Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja precis, jag har en i min träningsgrupp som certade sin hund för ett par veckor sedan och då blev det ingen titel, tror att det är ifrån i år. :)

Trist, men det är ett jävla sattyg att folk certar hundar och sedan inte ens jobbar med dom. :down:
Det är ju tyvärr en del sånt missbruk av VP också. Det används som merit, trots att det är typ ett absolut minimikrav...

JAAAA! :banana::bump::banana::bump::banana::bump::banana:
Årslistorna har kommit ut! Ebrah blev årets vinstrikaste lure coursing-tik! :bump::bump::bump::bump:
Min underbara, underbara lilla galenpanna. Fan vad bra hon är! Det här betyder också att hon utan tvekan har en plats på EM :D :D
17757332_820215141460201_7017186036075562617_n.jpg

Det är ju tyvärr en del sånt missbruk av VP också. Det används som merit, trots att det är typ ett absolut minimikrav...
Jag märkt det när jag har börjat titta efter Kelpie nu, lite smått. En del kennlar har det som krav att valparna ska röntgas, göra MH och VP. Även om de inte ska användas till vallning.
(Jo man kanske vill kolla om de har "vallanlag", men varför?)

Men behöver alla jobbande BCs göra VP eller är det inför avel eller vad?

Jag märkt det när jag har börjat titta efter Kelpie nu, lite smått. En del kennlar har det som krav att valparna ska röntgas, göra MH och VP. Även om de inte ska användas till vallning.
(Jo man kanske vill kolla om de har "vallanlag", men varför?)

Men behöver alla jobbande BCs göra VP eller är det inför avel eller vad?
Hunden måste ha genomfört godkänt VP för att du ska få registrera avkomma. Det är alltså mest ett verktyg för avelsutvärdering, men också ett sätt att gallra ut de allra sämsta hundarna ur aveln.

Är det WK du tittar på då? Då förstår jag att de vill att valpköparna ska ta VP - för att utvärdera aveln som sagt. Sk Vallanlagsprov har inget med vallning att göra, annat än till namnet.

(Jag har ju kvar mina fem bla. för att de ska få sitt VP gjort! Går ju inte att ställa såna krav på valpköpare.)

Ja precis, jag har en i min träningsgrupp som certade sin hund för ett par veckor sedan och då blev det ingen titel, tror att det är ifrån i år. :)

Trist, men det är ett jävla sattyg att folk certar hundar och sedan inte ens jobbar med dom. :down:

Vi har två i A-kullen. Hanen blev tyvärr ihjälkörd men tiken kördes bara upp för att höja värdet så sålde ägaren sen. Nu gick tiken till kriminalvården som narkotikahund och de betalade inte mer för den ändå än den vi sålde från B-kullen med endast ett Mh och dessutom en C-höft :devil:

Hunden måste ha genomfört godkänt VP för att du ska få registrera avkomma. Det är alltså mest ett verktyg för avelsutvärdering, men också ett sätt att gallra ut de allra sämsta hundarna ur aveln.

Är det WK du tittar på då? Då förstår jag att de vill att valpköparna ska ta VP - för att utvärdera aveln som sagt. Sk Vallanlagsprov har inget med vallning att göra, annat än till namnet.

(Jag har ju kvar mina fem bla. för att de ska få sitt VP gjort! Går ju inte att ställa såna krav på valpköpare.)
Nope. De vanliga bruna tittar jag på. Så blev lite förvånad när en del kennlar trots det vill att det görs VP.
(Nu har jag inte kennlarna i huvudet, insåg rätt snabbt att de hundarna troligen är något för mig.)

Vi har två i A-kullen. Hanen blev tyvärr ihjälkörd men tiken kördes bara upp för att höja värdet så sålde ägaren sen. Nu gick tiken till kriminalvården som narkotikahund och de betalade inte mer för den ändå än den vi sålde från B-kullen med endast ett Mh och dessutom en C-höft :devil:

Folk alltså.

Men det blir spännande att se om Floki klarar ett test liknande L-testet! Annars så blir det patrullhund med nästa hund, och då lär man få kika på ställen där man satsar på att avla fram tjänstehundar.

Nope. De vanliga bruna tittar jag på. Så blev lite förvånad när en del kennlar trots det vill att det görs VP.
(Nu har jag inte kennlarna i huvudet, insåg rätt snabbt att de hundarna troligen är något för mig.)
Ja det är lite konstigt, det är inte speciellt vanligt att de gör/klarar VP och rasen har inte avlats på vallning på typ 70 år.

Stort grattis!!!

Så häftigt! Stort grattis :D:bump::bump:

Tack! :D :D
5 tävlingar som gav 2 tredjeplaceringar, 1 andraplacering och 2 vinster. 3st cert (av tre möjliga) och 1 cacil. Inte illa för att vara någons första säsong :p Nu har jag också fått en hel hög med frågor att besvara så att det ska kunna bli en artikel om henne i rasklubbens tidning. Det var väldigt bra frågor, så jag ska sätta mig någon dag och svara på dem så ordentligt jag bara kan!

Vp och vallanlagsprov är inte samma sak. Vallanlagsprov har min kelpie gjort och det var rätt löjligt. Vp har jag inte nån egentlig koll på men det krävs väl en del träning inför det.

Tror inte det finns speciellt många kelpie som har gjort vp.

Valp har kräkts ett par mornar i rad nu. Han vaknar ju vid den fantastiska tiden 04.00 :meh: då går vi ut och han kissar och bajsar. Igår och idag har magen gett ifrån sig valsång och han har kräkts lite skum/slem. Jag förstår ju att magen är tom, men han äter långt in på kvällen runt 20-snåret, sen sover han ju.

Någon mer med erfarenhet av detta? Tips på vad jag kan ge honom direkt när han vaknar? Får han morgongivan piggnar han ju på sig och sen är det full rulle, ser ju helst att han somnar om så att matte får en timme till. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London