Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Cyklade 5 km innan så hundarna fick rasa av sig värsta energin och imon tänkte jag ta en rejäl runda så de sover gott sen :D

Däremot så fick jag skämmas idag på cykelturen. Mörkt ute, så man ser dåligt och Gripa sprang på åkern som vanligt, typ 100 m bort. Tänkte inte så mycket på det men ser sen att hon står uppe på cykelvägen, där det står en människa med två hundar :meh: Missade dom helt då de var helt mörkklädda och utan reflexer.. Den ena hunden gör utfall mot Gripa och jag ser att hon hoppar undan, kallar in henne och som tur är så kommer hon ju direkt. Jag skickar bollen till henne och kopplar sen för att vänta på att kvinna ska komma ikapp så jag kan fråga hur det gick och be om ursäkt. Det var visst ingen fara. Kvinnan skrattade lite och sa att hon gick inte ända fram och "var så snäll och glad så". Men jag ville ju slå mitt egna huvud mot något för att jag missade att någon kom. Även om inte Gripa gick ändå fram så kände jag mig så dum :banghead:

Nåja. Hon går iaf inte ända fram och respekterar när andra hundar säger till henne. Inkallningen fungerade bra. Alltid något att vara glad över när man själv brister :p

Sigge badad, kloklippt och julfin. Bädden han skulle få i julklapp är dock för liten, blir att byta till storleken större :(

Ett klickerpass blev det också.

Retrieversmänniskor, som håller på med apportering, bästa tips för avlämning?! Hon har börjat komma in som vanligt, sen göra en båge innan mig och vi måste "tjafsa" för att hon ska lämn v dummiesen :meh:
Handtarget, bytesträning och stark belöning vid varje avlämning.
Och tänk på din kroppshållning, ofta är det det som felar och att många nästan slänger sig efter hunden i rädsla för en dålig avlämning, som då blir väldigt dålig.

Handtarget, bytesträning och stark belöning vid varje avlämning.
Och tänk på din kroppshållning, ofta är det det som felar och att många nästan slänger sig efter hunden i rädsla för en dålig avlämning, som då blir väldigt dålig.

Bytesträning håller vi på med, men handtarget var ett bra tips! Ska testa! :)

Cyklade 5 km innan så hundarna fick rasa av sig värsta energin och imon tänkte jag ta en rejäl runda så de sover gott sen :D

Däremot så fick jag skämmas idag på cykelturen. Mörkt ute, så man ser dåligt och Gripa sprang på åkern som vanligt, typ 100 m bort. Tänkte inte så mycket på det men ser sen att hon står uppe på cykelvägen, där det står en människa med två hundar :meh: Missade dom helt då de var helt mörkklädda och utan reflexer.. Den ena hunden gör utfall mot Gripa och jag ser att hon hoppar undan, kallar in henne och som tur är så kommer hon ju direkt. Jag skickar bollen till henne och kopplar sen för att vänta på att kvinna ska komma ikapp så jag kan fråga hur det gick och be om ursäkt. Det var visst ingen fara. Kvinnan skrattade lite och sa att hon gick inte ända fram och "var så snäll och glad så". Men jag ville ju slå mitt egna huvud mot något för att jag missade att någon kom. Även om inte Gripa gick ändå fram så kände jag mig så dum :banghead:

Nåja. Hon går iaf inte ända fram och respekterar när andra hundar säger till henne. Inkallningen fungerade bra. Alltid något att vara glad över när man själv brister :p
Äh, har de inte reflexer får de skylla sig själva :devil:
(För jag antar att du hade lampa på cykeln och hade sett dem om de bara haft reflexer?)

Själv mötte jag ett lite äldre par med en stor(!) rottis-hane idag. Gigantisk hund verkligen. De gick på en väg som var i princip helt täckt av is och så fort hunden fick syn på oss så blåste den upp sig. Husse snurrade kopplet runt handen och jag tänkte att nä, de där ville jag inte möta... Därför gick vi ganska långt ut på ängen bredvid i väntan på att de skulle passera. Precis när de gått förbi oss och jag började röra mig lite långsamt tillbaka mot vägen, då vände sig husse mot mig, gjorde en vinkande hälsning och ropade "Tack så mycket!". Jag blev faktiskt förvånad, men det var SÅ skönt och kul att någon verkligen uppskattade det ökade avståndet.

Äh, har de inte reflexer får de skylla sig själva :devil:
(För jag antar att du hade lampa på cykeln och hade sett dem om de bara haft reflexer?)

Själv mötte jag ett lite äldre par med en stor(!) rottis-hane idag. Gigantisk hund verkligen. De gick på en väg som var i princip helt täckt av is och så fort hunden fick syn på oss så blåste den upp sig. Husse snurrade kopplet runt handen och jag tänkte att nä, de där ville jag inte möta... Därför gick vi ganska långt ut på ängen bredvid i väntan på att de skulle passera. Precis när de gått förbi oss och jag började röra mig lite långsamt tillbaka mot vägen, då vände sig husse mot mig, gjorde en vinkande hälsning och ropade "Tack så mycket!". Jag blev faktiskt förvånad, men det var SÅ skönt och kul att någon verkligen uppskattade det ökade avståndet.

Dom var på vänster sida om mig på en annan väg så hjälpte inte med lampa på cykeln tyvärr. Eller ja, hade de haft reflexer hade de synts :p

Jag tänker lite som så att det är inte heeeela världen även om man såklart skämdes :o Hon gick inte ända fram, och flyttade på sig, och kom när jag ropade. Ibland är man en klant helt enkelt. Är så van vid att hon springer över åkrarna att jag inte ens reflekterade över det :banghead:

Skönt att de tackade! Tycker själv det är obehagligt att möta ekipage där det ser tveksamt ut om personen klarar hålla hunden eller ej. Speciellt om hunden spänner sig eller är otrevlig på annat sätt..

Vaknade klockan 7 för att tvätta (bland annat körde jag igång en maskin med Ebrahs nya täcke och lite sköljmedel, så snart kommer hon kunna ha det utan att bli en elektrisk boll).

Efter det så morgonrastade jag hundarna utanför dörren, gav dem frukost och så la vi oss i sängen igen. Nu ligger Aysu under täcket bredvid mig och ser så löjligt glad ut, Ebrah ligger på täcket vid mina ben och använder mitt ena ben som huvudkudde. Otroligt lugn och fin start på dagen :love: Jag älskar tidiga mornar när allt är lugnt, tyst och mörkt. Någon dag borde jag satsa på rejält tidig långpromenad...

Sååå.. efter en rejäl långpromenad och lite lunch så lämnade jag hundarna i två timmar för att ge mig ut på en egen cykeltur. Ebrah sov när jag lämnade henne, men hade passat på att ha skumgummiparty under tiden jag var borta...

Nu i mellandagarna SKA jag köpa nya hundbäddar.
25734014_967772240037823_1532623858624121760_o.jpg

Bilden av en katt sittandes i släktingsknäet, försiktigt handmatad med kalkon medan fyra hundar sitter på golvet och stirrar... Vissa i familjen är mer privilegierade än andra. :devil:

Julmatsrester fördelades någorlunda rättvist senare under kvällen i alla fall. :D

Hundsammanfattning:
Hundkille dödade sin julklapps-pipis direkt på julkvällen. Hundtant hade stenkoll på pepparkakorna hela eftermiddagen vilket visade sig gynnsamt. Lillhund retade Katt och fick en snyting. Gammelmanshund spenderade större delen av tiden vid elementet i köket.

Julafton med all mat och människor som rör sig tenderar att vara matmecka, alla djur lyckas utstråla svält och akut hunger typ 6 timmar i sträck, respektive dra in så mycket lera och skräp att det är lika bra att börja med stampat jordgolv direkt.

Nu är lugnet tillbaka iaf. Kattfröknarna sover. Hundtant sover. Hundkille är ute på röj med bästisen. Den snarkas vilsamt lite överallt.

Det här med rumsrenhetsträning... Först stor framgång när valpen sov 9h och vi fick väcka henne istället för tvärtom för att hon skulle få gå ut och rasta sig. Ett par timmar senare går hon runt och piper, jag tar ut henne och går runt i 45 min utanför huset för att hon ska kissa, ger upp, och det första hon gör när man kommer innanför dörren är att sätta sig och kissa på golvet :cry:

Vår jul:
Ser bilder på fejjan på ett mycket bortskämt Skägg hos våra vänner. För dem var det julens höjdpunkt att få ha honom. Och han tycker nog detsamma.
Jarla och Mamma Mu har fått många promenader. Jarla hann döda en tomte och bita tofsen av en tomteluva hemma innan vi åkte. Nu ska vi gå långpromenad innan vi åker hem :)

Cyklade en mil med hundarna på förmiddagen igår och sen kl 12 åkte jag, syrran, hennes sambo och mina 3 vovvar + syrrans till mamma och åt en massa gott :D

På kvällen var vi hos farmor och jag hade med mig Ninja och syrran sin gammelman på 14,5 år eftersom att hon inte vill lämna honom så länge nu när han är så gammal. Speciellt inte på julafton. Det var inte glada miner och klagades på att hundarna skulle skita ner trots att de var nybadade, nyklippta och inburna från bilen. Lovar att mina fötter var skitigare :angel:

Jag har lite svårt för folk som gör en grej av saker som inte finns, om man säger så. Finns lite viktigare saker att fokusera på när man träffas typ 1 gång om året. Men men.

Nåja, vi åt och körde julklappsspelet vilket är ganska kul :D

Uselt väder idag och galet trött matte. Hundarna har inte fått någon ordentlig promenad. Istället tränade vi rallylydnad med leksaksbelöning och det blev så vilt och roligt att vi var helt slut alla tre efteråt :D Imorgon, då ska det bli en rejäl långpromenad. I koppel för Aysus del, eftersom hon fick sår av skaren för några dagar sedan :grin:

Och justja. För några sekunder sedan fick jag se att min favoritvalp i en salukikull fortfarande är osåld! Jag kan inte förstå hur alla andra tikar kan vara sålda och inte hon! Hon är jättefin, hur söt som helst och med tanke på stamtavlan lär hon bli ett helt underbart litet busfrö. Tror att hon är ungefär 11 veckor nu och jag vill kidnappa hem henne men kan inte :(

@Migo
@snorp
@TantAgda

Det stämmer- det var anlagsprov som skulle göras, inte VP.
Däremot så profilerar sig Kelpie klubben, (och då menar jag inte AWK) att även Kelpien ska gå att valla med.
Jag hittade med lätthet fem kennlar som är inriktad på vallning, inte enbart dock. Är säker på att det finns fler då jag inte orkade gå igenom alla kennlarna (igen).

@Migo
@snorp
@TantAgda

Däremot så profilerar sig Kelpie klubben, (och då menar jag inte AWK) att även Kelpien ska gå att valla med.
Jag hittade med lätthet fem kennlar som är inriktad på vallning, inte enbart dock. Är säker på att det finns fler då jag inte orkade gå igenom alla kennlarna (igen).
Det är skillnad på vallning och "vallning".

@Migo
@snorp
@TantAgda

Nu har jag varken gjort eller sett ett anlagsprov men av det jag hört så anser jag inte att det är så mycket att hänga i julgranen.

Nog för att A. kelpien, och andra raser med samma ursprung, har nytta av sin bakgrund i det de används för idag, men det lilla som finns kvar av det ursprunget går enligt mej inte använda sig av i en fårhage. Långt därifrån. (Stora generaliseringar ja, men stora merparten av dagens kelpies har inte i en fårhage att göra.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025