Försäkra "gammal" häst + ta över försäkring?

Totola

Trådstartare
Gamla livförsäkringen på kusen går ut i November, så det börjar bli dags att ta över/förnya vad man nu ska kalla det. Nu funderar jag på om man kan passa på att skaffa veterinärvårdsförsäkring samtidigt..
Ett par funderingar:
*Hästen är 15, har sett att gränsen för att få nyförsäkra är vid 15, betyder det tills de fyller 16 eller är det redan kört? :p
*Hur mycket brukar själva försäkringsproscessen kunna gå på med veterinärundersökning och allt? Stora engångskostnader?
*Får man automatiskt reservationer på f.d. travare eller endast om de får anmärkning vid besiktningen? Eller om vet. tidigare hittat fel på hästen? Och OM man hittar reaktion vid besiktning - är det då endast det/de benen som de får reservation på eller ALLT som kan relatera till det? Får man fortfarande ut något om hästen t ex skadar sig i hagen på det benet?

Massor med frågor, det börjar bli dags för ett beslut! :p
Jättetacksam för svar! :)

Sv: Försäkra "gammal" häst + ta över försäkring?

Behåll den gamla livförsäkringen och komplettera med veterinärvård (varför har du ingen veternärvård??)

Ring ditt bolag, det kan vara olika från de olika bolagen (har jag fått erfara)

*Hästen är 15, har sett att gränsen för att få nyförsäkra är vid 15, betyder det tills de fyller 16 eller är det redan kört? :p

Tillämpas olika av bolagen. Sveland hade iaf förr för övrigt några år högre 'tak' än de andra, dvs nyförsäkrade även lite äldre hästar.

*Hur mycket brukar själva försäkringsproscessen kunna gå på med veterinärundersökning och allt? Stora engångskostnader?

En veterinärbesiktning om sådan krävs brukar gå på ca 1000 - 1500 kr, fullständigt med arbetsprov, böjprov osv. I övrigt inga kostnader försäkringsmässigt, ja ska vara 5,50 i porto då =)

*Får man automatiskt reservationer på f.d. travare eller endast om de får anmärkning vid besiktningen?

Olika för olika bolag. Även olika från olika bolag om de ens kräver besiktning för alla summor.

Eller om vet. tidigare hittat fel på hästen?

Där har du reservationer, såvida du inte mörkar, och då är det försäkringsbedrägeri. Oavsett om du får skriva res eller ej, så allt som fanns innan försäkringen tecknades och komplikationer till detta har du reservationer på.

Och OM man hittar reaktion vid besiktning - är det då endast det/de benen som de får reservation på eller ALLT som kan relatera till det?

Olika igen. Du får reservation även på komplikationer (dvs allt som kan relatera till det) i alla bolag. Men sen skiljer det sig HUR de sätter reservationerna. Böjprovsreaktion ett bakben kan t ex ge reservation hältor BB eller resevation hältor RO. Du får i princip nästan undantagslöst reservation även för det andra fram/resp bakbenet dock vid böjreaktion. Så böjreaktion på ett ben ger i princip alltid MINST reservation hältor båda bak, och komplikationer till detta. (Dvs får hästen sen ont i ryggen är det inte säkert du får ersättning, om det kan härledas till bakbenshälta. Samma sak om du får hälta fram som inte är av akut, traumatisk typ, så anser det kunna härledas till hältorna bak)

Får man fortfarande ut något om hästen t ex skadar sig i hagen på det benet?

Ja! Du får alltid ut vid yttre olycksfall, dvs yttre trauma. En sårskada på det benet t ex - inga problem. Däremot kan det blir problem i fall där det lika gärna kan vara förslitningstyp, där blir det en bevisfråga.

Vad gäller exvis benbrott fås ersättning även på reservationsben OM frakturen inte beror på eller förvärrats av t ex sämre skelettkvalitet där (pga av en defekt t ex).

När det gäller de mer diffusa sakerna som senskador gäller det att det går att bevisa att det är ett trauma för du ska få ersättning på ett reservationsben.

Och tänk på att läsa villkoren INNAN - NOGA. Försäkringsbolagsrepresentanter har betalt för att sälja försäkringar. Och det är inte deras problem om du inte är medveten omd et finstilta i villkoret som du förväntats ha läst.

Och som sagt, ALLA bolag, ALLA försäkringar friskriver sig i sina grundvillkor från alla skador/sjukdomar som fanns innan försäkringens tecknande, upptäckta som ouptäckta, och ev komplikationer till detta. ÄVEN om du har ett försäkringsbrev utan reservationer, så gäller grundfriskrivningen. Det är där många blir upprörda/besvikna, när de har ett försäkringsbrev utan res, men sen nekas ersättning.

