Sv: Förlåt mig rottweilerälskare
NÄR ska hundan vara 100% inkallningssäker?
När den är 6 månader?
Upp med handen ni som har det?
O ni som räcker upp handen, som tror/vet att ni har det, ni har inte det, för ni har inte varit i ALLA tänkbara situationer som kan uppstå.
Vi har en strand här nere ca 400 m hemifrån, mitt ute i ingenting, där det är långgrunt o bra. Dit har jag gått/går fortfarande med hästar barn o hundar. Givetvis får inte min hund springa fram till folk (om det är någon där), men är det ok för folk så får min hund vara lös. Jag har all rätt i världen att bada med mina djur där, men är det folk som ligger o solar eller badar o så, så kan jag prova ta mig lite längre bort med mina djur, men stranden är inte så stor. Nä jag vill inte att min hund springer fram till folk hur som helst, detta både för människornas skull, som för hunden/djurens skull som för min skull. En liten rottisbäbis på sex månader är en ganska stor bäbis ändå, vi tog över vår tik vid just sex månader. Hon vägde då 26 kg. Så visst kan jag förstå att folk blir rädda, de som inget har lärt sig om djurens beteende. Det låter olyckligt det hela, o jag antar att du har mer koll o är mer förutseende nästa gång. Att du hinner o kan bryta av din vovves intresse för det som är intressant med något som gör att du är mycket mer intressant. Jag var på föreläsning med Jan Gyllensten, väldigt bra o intressant. MEN jag vidhåller o jag låter gärna mina skattepengar gå till att människor utan o med för den delen gå på denna föreläsning... Det är massor med människor som inte får växa upp med djur, som inte har en aning om eller ett hum om hur djuren/hundar talar om saker. Men som skulle göra att massor av olyckor o missförstånd undviks. Eller så tycker jag helt enkelt att alla vi som gör eller gjort misstag helt enkelt aldrig får ha hund något mer, eller varför inte sätta dom hos vissa speciella som aldrig gör/gjort misstag. Där vi andra får stå o titta på dem genom plexiglas eller dylikt, eller nåt :S Ah, jag vet inte, men deppa inte ihop, men se till att du har din hund bland folk som förstår hur hundar är, både för dom, hunden o din skull
Jag förstår att folk blir rädda för lösspringande hundar, skulle själv säkert inte känna mig så stor om typ en sån som min Ina på 42 kg kommer rusande mot mig, förhoppningsvis så talar hunden om på ett eller annat sätt vad den vill med det hela. Men skrika o ha sig hjälper ingen, vad det än gäller, oavsett om det gäller ovett gällande hund/häst/trafik/mobbning ja allt tok vi kan hitta på. Din hund har inte rätt till någonting i allafall, varesig det gäller att du har hägnat in din tomt, det bryter sig någon in. De misshandlar din hund o din hund orsakar skada på brottslingen så åker du på det.. Kram o jobba med din hund, lite nyfiken vad har du tänkt göra med din lilla råtta