Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Träffade just idag en kvinna med en hanhund som min Skalman genast blev kompis med. den hanen var kemiskt kastrerad (och skulle läggas under kniven nu) och har gått från att avskyr alla hanar till att gilla dom flesta efter kemkastreringen. Så det finns solskenshistorier :)

Det kanske får bli så att vi provar kemiskt! Tack. :)

Uppfödaren har erbjudit sig att ta tillbaka honom, men det gör så jävla ont i hjärtat att ens tänka tanken. :cry: Mår så himla dåligt över det här.

Det ska vara kul att ha hund, eller hur?
Och du har knappt skrivit något positivt alls om tonto på länge vad jag kan påminna mig.
Jag tycker du antingen ska överväga omplacering eller så tar du hjälp av nån du litar på för att få fason på honom.

Det ska vara kul att ha hund, eller hur?
Och du har knappt skrivit något positivt alls om tonto på länge vad jag kan påminna mig.
Jag tycker du antingen ska överväga omplacering eller så tar du hjälp av nån du litar på för att få fason på honom.

Jodå, han är jätteduktig i draget, det skriver jag ofta om! Men nej, eftersom att det är så mycket att ha att göra med hemma så är det inte roligt, för det känns som om man ständigt måste hålla koll för att dom ska fungera ihop.

Vet inte riktigt vad man kan göra, som jag inte redan gör, det är bara hemma han beter sig såhär.

Jodå, han är jätteduktig i draget, det skriver jag ofta om! Men nej, eftersom att det är så mycket att ha att göra med hemma så är det inte roligt, för det känns som om man ständigt måste hålla koll för att dom ska fungera ihop.

Vet inte riktigt vad man kan göra, som jag inte redan gör, det är bara hemma han beter sig såhär.

Kan ni ha hundhus eller rastgårdar så de slipper bo ihop?

Och bra med draget:) det glömde jag!

Kan ni ha hundhus eller rastgårdar så de slipper bo ihop?

Och bra med draget:) det glömde jag!

Han är verkligen grym i draget, skulle inte kunna önska mig bättre hund när vi tränar det!

Han har ett eget rum nu som han bor i när jag inte orkar hålla koll på honom. Han har ju inte gjort något på länge, men det är svårt att slappna av, i fall att något skulle hända.

Jag pratade med lite bekanta och tydligen så är det vanligt att Aussiehanar kan vara förjävliga mellan 1-4 år. Tycker det låter extremt att dom kan vara såhär, men jag antar att dålig mentalitet kan vara anledningen. Jag typ hoppas på att kanske en kemisk kastrering och ålder kanske kan få honom att i alla fall sluta vara på tårna hela tiden.

Han är verkligen grym i draget, skulle inte kunna önska mig bättre hund när vi tränar det!

Han har ett eget rum nu som han bor i när jag inte orkar hålla koll på honom. Han har ju inte gjort något på länge, men det är svårt att slappna av, i fall att något skulle hända.

Jag pratade med lite bekanta och tydligen så är det vanligt att Aussiehanar kan vara förjävliga mellan 1-4 år. Tycker det låter extremt att dom kan vara såhär, men jag antar att dålig mentalitet kan vara anledningen. Jag typ hoppas på att kanske en kemisk kastrering och ålder kanske kan få honom att i alla fall sluta vara på tårna hela tiden.
Att brukshundshanar inte funkar med andra hanar är ju inte ovanligt tyvärr - men det är kanske inte det du syftar på?

Jag hade satt upp grindar hemma så de aldrig var tillsammans helt enkelt så alla kunde slappna av.
Det är standard hos de dobbismänniskorna jag känner med flera hanar. Om du går och spänner dig så kan jag tänka mig att hundarna blir ännu mer triggade med.

@Tonto jag hade börjat med en kemisk kastrering och hade den inte gett önskat resultat så hade jag tackat ja till uppfödarens erbjudande om att lämna tillbaka honom. Han kanske är som vår Mamma Mu, en hund som trivs bäst som ensamhund. Förstår om det känns tungt :heart

I kväll har Jarla gjort debut på A-hindret och hopphindret (halv höjd).
Inga problem för den lilla snöstormen!
Linförheten och positioner ser nu riktigt fin ut. Hon har så jäkla härlig energi i allt man presenterar för henne:love:

Ett BH-prov till våren borde inte vara ett problem. Bara att få henne till att ligga stilla på platsliggningen :angel:

Men va, har ni skaffat en valp till? Vad har jag missat? :D
Det är dåligt med bilder alltså @Hyacinth :D

Tycker många Aussiehanar är rätt tuffa mot andra hanar.

En av mina vänner han en väluppfostrad, relativt vettigt avlad aussiehane (och vännen är bra på hund så det ligger inte på henne som ägare) men han är inte trevlig mot andra hanar. Tikar - inga problem, men andra hanar skulle bara dö typ (han har tex flugit på Svansson och nog för att min hund är ouppfostrad men han bråkar inte och har aldrig bråkat med någon annan än denna hanen) Nu är han lugnare, dels lever han som ensamhund (dock umgås han med andra hundar på jobbet varje dag) men han är också kastrerad så det är bra mycket enklare att umgås med vännen plus hund. :) Så ja, en kemisk kastrering kan säkert underlätta situationen för er.

Här har julhelgen förflutit lugnt och skönt :)
Vi jagade i lördags och igår, sedan blir det jakt på fredag och lördag igen. Sambon tar med wachtlarna för jakt även på söndag, medan jag och Floyd ska hänga i hundhallen med de som ska träna tillsammans där. Jag och Floyd har hunnit köra ett jaktträningspass med ett par träningskompisar, ett lydnadspass med dito samt att vi ska köra jaktträning i morgon också :) Idag tog vi en långprommis i det inte så härliga vädret :D
Så himla SKÖNT att vara lite ledig och verkligen hinna med att trötta ut hundarna rejält :heart

Tack för alla råd! Vi ska prova med kemisk kastrering. Tänkte att vi håller ut ett tag till för att se om han skärper sig när han blir lite äldre.

Idag rök pälsen. Han är skitglad. Gullhunden.

zv5cCrE.jpg

Så göllig han är! :love: @Tonto

Vi har varit ute och traskat i skogen idag - tyvärr är mitt lokalsinne och mina infall inte alltid så pålitliga så det slutade med totalt tre timmar i skogen istället för 1,5 och en himla massa brötande genom snår. Svansson har snarkat sen vi kom hem liksom :D

Han har dessutom blivit TJOCK! Hur fan gick det till? Han som alltid varit mager. :laugh: Funderar på om han faktiskt kanske har lite ont någonstans, han ger lite känningar nu när jag klämmer och faktiskt kan känna musklerna.

En av mina vänner han en väluppfostrad, relativt vettigt avlad aussiehane (och vännen är bra på hund så det ligger inte på henne som ägare) men han är inte trevlig mot andra hanar. Tikar - inga problem, men andra hanar skulle bara dö typ (han har tex flugit på Svansson och nog för att min hund är ouppfostrad men han bråkar inte och har aldrig bråkat med någon annan än denna hanen) Nu är han lugnare, dels lever han som ensamhund (dock umgås han med andra hundar på jobbet varje dag) men han är också kastrerad så det är bra mycket enklare att umgås med vännen plus hund. :) Så ja, en kemisk kastrering kan säkert underlätta situationen för er.

Låter som Tonto! Tikar får göra precis hur som helst, han har flertalet brudar på klubben som sätter honom på plats och då slänger han sig ner. Men våra egna hanar är han skittuff med!

Vill hellre ha honom så att han får leva separat ifrån de andra hundarna än att omplacera. Han är ju helt lugn när han får vara i sitt eget rum och fungerar på promenader och i arbete med våra egna. Kanske bäst att ha det så istället.

Låter som Tonto! Tikar får göra precis hur som helst, han har flertalet brudar på klubben som sätter honom på plats och då slänger han sig ner. Men våra egna hanar är han skittuff med!

Vill hellre ha honom så att han får leva separat ifrån de andra hundarna än att omplacera. Han är ju helt lugn när han får vara i sitt eget rum och fungerar på promenader och i arbete med våra egna. Kanske bäst att ha det så istället.
Själv räknar jag med att behöva ha grindar när jag skaffat nästa hund och den blir könsmogen.
Jag ser det inte som ett problem, och jag tror det blir betydligt mer avslappnat hemma då än om man konstant måste ha tummen i ögat på dem.

Alltså är han lugn med att vara i sitt eget rum och kan jobba/promenera så är det ju ändå bra? Kanske kan en kastrering göra tillvaron lite mindre tuff men ja, fungerar det för er så tycker iaf jag att det låter som vägen framåt

(Kompisen har det också så - hanen stängs undan när det kommer andra hanhundar osv och hon kommer inte skaffa ny hanhund så länge aussien finns kvar)

Själv räknar jag med att behöva ha grindar när jag skaffat nästa hund och den blir könsmogen.
Jag ser det inte som ett problem, och jag tror det blir betydligt mer avslappnat hemma då än om man konstant måste ha tummen i ögat på dem.

Ja, vi kör nog på det faktiskt. Dom andra två fungerar skitbra tillsammans och har utbyte av varandra. Jag tror inte att Tonto bryr sig så mycket om sällskap faktiskt. Får han vara i sitt rum så är han lugn och sover. Annars tycker jag nog att han stressar runt lite.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb