Första skitkalla nätterna i utebox - en sjåpig ägares bekännelser...

Sv: Första skitkalla nätterna i utebox - en sjåpig ägares bekännelser...

Javisst ja...

Jo nog har den lä, men den kan ej heller röra sig

Jag tycker nog att lösdrift med en bra ligghall är bättre då hästen kan välja.

Ja t o m bättre som idag då uppstallade hästar står som vindflöjlar utlämnade åt elementen.:crazy: Inget skydd- ingen mat.

Javisst ja...

Jo nog har den lä, men den kan ej heller röra sig

Jag tycker nog att lösdrift med en bra ligghall är bättre då hästen kan välja.

Ja t o m bättre som idag då uppstallade hästar står som vindflöjlar utlämnade åt elementen.:crazy: Inget skydd- ingen mat.

I dagens skitväder står hästarna i min hage 1 m utanför vindskyddet/ligghallen. Ser ut som snögubbar bokstavligen. Men in går dom inte. Det är en av dom värsta dagarna på 10 år i det stallet. :eek:

Då är det inte en BRA ligghall som de känner sig trygga i.

Man har t o m beskrivit detta i JBV riktlinjer.

Då är det inte en BRA ligghall som de känner sig trygga i.

Man har t o m beskrivit detta i JBV riktlinjer.

Åh jo det är en stor fin hall som är bra när solen skiner, ingen blir instängd eller nåt.Alla kan ligga och sova samtidigt om dom vill. Men blåser det så står inte isisar inne:cool:.

Lånar ditt inlägg för att kommentera att tråden nu börjar bli tröttsam (inte du Korven, utan i allmänhet).

Tänk att det så ofta spårar ur här på Buke när man luftar sin oro och ber om råd - FÖR ATT MAN VILL SIN HÄST VÄL.
Suck.

Tror inte jag kommer att kommentera mer i denna nu men tack alla för visat intresse. Hästen har uppenbarligen överlevt, ser ut att må bra och jag täckar och matar utav bara helvete så alla blir nöjda och glada.

Jag förstår dig också.

Det låter som din häst mår jättebra så glöm den här tråden.

Jag tycker inte att du ska ta åt dig av allmänna reflektioner o utebox resp lösdrift..

Bara se som till Murrays hästar som åt upp till 40 kg silage plus kraftfoder.
M a o vad som KAN krävas.
Jag tror att du ser till din häst bästa o har du tolkat annat så ber jag om ursäkt.

Jag ber om ursäkt att jag tappade tålamodet.
Tack för alla konkreta råd jag ändå fått och jag tror jag måste ge min häst en del havre eftersom han inte äter så stora mångder grovfoder som ni beskriver kan gå åt, trots tillgång.

Angående det jag skrev om täckestjockleken min spårklippta, fryslort hade.... (300+200). Det blev faktiskt för lite häromdagen...
Vi hade temperaturer som pendlade mellan 20 och 25-26 grader minus under ett och ett halvt dygn, innan temperaturen började stiga till -15 ungefär. Sent första kvällen mådde hon bra med 200+300. Morgonen efter mådde hon också bra med den mängden täcke. Men när jag sedan kom hem från jobbet på eftermiddagen, så stod hon och skakade kraftigt för att hålla värmen. Fri tillgång till grovfoder hade de och även en bra ligghall (hästarna gick inte ens ut ur den de här dagarna). Det visar på att även hästar, precis som vi, långsamt kyls ner vid dessa temperaturer, när foderintaget och täckesmängden inte räcker till...
Nu åtgärdades problemet snabbt, hon fick komma in i värmen i skötutrymmet och efter det fick hon ännu lite tjockare täcken på sig ut. Med det var det lugnt... Nu har som sagt tempen stigit, så nu täckar vi av istället... :)
Men det är som jag försökt skriva tidigare. Man måste hålla noga koll på hästarna när det kommer till sådana här temperaturer och se varje individ, vad de behöver... Sedan får man räkna med att någon gång omsänder, blir det tokigt... Annars lär man sig aldrig vart just den individens gränser är och alltså inte heller vad de behöver för att må bra... :)

Det är ganska lätt att räkna ut den faktiska temp. om du tar T + vindstyrka i byarna. -20 + 15 m/s känns som ca -35.

Återigen är tiden som de utsätts av stor vikt. 1h.= en baggis. 16h. nästan outhärdligt om man inte kan söka skydd. Vinden är den största boven.

Jag tycker inte att du ska ta åt dig av allmänna reflektioner o utebox resp lösdrift..

Bara se som till Murrays hästar som åt upp till 40 kg silage plus kraftfoder.
M a o vad som KAN krävas.
Jag tror att du ser till din häst bästa o har du tolkat annat så ber jag om ursäkt.

Är det en vecka ränson for en häst eller dags behov for 4 :confused:

Angående det jag skrev om täckestjockleken min spårklippta, fryslort hade.... (300+200). Det blev faktiskt för lite häromdagen...
Vi hade temperaturer som pendlade mellan 20 och 25-26 grader minus under ett och ett halvt dygn, innan temperaturen började stiga till -15 ungefär. Sent första kvällen mådde hon bra med 200+300. Morgonen efter mådde hon också bra med den mängden täcke. Men när jag sedan kom hem från jobbet på eftermiddagen, så stod hon och skakade kraftigt för att hålla värmen. Fri tillgång till grovfoder hade de och även en bra ligghall (hästarna gick inte ens ut ur den de här dagarna). Det visar på att även hästar, precis som vi, långsamt kyls ner vid dessa temperaturer, när foderintaget och täckesmängden inte räcker till...
Nu åtgärdades problemet snabbt, hon fick komma in i värmen i skötutrymmet och efter det fick hon ännu lite tjockare täcken på sig ut. Med det var det lugnt... Nu har som sagt tempen stigit, så nu täckar vi av istället... :)
Men det är som jag försökt skriva tidigare. Man måste hålla noga koll på hästarna när det kommer till sådana här temperaturer och se varje individ, vad de behöver... Sedan får man räkna med att någon gång omsänder, blir det tokigt... Annars lär man sig aldrig vart just den individens gränser är och alltså inte heller vad de behöver för att må bra... :)

Är det den Internation Tävlings Häst med bruks klippning som frös?
Hur var det med dom andra?
Tur du hade ett varmskåp för henne......hur skulle det har gått om det hade inte fanns?

Senast ändrad:

Det är ganska lätt att räkna ut den faktiska temp. om du tar T + vindstyrka i byarna. -20 + 15 m/s känns som ca -35.

Återigen är tiden som de utsätts av stor vikt. 1h.= en baggis. 16h. nästan outhärdligt om man inte kan söka skydd. Vinden är den största boven.

Hästarna stod inne i ligghallen, alltså var det vindstilla... Om något skulle man kunna tänka sig att det är någon grad varmare där inne i o med att hästarna står tillsammans...

Är det den Internation Tävlings Häst med bruks klippning som frös?
Hur var det med dom andra?
Tur du hade ett varmskåp för henne......hur skulle det har gått om det hade inte fanns?

Den här typen av ironiska kommentarer vore det trevligt att slippa... Har ingen internationell tävlingshäst, kommer aldrig att ha någon heller.... Har faktiskt ingen tävlingshäst alls, gillar inte att tävla heller.... Vilken nivå man tävlar på eller om man tävlar eller inte, säger heller inget om vilken typ av arbete hästen gör, om det är det du försöker ironisera över... Däremot är hästar individer, precis som du o jag... Mina övriga hästar frös inte... Inte heller den helklippta nordisen, som hade mindre täcke än fryslorten... Som sagt, hästar är individer o har olika förutsättningar... Tur att vi idag bara har -12, varmt o skönt... :-)

Den här typen av ironiska kommentarer vore det trevligt att slippa... Har ingen internationell tävlingshäst, kommer aldrig att ha någon heller.... Har faktiskt ingen tävlingshäst alls, gillar inte att tävla heller.... Vilken nivå man tävlar på eller om man tävlar eller inte, säger heller inget om vilken typ av arbete hästen gör, om det är det du försöker ironisera över... Däremot är hästar individer, precis som du o jag... Mina övriga hästar frös inte... Inte heller den helklippta nordisen, som hade mindre täcke än fryslorten... Som sagt, hästar är individer o har olika förutsättningar... Tur att vi idag bara har -12, varmt o skönt... :-)

Förlåt....Det var Murry som hade ett par såne som gick på lös drift, lätt att gå vilse med alla inlägg.
Jag bara fann det lite lustig, vi prata om päls, klippt, foder, täckning....sen kom du hem till en frozen häst.
Don´t go shooting me for an ironisk situation.
Jag är glad du fick henne in i varmen i tid och hoppas hon inte komma ner med ljung inflamation.

Det tror jag inte... Lunginflammation orsakas normalt sett av virus o bakterier, inte av att man fryser...

Hålla tummen Chipp.
Se att kylen ska hålla sig ett tag till.

Är det en vecka ränson for en häst eller dags behov for 4 :confused:

Dagsbehovet för en häst...

KL
Nå, det jag tyckt varit intressant när jag stallat upp hästarna i perioder så har deras grovfoderintag (trots fortsatt fri tillgång) minskat drastiskt till kanske bara 8kg per dag ungefär, dvs hästarna äter absolut så mycket de behöver.

Jag undrar då vidare..:angel: hur det påverkar hästens tänder i långa loppet att äta så mkt torkat grovfoder:confused:

att äta mjukt gräs under sommaren är en sak, men.

Vilda hästar blir inte så gamla så tänderna spelar kanske mindre roll.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka