Sv: Förlåt mig rottweilerälskare
Klart att föräldrar inte får göra hur som helst.
Men du kan inte veta säkert att pappan skickade ner pojken dit, han kan mycket väl ha gått ner helt själv på eget bevåg. Vilket han har all rätt i världen och göra.
Man har alltid ansvar för sin egen hund oavsett situation och plats.
Allmän strand eller inte.
Det borde väl ändå vara ganska självklart
Jo jag vet. Och även om det hade varit så att pojken gick själv utan att någon visste om det så är ju bara det illa. Pojken såg ut att vara i sju-åtta årsålder så jag tycker inte det är ok att ungen går till vattnet helt själv.
Jag vet vad jag har för ansvar när jag har hund. Jag vet också att om någon gör inbrott i mitt hem och blir skadad av min hund så får jag stå för det. Samtidigt får tjuven stå för att han gjorde inbrott hos mig och det tar ut varandra.
Skulle hunden bara skrämma tjuven så kan han inte stämma mig på att jag brustit i mitt hundägaransvar. Hunden måste skada tjuven för att det ska bli något.
Hade min hund skadat pojken så hade jag själv polisanmält mig för att kunna betala skadestånd på ett rätt sätt. Polisen hade också fått utvärdera hunden.
Men på många av er här så låter det som att man måste fly hals över huvud om man skulle möta en människa för att den KAN ju bli rädd, även om hunden är kopplad. Jag har aldrig gjort en tabbe tidigare men jag vet hur lätt det kan hända genom vänner, bekanta och att jag själv blivit utsatt för tabbar.
När jag var nio år blev jag jagad av en ilsken rottis när jag cyklade. Jag cyklade för livet för jag såg ju hur ilsk han var. Jag var skiträdd. Ägaren valde att ta bort hunden då detta inte var första gången men jag hade turen att komma därifrån helskinnad, vilket inte andra hade.
Jag glömmer det aldrig men jag föraktar inte ägaren eller hundrasen. Ägaren blev faktiskt en person jag såg upp till och lärde mig mycket av. Hon hade hästar så jag red hennes hästar, följde med på tävlingar och jobbade på hennes ridläger på sommrarna. Hon har lärt mig grymt mkt om hästar/ridning och även hundar.
Hon är perfektionist ut i fingerspetsarna och tål inga misstag. Trots det så kunde hon inte hålla koll på sin hund dygnet runt. Vilket för mig är märkligt men det visar sig att dom mest konstigaste saker kan inträffa.
Var det inte barbro som blev biten nyligt? Och hon ska väl anses som en av dom duktigaste tränarna??? Även ceasar blev ju biten fast han ansåg att nu är hunden lugn och snäll.
Allt kan hända även den bästa så varför ska då människor ta för givet att alla hundägare i Sverige har stenkoll på sin hund bara för att lagen säger det? Självklart är det dit vi strävar men ingen är perfekt, inte ens jag som har ägt hund i 25 år utan att göra en tabbe tills för någon dag sen.