Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså är han lugn med att vara i sitt eget rum och kan jobba/promenera så är det ju ändå bra? Kanske kan en kastrering göra tillvaron lite mindre tuff men ja, fungerar det för er så tycker iaf jag att det låter som vägen framåt

(Kompisen har det också så - hanen stängs undan när det kommer andra hanhundar osv och hon kommer inte skaffa ny hanhund så länge aussien finns kvar)

Ja dom leker och är skitglada utomhus och dom kan jobba i två/trespann utan något gruff. Det är bara inomhus det inte fungerar, men man kan ha dom tillsammans om man har koll. Kanske en kastrering och så köra på att låta dom vara separat. Framtiden får utvisa om han får mer tålamod kanske? Blir inte några fler hanhundar här heller. Är sugen på en till hund för att kunna köra fyrspann, men jag kommer att avvakta för att se om Tonto kan mogna på sig lite och uppföra sig.

Jag kastrerade ju Otis i april @Tonto , och jag märker ingen större skillnad på honom här hemma. Han är fortfarande gruffig mot mina föräldrars hane, och kan fortfarande morra och spänna sig mot Floyd emellanåt. Det händer även att han flyger på honom, men pepparpeppar har vi blivit bra på att läsa av situationerna innan det går så långt.
Däremot har kastrationen fått andra bra effekter, han lugnar ner sig fortare efter att ha varvat upp och står inte längre och slickar på kissfläckar t ex :)
Jag tror även att vi flyttat till hus spelar stor roll - här har han möjlighet att gå undan, vilket han inte hade på samma sätt i lägenheten. Ofta kan han ligga i ett helt annat rum än vi andra, och sedan kommer han in när det passar honom.

OBS, det verkar även som att Otis har mycket mindre problem än Tonto, det är inte så att jag behöver vakta på honom utan mer bara ha extra uppsikt. 9 fall av 10 fungerar de jättebra tillsammans, leker ihop osv. Så det kan ju mycket väl vara så att du märker skillnad @Tonto !

Kom dock på att vi inte kan köra på en kemisk kastrering om vi ska kunna tävla. :down: Får bli en riktig kastrering om det blir någon.

Urgöllig!

Men det är för lite Otis numer. Faktiskt.

Otis :heart
Velar lite över om vi ska omplacera honom eller inte. Han funkar inte riktigt i jakten och vi kan inte ha hur många hundar som helst.. Han är ju världens goaste, men jag tror att han skulle trivas bättre som ensamhund och vet inte om jag vill utsätta honom för en ännu större flock.
Eventuellt vill en av mina bästa kompisar ta honom, och då kan han jaga med oss när det passar och sedan får han ett ypperligt hem all annan tid :) men det känns sorgligt, han är verkligen en supermysig hund och han har onekligen en enorm personlighet :heart

Nåväl, vi ska i alla fall gå agilitykurs nu i vår, så får vi väl se hur det blir med eventuell omplacering.

Jag DÖR.

Han ser ut som en mix mellan Falkor och en kinesisk nakenhund.

Han hade även så mycket päls att hans sele är nu för stor. Han kan ha Flokis sele, typ.

uCPKYWY.jpg

Otis :heart
Velar lite över om vi ska omplacera honom eller inte. Han funkar inte riktigt i jakten och vi kan inte ha hur många hundar som helst.. Han är ju världens goaste, men jag tror att han skulle trivas bättre som ensamhund och vet inte om jag vill utsätta honom för en ännu större flock.
Eventuellt vill en av mina bästa kompisar ta honom, och då kan han jaga med oss när det passar och sedan får han ett ypperligt hem all annan tid :) men det känns sorgligt, han är verkligen en supermysig hund och han har onekligen en enorm personlighet :heart

Nåväl, vi ska i alla fall gå agilitykurs nu i vår, så får vi väl se hur det blir med eventuell omplacering.

Lilla Otis:love:

Så. Det ska regna imorgon. Heeeela dagen. Vi är inte sådär jätteförtjusta i regn :cautious:
Istället för att plågas imorgon så tog vi därför en extra långpromenad nu mitt i natten. På med pannlampa och reflexer, ut på grusvägarna vid skogen och hundarna tyckte det var jätteroligt :D Jag tyckte det var ganska kul också, lite sådär skräckblandad förtjusning på något vis. Mörkret i sig skrämmer inte, men just att inte veta vad som gömmer sig i mörkret... Såg ögonen på något vilt och tänkte först att det var ett argt vildsvin som tänkte attackera oss, men konstaterade att det nog snarare var en räv som tittat på oss.

Nu sover hundarna lugnt här hemma och jag svär över att facebookchatten inte vill fungera. Imorgon tar vi bara rastningsrundor, tror jag. Funderar lite på om vi kanske skulle gå förbi ett garage i närheten och träna lite rallylydnad där. Det vore ju lämpligt!

26073235_199493917273679_3124412017180409856_n.jpg

Fem lät mycket. Ett par stycken vet jag, en som har det som i princip enda inriktning. Min rekommendation är att vara försiktig med såna. De bästa vallhundarna inom kelpie är i regel australienimporter (som jobbat som gårdsvallare där) och där finns det tyvärr även en del social osäkerhet man bör ha koll på. Vansinnigt bra arbetshundar dock, men inte optimala i övrigt.

Det finns de som använder hundarna i dagligt arbete på gård. Det finns kelpies med betydligt mer vallning kvar än sheltie och aussie och liknande, men det är ju inte i närheten på samma nivå som BC eller WK, eftersom aveln inte sker uteslutande på vallning och djurkänsla.
Ja, alltså jag har inte så mycket att bidra med till Kelpiens vara eller icke vara inom vallning. Blev mest jäkligt förvånad då jag har varit inne på Kelpie innan, och endast fått uppfattning om att det är en brukshund. :)

Ja, alltså jag har inte så mycket att bidra med till Kelpiens vara eller icke vara inom vallning. Blev mest jäkligt förvånad då jag har varit inne på Kelpie innan, och endast fått uppfattning om att det är en brukshund. :)
Som sagt, även om rasklubben pratar om vallning (det är det många som gör) så kan man inte betrakta kelpien som en vallhund. De har inte kontrollbehov, djurkänsla och drifter som gör att de vill/behöver valla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12