Rent lagligt, principiellt och rätt och riktigt kanske den som beställt ska bli betalningsansvarig, polisanmälas och hängas ut på årsmöte. Frågan är om det är rätt väg att gå?
Talar jag för egen del så vet jag att vi har svårt att få folk att engagera sig i styrelsen. Det är svårt att få folk att ta på sig ansvar för event. Det är svårt att få folk att överhuvudtaget komma på årsmöten. Då är det ändå en stor förening som man automatiskt och ovillkorligt är medlem i om man bor i en fastighet kopplad till föreningen. Skulle vi i styrelsen dessutom börja polisanmäla varandra, ställa enskilda medlemmar ansvariga för fakturor och hänga ut folk på årsmötet skulle ingen vilja sitta i styrelsen. Ingen.
De som sitter i våra styrelser (just nu är jag ledamot i två föreningar) är lekmän som gör sitt bästa utöver sitt vanliga jobb, familj, övriga åtaganden. Några tar på sig arbetsuppgifter som man egentligen skulle kunna tänka sig är ganska arbetskrävande och gör det bästa av situationen för tiden räcker inte till.
@CillaW
Hade det varit i en av mina föreningar hade vi försökt lösa situationen tillsammans i styrelsen. Jag hade kontaktat revisorerna för att rådgöra med dem. Jag hade försökt fråga leverantören om det går att lägga till en sponsorlogga. Sen hade jag haft ett extra styrelsemöte där hela händelseförloppet protokollförts samt hur vi i styrelsen ämnar lösa situationen. På årsmötet hade jag sedan berättat att styrelsen gjort ett misstag och har försökt lösa det efter bästa förmåga. Min plats i styrelsen ställer jag varje år till förfogande om det är någon som vill engagera sig. Hitills har ingen velat ta över min roll.
Mvh Miks