Jmf med mitt fblsto, A1 försäkrad utan reservationer. Men om hon har OCD t ex, som inte upptäckts/gett problem än mer ger det om tre år säger vi, så - ingen ersättning. För det fanns i så fall (det är lätt datera OCD) innan köp och innan försäkringen omtecknades. Detta TROTS att hon inte har res och TROTS att jag tog över hennes försäkring. Men de kikar på hur hon var försäkrad när OCD:n bildades då, och då hade hon en racingförsäkring som inte täcker lösa benbitar. = ingen ersättning alls för Alex, och den där 'A1-försäkrad utan reservationer' är vatten värd..

Så att BYTA försäkringsbolag är IDIOTISKT! Spec på en gammal häst.

Ja, så långt har jag förstått :p att man inte ska byta bolag i onödan... Men att teckna försäkring för veterinärvård på ett bolag och ha kvar livförsäkringen på det andra kanske funkar? Eller livförsäkringen kanske inte är lika viktigt att ha kvar på samma?
Drygt med alla reservationer, för det blir ju relativt lite kvar som man kan få ersättning för, i princip bara sjukdom/nya skador känns det som (som man kan räkna med att få för iaf :crazy: ).
Ska ringa Sveland tror jag, de sägs ju vara billigast för travare.

Ja, så långt har jag förstått :p att man inte ska byta bolag i onödan... Men att teckna försäkring för veterinärvård på ett bolag och ha kvar livförsäkringen på det andra kanske funkar? Eller livförsäkringen kanske inte är lika viktigt att ha kvar på samma?
Drygt med alla reservationer, för det blir ju relativt lite kvar som man kan få ersättning för, i princip bara sjukdom/nya skador känns det som (som man kan räkna med att få för iaf :crazy: ).
Ska ringa Sveland tror jag, de sägs ju vara billigast för travare.

Byt inte övht, ha i olika bolag tycker jag mest känns krångligt.

Och ja, du kan aldrig få ersättning för något annat än 'nya' skador och sjukdomar på en försäkring. Vilket ju naturligtvis 'slårä mer när hästen är gammal. Men samma regler gäller ju för en fyraåring som nyförsäkras/nytecknad t ex.

Men det är ju ett val du gör/har gjort som djurägare samtidigt.

Min 16-åriga kallblodsdam, fd travare, fick dock bara en enda res, hävbar efter 6 månader. Men så hade hon bara haft ett enda litet problem under all år med (en hudirritation).

Min hade vetvård upp till 120 000 när jag tog över den, tyckte det lät högt. Då sa hon att mångar har 60 000 för det täcker en kolikoperation så jag tog det istället. Vet inte om man i övrigt kan komma upp i stora engångsbelopp.

Min hade vetvård upp till 120 000 när jag tog över den, tyckte det lät högt. Då sa hon att mångar har 60 000 för det täcker en kolikoperation så jag tog det istället. Vet inte om man i övrigt kan komma upp i stora engångsbelopp.

Jodå, det är inte så svårt heller. Speciellt inte om man redan i botten har något mindre.

Men, det är ju alltid en avvägning av hur stora resurser man vill satsa. Det är ju inte alltid man tänker låta hästen gå igenom den där stora, krävande (dyra) operationen, eller fortsätta om den är så svårt sjuk att den måste stå lång tid på djursjukhus.

Valacken t ex så i samband med T-märkningen sänkte jag hans vetvård. För jag kommer inte buköppna honom, utan krävs det, då får han somna in.

Övriga hästar är tokmaxade i vetvårdsersättning. För jag vet hur kostnaderna kan dra iväg.

Två exempel:

2001 - valacken trampar in en pinne i hoven, rakt över strålbensbursan. Akut till djursjukhuset, där han blev inlagd. Får komma hem, komplikationer, inlagd igen. 10 000 kr (och det var med priserna då, dvs dyrare idag). Sen är han inte fräsch vid igångsättning. Hältutredning, hästen är halt men de hittar inte varför, har en massa teorier men nej. Tror det var totalt 4 besök. 10 000 kr till (skulle iNTE räcka idag). Jag byter klinik och erlichios diagnosticeras, och han behandlas under en vecka, inlagd på klinik. 10 000 kr till.

Där var 30 000 kr av hans totala 40 000 kr borta. Och det under loppet av 8 månader, så GISSA om jag hade panik att han skulle behöva t ex en buköppning..)

Sen, ett annat exempel. Keles öga. Ink på ögonlocket, genomgick en operation med omfattande plastikkirurgi. Stod nästan två veckor på klinik. 30 000 kr. Observera att det var inte alls någon fara för livet eller livshotande.

kroppen stötte bort transplantatet och det läkte fel. Ny operation, dock utan att behöva ligga kvar på kliniken då. 15 000 kr.

Hon hade behövt en tredje operation, men hon togs bort (av annan anledning) innan dess.

Hon gjorde av med (iof på upprepade hältutredningar med) över 100 000 kr i veterinärård det året. Men även om man tar bort hältutredningarna och BARA kikar på ögat, så i runda slängar hade det kostat, med tredje op, och på ett år 30 + 15 +15 = 60 000 kr. Plus medicin, plus stygntagning och så.

Så, HELT säker kan man aldrig vara att 'det räcker' även om man bestämt sig för att INTE utsätta hästen för något stort med dålig prognos.

Samtidigt så, normalt/oftast räcker 60 000 kr väl. Och det täcker i normalfallet större delen av en buköppning. Men då gäller det att det är 'lugnt' resten av året.

Tre besök på jourtid av DV (säg kolik, sårskada, sånt..) a 3000 kr (snällt räknat) och man har gjort av med 1/6 av beloppet. En hältutredning på klinik med rtg etc och 1/6 riskerar att ryka även där.

Jag har dock på 'den gamla goda tiden' haft 25 k i vetvård i mååånga år, och inte ens varit i närheten av att utnyttja det då.

Men nuförtiden skulle jag inte våga, med tanke på dels vad jag har för hästar, och sen sanslösa (o)tur jag har.

Men som sagt, innan man tänker 'täcker det och det iaf' så måste man ju ta med i beräkningen att alla ersättningar på ett år räknas samman.

Du har rätt att allt räknas samman. Tur att jag inte har lägre än 60 pickadoller!

Nä 60 kommer man lååångt med omd e håller sig undan operationssalarna. Och det gör ju de flesta hästar (utom mina då.. :crazy:)

efter att hästen fyllt ett visst antal år så blir livförsäkringen lägre.. så det kanske räcker med bara veterinärvårdsförsäkring?

min e 15 och jag har ingen försäkring på honom

efter att hästen fyllt ett visst antal år så blir livförsäkringen lägre.. så det kanske räcker med bara veterinärvårdsförsäkring?

min e 15 och jag har ingen försäkring på honom

Jo fast TS Vill ju ha liv med. Sen ang livförsäkring så den sjunker för varje år ja, och upphör vid 20+ någonting (olika för olika bolag, och i vissa bolag för olika ras). Samtidigt kan det vara skönt att, i de fall man inte har en vetvård som ersätter det, ha en liten tuss i livskadeersättning, att betala själva avlivningen med. Så resonerar jag med T-märkta valacken, som står i 8000 kr. För om han tas bort för något annat än förslitningshältor, så har jag iaf de pengarna att betala avlivning och destruktion med (som ju kan bli ganska kostsamt)

Angående det här med summan... Egentligen tycker jag 60k låter sjukt mycket (med tanke på hästens prisklass :p ) men samtidigt är det ju när det blir dyra ingrepp man behöver försäkringen...? Nu är jag jättekluven, för på ett sätt känns det ju också som att hästen ändå snart kommer bli till åren och att det kanske inte är lönt att göra större ingrepp OM man skulle råka ut för dylikt, å andra sidan känns det ju trevligare att ha ett val om situationen uppstår.
Vad tror ni om 30000:-? OM det skulle bli mer tror jag att jag skulle kunna skrapa ihop resten så att man ändå får "ett val", men som max runt 50k. Samtidigt är det inte så fånigt litet belopp att man lika gärna kunnat spara pengarna till en buffert istället.

Alexandra_W: Att jag funderar på att skaffa annat försäkringsbolag till vet.vård är för att det skiljer massor i pris. Kan man då välja ett högre försäkringsbelopp för samma pengar känns det givetvis bäst. Livförsäkringen kostar inte så fasligt mycket, därav att jag gärna har den kvar och inte ser det som lika akut att byta bolag. Tror inte premien skulle diffa så mycket att det känns lönt att byta.

Min gammeltant har obegränsad vetvård och står i ca 25000liv. Hon är född 91. Det kostar runt 400kr i månaden (mindre tror jag osäker på vad som är bilen och vad som är hästen på autogirot!).

Jag buköppnar henne inte (knasig mage från start) men vem vet om hon behöver hänga i hängmatta i 6mån på klinik pga benbrott eller annat? Då rinner pengarna iväg. Fort. Och då är det skönt att vara "utan tak".

Ja, det är klart :p Man blir ju väldigt emotionellt fäst vid hästen så oavsett hästens reella värde känns den som en miljon värd, särskilt om det händer något och det GÅR att hjälpa.. :(
Har lyckligtvis varit väldigt förskonad från veterinärkostnader (tidigare aldrig haft någon häst försäkrad) så det är ju OM det händer något det behövs. Det är ju det där "om" som ställer till det, antingen händer det något som blir kostsamt och då är man kalasglad för att man har försäkring, eller så pungar man ut sisådär 5000.- per år (4800.- för 400:-/mån) som man aldrig får ut.. Och en "liten" försäkring får man ju inte nytta av på samma sätt när det händer något STORT.
Får ringa och kolla vad avgifterna ligger på. Till viss del styr det tyvärr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 288
Senast: Fiador
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka