Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Springer på Väla (:wtf::wtf::wtf:) och möter plötsligt en träningsgrupp med ledhundar (heter det så?). 3 st labbar i full mundering och en ”blind” person bredvid. Riktigt imponerad över fokusen på så unga hundar. :up::love:

Vi har Kustmarkens kennel här på orten och deras labbar är ett vardagsinslag på stan. Jag blir lika impad varje gång jag ser träningsekipagen. Det är ett fantastiskt jobb tränarna gör och hundarna är så himla trevliga :love:

Är lite stolt över hundarna (och min mor) ändå. Tidigare har det varit lätt för mig att lämna dem hemma, men det har lätt blivit stökigt om de varit hemma hos min mor, där vi är ofta, och hon eller sambon kommit eller gått under tiden hundarna varit utan mig.

Idag gick jag iväg, lämnade hundarna och efter ungefär en halvtimme var det dags för min mor att gå. Hon gick och ungefär 50 minuter senare kom jag hem. Allt var lugnt. Så otroligt skönt att det fungerar, för då kan jag lämna dem där och så får de lite mindre ensamtid även om morsan inte är hemma exakt hela tiden.

Vi har Kustmarkens kennel här på orten och deras labbar är ett vardagsinslag på stan. Jag blir lika impad varje gång jag ser träningsekipagen. Det är ett fantastiskt jobb tränarna gör och hundarna är så himla trevliga :love:
Ja ett helt fantastiskt jobb. Hundarna tittade ju inte på något annat än dit dem skulle. Att det ramlade ner en korv typ 2 m ifrån den första fick honom inte ens att rynka på näsan. Sjukt imponerande!

Intressant! Går det att läsa om någonstans? :)

Det var Tontos uppfödare som berättade det för mig, då hon troligtvis ska hålla inträdesprov 2018 och internat som börjar våren 2019 och det ska gälla ifrån 2018. Verkar inte finnas så mycket info om det än dock!

Okej. Får hålla ögonen öppna :D

Lyckades hitta det här!

"Information om nytt inträdesprov och certifikatprov

Ett givande möte på Försvarsmaktens högkvarter beträffande nytt certprov (kommer att benämnas slutprov) samt nytt inträdesprov (kommer att benämnas anlagstest) genomfördes den 11/12 2017. Vid mötet fanns representanter ur PROD RIKSHV, PROD FRIV, FHTE och SBK. Mötet gav vid handen att arbetet med nya prov inte är moget för att gå till beslut och fastställande. SBK åtog sig därför ett förnyat revideringsarbete som ska genomföras under 2018. En arbetsgrupp ska utses av SBK med mål och syfte att genomlysa anvisningarna och skrivningarna än en gång och framförallt genomföra fullskaleförsök slutprov under våren 2018, där logistik och praktiskt genomförande med konsekvenser ska studeras noga. SBK ska vidare genomlysa anlagstest avseende FM-kontrollantens roll att även kontrollera hela ekipaget. Senast den 31/1 2018 ska SBK:s arbetsgrupp inkomma med förslag till nytt anlagstest där ovan inrymmes. Senast den 15/3 2018 ska planerna för anlagstest och slutprov finnas färdiga i en första utgåva från SBK:s arbetsgrupp. Dessa skall då tillämpas vid FM-kontrollantutbildningen i Halmstad vecka 812. Den 1/6 2018 ska nytt anlagstest tillämpas inom SBK, vilket innebär att nuvarande inträdesprov genomföres t o m den 31/5 2018. Den 1/1 2019 ska nytt slutprov patrullhund tillämpas vilket upphäver det nuvarande certifikatprovet. Redan planerade grundutbildningar och kompletteringsutbildningar för provledare och kontrollanter under 2018 ligger enligt plan."

Ja ett helt fantastiskt jobb. Hundarna tittade ju inte på något annat än dit dem skulle. Att det ramlade ner en korv typ 2 m ifrån den första fick honom inte ens att rynka på näsan. Sjukt imponerande!
Hörde om en hund vars inlärda sträcka gick över ett torg tätt intill en pizzeria. Där brukade dörren stå öppen och ibland knatade hunden in med sin stackars ägare som då blev totalt vilse. De flesta av de som har ledarhund är dövblinda vilket gör det mycket svårt att be om hjälp.
Tränaren fick rycka ut och lägga extra krut på att få hunden att nonchalera pizzerian samt utbilda pizzabagarna på att hjälpa ekipaget rätt om de råkade komma in :D

Lyran efter varje kvällspromenad...
Plöjda gärden och roliga diken är ett måste :meh:
25594180_10215091664593244_8329596996038326295_n.jpg

När folk som tror att de har koll kläcker ur sig saker som en som är insatt vet är totally wrong :banghead::rofl:
Varför händer det så ofta inom hundvärlden? :arghh:

Nåväl. För att anknyta till tråden mer: pojkarna har varit hos mormor idag! Förutom att Sid snodde kattmaten så skötte de sig bra! Efter det har de varit otroligt snälla med oss och mest trynat. Grymt när man själv bara vill slöa! :love:

Åh vad bra! Gillar att det blir högre kvalitė på hundar som får tjänstetitel. Det gör att det blir mer tyngd i den titeln. I dag missbrukas den lite som avelsmerit och kraven är ju inte jättehöga.

Tycker det är bra! :) Dom har ju bla. redan tagit bort titeln på grund av att det missbrukas som avelsmerit.

Skickat in ansökan om paragraf 16-tillstånd. Nu återstår att se om min säng är godkänd som hundsäng eller om jag måste möblera in tio hundbäddar till :rofl:
Är det för att du har de i jobbet eller varför behöver du det? Eller för framtida planer?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 654
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London