Förlovning.

Hos oss var det så otroligt romantiskt som så: på Big Brother (tv-programmet alla minns...) sa Adam Alsing till någon/-ra deltagare att: snart är det ju 6/6/6, då måste ni ju gifta er. Vi fastnade för datumet (har en sant hårdrockande sambo/fästman), köpte ringar och på morgonen väckte jag honom med jordgubbar och "champagne" (dvs päroncider :D ). Till saken hör att han INTE någonstans är en morgonmänniska, och har extrem resfeber (vi skulle flyga till Sweden Rock någon timme senare), så romantiska intentioner till trots blev det inte den mest minnesvärda upplevelsen. Men förlovade blev vi, och vi har nu pratat löst om att gifta oss i några år. Jag är väl inte jättesugen (inser att det blir jag som får stå för mycket av organiserandet), så därför har det inte blivit mer än lösa planer. Men, jag har bestämt mig för att inte vara förlovad mer än tio år, så innan 6/6/16 ska det ske :D

Fast det krävs inte så mycket organisation.

Jag bokade vigselplats på annan ort, två hotellnätter, fixade hindersprövningen och sedan var det klart. Själva vigseln tog ungefär 90 sekunder.

Men hur har ni gjort, har båda fått ring på förlovningen? En man brukar väl inte ha både förlovnings- och vigselring?
Kan man göra som jag tror det blir här, vi bestämmer att vi ska förlova oss men har inga ringar, kan man köpa ringar dagen efter typ?

Helt förvirrad. ;)

Vi bestämde helt oromantiskt ett bra datum och beställde ringarna sedan. Hade tänkt gifta oss förra sommaren men fick aldig ändan ur vagnen. Vi tar det sen då vi orkar.

Datumet är 2.2, för att det på finska sägs ungefär något som på svenska kunde motsvara "den ena den andra"

Har varit förlovade i 4,5 år.

Men hur har ni gjort, har båda fått ring på förlovningen? En man brukar väl inte ha både förlovnings- och vigselring?
Kan man göra som jag tror det blir här, vi bestämmer att vi ska förlova oss men har inga ringar, kan man köpa ringar dagen efter typ?

Helt förvirrad. ;)

Båda har förlovningsringar, sen fick jag en till ring som vigselring. :)

@sjoberga Din partner har uppenbarligen inte lika mycket drömmar och storslagna planer som min har... Och inte mig emot, om HAN hade skött planering osv, men vis av tidigare erfarenhet så kommer det inte att bli så :) tur att han har många andra sidor som jag bara älskar ;)
Din "att-göra-lista" stämmer väldigt väl överens med hur jag skulle vilja ha det, och det hade definitivt inte varit något problem att fixa. Men... vi får se när lusten och orken slår till :D

@Narcissa Vi har båda förlovningsringar, och jag kommer ha dubbla ringar efter giftemål, och troligen sambon också, men jag vet inte säkert hur han har tänkt sig. Det vanligaste jag har sett bland kompisar och så är att mannen antingen bara behåller sin förlovningsring, eller byter ut den mot vigselring, medan kvinnan använder båda.

Helt förvirrad. ;)

Du kan ju göra precis som du vill. Ingen bryr sig om när eller hur du skaffar ringar. Eller om du alls skaffar. Vissa har dubbla ringar, och vissa bara en. Gäller också kvinnorna.

Jag har aldrig sett en man med två ringar, jag har två vigselringar (en med stenar, en utan som är likadan som maken), maken har en utan stenar.

Ska ni ringförlova er blir det ju förlovningsring som blir vigselring. Hoppar ni över förlovningsringar blir det ju vigselring. Vad man kallar den är väl egalt?

Men vi ska förlova oss. Säger inte prästen i kyrkan att man ska ge varandra ringar? Kan man bara ge EN ring då? :D

Visst måste man väl få bestämma det själv ihop med prästen även om man är så religiös att man vill gifta sig i kyrkan inför Gud? Eller finns det en massa absoluta krav?

Ni ska RINGförlova er alltså?

Det är ju bara att ge prästen ringen när ni ska vigas? Jag förstår inte problemet, det är ju samma visa som för alla andra (som ringförlovar sig).

Prästen får ringarna, välsignar dem, och sedan ger ni varandra löften och avslutar vars och ens löfte med ringpåträdning.

Visst måste man väl få bestämma det själv ihop med prästen även om man är så religiös att man vill gifta sig i kyrkan inför Gud? Eller finns det en massa absoluta krav?

Haha jag VET inte! Jag tycker bara det brukar vara så att man ger varandra ringar i kyrkan.

Ni ska RINGförlova er alltså?

Det är ju bara att ge prästen ringen när ni ska vigas? Jag förstår inte problemet, det är ju samma visa som för alla andra (som ringförlovar sig).

Prästen får ringarna, välsignar dem, och sedan ger ni varandra löften och avslutar vars och ens löfte med ringpåträdning.

Men det brukar ju vara andra ringar än de man förlovar sig med. Eller??

Har jag aldrig varit med om. Tjejens vigselring (om man har förlovningsring) och mannens förlovningsring (om man har förlovningsring) går till prästen, som sedan lämnar ut den inför löftesgivandet.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
581
Samhälle Hittade att fastighetsnära insamling är det alla kommuner ska jobba för och ska finnas på plats 2027. Hur långt har eran kommun kommit...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 057
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 751
Senast: Mineur
·
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 287
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10