Förtvivlad...

Lamborghini

Trådstartare
Jag sitter i världens jobbigaste sits (för mig) och jag bara måste skriva av mig... Är för tillfället helt knäckt, fast det inte ens är klart att det blir såhär. Men relativt klart...

Har ett jobb, som jag vantrivs med - får dock bra betalt. I somras åkte jag runt på turné med två artister och jobbade. Hade precis fått veta att jag var gravid när turnéen drog igång. Det gjorde det hela mycker jobbigare för jag ville vara hemma med min sambo och inte sova själv på massa hotell. I alla fall det var under en månad och 3-4 dagar/vecka som jag körde 500 mil, helt själv. Fruktansvärt tråkigt och påfrestande.

Nu har jag fått höra att jag kanske ska på turné igen, från o med om två veckor i TVÅ MÅNADER. Jag kommer att vara i 6:e månaden när det är slutspurt och det känns jättetungt att behöva köra såpass mycket bil själv o bära så mycket tung utrustning osv osv. Det är samma visa här, några dagar i veckan o så vidare. För der första vill jag inte träffa min sambo så lite som två dagar/vecka när vi är i det här stadiet. Vi ska på koller, möten osv. Man ska ju passa på att njuta, jag kommer bara sova bort mina lediga dagar :(

Pricken över i:et är att jag har ju såklart "massor" bokat under helgerna kommande tiden. Kommer bland annat att missa:

- Återträff med några klasskamrater
- 5 Hoppträningar á 235:-
- En kryssning som jag har styrt upp för 20 personer
- En SPA-kryssning för mig o sambon för 3500:- som han fick i 2-års present.
- Jag är ansvarig på våran KM-dressyr
- Ca 6 födelsedagar, bland annat min sambos o min egen.

Hade jag INTE varit gravid hade jag aldrig varit kvar här, kan jag lägga till. Jag vet inte om jag uppför mig som en bortskämd skitunge men jag känner mig helt knäckt.. :cry:

Sv: Förtvivlad...

Finns det inga andra uppgifter du kan utföra "på hemmaplan" istället?

Hade jag varit gravid hade jag också velat umgås med sambon så mycket jag kunde.

Finns det inga andra uppgifter du kan utföra "på hemmaplan" istället?

Jag har ju uppgifter här hemma också men inte tillräckligt eller så kan dom inte skicka någon annan... För att dom har fullt upp med annat, vi är väldigt få som jobbar här.

Får bara till svar att "Så är det att jobba på________". Men jag har inte sökt det här jobbet och när dom berättade om vad jag skulle jobba med var det allt annat än sånt här. Jag fick till o med veta att "sånt här ska du o jag (min chef) inte göra egentligen". Det är det ENDA jag har fått göra... Annars så ska jag sköta en stoooor skärm som vi har mitt i smeten, lite annan arbetsuppgift om man säger så.. Sköts via datorn.

Jag sa till o med till han som berättade att jag kanske ska åka (inte han som bestämmer) att det inte kommer funka sådär jättebra för att jag har massa inplanerat sen länge + att jag förmodligen inte är världens smidigaste i månad 6. Inte när det gäller sånt slitigt jobb iallafall.

Edit: Angående umgås med sambon, jaa det är klart att man vill. Att vara gravid är ju verkligen inget man går igenom varje dag. Vi kommer förlora två månader på det här och det är redan jobbigt som det är med letande av ny bostad, nytt jobb till sambon osv.

Senast ändrad:

Låter inte som att de är så samarbetsvilliga eller måna om att personalen ska trivas tycker jag.

Jag vet inte vilka rättigheter man har som gravid, jag skulle faktiskt slå en pling till mitt fackförbund och småprata lite med dem. Så du vet vad du kan göra menar jag.

Låter inte som att de är så samarbetsvilliga eller måna om att personalen ska trivas tycker jag.

Jag vet inte vilka rättigheter man har som gravid, jag skulle faktiskt slå en pling till mitt fackförbund och småprata lite med dem. Så du vet vad du kan göra menar jag.

I början var det toppen, vi gjorde jättemycket roliga saker och dom brydde sig osv osv. Nu har min chef gått in i väggen eller liknande och är allt annat än rolig :(

Undrar om BM tycker att det är okej att man kör såpass mycket bil (blir ju säkert över 1000 mil på få dagar) samt jobbar med tunga lyft. Man har varit lite mosig i skallen så att köra bil öht har jag försökt undvika.

Jag har säkert inga rättigheter såpass tidigt i graviditeten men för mig känns det psykiskt jobbigt. Om det räknas.

Jag har säkert inga rättigheter såpass tidigt i graviditeten men för mig känns det psykiskt jobbigt. Om det räknas.

Det har du visst

Arbetsmiljöverket - Gravida och ammande arbetstagare

Koperiade lite från det som du kanske är "inblandad" i?

1 § Syftet med dessa föreskrifter är att förebygga att gravida kvinnor, nyligen förlösta kvinnor och kvinnor som ammar
utsätts för faktorer eller förhållanden i arbetet som kan medföra ohälsa eller olycksfall.

Vilutrymme
10 § Arbetet för gravida eller ammande arbetstagare ska ordnas så att det finns möjlighet för dem att under lämpliga
förhållanden tillfälligt kunna vila i liggande ställning på arbetsstället.

2. Belastningsergonomiska faktorer
särskilt
– manuell hantering av laster som innebär risker, särskilt för ländryggen,
– arbetsrörelser och arbetsställningar,
– förflyttningar inom eller utanför arbetsstället,
– fysisk uttröttning och annan fysisk belastning.

1. Fysikaliska faktorer
som skulle kunna medföra fosterskador och/eller avlossning av moderkakan eller för tidig födsel, särskilt
– vibrationer, stötar eller rörelser i underlaget,
– buller,
– joniserande strålning enligt föreskrifter från Statens strålskyddsinsti-tut,
– icke-joniserande strålning,
– extrem kyla och värme.

5. Psykosociala faktorer
Arbetsförhållanden som kan medföra eller har medfört
– psykisk uttröttning,
– starka psykiska påfrestningar,
– våld eller hot om våld,
– kränkande särbehandling.

Exponering för buller i arbetsmiljön eller i andra sammanhang kan orsaka hörselskada och även ge upphov till
stressreaktioner. Exponering för buller under en längre tid kan orsaka trötthet och högt blodtryck, vilket kan påverka
graviditeten negativt.

Det finns
även studier som tyder på att yrkesmässig bullerexponering som överstiger ca 85 dB(A), daglig bullerexponeringsnivå, kan
öka risken för tillväxthämning hos fostret.

Det är viktigt att göra en individuell bedömning av den totala psykiska belastningen och ta hänsyn till den oro för
graviditeten som kvinnan kan känna på grund av arbetssituationen. Här måste man också ta hänsyn till riskerna vid
ensamarbete.

Hade jag INTE varit gravid hade jag aldrig varit kvar här, kan jag lägga till. Jag vet inte om jag uppför mig som en bortskämd skitunge men jag känner mig helt knäckt.. :cry:

Men varför ska du vara kvar när du är gravid då?? För försörjningen eller? Försök få BM att skriva under på att du inte kommer att må bra av att jobba kvar och försök få nåt annat lättare jobb!! Om de gör sånt, det vet jag inte.

BM kan inte skriva någoting, där emot kan hon kontakta en läkare och prata med den och läkaren kan sjukskriva en, men så ska också sjukskrivningen gå igenom hos FK.

Eller så vänder man sig till arbetsmiljöverket som jag länkat till innan, och med det i ryggen så blir man avstängd ifrån sitt arbete och FK måste betala ut havandeskapspenning.

Det var med hjälp av arbetsmiljöverket jag fick igenom att få närmare 90 dagar med HP mot normala 60 dagar.

Men varför ska du vara kvar när du är gravid då?? För försörjningen eller? Försök få BM att skriva under på att du inte kommer att må bra av att jobba kvar och försök få nåt annat lättare jobb!! Om de gör sånt, det vet jag inte.

För att få föräldrapenning, enda anledning!

För att få föräldrapenning, enda anledning!

Nu finns det så mycket annat du kan göra än att göra som mig, pmm's tips är jättebra.

Men jag sa faktiskt upp mig i 3:e månaden från mitt arbete, för det var för slitigt både psykiskt och fysiskt. Det förändrade inte min föräldrapenning mot om jag hade jobbat kvar.

Jo det är ju det. Men vet de att du är gravid? De sista 6 månaderna i graviditeten kan du gå ner i arbetstid utan att SGIn påverkas.

Men har du en SGI nu? För skulle du få sparken/säger upp dig och du direkt anmälder dig som arbetslös så är din SGI skyddad.

Buller kommer jag ju garanterat få stå ut med då det handlar om konserter.. Men det är "bara" i två månader och inte konstant.

Nu finns det så mycket annat du kan göra än att göra som mig, pmm's tips är jättebra.

Men jag sa faktiskt upp mig i 3:e månaden från mitt arbete, för det var för slitigt både psykiskt och fysiskt. Det förändrade inte min föräldrapenning mot om jag hade jobbat kvar.

Förändrade det inte din föräldrapenning? Hur kommer det sig?

Jo det är ju det. Men vet de att du är gravid? De sista 6 månaderna i graviditeten kan du gå ner i arbetstid utan att SGIn påverkas.

Men har du en SGI nu? För skulle du få sparken/säger upp dig och du direkt anmälder dig som arbetslös så är din SGI skyddad.

De vet att jag är gravid, och att det är beräknat till om 6 ½ månad.

Hur vet jag om jag har SGI? Jag är så dålig på sånt där...

Förändrade det inte din föräldrapenning? Hur kommer det sig?

Det har jag däremot ingen aning om. :p Fick förklarat för mig på telefon av en kvinna på FK hur det gick ihop sig men... det fastnade inte. Jag fick full föräldrapenning så jag ville inte ifrågasätta. ;)

Jag var orolig att a-kassan skulle påverka min föräldrapenning men det gjorde den inte heller.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
648
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 625
Senast: Anonymisten
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 504
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka