Förtvivlad...

Sv: Förtvivlad...

Det har jag däremot ingen aning om. :p Fick förklarat för mig på telefon av en kvinna på FK hur det gick ihop sig men... det fastnade inte. Jag fick full föräldrapenning så jag ville inte ifrågasätta. ;)

Jag var orolig att a-kassan skulle påverka min föräldrapenning men det gjorde den inte heller.

Haha jag skulle inte heller ha ifrågasatt :rofl: Å men det ger mig lite hopp i alla fall, för OM dom tvingar mig att åka så måste jag gå.

Jag tycker att du ska ringa till FK och höra med dem hur det ser ut för dig inkomstmässigt när den lilla är född, det är vanligt att folk gör det för att få ett hum om hur framtiden kommer att se ut, passa även på att fråga vad som skulle hända om du blev uppsagt efter provanställningen.

Eftersom jag inte själv vet hur det gick till riktigt så kan jag ju inte säga säkert hur det funkar.

Jag tycker att du ska ringa till FK och höra med dem hur det ser ut för dig inkomstmässigt när den lilla är född, det är vanligt att folk gör det för att få ett hum om hur framtiden kommer att se ut, passa även på att fråga vad som skulle hända om du blev uppsagt efter provanställningen.

Eftersom jag inte själv vet hur det gick till riktigt så kan jag ju inte säga säkert hur det funkar.

Absolut det ska jag ta och göra. Kan vara lite skönt att veta hur det ser ut i det här helvetet.. TACK!

Men du... en fråga bara? Hur funkar det när du har 2 månaders prövotid kvar? Du vet att under en prövotid så kan du blir uppsagd rätt lätt!

Om nu inte din chef vill ha kvar dig så kan han alltså bara be dig gå, räknas Akassa in då? Du skulle väntat dom där 2 månaderna om det hade gått vill säga... en fast anställning är lite säkrare.

Tycker verkligen synd om dig... jobbsituationer är verkligen påfrestande för huvudet :(

Men du... en fråga bara? Hur funkar det när du har 2 månaders prövotid kvar? Du vet att under en prövotid så kan du blir uppsagd rätt lätt!

Om nu inte din chef vill ha kvar dig så kan han alltså bara be dig gå, räknas Akassa in då? Du skulle väntat dom där 2 månaderna om det hade gått vill säga... en fast anställning är lite säkrare.

Tycker verkligen synd om dig... jobbsituationer är verkligen påfrestande för huvudet :(

Varför tror du att jag är förtvivlad? Jag vet att dom kan säga upp mig när som, det är det som jag tror kommer ända om jag "arbetsvägrar" genom att inte åka på turné. Det är det som är mitt problem ju...

Jag har mailat både FK samt facket så får vi se vad jag får för svar.

Ja det är skitjobbigt :( Hade jag inte varit gravid hade jag bara sagt "bye bye" o sökt andra jobb. Dock har jag fast anställning på mitt andra jobb i rummet brevid om det nu hjälper..

kl

Om du skulle bli uppsagd så är det "bara" att direkt anmäla sig till arbetsförmedlingen, så skyddar du din SGI.

Hämtat från FK:
Om du är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete får du behålla din sjukpenninggrundande inkomst. Men blir du sjuk när du är arbetslös, måste du anmäla dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen den första vardagen efter avslutad sjukperiod för att behålla din sjukpenninggrundande inkomst.

Hoppas att det löser sig med jobbet. Jag tycker att du ska prata med din chef och se om det inte finns några möjligheter till andra arbetsuppgifter med tanke på ditt tillstånd. Hur mycket jobbar du på det jobb där du är fast anställd då? Kan det inte räcka med det jobbet?

//Julia

en fast anställning är lite säkrare.

När Rasmus var 1 vecka gammal ringde min chef och sa att det blir nedskärningar om 2 veckor. För 3 månader sen blev jag uppsagd. Men eftersom jag är föräldraledig kan de inte säga upp mig, utan så fort jag kommer tillbaka blir jag uppsagd och min uppsägningstid börjar räknas då. Oavsett om jag jobbar hel eller deltid.

