Förebygga eksem på import?

Sv: Förebygga eksem på import?

Vill bara tillägga (om ingen annan har gjort det) så har faktiskt svenskfödda och även hästar från alla andra länder också tendens att utveckla exem. :)

En tjej i mitt stall som äger en svenskfödd vallack visade exem i somras, han är för övrigt 7 år. Men håller med som de flesta andra säger. Behandla hästen som om att den hade exem. :)

Fast det är långt ifrån lika vanligt och är man lite om sig och kring sig så kan man undersöka att hösten kommer från eksemfria linjer.

Naturligtvis är det inte lika vanligt men det det finns chanser till att dom gör det.
Tro mig, jag har länge trott att det bara är hästar från Island som kan utveckla exem, men där hade jag fel. Så man ska inte vara allt för säker heller tycker jag. För den dagen kan komma.

Jag skulle aldrig ha en sån här häst på bete under sommaren, då får den ist gå på lösdrift under vintern om jag vill ge den lite "vildhäst" liv några veckor per år.

Att ha den på bete med vindskydd kan vara en bra idé enligt mig.. Då kan den gå in/ut som den vill och ta skydd från flugorna när den behöver det. Ofta är skymning/soluppgång den värsta tiden med mycket flugor. Nattetid brukar eksemhästar tycka det är otroligt skönt att gå ute. Iaf de hästar jag har haft :D

Det kräver dock ett bra vindskydd och en välfungerande flock.
Det blir ju inte så bra om den häst som verkligen behöver gå in- blir stående utanför.

Det har du rätt i! :) En väl fungerande flock och framförallt ett vindskydd som är korrekt byggt för häst med fler ingångar.

Det skulle inte funka på min pålle. Han vill ha ett stort hus eller liknande att gå in i.

Ha eksemtäcke på en sådan häst de första 2-3 somrar, och minska gradvis (t ex ta bort täcket dagar då det är kallare blåsigare väder) när du märker att han/hon inte visar några klitendenser. Så brukar jag göra med importerade hästar.

Ha eksemtäcke på en sådan häst de första 2-3 somrar, och minska gradvis (t ex ta bort täcket dagar då det är kallare blåsigare väder) när du märker att han/hon inte visar några klitendenser. Så brukar jag göra med importerade hästar.

Nja, han har ju varit i Sverige typ 20 år. Nu först, när han inte får gå på gräs så mycket + lösdrift med tillgång till ligghall dygnet runt, så är han i stort sett symptomfri. Täckad förstås, då han tydligt visar att han vill ha sitt täcke.

Han har alltid gått på bete förut och varit full av eksem, som har uppkommit i samband med att gräset har kommit. Han har blivit täckt i god tid innan insekterna kommit, men utvecklat massor av eksem.

På senare år har vi inte haft möjligthet att ha honom på så mycket gräs och eksemet har blivit mycket bättre.

Min slutsats är att gräset ger upphov till min hästs eksem.

Knott trivs bättre i frodigt gräs så det är inte särskilt konstigt att din häst får mindre besvär om den inte går på bete.

Om din häst hade reagerat på gräset, så hade den med största sannolikhet redan utvecklat eksem på Island då jag uppfattar att du har en import.

Precis som redan skrivits så trivs insekter i bördig mark, vilket innebär att ju mindre gräs du erbjuder hästen att gå på desto mindre insekter utsätts den för och genom det får en förbättrad symtombild.

Boj och Duplo:

Det är mycket möjligt att det är så som ni skriver angående knott mm.
Men mej veterligt så är det inte så mycket knott i maj månad, och han har visat symptom redan då.

Men inte nu, utan gräset. Men, det är ju bara en teori som jag har, inget vetenskapligt bevisat.

Du "vet fel" det finns gott om knott även i maj, så fort t är frostfritt börjar de komma. Det är ingens slump att man behöver börja täcka i april/maj beroende på var man bor, kanske tom tidigare om våren är tidig/varm.

Det är många som skyllt sommareksem på allt möjligt såsom solen, protein och gräs men forskningen har kommit fram tll att det vanligen är en allergisk reaktion på främst . Som Boj skriver, det finns massor av gräs på island, nästen inga svidknott och nästan inget eksem.

Vad äter din äter föresten din häst i hagen? Torkat gräs skulle jag tro (hö/silage) torkning är en usel metod att få bort allergen om nu hästen inte är allergisk mot vatten.

Senast ändrad:

Men du tänker ju vettigt, om det lindrar hästens eksem att inte gå på bete fullt lika mycket så ser jag absolut varför du drar parallellen. Att det indirekt är gräset som är en bidragande orsak har du ju rätt i!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 905
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV