Jag kanske är ensam om det men för mig är det självklart att en fodervärd faktiskt kollar VAD hästen har för försäkring och vad den täcker. Allrahelst när man skrivit på ett avtal att betala vetvård.
Min ena är på foder. Jag står på försäkringen, FV betalar den till mig. FV står för all vetvård med ett undantag, och är berättigad till all vetvårdsersättning från f-bolaget. FV har försäkringsnummer, bolag, försäkringstyp, försäkringssummor etc och jag har ringt bolaget och gett FV fullmakt. Dvs hen kan ringa till bolaget och fråga "täcksr försäkringen det här". Om FV trots detta skulle inte bry sig om att kolla eller liknande så helt ärligt är det då FVs problem kan jag känna. Det är ju även enkelt att be att få kopia på gällande försäkringsbrev t ex.
Så jäkla trist situation men avtalet är kristallklart och jag tycker det är fult antyda ägaren skulle gjort si eller så när avtalet säger nada om typ av försäkring som ska innehas, och fv inte tycks kontrollerat typ av försäkring utan vara ifrågasatt.
Hade några månader en sällskapsponny på foder. Det första jag frågade var om den var försäkrad och hur. Fick svaret att den var oförsäkrad och frågade då direkt både ang kostnader och även vem som hade rätt att bestämma hur mycket det skulle försökas om nåt hände och skulle bekosta det osv.
Ang sidodiskussionen om varför inte köpa utan ha på foder. Den jag har ute på foder FÅR inte köpas ens förrän efter tidigast 6 månaders fodervärdstid.