Fortsätt försöka

Tredje dagen med modafinil och jag mår ännu sämre. Är det någon annan som tar eller har tagit den och vet om det kan ta ett tag för den att verka ordentligt? Jag har svårt att hitta någon tydlig information om den. Vet inte om det överlag inte finns så mycket information eller om det är vajsing på min google fu pga väck i huvudet

Och efter besöket på psykiatrin så är jag ledsen igen 😞 Jag hatar att gå dit! Fick åter igen höra att enda terapin de har där är kbt så terapi finns inte för mig. Jag känner mig inte alls trygg med samtalskontakten så det är jättesvårt att prata med henne, men sist jag kollade så fanns det bara en som är ännu värre som alternativ. Hon frågade iallafall vad jag tror hade hjälpt men det vet jag ju inte! Jag är ingen psykolog! Hade jag vetat vad som hade hjälpt så hade jag ju gjort det själv redan. Jag känner mig helt jävla hopplös och oduglig 😭

Och efter besöket på psykiatrin så är jag ledsen igen 😞 Jag hatar att gå dit! Fick åter igen höra att enda terapin de har där är kbt så terapi finns inte för mig. Jag känner mig inte alls trygg med samtalskontakten så det är jättesvårt att prata med henne, men sist jag kollade så fanns det bara en som är ännu värre som alternativ. Hon frågade iallafall vad jag tror hade hjälpt men det vet jag ju inte! Jag är ingen psykolog! Hade jag vetat vad som hade hjälpt så hade jag ju gjort det själv redan. Jag känner mig helt jävla hopplös och oduglig 😭
Kbt kanske hade kunnat vara till viss hjälp ändå..det går ju ut mycket på att ändra beteende och tankemönster..

Kbt kanske hade kunnat vara till viss hjälp ändå..det går ju ut mycket på att ändra beteende och tankemönster..
Kanske i framtiden om jag börjar få ordning på livet, men jag är långt ifrån att ens kunna tänka på att klara kbt som det ser ut nu

Och nu började jag tänka på att jag inte är så godissugen ännu idag och genast så blir det som ett jättetvång att jag måste äta godis eller glass eller whatever onyttigheter trots att jag inte vill. Det är precis som det var med skärandet, det blir som ett tvång som uppfyller hela kroppen och blir det enda jag kan tänka på. Det är så jävla sjukt!
Trodde jag svarat på detta i går, men ser att jag glömt att posta.... så lite sen på bollen, men here goes:

Ja och det är ju därför det är nästan omöjligt att "bara skärpa till sig" när man hamnat in i den typen av problematik.

Jag har för mig du skrivit nån gång att du har svårt att fokusera på att läsa böcker, men funkar det att lyssna på ljudböcker? I så fall kanske denna kan hjälpa dig en bit på vägen: https://www.legimus.se/bok?librisId=cwp1xsqp48mzb26

Trodde jag svarat på detta i går, men ser att jag glömt att posta.... så lite sen på bollen, men here goes:

Ja och det är ju därför det är nästan omöjligt att "bara skärpa till sig" när man hamnat in i den typen av problematik.

Jag har för mig du skrivit nån gång att du har svårt att fokusera på att läsa böcker, men funkar det att lyssna på ljudböcker? I så fall kanske denna kan hjälpa dig en bit på vägen: https://www.legimus.se/bok?librisId=cwp1xsqp48mzb26
Fast att ”skärpa till sig” är väl enda sättet att bryta ett missbruk? För om man inte gör det så kommer ju inget att ändras? Jag har kollat på rätt många appar och de flesta verkar vara att de typ påminner om saker och så måste man skärpa sig och se till att det blir gjort när appen säger det, men det är svårt att veta för alla kostar pengar och/eller verkar krångliga. Jag har ett gäng Att göraappar redan men jag glömmer hela tiden att kolla och fylla i dem och när jag kommer ihåg det så blir det ändå inte gjort för jag orkar inte 😞

Tack för tipset! Tyvärr funkar ljudböcker ännu sämre än lästa böcker 😕 Jag vet ärligt talat inte vad som hade kunnat funka bäst för att ta in information numera för min hjärna verkar vara full och vill inte lära sig nya saker. Jag har tex fortfarande jättedålig koll på hur sköldkörteln funkar trots att det är 1,5 år den har strulat nu

Fast att ”skärpa till sig” är väl enda sättet att bryta ett missbruk? För om man inte gör det så kommer ju inget att ändras? Jag har kollat på rätt många appar och de flesta verkar vara att de typ påminner om saker och så måste man skärpa sig och se till att det blir gjort när appen säger det, men det är svårt att veta för alla kostar pengar och/eller verkar krångliga. Jag har ett gäng Att göraappar redan men jag glömmer hela tiden att kolla och fylla i dem och när jag kommer ihåg det så blir det ändå inte gjort för jag orkar inte 😞

Tack för tipset! Tyvärr funkar ljudböcker ännu sämre än lästa böcker 😕 Jag vet ärligt talat inte vad som hade kunnat funka bäst för att ta in information numera för min hjärna verkar vara full och vill inte lära sig nya saker. Jag har tex fortfarande jättedålig koll på hur sköldkörteln funkar trots att det är 1,5 år den har strulat nu

Nja, inte riktigt - det som brukar vara det bästa sättet är att lära sig vad som triggar igång missbruket, och försöka undvika alla situationer där man vanligen gör den saken som man vill sluta med. Samt hitta andra strategier att hantera ångesten eller hopplöshetskänslan eller vad det nu är som är "grundproblemet".
En alkoholiker kan t.ex. (oftast) inte hänga på krogen med sina kompisar och bara "skärpa till sig" och låta bli med att dricka (i alla fall inte de första åren). @pepp kanske skulle kunna förklara lite mera?

Om boken blir för mycket för dig, så kanske pojkvännen kan läsa eller lyssna på den? Det kan vara otroligt stor hjälp om ens anhöriga förstår problematiken och vet hur de kan och bör ge stöd. (som t.ex. att han faktiskt inte kan ha godis i ditt hem/tillgängligt för dig om du inte ska äta godis).

Nu tycker ju inte jag att din vikt är något problem, men jag tror du skulle kunna må mycket bättre om du lyckades äta mera näringsrik mat, istället för alla "tomma kalorier" som kommer pga hetsätandet... :heart

Jag skulle nog inte påstå att någon måste eller ens kan skärpa sig bara sådär. Som dom sa i DBT:n att man måste ha strategier när dom här tankarna och känslorna kommer och ha en plan är superviktigt. Dom sa att det är bra att ha tex en låda hemma nära tillhands med distraktioner i som gör att man kan stanna upp och föra över tankar och känslor åt något annat håll eller iallafall lugna ner ångesten lite. Vissa duschade kallt, vissa gav sig ut och sprang, allt ickedestruktivt är bra för att bryta tankarna.

Man måste ha en strategi för annars är det svårt att bryta ett beteende.

Nja, inte riktigt - det som brukar vara det bästa sättet är att lära sig vad som triggar igång missbruket, och försöka undvika alla situationer där man vanligen gör den saken som man vill sluta med. Samt hitta andra strategier att hantera ångesten eller hopplöshetskänslan eller vad det nu är som är "grundproblemet".
En alkoholiker kan t.ex. (oftast) inte hänga på krogen med sina kompisar och bara "skärpa till sig" och låta bli med att dricka (i alla fall inte de första åren). @pepp kanske skulle kunna förklara lite mera?

Om boken blir för mycket för dig, så kanske pojkvännen kan läsa eller lyssna på den? Det kan vara otroligt stor hjälp om ens anhöriga förstår problematiken och vet hur de kan och bör ge stöd. (som t.ex. att han faktiskt inte kan ha godis i ditt hem/tillgängligt för dig om du inte ska äta godis).

Nu tycker ju inte jag att din vikt är något problem, men jag tror du skulle kunna må mycket bättre om du lyckades äta mera näringsrik mat, istället för alla "tomma kalorier" som kommer pga hetsätandet... :heart

Jag skulle nog inte påstå att någon måste eller ens kan skärpa sig bara sådär. Som dom sa i DBT:n att man måste ha strategier när dom här tankarna och känslorna kommer och ha en plan är superviktigt. Dom sa att det är bra att ha tex en låda hemma nära tillhands med distraktioner i som gör att man kan stanna upp och föra över tankar och känslor åt något annat håll eller iallafall lugna ner ångesten lite. Vissa duschade kallt, vissa gav sig ut och sprang, allt ickedestruktivt är bra för att bryta tankarna.

Jag ska svara er när jag kan tänka!

Jag är så jävla deppig idag 😭 Inte så mycket ångest utan bara total hopplöshet. Men nu är Sirenia kvällsmatad och hon satt och åt hö när pojkvännen var ute i köket nyss så det känns skönt. Bara hoppas jag kan sova nu

Det enda som jag vet triggar igång det är ångesten och att jag överhuvudtaget existerar och vad som triggar ångesten har jag ingen aning om. Den är liksom där och gnager hela tiden fast i olika styrka. Och idag och igår har jag till och med haft mindre ångest än vanligt, men matsuget är helt enormt. Jag höjde lamictal för några dagar sedan så det kan kanske vara därför, men innan när jag har höjt den så har jag blivit piggare och, vad jag kan minnas, mindre hungrig. Nu är jag totalt utmattad och vrålhungrig.

Jag vet inte. Han är insatt i hur missbruk funkar, bara inte med mat.

Ja, det tror jag definitivt också! Jag bara vet inte hur jag ska få i mig den maten 😞

Problemet är att inga distraktioner funkar när inte huvudet vill vara med för då kan jag bara göra det som huvudet/kroppen vill och när inte det funkar så kan jag inte tvinga mig till något alls 😞 och även om jag kan göra något så är det långt ifrån alltid som det funkar som distraktion. Så jag vet liksom inte hur jag ska lösa något alls mer än med självdisciplin

Jag har velat göra något hela morgonen. Så länge jag ligger ned och blundar så känns det som att jag klarar allt, men så fort jag öppnar ögonen så bara rinner all energi och motivation av mig och jag klarar ingenting 😞

Nu har jag iallafall äntligen skurat golvet i badrummet och duschat och tvättat håret. Marsvinen måste få städat idag också. Och så får jag försöka komma på en vettig outfit till imorgon med de kläderna jag kan ha, men det jag kommer på så behöver jag vita leggings och de ligger i tvätten och jag kommer inte att orka tvätta dem till imorgon

Marsvinen har fått städat och jag försöker stå ut med att inte kunna göra något alls igen. Det är verkligen så vansinnigt frustrerande och hopplöst att inte kunna göra något alls!

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 314
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 703
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar