Sv: Första skitkalla nätterna i utebox - en sjåpig ägares bekännelser...
Se där - nu diskuterar vi ju på en vettig nivå!
Säkert så är det så att vi har olika uppfattning, och kanske olika hästar, men vi vill den väl - eller hur?
Jag rider inte särskilt hårt men tydligen blir min häst blöt av svett ett par tre gånger i veckan iallafall, och jag vill inte ta ut honom så. Vi har dålig stalluft inne och därför har jag lagt en ansenlig summa pengar (mer än hästen kostade faktiskt...) på att bygga en utebox åt honom, men har inneboxen kvar för omvårdnad och om det skulle bli skitkallt, tex minus 15. Tanken var så att han skulle få sova inne de värsta nätterna, men som jag skrev så hände det saker som låg utanför min kontroll som gjorde att det inte blev så.
Nu när hästen är klippt (1/11) blir han inte svettig av samma ridpass, möjligen lite fuktig bakom öronen. Det är ju förvisso bra mycket kallare nu, men som jag skrev var det ju fem plus ända in i slutet av november här uppe, och sen vände det snabbt.
Jag tycker alltså inte att det är min ridning som gör hästen svettig, utan pälsen. Och visst - filtklippning hade nog räckt bra om jag vetat att han skulle få bli ute i kylan, men oklippt är inte ett alternativ, tyvärr.