När Rasmus var 1 vecka gammal ringde min chef och sa att det blir nedskärningar om 2 veckor. För 3 månader sen blev jag uppsagd. Men eftersom jag är föräldraledig kan de inte säga upp mig, utan så fort jag kommer tillbaka blir jag uppsagd och min uppsägningstid börjar räknas då. Oavsett om jag jobbar hel eller deltid.

Jo när du har fått barnet ja så har du ju redan jobbat antagligen innan och rätt till din föräldrarpenning som tjejen här är ute efter ( vem skulle inte vara det? ) Men här är det lite krisigt eftersom att chefen kan göra princip vad han vill... Och gravida kvinnor är inte direkt poulära på arbetsmarknaden de vet vi ju, om inte hennes chef nu är en super snäll medmänniska?

Precis, arbetsvägra när man har sin prövotid är ju inte det bästa.. det är då man ska ligga i & visa vad man går för... sen kan man ta det lite lugnare ;) Sen beror det ju på hur snäll chef du har, vad han går i för tankar nu när du är gravid, kommer han låta dig jobba kvar efter 6 månader oavsett du hade "arbetsvägrat" eller ej.....

Men hör med facket, dom kan det där.

Jag skulle aldrig riskera min metala hälsa, jag hade sett till att få sparken :angel: då kan du direkt gå på AF, skriva in dig och stämpla, medans du söker annat!
Du har säkert en SGI om du har jobbat relativt mkt och mellan jobb skyddat dig genom att vara student/sjukskriven/arbetssökande på AF.

Ta upp dina bekymmer med barnmorskan så kanske hon kan guida dig vidare!

kl

Om du skulle bli uppsagd så är det "bara" att direkt anmäla sig till arbetsförmedlingen, så skyddar du din SGI.

Hämtat från FK:

Hoppas att det löser sig med jobbet. Jag tycker att du ska prata med din chef och se om det inte finns några möjligheter till andra arbetsuppgifter med tanke på ditt tillstånd. Hur mycket jobbar du på det jobb där du är fast anställd då? Kan det inte räcka med det jobbet?

//Julia

Är all inkomst SGI-grundad? Jag trodde det men efter pmm's fråga blev jag osäker. Jag har ca 20-21'000 i lön.

Mitt fasta jobb är jag bara på en dag/vecka så det klarar jag mig inte på.. :( Visst jag kan börja jobba heltid där men då får jag ut ca 5000:-/månad (Taxichaufför) o köra bil heltid känns inte som någon hit..

Jo när du har fått barnet ja så har du ju redan jobbat antagligen innan och rätt till din föräldrarpenning som tjejen här är ute efter ( vem skulle inte vara det? ) Men här är det lite krisigt eftersom att chefen kan göra princip vad han vill... Och gravida kvinnor är inte direkt poulära på arbetsmarknaden de vet vi ju, om inte hennes chef nu är en super snäll medmänniska?

Min chef är supersnäll o grunden, han har det bara tufft just nu så jag är nog inte direkt prio 1...

Vi säger att man blir uppsagd under föräldrarledigheten - även om det inte går- visst får man samma föräldrapenning ändå? Fast man inte har ett jobb under tiden?

Precis, arbetsvägra när man har sin prövotid är ju inte det bästa.. det är då man ska ligga i & visa vad man går för... sen kan man ta det lite lugnare ;) Sen beror det ju på hur snäll chef du har, vad han går i för tankar nu när du är gravid, kommer han låta dig jobba kvar efter 6 månader oavsett du hade "arbetsvägrat" eller ej.....

Men hör med facket, dom kan det där.

Jag har inte direkt visat framfötterna. Dels för att jag är fruktansvärt bortglömd och vantrivs nåt förbannat.. Finns en kille till som jag jobbar med här o han sätter mig i jobb ibland, då går det alltid bra o han tycker att jag är bra och lättlärd.

Träffar min chef väldigt sällan.

Jag skulle aldrig riskera min metala hälsa, jag hade sett till att få sparken :angel: då kan du direkt gå på AF, skriva in dig och stämpla, medans du söker annat!
Du har säkert en SGI om du har jobbat relativt mkt och mellan jobb skyddat dig genom att vara student/sjukskriven/arbetssökande på AF.

Ta upp dina bekymmer med barnmorskan så kanske hon kan guida dig vidare!

Det är nästan så jag också känner! Vill inte bli med deppig än vad jag redan är av jobbet!
Ska nog ta o prata med BM..

Jobbhistoria:

(så jag själv kommer ihåg när jag ej har min CV här..)

Studenten togs sommaren 2003
Butik Augusti 03-Jan04
Ridskola Jan04-Jan05
Praktik Jan05-April05
Sommarjobb Maj05-Aug05
Sept 05- jobbade ett par veckor på lager.
Godisaffär Okt 05-Dec05 (svart..)
Lager Jan06-Juni06 (ledig hela Juli)
Lager + Butik Augusti 06-Oktober 07.
Taxichaufför Oktober 07- pågående (sitter dock på kontor 1/vecka ist) Fast.
April 08- pågående. Mitt andra nuvarande jobb.

Så sist jag var arbetslös var halvt under augusti - december 05. Var anmäld hos arbetsförmedlingen + att jag tog taxileg under tiden (självstudier).

Senast ändrad:

Ja visst är allt vitt arbete sgi grundande! Du måste dock ha arbetat minst sex månader i streck för att FK ska godkänna det. Vänd dig till försökringskassan och kolla med dem vad du kommer ha för sgi. Det är säkert inga problem med tanke på att du jobbat så mycket.

Har du varit sjukskriven nåt? I så fall har de ju dina uppgifter från den tiden och då kan du gå in och kolla dina uppgifter på ders hemsida (logga in med e-legitimation).

//Julia

Din ersättning grundas på din senaste anställningsom varade sju månader (ihh, tror jag, blev osäker när jag skrev det nu). Därför kan du få en ersättning när du studerar som är baserad på ditt gammla jobb t,ex. Har du arbetat ett tag och arbetat ihop dig SGI så ska det ju inte vara nått problem. Jag som däremot inte arbetat ihop mina sju sammanhängande månader och dessutom är student får härliga 5300:- i månaden :S
Sjukskriva sig är vääldigt vanskligt eftersom försökringskassan är extra tuffa mot gravida och risk är att du helt blir utan ersättning.

om du vill ha SGI grundad på det jobb du har nu bör du jobba kvar tills du jobbat (minst) 6 månader :(

Men frågan är om det är värt det.... din lön som taxi-chaffis innan var den bra? Eller stämplade du upp eller var inskriven på AF samtidigt så det kan räknas upp som heltid?

Klart du inte ska lyfta tungt och vara utsatt för så högt ljud i 6 månaden!! Eller köra bil som en skållad råtta hit och dit!

Jag var iofs supertöntig kanske när jag var gravid (jobbade som lärare fortfarande då) så kidsen fick vara extra tysta och skulle vi på bio eller nåt (även privat) så hade jag kudde över magen för att dämpa ljudet, likaså om det var något extra högljutt i skolan.

Men nu är bebisen det viktigaste och det borde din chef förstå. På mitt jobb känns det omvänt, de anställde en tjej som då var i 5 månaden, nu är hon i 7 och jag kan ju tycka att det då inte är det optimala att arbeta på småbarnsavdelning. Men det är ju bara vad jag tycker. Men hon börjar känna av nu att det är riktigt jobbigt så hon måste trappa ner i tid och ta det lugnt. Kan inte lyfta barnen, byta blöjor, gå med på utedagar osv...Så det känns inte som om hon gör så stor skillnad direkt.
Men hon är en jättetrevlig tjej. :) Så alla chefer är inte diskriminerande mot gravida.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
651
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: Anonymisten
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 511
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka