Första skitkalla nätterna i utebox - en sjåpig ägares bekännelser...

Sv: Första skitkalla nätterna i utebox - en sjåpig ägares bekännelser...

Det är sällan hästar bekymras av kyla. Så länge de har ett torrt ställe att vara på och mycket grovfoder.
Din häst har tak för huvudet, fri tillgång på foder (som är den bästa värmekällan! -före täcken) och dessutom täcken.
Tror inte du behöver vara särskilt orolig, inte ens när det blir mot 30minus..

Hade min hel klippta häst på kallstall förra året. Det funkade fin fint! även om vi hade 35-40 minus nån helg! lite extra mat, tjockare täcke på och tak över huvudet så fixade hon det utan problem ;) (sen är hästar såklart individer.. men generellt och enligt forskning klarar hästar kyla mycket bättre än värme -medan vi människor kanske har det tvärt om...)

Nu är du bara elak och dum Macken.

Enligkt dig kan vi alla stå utt i kylan och tugga tuggummi och hålla oss varm............RIGHT :bow:

Du har fått det rätt rejält om bakfoten men eftersom du har din teori klar så lär det inte hjälpa med argument . Du talar bra för dig själv helt enkelt .
Börja med att läsa ditt eget inlägg som föranledde min kommentar så får du en grad på nivån du anser elakheter och dumheter . Om du hittar tillbaka till det du skrev .

Senast ändrad:

Ingen skogs körning nu på gamle dager Chapp ;)
Jag sa riding men sa inte att den är ett varmblod som kom upp från Tyskland för några år sen. Dom första par år fick jag täkt han några gånger när det var som värst, nu har han anpasset sig och har inte haft ett täket på sig alls, (lös drift med ligg box tillsamans med en fjordis).
Normal riding, bli han svettig gå vi den sista byten, då har han kyllet ner, av med sadeln och slapp så han kan rolla sig, sen på med ett täket och ett läddning hö. En timmer för kaffe och jag kan ta av täket och han är torr och finn.
Har gjort så med alla mina häster i alla år och har aldirg haft non problem.
Så du förstå Chapp när jag hör "oooo, han är blott, och han fryser, och måsta klippas och det enna och det andra" bli jag lite fundersom på dessa häst äger.

Jag märker att vår syn på vad normal ridning/körning är inte riktigt är densamma... Om mina hästar blev så lite svettiga efter ett pass (ridning eller körning) att det räckte med att promenera hem o hästen är torr eller möjligtvis lite svettig under sadeln, då skulle jag absolut göra som du....
Men nu ser i alla fall inte min vardag ut på det sättet.... Efter ett 'normalt' pass (oklippta) är hästarna sjöblöta från topp till tå o då räcker det inte med en liten promenad o ett ulltäcke någon timme för att de ska torka.... Så, så är det.... Men nu har detta hamnat långt ifrån vad trådskaparen inledde tråden med, så i alla fall jag tycker att vi lämnar detta ämne nu....

Fast det är väl ganska onödigt att klippa hela hästen om den ska bo ute:confused: Man får väl anpassa sin träning om man vill ha ett utegångs...får:angel: inte en atlet.
Klipper man den dessutom sent eller flera gånger så...:crazy:

De skaffar ju päls över precis hela kroppen .. ända in i öronen -av en anledning.

Tack chippen86.
Min avsikt var inte att ha hästen utomhus under de allra kallaste nätterna, men av omständigheter jag inte rått på blev det nu så ändå. Det kommer antagligen inte att vara så i fortsättningen då jag har min inomhusstallplats kvar utöver uteboxen. Hade jag vetat att han skulle tvingas vara ute i den kylan hade jag nog kanske inte helklippt, men spårklippt hade jag hur som helst gjort då jag inte vill ställa ut en blöt häst.

Jag vet att detta inte är den mest vetenskapliga källan men jag har för mig att SLU gjort en forskning tidgare som visat att klippta hästar faktiskt är friskare än oklippta.

http://equipage.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=1150:när-fryser-hästen?&Itemid=93

Och när du Leafhillranch skriver att vi som klipper inte är riktiga i huvudet och inte borde få ha häst tycker jag du är riktigt elak och dum faktiskt. Jag har gjort mitt allra bästa för att min häst skall ha det bra, men som jag skriver ovan - alla omständigheter råder jag själv inte över i detta fall, och det var därför jag skrev om råd i den här tråden.

Den där källan är usel.

man tar ej med ngn av de variabler som ingår o ej heller HUR LÄNGE hästen utsätts för ska vi säga den kritiiska temperaturen som termometern visar om det blåser 20 s/m i BYARNA o hästarna inte har ngt lä annat än möjligen varandra.

Vältränade hästar tål mer kyla en viss tid, sen blir de lättare nedkylda. De får oxå upp värmen dagligen, men om ni har tränat själva så vet ni oxå hur lätt det är att bli avkyld fort= känner sig kallare än innan träningen.

Sen har vi återigen att ingen häst fungerar fungerar likadant.

i länken skrivs det dessutom NU att 1,5 kg TS/ 100 kg är en minimigiva. Jag blir trött på dessa teoretiker som troligen bara har haft möjligen EN häst eller bara ridit på ridskola.

Studien är från 2004 o hon ansåg pga mätning med värmekamera att hästar avger lite värma från halsen o därmed förkastade halstäcken. Hon borde revidera sin kunskap om detta iom hon tolkat värmealstringen fel. Hade hon haft egna hästar hade hon förstått att hon tolkat bilden FEL.

halsen innehåller mkt ytliga blodkärl o kyls av snabbt ( dåligt med underhudsfett)- därav det blåa på bilden. Var svettas hästen först? Varför växer pälsen ut så fort på halsen just?

Senast ändrad:

Oavsett så var det inte min avsikt att ha hästen ute när det var skitkallt och jag blir förbannad av att bli anklagad för att inte vara riktig i huvudet av någon som inte har alla fakta när jag ber om hjälp.

Det blir inte alltid som man tänkt sig.

Försöker svara två samtidigt här, få se om det går...
Lotus, det är ingen fara att ha en helklippt häst ute dygnet runt, även om det är kallt.... Se bara till att hästen är väl täckad o förslagsvis ett ulltäcke i botten, så fixar de det... Kom bara ihåg att med en helklippt häst, ska det alltid vara varmt under täcket när du känner efter med handen... Varför säger jag så då? Jo, ofta är vi ute o kollar hästarna dagtid eller kvällstid, på morgonkvisten kan tempen ute sjunka många grader o då ska täcket fortfarande hålla hästen varm... Sedan är det ju luften som isolerar, så ju mer luft man kan få mellan häst o yttertäcke desto varmare blir det. Så med flera lätta luftiga lagertäcken (typ horsewares liners) blir det ofta varmare än med ett tjockt täcke ( tvärt emot vad en del skriver här, men det finns en orsak till att man rekommenderad lager-på-lager) tycker inte att du behöver ha dåligt samvete över att ha hästen ute dygnet runt, klippt eller inte... Med ordentligt med täcken mår hästen bara bra ute... Lycka till med hästen!
Axel, det känns som att du resonerar likt jag gör...

Inatt som var hade han ca 300+200 gram täcken med hals och idag när jag åkte ut var det ca minus 6 grader så han var givetvis varm och jag täckade om. Och hade mycket mat kvar, både hö och silage. Han verkar må bara bra.

Läste snabbt igenom länken du refererar till.... Den innehåller en hel del felaktigheter/missförstånd... Antingen har den som sammanfattat doktorns rapport missförstått doktorn... Eller så var doktorn mycket uppmärksam på biologilektionerna, men glömde totalt bort att gå på fysiken...

Det är samma mängd täcke som jag har på min nu 200+300 o vi har i detta nu -22,5 grader ute... Kollade till henne för en halvtimme sedan o hon mådde prima... Nu är hon spårklippt (en variant, har tagit lite mer på en del ställen)...

Fast det är väl ganska onödigt att klippa hela hästen om den ska bo ute:confused: Man får väl anpassa sin träning om man vill ha ett utegångs...får:angel: inte en atlet.
Klipper man den dessutom sent eller flera gånger så...:crazy:

De skaffar ju päls över precis hela kroppen .. ända in i öronen -av en anledning.

Och om man har en tävlingshäst som mår absolut bäst ute då? ;)

KL
Alla mina går ute på lösdrift och två av dem går internationell fälttävlan. De helklipps vintertid (men börjar tidigt och gör med 2-3 veckors intervall) och täckas ordentligt. Vi har i dagarna haft -20 grader.

Fri tillgång har de och de snittar mellan 30-40 kg hö per dag/häst.

Så TS, du kan nog känna dig lugn över din häst, en av mina är dessutom värsta fryslorten och smal (vilket inte blev bättre när hon stod uppstallad heller) :)

Det är stor skillnad på att stå stilla i ute box eller ha en bra ligghall att kunna gå in i.

Om man måste klippa var 2-3 v är nog det verkliga behovet annat än det man vill tro.:p Det växer ju av en anledning.

Bara för att man går från uppstallat, har relativt kort utevistelse o minihagar så betyder inte det att lösdrift är det bästa.

Hade du inte haft långvariga problem med ngn?
Gick den ute hela tiden?

Ger du dina kraftfoder?
Det gör störst skillnad på minskad pälsväxt samt värmehållning.

???, det är hästen matsmaltnings process som utvekla kropps värmen Mackan, inte tuggendet! Det är därför de ska har ett fiber rik torr foder, en för blött foder ta för mycket energi för att värma upp innan den kan börja brytta ner....du få ingen värma i pannan om du elda med sur ved :grin:

Havre är fiber rik och som ett supplement under dessa kalla dager ett bra tillskott för hästen.
Fast här motsäger du dig själv för det tar helt klart längre tid för hästen att smälta hö/ensilage än havre som har mindre fibrer än grovfodret, och även mindre stärkelse vilket bara är bra.
Att det skulle vara ett problem att fodret är blöt så kommer det behövas fukt för att hästen ska kunna få i sig havren med, annars blir det bra svårtuggat...

/Camilla

Jag hade inte oroat mig om jag var du :)

Hästarnas komfortzon vad gäller temperatur har ett spann på 20 grader. Har hästen tillräckligt att äta, så håller den värmen.

Jag skulle heller inte bry mig om vad foderstatsprogrammen säger! De "skriker" alltid åt mig om för mycket energi till fullbloden :D , men de är fina i hullet på det de får. Oklippta och otäckade i kallstall, :devil: Den ena har dessutom en 6-månaders fölunge som fortfarande delvis diar. Hon hojtar när hon tycker det är dags att gå in och då är det mest för fölets skull. Vi har haft -20 här i veckan och det är ingen som har frusit :)

Huvudsaken är att hästen har en torr liggplats och rejält med mat, faller den ur så får man öka på maten med kraftfoder.

Tillägg: Det digivande stoet trycker i sig ca 20kg torrt hösilage per dygn + ett par kg havre :angel:

Senast ändrad:

Det är stor skillnad på att stå stilla i ute box eller ha en bra ligghall att kunna gå in i.

Om man måste klippa var 2-3 v är nog det verkliga behovet annat än det man vill tro.:p Det växer ju av en anledning.

Bara för att man går från uppstallat, har relativt kort utevistelse o minihagar så betyder inte det att lösdrift är det bästa.

Hade du inte haft långvariga problem med ngn?
Gick den ute hela tiden?

Ger du dina kraftfoder?
Det gör störst skillnad på minskad pälsväxt samt värmehållning.

Förhoppningsvis är det ju lä i boxen.

Nja, måste eller vill klippa. Undviker stora tempskillnader genom att pälsen inte får växa sig lång, och ja självklart sätter dom pälsen av en anledningen men det är ingen skillnad på växttakten från när de stått uppstallade men då ansåg inte jag att det var lika viktigt att hålla pälsen kort hela tiden.

Jo, en var stående länge, pga hovbölder som blev något ännu värre så nej, det var inte relaterat till lösdriften.

Tävlingshästarna får kraftfoder.
Vad menar du? Att kraftfodret tar energi för att brytas ner (som hästen kunde hållt värmen från) eller att ökat kraftfoder ger mer värme?

Igen.. det där med "komfortzonen"

det beror helt o hållet på vilken årstid o päls hästen har. Är det spöregn o 4 grader i juni så fryser hästarna i sin sommarskrud..

Idag är det snöstorm( kräksnöar) o alla hästar visar tydligt vad de vill, men det gäller att ha ägare som lyssnar.

Behöver jag säga att mina står inne. De var ute en kvart, sen fick de nog av den "friska luften"

De vill gärna vara ute mkt, men i bra hästväder- ej stark viind i kombo med nederbörd

Tack chippen86.
Min avsikt var inte att ha hästen utomhus under de allra kallaste nätterna, men av omständigheter jag inte rått på blev det nu så ändå. Det kommer antagligen inte att vara så i fortsättningen då jag har min inomhusstallplats kvar utöver uteboxen. Hade jag vetat att han skulle tvingas vara ute i den kylan hade jag nog kanske inte helklippt, men spårklippt hade jag hur som helst gjort då jag inte vill ställa ut en blöt häst.

Jag vet att detta inte är den mest vetenskapliga källan men jag har för mig att SLU gjort en forskning tidgare som visat att klippta hästar faktiskt är friskare än oklippta.

[url]http://equipage.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=1150:n%C3%A4r-fryser-h%C3%A4sten?&Itemid=93[/url]

Och när du Leafhillranch skriver att vi som klipper inte är riktiga i huvudet och inte borde få ha häst tycker jag du är riktigt elak och dum faktiskt. Jag har gjort mitt allra bästa för att min häst skall ha det bra, men som jag skriver ovan - alla omständigheter råder jag själv inte över i detta fall, och det var därför jag skrev om råd i den här tråden.

Ett fullstandig lojllig site, nåt man kan räkna med från non SLU blåbär :mad:
så en häst äger ska gå efter en sån tabel för att räkna utt sitt vinter hästhållning? Det likna som foder analys vågen där folk kan inte basic hästhållning.
Du för fråga "hur f-n har dom kommit främ till dom cypher?"

Det är inte att bli elak.....men hade du inte klippt hästen till att börja med hade du inte uttsätt den för den har situation!
du för räkna med att "shit happens!!" i livet, osamja med andra stall folk, famjle förhållenda, stallet brand ner, nåt där du måste flyta hästen mitt i vinter och allt som finns är ett box eller lös drift som hästen komma att har svor att klara av för den har ingen päls!
Man kan inte hålla på att tacka av o på 24 tim om dagen.
Den god horseman är den som kan lysna och lära sig av sina misstag.

Nu kan alla springa till Gunner för jag är den Bukafalos Meny!

Igen.. det där med "komfortzonen"

det beror helt o hållet på vilken årstid o päls hästen har. Är det spöregn o 4 grader i juni så fryser hästarna i sin sommarskrud..

Idag är det snöstorm( kräksnöar) o alla hästar visar tydligt vad de vill, men det gäller att ha ägare som lyssnar.

Behöver jag säga att mina står inne. De var ute en kvart, sen fick de nog av den "friska luften"

De vill gärna vara ute mkt, men i bra hästväder- ej stark viind i kombo med nederbörd

Jamen, jag förutsätter ju att det varken blåser eller regnar/snöar i uteboxen :devil: och det var ju det den ursprungliga frågan gällde.
Självklart är nederbörd i kombination med blåst avsevärt kallare än ren kyla, då får man titta på hästarna och inte på termometern!

Hästarna var ute ett par timmar medan jag mockade och fixade i stallet, sen fick de komma in igen idag. De var definitivt inte roade. Det är nog ingen, mer än snösvängen, som uppskattar den här typen av väder. Det blåser och snöar på tvären.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka