Jag tog för två år sedan bort en häst som när han kom till mig var mycket rädd för främmande män, till den grad att han kastade sig i väggen om någon för honom främmande man kom in i stallet. Hans rädsla minskade mycket här men jag ville inte riskera att han skulle vara rädd sin sista stund och ville inte riskera att han försökte fly från han från lantbrukstjänst. Han fick lugnande under tungan. Han från lantbrukstjänst gick bakom oss dit vi skulle och gick fram först när hästen stod med huvudet i hinken. Jag tror aldrig att hästen märkte att det var någon annan än jag där och än mindre att han från lantbrukstjänst gick fram. Han var så avtrubbad.Hoppas det är okej att jag ställer en relaterad fråga här, orkar inte starta en egen tråd (av känslomässiga skäl). Har också svårt att få ett avslut då själva avlivningen känns som ett ångestfyllt hål.
Hur hade ni valt i detta fall, hästen är:
A. Rejält huvudskygg, framförallt mot främlingar
B. Okänslig mot lugnande, behöver alltid en extra spruta vid tandvård
Som jag ser finns det två alternativ 1. bult med lugnande (under tungan) först och 2. endast spruta. Med alternativ 1. är jag rädd att lugnande (som väl inte är så starkt?) ej ska räcka och med 2. att medlet ska verka för långsamt så att hästen medvetet kämpar emot.
Hur hade ni tänkt?
Just nu kör jag på alternativ 3. skjuta det på framtiden med en klump i magen
Nu visste jag hur han tidigare hade svarat på det lugnande under tungan då det krävdes lugnande vid skoning i början för att hovslagaren ens skulle kunna komma i närheten av honom och jag gav i två omgångar tills han var riktigt borta. Först en omgång och sedan en till. Nu minns jag inte tiderna men det står på hur långt innan man måste ge för maximal effekt och hur länge det sitter i och appliceras det rätt så är det mycket effektivt. Hade jag inte vetat hur han svarade på lugnande under tungan och inte hade kunnat få en exakt tid av lantbrukstjänst så hade jag tagit ut veterinär som hade fått ge lugnande i sprutform. Man ska vara medveten om att det är svårt att avgöra hur mycket lugnande hästen behöver när det är i en lugn situation hästen får det så man bör prova innan och ha tillräckligt hemma inför avlivningen så man kan ge tillräckligt mycket. Vid lugnande inför tandkoll går många hästar upp i stress redan när veterinären kommer in i stallet och då behövs mer lugnande än om man hade gett det i lugn och ro själv.
Jag beklagar att du också måste säga adjö till din vän.