Första skitkalla nätterna i utebox - en sjåpig ägares bekännelser...

Sv: Första skitkalla nätterna i utebox - en sjåpig ägares bekännelser...

Jag vet att du fått för dig att silage är döden rent allmänt och dina foder teorier står för dig och enbart dig .
Du har en del att läsa på innan du börjar ööhha och ahha .

Var finns problemet öht ang blöta i TS situation ??? Jisses ...

Det är inte TS jag prata om....det var du.
I deal in facks and common sense...something you and a lot of others seem too lack.
You need too read up on "the workings of the body" and "pysicis 101"
Surprised you didn´t learn those in grade school?

Se över vad du tar för piller . Seriöst , bespara TS att få sin tråd förstörd .

Han är helklippt för en månad sedan. Han blev dyngblöt av svett när jag red och en blöt häst vill jag inte ställa ut, då får han hellre vara klippt och täckad.

Lade in säkert 15 kilo hö under krubban och ca 10 kilo silage i slowfeedingnätet idag, och så fick han ett kilo havre. Och rejäla täcken. Och ja - jag är en fjolla som till och med skottar en bit av hagen så att han ska kunna stå utan snö runt benen ;)

Men faktum är ju att han faktiskt är en väldigt domesticerad häst. Kan inte gå på bete för det är "väder" och insekter där, och han står hellre i uteboxen än i hagen för det mesta. Boxen står i hagen så på dagarna kan han välja hur han vill gå, det är bara på nätterna vi stänger, och den enda glipa som är då är upptill precis under taket.

Sitter här och småflinar lite :) Är så glad att slippa sådana här problem med min islandshäst. Pälsen är inte tjock, utan mega jätte gigantisk tjock! Hår överallt! Han har en box med bra ventilation och fräscht spån i men han väljer hellre att sova ute under stjärnorna ;) Han klarar sig med det nattahöet han får tilldelat och sen är han nöjd. Tror inte att den hästen frusit någon gång under min ägo :)
Hade jag varit du så hade jag inte oroat mig alltför mycket, även om det är ett halvblod är det ändå en häst som ska fixa att vara ute i naturen. Hästar är inte gjorda för att stå inne i ett konstruerat stall :) Dessutom verkar du ha gett din häst bra förutsättningar att klara natten, så det är garanterat ingen fara, enligt min åsikt :)

Kan lägga till; sådan herre sådan häst. Om du oroar dig för mycket och behandlar hästen därefter är det lättare att den blir lite mer "fjantig" mot väder etc. Kan vara värt att tänka på, inte så att du ska låta den stå ute utan täcke och mat, utan det kan bara vara värt att tänka på så att det inte går överstyr :)

Senast ändrad:

Haha ja de är olika. Min vrider på huvudet och vill helst gå in igen om det regnar lite ute.... Och blåser det och snöar på tvären ser han allvarligt plågad ut. Det är nog mer sånt än kyla han reagerar på, så jag ska nog sova gott inatt trots allt :)

Senast ändrad:

Vet hur du känner dig ;)
Min går på lösdrift.

Sambon kallar mig för curlingmatte :eek:

Tvingades helklippa min för några veckor sen, -17 här i natt. Lösdrift :O Känner mig ond, och ville eg lägga ett ylletäcke under 300 grammaret, men stod emot. De har fö fri tillgång så borde vara lugnt, men jag känner mig inte lugn.

Han är helklippt för en månad sedan. Han blev dyngblöt av svett när jag red och en blöt häst vill jag inte ställa ut, då får han hellre vara klippt och täckad.

Lade in säkert 15 kilo hö under krubban och ca 10 kilo silage i slowfeedingnätet idag, och så fick han ett kilo havre. Och rejäla täcken. Och ja - jag är en fjolla som till och med skottar en bit av hagen så att han ska kunna stå utan snö runt benen ;)

Men faktum är ju att han faktiskt är en väldigt domesticerad häst. Kan inte gå på bete för det är "väder" och insekter där, och han står hellre i uteboxen än i hagen för det mesta. Boxen står i hagen så på dagarna kan han välja hur han vill gå, det är bara på nätterna vi stänger, och den enda glipa som är då är upptill precis under taket.
Är han ensam?
Faktiskt har Leafhill rätt.
Om hästen är smal, helklippt, inte supervarma täcken kan kraftfoder mkt väl vara nödvändigt.

min väninnas ena häst- en individ. tappade väldigt mkt hull för ngn vinter sedan i utebox o det räckte inte med 25 kg silage, oklippt, varma täcken.....

den fick först lucern vilket inte gjorde ngn skillnad o sen havre- skillnad.

Senast ändrad:

Nej han har en kompis bredvid, det är två boxar som sitter ihop.
Ja lite tunn är han men inte mager, och täckena är väl skapligt varma iallafall.
Jag tror också havren är bra som extra bränsle när det är såhär skitkallt. Inatt var det runt minus 24 där ute (bor en mil från stallet) och jag har lite ångest om jag ska vara ärlig. När näshåren klibbar ihop för det är så kallt, då känns det inte helt bra....

Hästen jag skrev om föll ur från gott hull.
en häst som redan är slank kan ibland vara svår att hålla hullet på även utan kyla.

nu ser det ut som det bara är en köldknäpp, men havre kan nog vara bra om den dessutom är tänkt till att ridas. Jag skulle nog fodra upp den inför den riktigt kalla perioden. De kan tappa mkt o fort.

hoppas att det går bra:laugh:

Ja jag måste nog fodra betydligt mer än detta program visar, som jag räknat i

http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html

Enligt det får hästen betydligt mer energi än vad som skall behövas med bara 10 kg silage och 6 kg hö, och då har jag räknat på hans vikt 600 kg i normalhull, och köldtillägg på minus 20 grader och lätt ridning 20 min trav och 30 min skritt per dag. Uppskattade värdet på mitt hö till 2MJ/kg, och det kan väl knappast innehålla mindre, eller?

Antingen är min häst svårfödd utomhus eller så är programmet lite snålt.

Han har då överlevt natten iallafall säger boxgrannen ;)

Måste få lägga mig i lite här...
Har ett antal hästar på lösdrift o i uteboxar, av olika raser o i lite olika stadier i livet... Dessutom i ett klimat av typen norra Norrland, i o för sig rätt stort spann, men jag har definitivt erfarenhet av de temperaturer du pratar om... En häst av kallblodstyp eller liknande, som är gjord för att bo här i norr klarar sig absolut i dessa temperaturer, är den oklippt behöver de inte ens extra foder, de klarar sig i alla väder, så länge de har ett vindskydd... Fast oftast står de inte i det...
Ett halvblod däremot, som kanske har en del fullblod i sig och som dessutom är klippt, klarar inte de här temperaturerna bara med extra foder (har en sådan här hemma)... Min häst av den typen, står på fri tillgång hö, plus kraftfoder, plus ca 500gram täcke o då har hon en klippning som är ett mellanting mellan spår o jaktklippning... O de i temperaturer vid -12 - -15 grader... Jag skulle tro att hon klarar några grader till neråt, sedan kommer hon att behöva mer täcken.... Annars blir helt enkelt energiförlusten för stor o hon magrar av ordentligt... O hon är nog så mager till att börja med... Tycker att det är bättre med mer täcke än mager häst... O om någon försöker med att lager-på-lager inte fungerar på häst, så är jag den första att bestrida... Fysikens regler ändras inte helt plötsligt bara för att vi håller på med hästar... Ökad isolering = mindre värmeavgivning till yttre element, så enkelt är det...

Därav halstäckets explosion på marknaden.
Ja det fyller helt klart en funktion. som ett helt extra täcke.

Jag använder bara ett fett heltäckande täcke.

du din länk...

Där räknar man sommartemp som samma sak som -15 o kanske stor vind på det.
Sammantaget kan man lägga ihop vind med T. o få en faktiskt temp, -11 vind 4m/s o då känns det som ca 15-16 grader. det verkar inte dessa tabellexperter känna till. de lägger ej heller till luftfuktighet eller nederbörd eller ens om hästen nyligen är helklippt eller om den går ute 8 eller 16h- det dubbla, i en vindpinad hage utan skydd.

alla vet att det sällan är problem med själva kylan, utan det är de andra faktorerna som gör det illa.
en solig vindstilla vinterdag i -20 -25 är inget problem. Förutom att de får is i skägget.

Täcket såg jag inget om ?

Senast ändrad:

Se över vad du tar för piller . Seriöst , bespara TS att få sin tråd förstörd .

Nu är du bara elak och dum Macken.

Enligkt dig kan vi alla stå utt i kylan och tugga tuggummi och hålla oss varm............RIGHT :bow:

Jag tycke folk som klippa och takta har missit det stora biten:
Att dom har tagit bort hästens naturliga förmåga att reglera kroppens termostat!
Klippt kan den förlora för mycket varme, takt kan den inte bli av med överskott....som ett hus som är val insulerad, bli det för varm oppna du ett fönster, så med den oklippt häst, den kan oppna eller stänge till pälsen för att behålla eller bli av med varmen.

Att "bruks klippa" där hästen ska träna hårt över vintern och som stå i varm stall kan jag förstå......men dessa folk med häster på kall stall eller lösdrift och sen gå och klippa hästen strax innan vintern när dom vet att det komma att bli snö och is 3-4 månad främ över är inte riktig i huvud och det är mitt fäst övertygerlset att dom ska inte har lov att äger en häst!

Ditt inlägg är mycket rörigt, jag förstår inte vad det är du försöker säga...

Leaf... Det finns en mycket enkel orsak till varför man spårklipper hästarna... Det är så att temperaturerna svänger rätt mycket, ibland har man några plusgrader och ibland har vi -20 till -30 grader kallt och det kan ändras på något dygn... (Har kanske med globala uppvärmningen att göra, minns inte att det var så här när vi var barn). Det innebär att mina stackars hästar, som går ute dygnet runt, ofta vid ridning, blir så svettiga att de aldrig torkar. Den häst som nu är klippt, provade jag ha oklippt, men hon frös lika mycket för det (om inte mer). För att inte tala om när hon svettats vid ridning och aldrig torkade, då frös hon riktigt ordentligt... Så hellre en klippt och torr häst med täcken på, än en häst som är oklippt och svettig, som aldrig torkar och som fryser som f-n och måste ha täcken i alla fall... ( o så blir täckena blöta o så blir det en ond cirkel, som bara blir värre och värre) Speciellt när man inte har möjlighet till att ha dem inne i uppvärmt utrymme...

Torr kyla brukar hästar inte ha nåt alls emot. Mina vill inte ens gå in när det är kallt. Jag får stå och ropa på dem på kvällen. Med uppvärmt vatten, halm och täcke kommer hästen att må bra. Den har ju allt den behöver för att hålla värmen.

Det är just det jag kan inte förstå Chapp.
Dom åren jag kör´d timber i skogen och aven nu om jag är utt och rida, har hästerna "aldrig" varit klipt och dom har "aldrig fryser"!!!!
Jag läsa dessa tråd och få den uppfättning att folk vet inte hur man vårda en svettig häst!
Det här ska vara en Hästvård Site......eller:grin:

Leaf, du skrev precis att du kört timmer i skogen... Då antar jag att du har en BRUKShäst av något slag. Det är en helt annan sak än ett halvblod eller ett fullblod. Om du läser mitt första inlägg, så ser du att jag skrev att mina nordisar klarar sig i alla väder, men mitt halvblod med 72% fullblod gör det inte. De har helt olika pälsstrukturer, det är liksom som att prata om äpplen och päron helt enkelt...
Sedan kan man även gå in på skillnaden mellan lågintesivt arbete (som timmerkörning är) och högintensivt arbete (som intervallträning till exempel är) och vilka behov kroppen har om den utsätts för olika typer av arbete, men jag tycker inte att vi ska gå in på det...
Kontentan är, vissa hästar klarar sig inte med bara ökad mängd foder och ett täcke, när de är ute dygnet runt, så enkelt är det bara... Anpassa efter individen och håll koll på hur hästen mår! Skakar den, har den på tok för lite täcke...

Jag kanske skrev lite rörigt, men så ser det hela ut- en massa variabler som ska läggas ihop efter individen.

Om det är -10 så är det stor skillnad om det blåser 3m/s eller 15. en skillnad i upplevelse på mer än 10 grader o lägg sedan på ev. luftfuktighet o snö på det- vågrät snöande

I natt var det så kallt att fukten i luften frös o det föll gnistrande små flingor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka