, då hon var jordens tryggaste och lugnaste häst de första åren jag hade henne - och att det inte beror på några fysiska åkommor. Hon är genomgången på klinik och har även varit regelbundet kollad av ET, inte bara sedan problemen tog fart, utan också tidigare.

Vad jag vet har det inte heller skett några förändringar eller händelser i vardagen som jag misstänker kan ligga till grund för den här ökade stressen. Därmed inte sagt att det inte kan ha hänt något, förstås, hon går ju inte under mänsklig tillsyn varje vaken sekund av dygnet.

Senast ändrad:

Om man alltså räknar bort fysiska orsaker, så återstår det mentala.
Kan man tänka sig en mental förvandling av fysiskt slag, försämrad minneskapacitet t ex?

Har du ändrats på något sätt? Något i stallets rutiner? Mm, mm ...
Har du provat att låta någon annan ta hand om henne på annan plats?
Något måste det ju vara.

LIA

Hade egentligen tänkt lägga ner min aktivitet på Buke (har självklart inget med den här tråden att göra (någon tråd överhuvudtaget faktiskt), men lika bra att påpeka...), men hinner klämma in ett par sista frågor i det här ämnet.

Jag har beslutat mig för att gå på clinicen, är nu anmäld och klar och redan nervös :angel:, och har nu ett par fortsätta funderingar.

Förstår Moore svenska? Vill minnas att jag läst att hans fru är från Sverige.

Jag menar alltså inte att jag är efterbliven och inte behärskar hyfsat god engelska, för det gör jag, och har inga problem med att förstå avancerad engelska i tal. Är däremot inte lika säker på att tala det själv, särskilt när det handlar om hästtermer. Kommer därtill garanterat att vara extremt spänd och nervös, och jag + stress + språk = fail.

Sedan - hoppas jag inte bryter mot någon forumregel nu - undrar jag lite hur han är som person? För jag är en sådan som i stressade situationer bara har två lägen, pratkvarn eller tunghäfta. Det sistnämnda inträffar så gott som alltid om den andra parten också är tystlåten. Och råkar han nu vara den sortens människa, så är väl jag lite rädd för att det riskerar att bli asociala, stela klubben av det hela....

Ni är i alla fall varmt välkomna till Rättvik 10-11 april om ni är sugna på cirkus och vill känna lite "jaja, jag kanske inte är någon expert men det är i alla fall inte sådär illa". Bara att hålla utkik efter en spattig mörkbrun märr med tillhörande spattig fet tjej som skämmer ut sig, så kommer självförtroendet som ett brev på posten. :angel:

Senast ändrad:

Och ja just det, med tanke på att de tar in åskådare:
Man behöver inte stå där och babbla i någon mikrofon, va? För då avanmäler jag mig på stört...

Jag har aldrig varit på någon clinic i något sammanhang förut, så jag har noll koll på hur det här fungerar.

Jag har beslutat mig för att gå på clinicen, är nu anmäld och klar och redan nervös
Rätt beslut, som jag ser det, och jag hoppas du får framgång där.

Hetsa inte upp dig över språkfrågan! ;) När jag, för många år sedan, var på clinics för JM talades det engelska, men det var en lugn och lättförståelig sådan. Om det knyter sig för dig, så lär det finnas gott om folk som hjälper till att översätta. Tips: det finns en liten svensk-engelsk ordbok med hästtermer mm. Mycket bra!

Som jag minns honom, så är han en lättsam och öppen person som gillar att prata hästar och horsemanship. Och tålmodig! :laugh:

Har aldrig varit med om att man som deltagare använder mikrofon. Man får säkert om man propsar på det, men varför? Mest troligt får du i lugn och ro i förväg ge den information du vill, sedan kommer JM att berätta det åskådarna behöver veta under tiden han jobbar med din häst. Men(!) observera att detta är vad jag tror! I vilket fall finns ingen anledning för dig att vara nervös. Inget kan ju bli värre, eller hur? ;)

Du verkar vara mycket osäker, fr a på dig själv. Kan det ha något med ditt hästproblem att göra? Hoppas du inte tar illa upp att jag frågar, för man söker ju förklaringar på hästens förvandling.

Lycka till och ha det så roligt(!) i Rättvik!

LIA

Jag instämmer i att det är bra gjort. Du kommer inte behöva babbla i en mick, oftast så är det hyfsat så tillställningar, och får en rätt så familjär känsla över det. (så kan man väl säga?)
Oftast har han en svensktjej med sig som hjälper till att förklara, oftast vill han ha tid med deltagarna en och en, och då tar hon resten av gruppen och är med som med- instruktör, eller vad man ska kalla det.

Han har även kanonbra teoretisk genom gång. Jag har nog inte så mycket mer än guld att säga om honom, han är min idol iaf. :laugh:

Ingen fara, jag tar inte illa upp. :)

Just hästarna har väl faktiskt varit ett av få områden där jag känt att jag haft lite självförtroende, men det är klart att allt det här sänkt det ganska rejält. Man tycker ju att någon som hållt på med hästar större delen av livet ska vara kunnig nog att lösa sådana här problem på egen hand.

I övrigt låter det du och Pilot skriver lovande, börjar i alla fall få en liten gnista hopp om att vi ska kunna överleva det här med livet och hedern i behåll. :p Tack för svaren!

Vassego!
Så glömmer du inte bort att återkomma efter clinicen och berätta vad som hände osv! :d

LIA

Liknande trådar

Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 736
Senast: Magnum
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag använder inte obehag, straff eller liknande metoder i min hästhantering. Använder positiv förstärkning och försöker vara innovativ...
Svar
14
· Visningar
2 075
Senast: SiZo
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 812
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar