Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag varken gjort eller sett ett anlagsprov men av det jag hört så anser jag inte att det är så mycket att hänga i julgranen.

Nog för att A. kelpien, och andra raser med samma ursprung, har nytta av sin bakgrund i det de används för idag, men det lilla som finns kvar av det ursprunget går enligt mej inte använda sig av i en fårhage. Långt därifrån. (Stora generaliseringar ja, men stora merparten av dagens kelpies har inte i en fårhage att göra.)
Nej, men för mig är Kelpien relativt ny. Har varit inne på den tidigare men inte reflekterat över att det finns de som inriktar sig på vallning. Jag vet ju de som gör detsamma på Sheltie och Aussie, men där profilerar sig mig veterligen inte föreningen mot just vallning...

Nej, men för mig är Kelpien relativt ny. Har varit inne på den tidigare men inte reflekterat över att det finns de som inriktar sig på vallning. Jag vet ju de som gör detsamma på Sheltie och Aussie, men där profilerar sig mig veterligen inte föreningen mot just vallning...
Med "avlar för vallning", satsar de då på att få fram hundar som går att använda i dagligt arbete på gård eller på hundar som ska lyckas ta sig igenom något vallprov med hjälp av en hel del lydnad? Nu är jag ju inte alls inne i "den världen", men jag tycker mig mest se att de där som vallar med shelite och aussie som bäst har jäkligt lydiga hundar och jämför man dem med filmer på riktigt duktiga BCs så blir det skrattretande.

Att det finna uppfödare av AK som inriktar sig mot vallning, absolut. Men jag har inte fått uppfattningen att Svekk profilerar sig mot det. Vart hittar du det?

Hade ett så fantastiskt roligt träningspass med Gripa ute nyss :love: Härliga lilla skitunge!

I övrigt har vi bara gått rastningspromenader idag. Samt att Gripa fick ett litet trickträningspass inomhus tidigare idag också. Tänkte jag skulle påbörja projektet backa upp mot en vägg. Får se hur det går :laugh:

Är riktigt stolt över kapten långnäsa. Det blev en jul hos svärsläkten ändå, fast utan andra hundar, bla pga diverse löp osv. Blev 12 pers runt bordet och därmed ett 10-tal han inte kände. Trodde han skulle dra sig undan och hålla sig för sig själv men han knallade rakt in i vardagsrummet bland allt folk utan att blinka, gick runt bordet och sniffade folk i öronen och tittade på medan det öppnades julklappar. Mycket mer social och "orädd" (läs icke-reserverad) än jag hade väntat mig. Trodde han skulle bli stenstressad av allt folk, ljudnivån (högljudd släkt) och allt springande mellan vardagsrum och kök. Det han tyckte var jobbigast var att behöva vara i TV-rummet själv med tuggben och hemma-filt medan vi åt, JÄTTETRÅKIGT och han pratade genom dörren hela tiden. Var jättenervös att hans stressmage skulle dra igång och han skulle skita på golvet, eller på en matta... Visade sig vara hur lugnt som helst.

Julenhelgen fick härliga hundinslag :) Dan före dan tog jag, Vargen, @Killaloe och Svansson en promenad i blåsten. Var väldigt trevligt och båda hundarna var glada och nöjda!

Igår kväll tog jag båda vargarna på en promenad i regnrusket. Väldigt trevligt det med :)

Valpen är i en fas för tillfället där hon känner sig oövervinnerlig. Allt ska bslanseras och klättras på. Senaste grejen är att hon försöker klättra uppför träd. Alltså inte krokiga träd med grenar, utan typ 15 m höga tallar med kala stammar. Hon tar sats, fäller ut klorna och försöker verkligen klättra upp som en katt. Hon blir sjukt förbannad och missnöjd när hon misslyckas.

Valpen är i en fas för tillfället där hon känner sig oövervinnerlig. Allt ska bslanseras och klättras på. Senaste grejen är att hon försöker klättra uppför träd. Alltså inte krokiga träd med grenar, utan typ 15 m höga tallar med kala stammar. Hon tar sats, fäller ut klorna och försöker verkligen klättra upp som en katt. Hon blir sjukt förbannad och missnöjd när hon misslyckas.
Ha, jag relaterar mycket... min omogna skit är fortfarande en liten apa men det underlättar agilityträningen har jag märkt att ha en klätterapa till hund. :cool:

Ha, jag relaterar mycket... min omogna skit är fortfarande en liten apa men det underlättar agilityträningen har jag märkt att ha en klätterapa till hund. :cool:
Jag kan tänka mig det! Jag får en känsla av att balansen och A-hindret kommer bli populära, antagligen alldeles för populära så att vi diskar oss :rofl:

@Migo
@snorp
@TantAgda

Det stämmer- det var anlagsprov som skulle göras, inte VP.
Däremot så profilerar sig Kelpie klubben, (och då menar jag inte AWK) att även Kelpien ska gå att valla med.
Jag hittade med lätthet fem kennlar som är inriktad på vallning, inte enbart dock. Är säker på att det finns fler då jag inte orkade gå igenom alla kennlarna (igen).

Fem lät mycket. Ett par stycken vet jag, en som har det som i princip enda inriktning. Min rekommendation är att vara försiktig med såna. De bästa vallhundarna inom kelpie är i regel australienimporter (som jobbat som gårdsvallare där) och där finns det tyvärr även en del social osäkerhet man bör ha koll på. Vansinnigt bra arbetshundar dock, men inte optimala i övrigt.

Med "avlar för vallning", satsar de då på att få fram hundar som går att använda i dagligt arbete på gård eller på hundar som ska lyckas ta sig igenom något vallprov med hjälp av en hel del lydnad? Nu är jag ju inte alls inne i "den världen", men jag tycker mig mest se att de där som vallar med shelite och aussie som bäst har jäkligt lydiga hundar och jämför man dem med filmer på riktigt duktiga BCs så blir det skrattretande.

Det finns de som använder hundarna i dagligt arbete på gård. Det finns kelpies med betydligt mer vallning kvar än sheltie och aussie och liknande, men det är ju inte i närheten på samma nivå som BC eller WK, eftersom aveln inte sker uteslutande på vallning och djurkänsla.

Fem lät mycket. Ett par stycken vet jag, en som har det som i princip enda inriktning. Min rekommendation är att vara försiktig med såna. De bästa vallhundarna inom kelpie är i regel australienimporter (som jobbat som gårdsvallare där) och där finns det tyvärr även en del social osäkerhet man bör ha koll på. Vansinnigt bra arbetshundar dock, men inte optimala i övrigt.

Det finns de som använder hundarna i dagligt arbete på gård. Det finns kelpies med betydligt mer vallning kvar än sheltie och aussie och liknande, men det är ju inte i närheten på samma nivå som BC eller WK, eftersom aveln inte sker uteslutande på vallning och djurkänsla.

Även i Australien kallas det vi kallar kelpie för "bench kelpies". De avlas inte för och har inte avlats för vallning i någon större utsträckning sen typ 60-talet.

Vallning är inte en egenskap som man som enskild uppfödare kan ta fram och förstärka i en ras där övriga avlar på annat. (om man inte avlar fram extremt många hundar, täta generationer och inavlar rätt hårt...). Det är inte något som går att plocka fram hur som helst och det är definitivt betydligt mer komplext än vad som framkommer vid de sk anlagsproven och vid lydnadsvallning på gårdens egna djur som känner hunden och där hunden kan göra sysslorna på rutin. Det går att lära en schnauser...

Även i Australien kallas det vi kallar kelpie för "bench kelpies". De avlas inte för och har inte avlats för vallning i någon större utsträckning sen typ 60-talet.

Vallning är inte en egenskap som man som enskild uppfödare kan ta fram och förstärka i en ras där övriga avlar på annat. (om man inte avlar fram extremt många hundar, täta generationer och inavlar rätt hårt...). Det är inte något som går att plocka fram hur som helst och det är definitivt betydligt mer komplext än vad som framkommer vid de sk anlagsproven och vid lydnadsvallning på gårdens egna djur som känner hunden och där hunden kan göra sysslorna på rutin. Det går att lära en schnauser...
Exakt. Kan ju förtydliga att det jag menade med "extremt bra arbetshundar" syftade inte på vallning utan bruks och liknande.

Står i valet och kvalet att kastrera Tonto, kemiskt eller kirurgiskt. Då i hopp på att det ska hjälpa till att lugna ner honom när det gäller att vara så jävla dum mot våra andra hundar. Han är sjukt mycket bättre, men det är så jävla mycket jobb att hålla koll på honom hela tiden. Vad tror ni?

Står i valet och kvalet att kastrera Tonto, kemiskt eller kirurgiskt. Då i hopp på att det ska hjälpa till att lugna ner honom när det gäller att vara så jävla dum mot våra andra hundar. Han är sjukt mycket bättre, men det är så jävla mycket jobb att hålla koll på honom hela tiden. Vad tror ni?

Jag hade testat, eller funderat på att omplacera så han får vara ensamhund.

Jag hade isf testat kemiskt först för att se om det blev någon skillnad alls. Onödigt att lägga honom under kniven om det ändå inte gör någon skillnad tänker jag.

Jag hade isf testat kemiskt först för att se om det blev någon skillnad alls. Onödigt att lägga honom under kniven om det ändå inte gör någon skillnad tänker jag.
Träffade just idag en kvinna med en hanhund som min Skalman genast blev kompis med. den hanen var kemiskt kastrerad (och skulle läggas under kniven nu) och har gått från att avskyr alla hanar till att gilla dom flesta efter kemkastreringen. Så det finns solskenshistorier :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar