Förtvivlad...

Sv: Förtvivlad...

Ja visst är allt vitt arbete sgi grundande! Du måste dock ha arbetat minst sex månader i streck för att FK ska godkänna det. Vänd dig till försökringskassan och kolla med dem vad du kommer ha för sgi. Det är säkert inga problem med tanke på att du jobbat så mycket.

Har du varit sjukskriven nåt? I så fall har de ju dina uppgifter från den tiden och då kan du gå in och kolla dina uppgifter på ders hemsida (logga in med e-legitimation).

//Julia

Okej!

Nej jag har inte varit sjukskriven nånting...

om du vill ha SGI grundad på det jobb du har nu bör du jobba kvar tills du jobbat (minst) 6 månader :(

Men frågan är om det är värt det.... din lön som taxi-chaffis innan var den bra? Eller stämplade du upp eller var inskriven på AF samtidigt så det kan räknas upp som heltid?

Min chef sitter här nu o nämnde turneringen, verkar inte som att jag ska behöva åka på hela nu. Han såg att jag tyckte att det var jobbigt.

Min lön som taxichaffis var ca 5000:- efter skatt... Yeay. Var inte inskriven på AF men jobbade 8-9 timmar om dagen.

men jisses vilket slavarbete du hade då :eek: mamma mia! Men du bra att chefen din är lite medgörlig, håller tummarna det blir en bra lösning!

BM kan inte skriva någoting, där emot kan hon kontakta en läkare och prata med den och läkaren kan sjukskriva en, men så ska också sjukskrivningen gå igenom hos FK.

Eller så vänder man sig till arbetsmiljöverket som jag länkat till innan, och med det i ryggen så blir man avstängd ifrån sitt arbete och FK måste betala ut havandeskapspenning.

Det var med hjälp av arbetsmiljöverket jag fick igenom att få närmare 90 dagar med HP mot normala 60 dagar.

Ja, det var nåt sånt jag menade, men att första kontakten blir genom BM.

Min chef sitter här nu o nämnde turneringen, verkar inte som att jag ska behöva åka på hela nu. Han såg att jag tyckte att det var jobbigt..
Jag vill minnas att jag läst - här på buke eller möjligen på ngt föräldraforum nånstans - om en tjej som ringde upp försäkringskassan från jobbet. (tror jag det var, eller möjligen nån läkare - eller var det för inskrivningen på mvc kanske?) Det var en väldigt bullrig arbetsplats och den som blev uppringd - om det ju kanske var en barnmorska - sade ifrån direkt att DÄR får du inte jobba under graviditeten, det kan skada bebisens hörsel!

Jag är ledsen att jag inte kan komma med mer specifika detaljer än så här, men jag tycker absolut att du redan nu ska kolla upp möjligheten att få ut tidig havandekapspenning pga arbete i höga ljudnivåer.

Man ska öhvt inte bära tungt alls när man är gravid.

Du kan inte bara tacka nej till turnen?
Stress är inte heller bra.
Rek också att undvika att köra bil spec om man har airbag.
Alla fall när det gått lite längre in i graviditeten.

För att få föräldrapenning, enda anledning!

Du kan ju havandeskaps penning om du jobar ja.
Men föräldrapenning får du ändå när barnet är fött.
Jag jobbade inte alls vare sig innan eller under jag väntade Isak.
Men får ändå föräldrapenning varje månad.

Det där är en myt faktiskt.
Är man van att bära tungt sedan tidigare så kan man fortsätta bära tunga grejer så länge det känns bra.
Du kan ju havandeskaps penning om du jobar ja.
Men föräldrapenning får du ändå när barnet är fött.
Jag jobbade inte alls vare sig innan eller under jag väntade Isak.
Men får ändå föräldrapenning varje månad.
Ja, man får föräldrapenning, men nivån på den påverkas av hur mycket man tjänar innan man går på ledighet.

Tja BM sa till mig att ma ninte skulle lyfta tung alla fall.
Hon bör ju veta tycker jag

När jag jobbade som lastbilschaufför så frågade jag läkaren (gyn) på kvinnokliniken - som borde ha tillräckliga kunskaper i ämnet - här om hur det fungerar med tunga lyft och graviditet, just eftersom jag hade ett jobb som innebar i princip enbart sådana tunga lyft.
Och svaret jag fick var som ovan.

Däremot ska man kanske inte börja bära tunga saker när man är gravid om man inte gjort det innan.

Fast det ameo säger sa min BM till mig också.
Man ska kunna fortsätta göra allt man gjorde innan man blev gravid (ja utom de självklara som att dricka röka och knarka!)

Min BM hävdade bestämt att om man får ett missfall pga ett tugnt lyft, så var det inget foster som kroppen ville behålla ändå.

Nja, det där beror ju på.
Vissa graviditeter tål inte så mycket fysisk aktivitet.

Mina första 2 barn växte dåligt och föddes litet för små eftersom jag "körde på" som vanligt.
Den andra och 3dje hotade dessutom att födas för tidigt om jag rörde mig för mycket.

Vissa graviditeter kräver att man vilar - annars så går det galet.

På min tid så kunde man få behålla sin SGI om man slutade att arbeta de sista 3 månaderna av graviditeten.

Men jag kan inte hitta att det fortfarande skulle vara så.
Kan du inte kontakta Försäkringskassan och fråga hur du skall göra för att rädda din högre SGI med minsta möjliga ansträngning.
Berätta hur det är och fråga hur du skall göra.

men jisses vilket slavarbete du hade då :eek: mamma mia! Men du bra att chefen din är lite medgörlig, håller tummarna det blir en bra lösning!

Varför tror du att jag slutade :D Ja verkligen! Han är så snäll samtidigt för han säger att "då kan jag ju se till att du tjänar lite extra så du får en bra mammapeng". Så han är snäll när han är sitt vanliga jag.

Jo, det är klart. Men du kan ju inte riskera både ditt och barnets hälsa med ett jobb som verkar så krävande även för en icke-gravid... Hoppas det löser sig!!:bow:

Nej jag vet! Det är därför jag var nyfiken på om inkomsten man har haft räknas om man får sparken samt anmäler sig till arbersförmedlingen direkt. Det vore ju bra MEN det är så himla långt kvar så jag vill inte vara arbetslös i 6månader innan bebisen kommer.

Jag vill minnas att jag läst - här på buke eller möjligen på ngt föräldraforum nånstans - om en tjej som ringde upp försäkringskassan från jobbet. (tror jag det var, eller möjligen nån läkare - eller var det för inskrivningen på mvc kanske?) Det var en väldigt bullrig arbetsplats och den som blev uppringd - om det ju kanske var en barnmorska - sade ifrån direkt att DÄR får du inte jobba under graviditeten, det kan skada bebisens hörsel!

Jag är ledsen att jag inte kan komma med mer specifika detaljer än så här, men jag tycker absolut att du redan nu ska kolla upp möjligheten att få ut tidig havandekapspenning pga arbete i höga ljudnivåer.

Tror du att BM skulle tycka så även om det bara gällde några dagar/vecka (3-4) samt i 2 månader också? Det är ju inte heltid o konstant. Inte heller 8 timmar/dag... kanske 3?

Du kan inte bara tacka nej till turnen?
Stress är inte heller bra.
Rek också att undvika att köra bil spec om man har airbag.
Alla fall när det gått lite längre in i graviditeten.

Det är det som är mitt bekymmer, tackar jag nej får jag förmodligen sparken. Jag har fått höra det i alla fall. :(

Dessutom, ja du jag har många bekymmer med det här jobbet (turnén) känner jag

På min tid så kunde man få behålla sin SGI om man slutade att arbeta de sista 3 månaderna av graviditeten.

Men jag kan inte hitta att det fortfarande skulle vara så.
Kan du inte kontakta Försäkringskassan och fråga hur du skall göra för att rädda din högre SGI med minsta möjliga ansträngning.
Berätta hur det är och fråga hur du skall göra.

Jag har skickat ett utförligt mail, för att inte glömma detaljer som jag är en mästare på i telefon, så får jag se om de skickar något svar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
648
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 625
Senast: Anonymisten
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 504
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka