Första skitkalla nätterna i utebox - en sjåpig ägares bekännelser...

Sv: Första skitkalla nätterna i utebox - en sjåpig ägares bekännelser...

En häst få inte i sig 40kg. foder.

Länstyrelsen Västragöteland:
Endest djur som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får hållas som utegångsdjur.

Man kan inte klassa en klippt djur som lämpade för utegång, avan om den är täkt.

Senast ändrad:

Hålla tummen Chipp.
Se att kylen ska hålla sig ett tag till.

Nja, det vet jag inte om den ska... -10 grader nu och på 10 dygnsprognoser ser det ut att hålla sig till de temperaturerna framöver också... Så det är faktiskt ganska skönt ute... Om det bara kunde ge sjutton i att blåsa så mycket, som det råkar göra just idag... Men igår var det riktigt härligt... :)
Hästarna mår bra ute nu också, trots sin klippningar... De stod och halvsov i ligghallen imorse när jag for till jobbet... Inte en tillstymmelse till att frysa... :) Normalt sett under vintern är det ju inga större problem faktiskt...
Just idag har blåser det och snöar utav bara ***, men det slipper ju hästarna undan med sin ligghall...

Bra det fixa sig.
Källt har i Västgöta oxå, sol men se mörk utt åt Göteborg till....mer sno? :cry:
Har du non som kan titta till hästerna när du är på jobbet?
Goa grannar är guld värd ;)

Bra det fixa sig.
Källt har i Västgöta oxå, sol men se mörk utt åt Göteborg till....mer sno? :cry:
Har du non som kan titta till hästerna när du är på jobbet?
Goa grannar är guld värd ;)

Hihi, vi ska nog inte prata om våra grannar.. :) Vi bor i en liten by, med hela åtta hushåll, där hälften passerat pensionsåldern med mer eller mindre råge... O Robban Aschberg skulle gärna få komma hit med Grannfejden, det skulle bli riktigt rolig TV! Vissa av gubbarna är fortfarande sura på varandra för att den ena knuffade den andra i en snödriva när de var barn... Typ... ;)
Skämt o sido, säkrast att inte dra in dem... :)

Grann fäja (?) känna igen det.
Dom pensionar kan vara ett bra tillgång, dom har inget för sig och det kan vara ett livs stimulans för dom att se till hästerna. Min gränna som var gammle bonde är alltid gladd att hjälpa till om jag måste borta. Jag har ingen tackning (got that right:D) men att slänge hästerna lite hö tycka han är rolig:banana:

Du kan behöva dubblera högivan när det blir kallt. En del hästar kan inte hålla hullet ens med det om det blir kallt en längre tid. Tänk på att en häst i utebox bara kan stå still o behöver därmed varmare täcke än ute.
Antar att du kan helstänga om så behövs? Eller sätta upp köldridå.

JAG... skulle inte ha klippt den, såvida inte tidigt så det nu hade hunnit växa ut en hel del.

håller med , inte klippa en häst i utebox.

Men ni som inte klipper era hästar på vintern och rider dem svettiga - hur gör ni? Jag har hästen inhyrd och kan inte gå ut och byta täcken eller släppa ut den efter ett par timmar.

Jag vill igen påpeka att det inte var min avsikt att ha hästen ute när det var skitkallt, därav klippningen, men här var det ju fem plus till i förra veckan ungefär när kylan kom.

Läs inlägg #43 om du har missit den.
När kroppen har coolet ner lägg på tacken (en som kan andas, typ ull eller storm tack) så att avdunstning inte kyla ner hästen, och när pälsen närmest huden är torr (känna med finger) kan man ta av den.

Hur lång tid brukar det ta innan en pälsig häst är tillräckligt torr att släppa ut i kyla otäckad enligt din erfarenhet och smak Leafhillranch?

Jag rider oftast någon gång mellan 19 och 21 på kvällen och är inte tillbaka i stallet förrän kvällen efter runt 18-19. Att släppa ut en oklippt häst då, även om den hunnit torka litegrann, känns för mig inte alls rätt, därav skulle jag ändå spår- eller filtklippa hästen just för att den skall vara torr, och sedan täcka efter behov.

Jag vet att vi tycker otroligt olika i den här frågan men tycker det är intressant att diskutera. Tycker dock att du kan bespara dig att idiotförklara dem som tycker olika än du och hålla diskussionen på en vettig nivå.

Jag resonerar som du och allt som oftast går det väldigt bra...

Ofta 1 timmer, den tiden det ta för hästen att äte sitt hö och mig att koka kaffee.
En sån militar ull filt fungera bra.

Du har erkänt skjälv Lotus att det känska inte var så smart att klippa hästen!

Det ska vara en självklarhet att man ska inte pila i det som naturen har skapet!
Okunnighet leda till misstag, ett misstag kan kosta livet.

People are idiots, det är dom som har skapa allt eländia och misár på jorden.

Din filosofi fungerar inte så bra om man dagligen rider i uppvärmt ridhus... En lurvig häst torkar inte på en timme. Tänk om det är kallt ute men hästen ska prestera i åtta plusgrader, den blir fort svettig...

Måste man klippa så klipp.... Men klart man får täcka ordentligt.... Utomlands kör många på duntäcken under vanliga hästtäcken och låter de komma högt upp på halsen.
Jag helklipper inte när det är minus ute, men jag har nära utetemp i ridhuset så det behövs inte heller...

Hur lång tid brukar det ta innan en pälsig häst är tillräckligt torr att släppa ut i kyla otäckad enligt din erfarenhet och smak Leafhillranch?

Jag rider oftast någon gång mellan 19 och 21 på kvällen och är inte tillbaka i stallet förrän kvällen efter runt 18-19. Att släppa ut en oklippt häst då, även om den hunnit torka litegrann, känns för mig inte alls rätt, därav skulle jag ändå spår- eller filtklippa hästen just för att den skall vara torr, och sedan täcka efter behov.

Jag vet att vi tycker otroligt olika i den här frågan men tycker det är intressant att diskutera. Tycker dock att du kan bespara dig att idiotförklara dem som tycker olika än du och hålla diskussionen på en vettig nivå.
På en vettig ridskola med lösdrift får hästarna som gått sista passet stå inne.

Bara det att de blir varma gör att de lättare blir nedkylda efteråt.

en häst kan ju inte prata eller för den delen välja, så människan kan jämföra den med en vildhäst.....för att försvara sitt agerande.
I ena stunden är de vildhästar i nästa förmänskligar man dem

Om man studerar domesticerade hästar så vill de in- som vi, hundar o katter o andra tamdjur, fastän de har päls o mat. De har fått smaka på det goda livet o kan ända få leva med stor utevistelse. många släpps ju ut hela dagen o sen står de inne. Man kan ta in dem o låta de värma upp sig ngn timme o sen vill de ut igen.

Om man lyssnar på hästarna o ger dem valmöjligheter kommer oftast ett helt annat betéende fram än det som studier enligt praxis visar.

Mkt av allsköns hästhållning är ju grundat på en stor portion bekvämlighet från människan perspektiv.

Ofta 1 timmer, den tiden det ta för hästen att äte sitt hö och mig att koka kaffee.
En sån militar ull filt fungera bra.

Du har erkänt skjälv Lotus att det känska inte var så smart att klippa hästen!

Det ska vara en självklarhet att man ska inte pila i det som naturen har skapet!
Okunnighet leda till misstag, ett misstag kan kosta livet.

People are idiots, det är dom som har skapa allt eländia och misár på jorden.

Vet flera hästar som behöver många timmar på sig för att torka om de inte klipps på vintern, vissa minst ett dygn. Det finns massor av hästar som står i kallstall, utebox eller lösdrift som klipps på vintern och mår utmärkt. De kan hållas í bra form samtidigt som de torkar snabbt och får spendera mycket tid i hagen eftersom de inte måste stå inne och torka många timmar varje dag. Skulle tro att en mycket stor andel av alla som regelbundet motionerar sina hästar på vintern i Sverige även klipper dem om de har en häst som svettas lätt och/eller sätter mycket päls. Jag har inte riktigt förstått om du bor i Sverige eller ej?

Angående om det naturen skapat skrev jag det här i en annan tråd med sanna ämne men du svarade aldrig på det:

Jag har funderat lite på det här med hästar och vinterpäls och hur det fungerar i naturen. Som jag har förstått det så är vildhästar normalt väldigt stillsamma på vintern för att spara på energi när det är ont om mat att äta. Självklart kan de anstränga sig för att komma undan eventuella rovdjur men annars så håller de sig så stilla som möjligt och har en otroligt effektiv päls som gör att de håller värmen. Måste de fly så blir de säkert svettiga men antagligen händer inte det precis varje dag. Har jag helt fel uppfattning om vad som är "naturligt"?

Av våra tama hästar kräver vi ofta att de ska vara i toppform även på vintern och gå ett hårt träningspass i princip varje dag. Bara det är onaturligt och då är det kanske inte så konstigt att den päls som är nödvändig för vildhästar blir ett problem snarare än en tillgång. Det är jobbigt att anstränga sig när det blir väldigt varmt (tänka själv att träna hårt i klädsel anpassad för att hålla dig varm när du är stilla ute i -30 grader) och att pälsen sedan inte hinner torka eftersom den blir svettig igen nästa dag osv. = sjukdom i form av svamp- och bakterietillväxt i huden.

Men Leafhillranch - om allt ska vara så naturligt borde du väl inte ens ha hästar i fångenskap? Än mindre köra med eller lägga filt på. Det kanske inte ens skulle finnas hästar där vi bor, vad vet jag.

Och du behöver inte vara så vansinnigt kategorisk. Jag tycker också att folk kan vara idoter, men har inget behov av att uttycka det hela tiden.

Men Leafhillranch - om allt ska vara så naturligt borde du väl inte ens ha hästar i fångenskap? Än mindre köra med eller lägga filt på. Det kanske inte ens skulle finnas hästar där vi bor, vad vet jag.

Och du behöver inte vara så vansinnigt kategorisk. Jag tycker också att folk kan vara idoter, men har inget behov av att uttycka det hela tiden.

För hästernas del skulla det vara den alla bäste med total häst förbud för folk som dom är inte livs viktig längre för våra överlivnad.
Men häster har varit i mitt blod sen barnsben.

Du fråga hur vi andra gjöra med en svettig häst och du fick svar.
Det kan vara så att vi äldra som har haft bruks häster som fick slitta 12 timmer i skogen oklippt med väldig lite stall timmer uppfätta hästvård och hästhållning annalunda an dagens häster som rids 1-2tim. svettig i en manäge och resten i ett varm stall.

Motions ridning kan hålla en häst i form under dessa kalla års tid lika bra som att rida den svettig.

Se där - nu diskuterar vi ju på en vettig nivå!

Säkert så är det så att vi har olika uppfattning, och kanske olika hästar, men vi vill den väl - eller hur?

Jag rider inte särskilt hårt men tydligen blir min häst blöt av svett ett par tre gånger i veckan iallafall, och jag vill inte ta ut honom så. Vi har dålig stalluft inne och därför har jag lagt en ansenlig summa pengar (mer än hästen kostade faktiskt...) på att bygga en utebox åt honom, men har inneboxen kvar för omvårdnad och om det skulle bli skitkallt, tex minus 15. Tanken var så att han skulle få sova inne de värsta nätterna, men som jag skrev så hände det saker som låg utanför min kontroll som gjorde att det inte blev så.

Nu när hästen är klippt (1/11) blir han inte svettig av samma ridpass, möjligen lite fuktig bakom öronen. Det är ju förvisso bra mycket kallare nu, men som jag skrev var det ju fem plus ända in i slutet av november här uppe, och sen vände det snabbt.

Jag tycker alltså inte att det är min ridning som gör hästen svettig, utan pälsen. Och visst - filtklippning hade nog räckt bra om jag vetat att han skulle få bli ute i kylan, men oklippt är inte ett alternativ, tyvärr.

Hej!

Min förra oklippta tog ca 1-2 h på sig att torka när vi ridit. Jag spenderade ofta den 1a timmen med att promenera i mörkret i skogen för att hon skulle vara så torr som möjligt när hon fick gå in.

/Lavinia, som kommer klippa sin när det blir arbete av igen, hon fryser mindre när den blöta pälsen är borta (ja, det har vi testat tidigare).

Fattar inte vad du syftar på med den där filmen? Vad är det för speciellt med den? Bortsett från en enormt slösaktig foderhantering... Så där gjorde vi i hagarna för 20 år sedan, nu är det ingen som gör så längre för att allt för stor del av fodret trampas ner i snön och inte kommer fram igen förrän till våren... Kostar bara en massa pengar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka