Jag har många gånger befunnit mig i samma situation som din dotter.
Mina föräldrar skilde sig när jag var sex år, mamma fick vårdnaden (bland annat pga pappas alkoholproblem). Mamma tog med mig och flyttade till annan ort. Precis som TS ex (som hon beskrev det) har min pappa svårt att visa känslor och ge mig den tid jag behöver.
Någon annan skrev något klokt som jag mycket väl kan idenifiera mig med, när jag är hos pappa vill jag bo där, och när jag är hos mamma vill jag bo där. dom lov och helger jag var hos pappa var det alltid hans sambo, syster eller mamma som underhöll mig medans han var och gjorde nått annat. Min mamma har alltid varit öppen mot mig och berättat om hans missbruk och jag har många gånger känt mig skyldig till just missbruket. Nu vet jag inte hur medveten din dotter är och hur mycket hon förstår men för att analysera efter mina egna erfarenheter (avancerad mening, förlåt) kanske hon vill flytta till pappan för att hon känner som att det är hon som är orsaken till hans drickande och hon vill försöka hjälpa honom (så kände jag i den åldern).
Hade jag flyttat till min pappa vet jag att jag hade börjat likna honom mer och mer, Jag kan se honom i mig själv mycket idag, och det är jag stolt över, men bodde jag hos honom vet jag att jag skulle förvandlats till en sån som han, ha svårt att tala om känslor och jag vet att eftersom min mamma alltid gett mig mycket kärlek och uppmuntrat mig att prata om jag ´behöver skulle kontrasten bli närmast knäckande. självklart ger min pappa mig kärlek också, men inte på samma sätt som mamma. Jag älskar min pappa och är glad att mamma trotts hans alkoholvanor låtit mig träffa honom. och nu när jag blivit äldre kan jag själv inse hur det blivit om jag bott hos honom.
jag har fått uppfattningen att du och din dotter kan prata med varadra bra, så fråga henne vad det är som gör att hon vill flytta till sin pappa och om hon inte är medveten om alkoholen så berätta allt det, inte för att skrämmas, men vill hon bo hos honom har hon rätt aatt veta. Och vägrar han släppa ifrån sig henne gör han grymt fel. hon är 12 år och har rätt att bestämma själv var hon vill bo. Så är det.