Fotbolls-VM (utbruten från Vad gör vi? Del 102, CII)

Nej nej nej! Lagen ska inte bestämma när något ska kontrolleras. Fyra gånger per match blir ju galet mycket, och då måste man ju nästan ha någon form av straff ifall domarens beslut var korrekt från början, för annars kommer det ju utnyttjas ”bara för att”. Och det tycker jag inte heller är optimalt. Låt domaren döma och ha folk i videorummet som meddelar domaren om något avgörande domslut är tveksamt. Lagen ska INTE döma.
Håller helt med! VAR ska användas när det behövs, varken mer eller mindre. Domaren har sitt jobb och det är jättebra att det finns dom som granskar det och finns till hjälp för domaren. Men i slutänden är det domaren som dömer och en får ju hoppas att den gör sitt jobb så gott den kan (och oftast tycker jag inte att domarna på den här nivån är särskilt ojämna eller dåliga generellt så dom fångar ju upp väldigt väldigt mycket!)
 
Nej nej nej! Lagen ska inte bestämma när något ska kontrolleras. Fyra gånger per match blir ju galet mycket, och då måste man ju nästan ha någon form av straff ifall domarens beslut var korrekt från början, för annars kommer det ju utnyttjas ”bara för att”. Och det tycker jag inte heller är optimalt. Låt domaren döma och ha folk i videorummet som meddelar domaren om något avgörande domslut är tveksamt. Lagen ska INTE döma.
Tennis har ju motsvarande Hawk-eye som är begränsat och det verkar. Tror inte att lagen kommer utnyttja det bara för att. Onödigt att slösa bort det på en offside när den kan behövas till tex ett bortdömt mål.
 
Tennis har ju motsvarande Hawk-eye som är begränsat och det verkar. Tror inte att lagen kommer utnyttja det bara för att. Onödigt att slösa bort det på en offside när den kan behövas till tex ett bortdömt mål.
Fast tennis funkar ju på ett helt annat sätt, där behöver inte domaren springa runt och hålla koll på 22 pers samtidigt. Dessutom går det inte på tid. Man har en helt annan överblick över matchen och om fotbollsdomare ska behålla sin status som domare så bör inte lagen vara med och döma, det tjafsas tillräckligt som det är.

VAR ska liksom inte döma en fotbollsmatch, det gör domaren. Det VAR är till för är att undvika att lag får felaktigt dömda straffar och liknande, och kanske framför allt för att komma åt filmningar, som avgör matchen. Domaren ska fortfarande vara skillad nog att kunna döma på egen hand och om VAR används korrekt ska det inte ens behöva användas en gång per match. Annars kan vi ju lika gärna placera domarna framför varsin videoskärm på sidan av planen med en mikrofon...
 
Fast tennis funkar ju på ett helt annat sätt, där behöver inte domaren springa runt och hålla koll på 22 pers samtidigt. Dessutom går det inte på tid. Man har en helt annan överblick över matchen och om fotbollsdomare ska behålla sin status som domare så bör inte lagen vara med och döma, det tjafsas tillräckligt som det är.

VAR ska liksom inte döma en fotbollsmatch, det gör domaren. Det VAR är till för är att undvika att lag får felaktigt dömda straffar och liknande, och kanske framför allt för att komma åt filmningar, som avgör matchen. Domaren ska fortfarande vara skillad nog att kunna döma på egen hand och om VAR används korrekt ska det inte ens behöva användas en gång per match. Annars kan vi ju lika gärna placera domarna framför varsin videoskärm på sidan av planen med en mikrofon...
Jag vet hur Tennis funkar och jag vet hur VAR funkar. Vi tycker olika bara och jag släpper det där.
 
Hehe, min pappa var fotbollsdomare långt innan VAR fanns. Och jag minns när jag frågade honom ”Hur gör du om du kommer på efteråt att du dömde fel?”. Han svarade ”Det skulle inte spela någon roll. Det domaren dömt, det är det som gäller.” :D
 
Hehe, min pappa var fotbollsdomare långt innan VAR fanns. Och jag minns när jag frågade honom ”Hur gör du om du kommer på efteråt att du dömde fel?”. Han svarade ”Det skulle inte spela någon roll. Det domaren dömt, det är det som gäller.” :D
Ja men så har jag också resonerat - har dömt handboll i över 10 år och en ändrar inte domslut hur som helst. :) Men med det sagt, så tycker jag att VAR är en himla bra grej generellt, just för att så många spelare (konstigt nog mest i herrfotboll) verkar ha svårt med balansen. :angel:
 
Hehe, min pappa var fotbollsdomare långt innan VAR fanns. Och jag minns när jag frågade honom ”Hur gör du om du kommer på efteråt att du dömde fel?”. Han svarade ”Det skulle inte spela någon roll. Det domaren dömt, det är det som gäller.” :D
EXAKT! Och jag tycker det ska vara så. Det är människor det handlar om, inte maskiner, och man FÅR göra fel. Grejen är ju att det i regel blir balanserat i slutändan ändå, liksom. Matcherna kommer ju bli evighetslånga och tappa flytet och det ska springa och kollas på skärmar stup i kvarten. Klockan rullar och ett domslut ska tas på nån sekund. Klart att det blir fel nån gång, men det är sällan blodigt. Och det är ju de höga kraven som gör att bara de bästa domarna för döma de största och viktigaste matcherna, blir domarnas bedömning mindre viktig kommer heller inte domarna hålla samma höga klass, för det "behövs inte".
 
Ja men så har jag också resonerat - har dömt handboll i över 10 år och en ändrar inte domslut hur som helst. :) Men med det sagt, så tycker jag att VAR är en himla bra grej generellt, just för att så många spelare (konstigt nog mest i herrfotboll) verkar ha svårt med balansen. :angel:
Eller typ svårt att avgöra var på kroppen de får ont... :cautious: *host*Rivaldo*host*

 
Eller typ svårt att avgöra var på kroppen de får ont... :cautious: *host*Rivaldo*host*

Han har inte så bra koll på sina känslor? :D

Men skämt åsido - jag tycker att damfotbollen är typ hundra gånger bättre på det här! Dom kämpar och står upp så mycket längre. Visst några filmningar och enkla ramlingar blir det, men generellt känns hela det här mästerskapet så mycket sportsligare och med mer fokus på själva spelet än herrarnas tenderar att göra. Så himla positivt och mycket roligare att kolla på!
 
Jag tror tyvärr att en utav anledningarna till att damer är mer fair play är för att det inte finns samma monetära krafter inblandat.
 
2AAA4A6D-AE4C-46C5-9B93-83653BF63023.jpeg
 

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Oj, någon i kommunen har vunnit 173 miljoner. Inte dåligt! Undrar just vad man skulle göra med så mycket pengar.
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 615
Senast: Tilly_85
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 881
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 210
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp