Första skitkalla nätterna i utebox - en sjåpig ägares bekännelser...

Sv: Första skitkalla nätterna i utebox - en sjåpig ägares bekännelser...

Till o med en lite flicka från Sierra Nevada begrippa att varken folk eller djur kan gå naken i sånt har väder.

Slösari????
Hur månge av dagens svenska häst äger slänge utt ett blott halv rötten ensilage bal till sina raked över takt häster för att trämpa och bäda ner sig?.... bara för bekvämlighetens skull :grin:

That little girl has more horse sense than most wanna-bee horse folk that I´v come across :bow:

Nej förutom att en av hästarna ju faktiskt var klippt då :D

Det där är ju vanlig vinter, knappt nån snö ens!

Tittade inte så noga på hästarna... Det där är normal vinter, ingen storm... Mina hästar utfodras inte med boll i hagen, men de står inte o äter höet i snön heller...
Sista året vi körde med att fodra med hö på marken i hagen, hade vi en hö-/isklump som vägrade tina... Vi lyckades bryta bort det sista i juni någon gång (med traktor), då hade hästarna gått på sommarbete i en dryg månad... Höet packas med isen och isolerar, så det blir en kaka som är mellan 1-1,5meter tjock med is, hö och avföring/kiss... Typiskt dåligt...
Men, men, våra referensramar är helt klart olika...

Din åsikt om silage är ju ökänd sen länge .
I övrigt förstår jag inte filmens relevans .
But oh what an american idylic scenery ;)

Tittade inte så noga på hästarna... Det där är normal vinter, ingen storm... Mina hästar utfodras inte med boll i hagen, men de står inte o äter höet i snön heller...
Sista året vi körde med att fodra med hö på marken i hagen, hade vi en hö-/isklump som vägrade tina... Vi lyckades bryta bort det sista i juni någon gång (med traktor), då hade hästarna gått på sommarbete i en dryg månad... Höet packas med isen och isolerar, så det blir en kaka som är mellan 1-1,5meter tjock med is, hö och avföring/kiss... Typiskt dåligt...
Men, men, våra referensramar är helt klart olika...

Hur kom det sig??? äter dom inte upp sitt hö???

Din åsikt om silage är ju ökänd sen länge .
I övrigt förstår jag inte filmens relevans .
But oh what an american idylic scenery ;)

Simple understanding Mac:
The little girl knows you cain´t go out in that weather without a coat....just as she knows the horses need their coats too stay warm.
The www has not yet destroyed her common sense.

Jag som bor bredvid ett motionsspår ser heller aldrig ngn seriös joggare i termobyxor och dunjacka.... Om vi nu ska jämföra att gå ut nakna med att klippa hästarna..

Vi kan ju tyvärr inte ta av och sätta på pälsen beroende på vilket arbete hästen ska utföra utan då får vi ju välja! Har du provat att motionera i alldeles för varma kläder??

Ok :) fast det varken snöar eller blåser så värst . Vad en 4 ? Åring har att illustrera i fråga om hästarnas värme hushåll förstår jag inte .

Din kommentar om Mögligt grov foder threw off the subject in focus somewhat so to speak .

Ja o nej, eftersom jag vill att hästarna ska ha fri tillgång på grovfoder, lägger jag alltid ut mer foder än de hinner äta upp mellan fodringarna... Sedan är det så att det allt som oftast snöar här på vintern, mer eller mindre... O som du vet buffar hästar rätt mycket i sitt hö, så det som blir över o utputtat blir så klart översnöat/nertrampat/nerbajsat/nerkissat o alltså inte uppätet... Fodrar man så att grovfodret varken blir översnöat, nertrampat, nerkissat eller nerbajsat blir det förr eller senare uppätet, dvs bättre foderekonomi...

Lånar ditt inlägg för en uppdatering:

Fri tillgång på silaget och ca 1,5 kg havre per dag och hästen går nu upp i vikt istället för att tappa :)

Just nu är det nollgradigt men det verkar som om det är havren jag får reglera med när det blir kallare, för mer än ca 12-14 kilo silage och lite halm klämmer han inte i sig per dygn.

Man lär så länge man lever ;)

Jo jag förstå det Chipp.
Om du är borta hela dagen kan du lägga utt flere höger runt om.
Om jag ska vara borta på dagen och har inte gränna till hjälp då lägga jag 4-5 hög runt om, i hagen och upp i skogen.

Du kan valja att ta av eller på........det kan inte en häst när du har taggit bort dess skydd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka